Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
E-commerce

Zarządzanie wizerunkiem cenowym w handlu detalicznym

12 stycznia 2018 8 min czytania
Przemysław Siuba
Tim Brzoska
Karolina Gawron
Zarządzanie wizerunkiem cenowym w handlu detalicznym

W ostatnich latach przesycenie rynkowe stało się wyzwaniem dla przedsiębiorstw z branży detalicznej. W celu utrzymania rentowności na tym trudnym rynku niektóre z firm wyspecjalizowały się w redukcji kosztów. Jedynie nieznacznej liczbie firm udało się wykorzystać najsilniejszą dźwignię zysku, czyli cenę, która jest integralnie związana z wizerunkiem cenowym.

Wizerunek cenowy to najmniej zbadany obszar potencjalnych zysków firm z branży detalicznej. Eksperci Simon‑Kucher & Partners określili trzy obszary, które należy wesprzeć, aby w pełni wykorzystać ten potencjał wynoszący nawet 0,5–1,0 p.p. dodatkowej marży. Są to: efektywne taktyki cenowe, dostosowanie asortymentu do klientów oraz jasna i spójna komunikacja.

Co to jest wizerunek cenowy?

Wizerunek cenowy to subiektywna opinia klienta na temat cen poszczególnych produktów, grup produktowych lub całej marki. Bardzo często różni się od realnego poziomu cen. Różnice te zostały wykazane w badaniu Simon‑Kucher & Partners przeprowadzonym we Francji, w którym porównano faktyczne poziomy cen z subiektywnymi odczuciami klientów. Wyniki badania przedstawiono na wykresie 1.

Wizerunek cenowy istotnie wykracza poza wartość, która jest umieszczona na etykiecie z ceną produktu. Jest to ogół subiektywnych odczuć i przekonań klienta dotyczących poziomów cen produktów zestawionych z ich jakością, promocjami cenowymi, strategią cenową czy posiadaniem marek własnych w ofercie.

Skoro wizerunek cenowy nie jest zdeterminowany jedynie przez poziom cen, to w jaki sposób sprzedawcy detaliczni mogą efektywnie zaadresować wszystkie wymienione wyżej aspekty, aby go poprawić?

Na podstawie wieloletniego doświadczenia firma Simon‑Kucher & Partners określiła trzy główne filary, które są elementami zarządzania wizerunkiem cenowym. Należą do nich: efektywne taktyki cenowe, dostosowanie asortymentu do klientów oraz jasna i spójna komunikacja.

1. Efektywne taktyki cenowe

Wizerunek cenowy bardzo często mylony jest z ogólnym poziomem cen. Dzieje się tak, ponieważ poziom cen i strategia cenowa odgrywają kluczową rolę w kontekście budowania wizerunku cenowego. Stosowanie inteligentnych taktyk cenowych to w dużej mierze odpowiednio wyznaczone poziomy cenowe oraz polityka promocyjna.

Odpowiednio ustalone poziomy cenowe

Firmy detaliczne konkurują poprzez odpowiednie ustalanie poziomów cen. Przy tym zawsze w pierwszej kolejności powinny upewnić się, że wszystkie najważniejsze produkty w ich sieci mają tak samo niską cenę jak porównywalne produkty firm konkurencyjnych. Nie jest jednak konieczne ustalanie tak samo niskich cen dla całego asortymentu.

Początkowo należy zidentyfikować kluczowe produkty, których ceny najczęściej są porównywane z konkurencją. Można wykorzystać do tego system klasyfikacji produktów zaprezentowany na wykresie 2. Wskazuje on, które z produktów są kluczowe i w przypadku których należy zachować spójność cenową w stosunku do konkurencji. Ponadto pozwala na identyfikację produktów, dla których można zróżnicować ceny względem konkurencji. W przypadku produktów kluczowych niezwykle ważna jest szybka reakcja na zmianę cen konkurentów.

Na wykresie 3 przedstawiono krzywą progów cenowych dla wybranej kategorii produktowej. Progi cenowe to charakterystyczne punkty psychologiczne, na podstawie których klienci podejmują decyzję o zakupie i które przynoszą kluczowe informacje niezbędne do efektywnego zarządzania cenami w poszczególnych kategoriach produktowych.

