Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe
Magazyn (Nr 12, grudzień 2021 - styczeń 2022)

Consumer learning stanie się kluczowy dla handlowców

1 grudnia 2021 9 min czytania
Zdjęcie Paulina Kostro - Redaktor "ICAN Management Review" oraz "MIT Sloan Management Review Polska" 
Paulina Kostro
Consumer learning stanie się kluczowy dla handlowców

Sprzedawcy muszą być zwinni, nie tylko wdrażając nowe usługi, ale także podążając za trendami związanymi z doświadczeniami zakupowymi klientów. Przewagę konkurencyjną zdobędą zatem te firmy, które wyposażą się w infrastrukturę pozwalającą im na dynamiczne wprowadzanie zmian – przekonuje Sylvain Cazard, wiceprezes VMware odpowiedzialny za region CEMEA.

Paulina Kostro: Mówi się, że pandemia przyspieszyła rozwój kanałów sprzedaży internetowej nawet o kilka lat, ale jednocześnie mocno obciążyła infrastrukturę informatyczną e‑sklepów. W Polsce aż 80% sklepów działających online odnotowało problemy z funkcjonowaniem swoich stron. Rozwiązaniem tego problemu, według wielu ekspertów, jest przeniesienie infrastruktury sklepu do chmury obliczeniowej. Jednak czy takie działanie może zakłócić funkcjonowanie biznesu? Co mogą zrobić sprzedawcy internetowi, by tego uniknąć?

Sylvain Cazard: Zakupy online są bardzo złożone, ponieważ są wielokanałowe. Klienci, wchodząc na stronę internetową danego sklepu, widzą przede wszystkim produkty, które chcą kupić. Nie dostrzegają tego, co za tym się kryje, czyli logistyki, dzięki której ich zamówienie jest dostarczane na czas. Aby sprostać wymaganiom klientów, takim jak natychmiastowy dostęp do zakupów i spersonalizowane doświadczenia, handel detaliczny musi zmierzać w kierunku bardziej złożonych platform bazowych, gdzie dostęp do usług będzie możliwy bezpośrednio z sieci.

Oczywiście, przejście do chmury, czyli rozproszonego przetwarzania, generuje wiele wyzwań technicznych. Tym bardziej kiedy jest się zmuszonym do przeprowadzania transformacji w przyspieszonym tempie, np. ze względu na pandemię. Sprzedawcy mogą szybko wpaść w kłopoty, chcąc przyspieszyć swoje działania online, szczególnie w kontekście zapewnienia bezpieczeństwa. Cyberochrona jest bardzo złożonym tematem, więc kiedy sprzedawcy musieli przenieść się do sieci niemal z dnia na dzień, wiele aspektów związanych z jej zapewnieniem nie było wdrożonych, a niektóre elementy wymagały poprawy.

Ludzie chcą kupować online. A podczas lockdownu jeszcze bardziej przyzwyczaili się do tego, że gdy byli zamknięci w domu, otrzymywali swoje paczki z zakupami pod same drzwi. Myślę, że część konsumentów była już gotowa na taką zmianę, a reszta musiała się do tego w pewnym sensie dostosować. Przyspieszenie zmian postaw konsumentów przysłużyło się więc rynkowi e‑commerce, ale i doprowadziło do pojawienia się wielu wyzwań, np. związanych z zapewnieniem nowych doświadczeń zakupowych klientom online. Od sprzedawców wymaga się więc obecnie dużej zwinności w tworzeniu aplikacji, rozwoju nowych usług czy łączenia marek. Przejście do chmury pozwala im na szybsze uzyskanie dostępu do realizowania tych potrzeb i pozostanie konkurencyjnym na rynku.

Warto podkreślić, że w czasie pandemii część firm przeniosła zasoby z jednej chmury do środowiska wielochmurowego (multicloud), co zapewne mogli zauważyć niektórzy klienci, jeśli trafili akurat na przerwę w działaniu usługi. Dla sprzedawców taka migracja powoduje szereg wyzwań, wynikających przede wszystkim z zarządzania tą złożonością. W VMware wychodzimy naprzeciw tym bolączkom i pomagamy przedsiębiorcom w posługiwaniu się multicloud – zmniejszamy złożoność, obniżamy koszty i zapewniamy dostęp do platformy cyfrowej, która pomaga w prowadzeniu biznesu, w obsłudze klientów i logistyce.

Sposobów na wdrożenie chmury jest wiele. Ale czy istnieje jedna uniwersalna metoda dla rynku e‑commerce? Jak sprawdzić, który system wybrać?

Consumer learning stanie się wkrótce kluczowy dla handlowców. Pomoże im w tym oczywiście chmura obliczeniowa, dzięki której, niemalże w czasie rzeczywistym, będą otrzymywać informacje na temat potrzeb klientów, by móc na nie zareagować.

E‑commerce zmierza w kierunku chmury obliczeniowej z wielu różnych powodów. Prócz zapewnienia swoim klientom jak najlepszych doświadczeń zakupowych, bardzo ważnym aspektem dla sprzedawców jest też zapewnienie ciągłości w łańcuchach dostaw.

Dzisiaj mamy do czynienia z przeróżnymi systemami, a platformy, które umożliwiają zarządzanie nimi, rosną jak przysłowiowe grzyby po deszczu. Przy ich wyborze warto upewnić się, że pojawiają się na nich pewne wspólne cechy w zakresie zarządzania. Warto jednak pamiętać, że budowanie platformy cyfrowej to nie tylko połączenie systemów, które odpowiadają za cyfrowej doświadczenie, ale także upewnienie się, że są one ze sobą kompatybilne.

A co z bezpieczeństwem? Co mogą zrobić sprzedawcy internetowi, korzystający z chmury, by skutecznie chronić dane własne oraz te powierzone im przez klientów?

Nasze badania wykazały, że wysoki poziom bezpieczeństwa to jeden z głównych czynników przy podejmowaniu decyzji o skorzystaniu z oferty konkretnego e‑commerce – w świecie GDPR (General Data Protection Regulation) i zwiększonej świadomości o liczbie nadużyć zwracanie uwagi na bezpieczeństwo danych jest oczywiste.

Cyberprzestępcy nieustająco szukają luk w zabezpieczeniach witryn. Bez odpowiednich zabezpieczeń sprzedawcy są narażeni na ataki takie jak Distributed Denial of Service (DDoS), SQL injection (metoda ataku komputerowego wykorzystująca lukę w zabezpieczeniach aplikacji polegającą na nieodpowiednim filtrowaniu lub niedostatecznym typowaniu danych użytkownika, które są później wykorzystywane przy wykonaniu zapytań do bazy danych) i e‑skimming – wszystkie one mogą zakłócić działalność i potencjalnie dać atakującym dostęp do cennych danych klientów. Chmura, która oferuje zaawansowane środki bezpieczeństwa, zabezpiecza nie tylko stronę, ale całą infrastrukturą przed takimi zagrożeniami. A pamiętajmy, że przestoje w dostępie do kanałów e‑commerce oznaczają dla dużych marek wielomilionowe straty.

Niektórzy przedsiębiorcy uważają, że infrastruktura on‑premise jest bardziej bezpieczna niż rozwiązania chmurowej i nie chcą przenosić swoich danych do chmury. Jaka jest pana opinia na ten temat?

To bardzo złożony aspekt. Przede wszystkim należy podkreślić, że środowiska wielochmurowe mogą stanowić połączenie środowisk chmurowych i infrastruktury on‑premise. Poza tym warto wyjaśnić, że chmura obliczeniowa nie jest lokalizacją, tylko modelem operacyjnym.

Chmura hybrydowa czy multicloud idealnie pasują do e‑commerce, ponieważ umożliwiają przetwarzanie części danych w infrastrukturze on‑premise, które łączą się z innymi informacjami umieszczonymi w chmurze. To wymusza zmianę podejścia, ponieważ oznacza, że dane będą przepływać przez chmurę, a co za tym idzie, powierzchnia ataku staje się o wiele większa niż np. dziesięć lat temu.

Na koniec chciałabym zapytać o przyszłość e‑commerce w chmurze. Jakich zmian mogą spodziewać się przedsiębiorcy w najbliższym czasie? I jak powinni się do nich przygotować?