Atrakcyjne promocje

Wizerunek cenowy w dużej mierze zależy od promocji, w szczególności od typu, częstotliwości ich przeprowadzania oraz poziomu obniżek cen.

Prowadzenie działań promocyjnych jest dobrym sposobem na zwiększenie świadomości klientów dotyczącej asortymentu oraz atrakcyjnych cen w sieci sprzedaży. Ostatnie badania pokazują jednak, że nie zawsze promocje wpływają pozytywnie na wizerunek cenowy. Promocje często nie są dobrze zaplanowane, co może prowadzić do zmniejszenia zysków. Z drugiej strony przeprowadzanie działań promocyjnych jest obecnie niemal obowiązkiem w branży detalicznej.

Promocje powinny być planowane systematycznie. Po pierwsze należy poznać oczekiwania klientów względem ofert promocyjnych. Po drugie świadomie wybierać konkretne typy promocji, na przykład realną obniżkę ceny, pakiety produktowe („3 za 2”) czy kupony rabatowe (z uwzględnieniem ich wpływu na wizerunek cenowy). Pomoże to sprzedawcom w odpowiednim doborze produktów do promocji i określeniu poziomów cen, a także w efektywnym wykorzystaniu obniżek cenowych do umacniania lub budowania wizerunku.

2. Dostosowanie asortymentu do potrzeb klientów

Oferta produktowa sieci detalicznych powinna wychodzić naprzeciw potrzebom klientów i uwzględniać ich preferencje. Jest to niezwykle ważne, gdyż oferowany przez nich asortyment ma ogromny wpływ na wizerunek cenowy.

Analiza wpływu kategorii produktowych na wizerunek cenowy jest pomocna w procesie optymalizacji asortymentu – dostosowywaniu produktów, wycofywaniu niektórych z nich oraz opracowywaniu nowych. Poszczególne kategorie produktowe w różny sposób wpływają na wizerunek cenowy.

W związku z powyższym, aby lepiej wpłynąć na postrzeganie ceny przez klientów, należy podejmować odpowiednie decyzje dotyczące doboru oferty, np. produktów marki własnej. Z założenia produkty te są niepowtarzalne i charakterystyczne dla każdego sprzedawcy. Kluczowe jest więc zachowanie równowagi przy ustalaniu asortymentu produktów marki własnej w segmencie economy oraz premium. Im więcej produktów marki własnej pozycjonowanych jest na poziomie pierwszej dostępnej ceny, tym wyższy jest wpływ tych produktów na wizerunek cenowy marki.

Odkryj zarządzanie sprzedażą na nowo »

3. Jasna i spójna komunikacja

Sprzedawcy detaliczni od wielu lat są świadomi wagi komunikacji jako jednego z czynników sukcesu zarówno w kanale sprzedaży stacjonarnej, jak i online. Często zdarza się jednak, że zapominają o relacji łączącej komunikację i wizerunek cenowy, na który wpływa sposób prezentacji i komunikacji poziomów cen w sklepie, a także poza nim.

Odpowiednia prezentacja cen na półkach jest kombinacją wielu czynników, wśród których można wyróżnić m.in. stosowanie odpowiednich końcówek cenowych czy kolorów przyciągających uwagę klientów. Sprzedawcy powinni pamiętać, by nie ustalać cen produktów nieznacznie powyżej progów cenowych, gdyż może to prowadzić do znaczącej utraty wolumenu. Dzieje się tak dlatego, że cena jest odbierana przez klientów jako zbyt wysoka.

Często popełnianym błędem w przypadku prezentacji cen jest umieszczenie zbyt dużej liczby etykiet na półkach w sklepie. Może to prowadzić do przeoczenia przez klienta właściwego komunikatu cenowego. W przypadku komunikacji cen poza sklepem (np. w internecie) sprzedawcy detaliczni powinni koncentrować się na prezentacji produktów o niskich cenach.