Myślę, że główne oczekiwania będą dotyczyły dynamiki wprowadzanych zmian, ponieważ wymagania konsumentów bardzo szybko ewoluują. Sprzedawcy muszą być zwinni, nie tylko wdrażając nowe usługi, ale także podążając za trendami związanymi z doświadczeniami zakupowymi klientów. Przewagę konkurencyjną zdobędą zatem te firmy, które wyposażą się w infrastrukturę pozwalającą im na dynamiczne wprowadzanie zmian.

Kolejnym ważnym elementem jest budowanie ekosystemu łączącego poszczególnych partnerów w jednym łańcuchu dostaw. Wdrożenie odpowiedniej logistyki i nawiązywanie partnerstw z usługodawcami jest czymś, na co handlowcy muszą być gotowi. Natomiast posiadanie odpowiedniej platformy do zarządzania tymi relacjami przekłada się na to, że dana firma może stać się liderem na danym rynku.

Te dwa aspekty będą moim zdaniem kluczowe w kontekście przyszłości e‑commerce, a wybrana przez sprzedawców technologia będzie stanowić o ich konkurencyjności.

Które ze znanych nam rozwiązań technologicznych jeszcze bardziej połączą e‑commerce i cloud computing w przyszłości?

To połączenie już istnieje, a to ze względu na przyspieszenie we wdrażaniu technologii, które miało miejsce podczas pandemii. Należy raz jeszcze podkreślić – ta implementacja była przeprowadzana w niezwykłym pośpiechu i to dlatego detaliści przechodzą do infrastruktur wielochmurowych, które zapewniają im m.in. większe bezpieczeństwo.

A kiedy już się tam zadomowią, mogą zacząć wykorzystywać niektóre z usług oferowanych przez chmurę, takie jak uczenie maszynowe czy sztuczną inteligencję, które są z nimi powiązane — szczególnie w zakresie uczenia się klienta (consumer learning) i jego doświadczeń.

To właśnie consumer learning stanie się wkrótce kluczowym trendem. Pomoże im w tym oczywiście chmura obliczeniowa, dzięki której, niemalże w czasie rzeczywistym, otrzymywać będą informacje na temat potrzeb klientów, by móc na nie zareagować.

Ponadto istnieje już wiele technologii wykorzystujących dane pozyskane z łańcuchów dostaw, dzięki którym handlowcy będą mogli go jeszcze bardziej zoptymalizować pod kątem logistyki. Z perspektywy klienta jest to niewidoczne, ale detaliści mierzą się obecnie z ogromem wyzwań wychodzących poza stronę internetową, gdzie już teraz dostrzegamy potencjalnie wiele innowacji.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Trzy zielone flagi, których szukają w pracy utalentowani pracownicy

W obliczu rosnącej liczby pracowników poszukujących sensu w pracy, organizacje, które chcą przyciągnąć i zatrzymać najlepsze talenty, muszą świadomie tworzyć środowisko pracy sprzyjające poczuciu wspólnoty, wpływu i rozwoju. Autorzy wskazują trzy „zielone flagi”, na które zwracają uwagę kandydaci: poczucie wspólnoty, poczucie wpływu  i możliwości rozwoju. Już w procesie rekrutacyjnym warto opowiadać o konkretnych historiach i doświadczeniach pracowników, które potwierdzają istnienie tych elementów. Takie podejście nie tylko przyciąga utalentowanych kandydatów, ale też zwiększa ich zaangażowanie i długofalową motywację.

Jak odbudować zaufanie w zespole? Powrót do biur nie może się udać bez tego składnika. Jak odbudować psychologiczny kontrakt zaufania w zespole?

Powrót do biur nie może się udać bez tego składnika. Jak odbudować psychologiczny kontrakt zaufania w zespole?