Reasumując, wizerunek cenowy jest rzadko wykorzystywanym sposobem zwiększenia zysku wśród sprzedawców detalicznych. W celu utrzymania lub wypracowania odpowiedniego wizerunku cenowego firmy z branży detalicznej powinny szczególnie zwrócić uwagę na trzy aspekty.

  • Opracowanie efektywnych taktyk cenowych: Opracowanie skutecznego podejścia do wyznaczania optymalnych poziomów cenowych i przeprowadzania promocji oraz analiza progów cenowych i cen referencyjnych w celu ustalenia „uczciwych” cen w postrzeganiu konsumenta.

  • Dostosowanie asortymentu do potrzeb klientów: Asortyment powinien być odzwierciedleniem oczekiwań klientów. Istotną rolę pełnią produkty sprzedawane pod marką własną, ponieważ wspierają kreowanie wizerunku cenowego oraz pomagają zwiększać marże.

  • Jasna i spójna komunikacja: Jasność i spójność komunikacji pozwalają budować zaufanie wśród klientów oraz istotnie wpływają na wizerunek cenowy.

Sprzedawcy detaliczni, którzy umiejętnie wdrażają efektywne taktyki cenowe, rozwijają asortyment dostosowany do potrzeb klientów oraz jasno i spójnie komunikują swoje ceny, potrafią pozytywnie wpłynąć na wizerunek cenowy wśród konsumentów. Aktywne zarządzanie tymi aspektami w różnych kanałach sprzedaży pomaga sprzedawcom zwiększać zyski.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Strategiczna samotność – klucz do autentycznego przywództwa

W dynamicznym współczesnym świecie biznesu, w którym dominują informacje dostarczane w trybie natychmiastowym, umiejętność samodzielnego, logicznego i krytycznego myślenia stała się jedną z najcenniejszych kompetencji liderów. Koncepcja ta, przedstawiona przez Williama Deresiewicza, byłego profesora Uniwersytetu Yale, zakłada, że prawdziwe przywództwo nie rodzi się wśród zgiełku opinii i impulsów zewnętrznych, lecz w przestrzeni samotności i skupienia.

Skup się na fanach marki. Oferta skierowana do wszystkich nie działa!
Multimedia
Skup się na fanach marki. Oferta do wszystkich nie działa!

W spolaryzowanej kulturze pogoń za rynkiem masowym i kierowanie oferty do wszystkich są z góry skazane na porażkę. Najlepszym sposobem na osiągnięcie sukcesu marki jest sprzymierzenie się z subkulturą, która ją pokocha.

Cła, przeceny i okazje: Jak zarobić, gdy inni panikują lub tweetują

Trump tweetuje, Wall Street reaguje nerwowo, a inwestorzy znów sprawdzają, czy gdzieś nie pozostawili Planu B. Gdy rynek wpada w histerię, pojawia się pokusa: a może jednak warto „kupić w tym dołku”? W tym tekście sprawdzamy, czy inwestowanie w kontrze do tłumu to genialna strategia na czasy ceł Trumpa, banów na Chiny i politycznych rollercoasterów — czy raczej przepis na ból głowy i portfela. Nie wystarczy chłodna kalkulacja, przyda się też stalowy żołądek.

• Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie - Webster
Premium
Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie

Liderzy skutecznie wykorzystują duże modele językowe, stopniowo minimalizując ryzyko i tworząc solidne fundamenty pod przyszłe transformacje technologiczne, dzięki czemu generują realną wartość dla swoich organizacji.