Wdrażanie polityki powrotu do biur to nie tylko kwestia liczby dni spędzanych stacjonarnie. Badania wykazują, że ważniejszy może okazać się sposób jej wprowadzenia, komunikowania i elastyczność egzekwowania. Fala demotywacji, z którą boryka się wiele przedsiębiorstw, wynika z tego, że rynek pracy naruszył psychologiczny kontrakt, niepisanie definiujący relacje zawodowe. Co powinni wiedzieć liderzy, by odbudować utracone zaufanie i skutecznie przeprowadzić transformację?

Decyzja o powrocie do biur lub utrzymaniu pracy zdalnej to jedno z głównych źródeł polaryzacji. Choć obie strony doszukują się w nich niewłaściwych intencji – jedna wysuwając oskarżenia o mikrozarządzanie, druga z kolei o roszczeniowość i lenistwo – prawda leży w zupełnie innym miejscu. Badania pokazują, że każdy z  trybów pracy może zostać wprowadzony zarówno z pozytywnym, jak i z negatywnym rezultatem.  W czym zatem tkwi problem? W ograniczonym zaufaniu pomiędzy pracodawcami a pracownikami, wynikającym z czysto transakcyjnego traktowania stosunku pracy. Sytuacja wymaga natychmiastowej ze strony liderów, aby jej efekty nie przybrały na sile.

dane syntetyczne Dane syntetyczne dają drugą szansę. Tak SAS pomaga firmom pokonać barierę braku danych

Brakuje Ci danych do rozwoju AI, testowania nowych rozwiązań lub podejmowania kluczowych decyzji biznesowych? Nie jesteś sam – dla wielu firm to największa bariera na drodze do postępu. Odkryj, jak dane syntetyczne, inteligentnie generowane informacje naśladujące rzeczywiste zbiory bez naruszania prywatności, otwierają nowe możliwości. Dowiedz się, jak firmy – od ochrony zagrożonych wielorybów po sektor finansowy – wykorzystują je do przełamywania ograniczeń, trenowania skuteczniejszych modeli AI i przyspieszania transformacji. Przeczytaj, dlaczego eksperci SAS prognozują, że dane syntetyczne wkrótce staną się standardem i jak Twoja organizacja może na tym skorzystać.

przywództwo w czasach niepewności Czego potrzebują pracownicy od liderów w czasach niepewności?

W obliczu rosnącej niepewności geopolitycznej, gospodarczej i technologicznej, oczekiwania wobec liderów ulegają zasadniczej zmianie. Jak pokazują badania Gallupa, McKinsey & Company oraz MIT Sloan Management Review, tradycyjne modele przywództwa oparte na hierarchii, kontroli i przewidywalności coraz częściej zawodzą.

Centrum Dowodzenia Cłami: odpowiedź na geopolityczne wstrząsy

W odpowiedzi na rosnącą niepewność geopolityczną i agresywną politykę celną, Boston Consulting Group proponuje firmom stworzenie centrów dowodzenia cłami – wyspecjalizowanych jednostek analizujących zmiany regulacyjne i wspierających szybkie decyzje strategiczne. Artykuł pokazuje, jak takie centrum może pomóc chronić marże, przekształcić kryzys w szansę i wzmocnić odporność firmy w globalnym handlu.

Chief Geopolitics Officer: odpowiedź na zmienność świata

W coraz mniej przewidywalnej rzeczywistości 2025 roku funkcja Chief Geopolitics Officer nie jest chwilową modą, lecz strategiczną odpowiedzią na rosnącą złożoność otoczenia biznesowego. Geopolityka przestała być czynnikiem zewnętrznym, natomiast stała się integralnym elementem zarządzania ryzykiem, planowania rozwoju i budowania przewagi konkurencyjnej. Organizacje, które już teraz integrują kompetencje geopolityczne z procesami decyzyjnymi na poziomie zarządu, zyskują realną odporność na wstrząsy systemowe, szybszy dostęp do informacji oraz zdolność przewidywania i adaptacji.

Europejski Kongres Finansowy 2025 Europejski Kongres Finansowy 2025 pod znakiem geopolityki, bezpieczeństwa i transformacji

W ostatnich latach mapa ryzyk geopolitycznych i gospodarczych uległa gwałtownej zmianie. Agresywna polityka Rosji, napięcia na linii USA–Chiny oraz zmagania liberalnych demokracji z ruchami populistycznymi redefiniują globalny porządek. Europa staje przed fundamentalnymi pytaniami o bezpieczeństwo, integrację i odporność instytucjonalną. To właśnie o tych kluczowych zagadnieniach będzie się toczyć dyskusja podczas Europejskiego Kongresu Finansowego, który odbędzie się 2–4 czerwca w Sopocie.

EKF to jedno z najważniejszych spotkań finansowych w Europie Środkowo-Wschodniej

EKF ma miejsce w Sopocie. W ciągu trzech dni odbędzie się szereg nieskrępowanych debat, podczas których poruszane będą kluczowe tematy wynikające z sytuacji geopolitycznej i narastającej niepewności co do relacji gospodarczych, handlowych i finansowych na świecie, ale także tematyka stabilności europejskiego i polskiego systemu finansowego. Ich owocem będą rekomendacje dotyczące zmian systemowych w polityce gospodarczej, służące bezpiecznemu i zrównoważonemu rozwojowi.

Jak narzędzia GenAI mogą, a jak nie mogą pomóc w prezentacji

Narzędzia GenAI mogą pomóc nam zaoszczędzić czas podczas zbierania materiałów i pisania prezentacji. Jednak liderzy powinni unikać wykorzystywania GenAI zbyt wcześnie w kreatywnym procesie tworzenia prezentacji. Przekaz trafia do odbiorców wtedy, gdy nawiążą z nim więź, a ta więź wynika z trzech bardzo ludzkich umiejętności: naszej zdolności do projektowania strategicznego przekazu, naszej kreatywnej oceny oraz naszej empatii.

Jak koncepcje lean management i just-in-time sprawdzają się w czasach niepewności? Jak lean management i just-in-time sprawdzają się w czasach niepewności?

Nazbyt często reakcją biznesu na niepewne czasy jest nicnierobienie, czyli „czekanie i obserwowanie”. Niestety takie podejście oznacza, że ​​biznes nie jest przygotowany na nadchodzące zmiany. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest wykonanie proaktywnych kroków, zmierzających do uzbrojenia firmy w elastyczność, pozwalającą na szybkie reagowania na nieprzewidywalne zdarzenia. Oto, czego uczy nas podejście lean management.

Niepewność to według wielu ekspertów najgorsze, co może spotkać biznes. Nie można bowiem przyjąć za pewnik żadnego z dostępnych rozwiązań. Niektórzy decydują się nie wprowadzać żadnych działań, czekając na jakikolwiek sygnał o stabilizacji. Inni gromadzą zapasy, a jeszcze inni wybierają wręcz odwrotne rozwiązanie – reagowania na bieżąco na poszczególne sygnały. Do zalecanych rozwiązań zalicza się w tej sytuacji koncepcja „szczupłego zarządzania”, która swoimi korzeniami sięga do Japonii lat 80. Chociaż wiele z jej założeń może okazać się trafne, warto pamiętać, że czasy się zmieniły, a warunki gospodarcze podlegają ciągłej ewolucji. W związku z tym nawet do strategii opartej na elastyczności warto podejść z odrobiną dystansu i dostosować ją do wszystkich zmiennych. Jak właściwie zaimplementować lean management, ze szczególnym uwzględnieniem just-in-time, w realiach niepewności gospodarczej, żeby na tym skorzystać z jednoczesną redukcją ryzyka?

Lider przyszłości? Ten, który potrafi współpracować

Współczesne życie zawodowe wymaga nie tylko doskonałości indywidualnej, ale także rozwijania umiejętności współpracy. Mistrzostwo i współdziałanie to dwa filary produktywności i sensu pracy. Autorka pokazuje, że współpraca bywa trudna — krucha, podatna na obojętność i konflikty — ale też niezwykle wartościowa. Poprzez badania, osobiste doświadczenia i refleksje wskazuje, jak relacje, sieci kontaktów oraz świadome budowanie otwartości wpływają na rozwój zawodowy. Kluczowe jest pielęgnowanie postawy opartej na zaufaniu, hojności i ciekawości oraz umiejętność zadania pytania, które zapala iskrę porozumienia i wspólnego działania.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!