Niespełna dwa lata temu generatywna sztuczna inteligencja (GenAI) trafiła na czołówki stron gazet, zachwycając swoimi niezwykłymi możliwościami: mogła prowadzić rozmowy, analizować ogromne ilości tekstu, dźwięku i obrazów, a nawet tworzyć nowe dokumenty i dzieła sztuki. To najszybsze w historii wdrożenie technologii przyciągnęło ponad 100 mln użytkowników w ciągu pierwszych dwóch miesięcy, a firmy z różnych branż rozpoczęły eksperymenty z GenAI. Jednak pomimo dwóch lat intensywnego zainteresowania ze strony kierownictwa i licznych prób wdrożeniowych nie widać wielkoskalowych transformacji biznesowych, które początkowo przewidywano. Co się stało? Czy technologia nie spełniła oczekiwań? Czy eksperci się pomylili, wzywając do gigantycznych zmian? Czy firmy były zbyt ostrożne? Odpowiedź na te pytania brzmi: i tak, i nie. Generatywna sztuczna inteligencja już teraz jest wykorzystywana w wielu firmach, ale nie – jako lokomotywa radykalnej transformacji procesów biznesowych. Liderzy biznesu znajdują sposoby, by czerpać realną wartość z dużych modeli językowych (LLM), nie modyfikując całkowicie istniejących procesów. Dążą do małych zmian (small t) stanowiących fundament pod większe przekształcenia, które dopiero nadejdą. W tym artykule pokażemy, jak robią to dzisiaj i co możesz zrobić, aby tworzyć wartość za pomocą generatywnej sztucznej inteligencji.

Premium
Polski przemysł na rozdrożu

Stoimy przed fundamentalnym wyborem: albo dynamicznie przyspieszymy wdrażanie automatyzacji i robotyzacji, co sprawi, że staniemy się aktywnym uczestnikiem czwartej rewolucji przemysłowej, albo pogodzimy się z perspektywą erozji marż pod wpływem rosnących kosztów operacyjnych i pogłębiającego się strukturalnego niedoboru wykwalifikowanej siły roboczej.

Jak alarmują prognozy Polskiego Instytutu Ekonomicznego, do 2030 r. w samej Europie może zabraknąć nawet 2,1 mln wykwalifikowanych pracowników, co czyni automatyzację nie jedną z możliwości, lecz strategiczną koniecznością. Mimo że globalnie liczba robotów przemysłowych przekroczyła już 4,2 mln jednostek, a w Europie w 2023 r. wdrożono rekordowe 92,4 tys. nowych robotów, Polska wciąż pozostaje w tyle. Nasz wskaźnik gęstości robotyzacji, wynoszący zaledwie 78 robotów na 10 tys. pracowników przemysłowych, znacząco odbiega od europejskiego lidera – Niemiec (397 robotów na 10 tys. pracowników), czy globalnego pioniera – Korei Południowej (tysiąc robotów na 10 tys. pracowników). W Scanway – firmie, która z sukcesem łączy technologie rozwijane dla sektora kosmicznego z potrzebami przemysłu – jesteśmy przekonani, że przyszłość konkurencyjności leży w inteligentnym wykorzystaniu danych, zaawansowanej automatyzacji opartej na AI oraz strategicznej gotowości do wprowadzania zmian technologicznych. Czy jednak zaawansowana wizja maszynowa napędzana przez sztuczną inteligencję może się stać katalizatorem, który pozwoli sprostać wyzwaniom i odblokować uśpiony potencjał innowacyjny polskiej gospodarki?

Premium
Gdy projekt wymyka się spod kontroli

Polskie firmy technologiczne coraz częściej realizują złożone zlecenia dla międzynarodowych gigantów. Jednak nawet najlepiej przygotowany zespół może przy takim projekcie natknąć się na nieoczekiwane przeszkody. Przykład firmy Esysco wdrażającej szyfrowanie poczty e-mail dla jednego z największych niemieckich banków pokazuje, jak szybko może runąć precyzyjnie zaplanowany harmonogram oraz jak radzić sobie z nieprzewidywalnymi wyzwaniami.

Polskie firmy technologiczne coraz częściej zdobywają międzynarodowe kontrakty i realizują projekty, które jeszcze niedawno były zarezerwowane wyłącznie dla międzynarodowych rywali. Dzięki temu zdobywają zagraniczne rynki, osiągając imponujące wyniki eksportu usług IT, który w 2023 r. przekroczył 16 mld dolarów. W ostatniej dekadzie przychody branży wzrosły niemal czterokrotnie, a wartość eksportu – aż 7,5 razy, dzięki czemu polski sektor IT stał się motorem rodzimego eksportu. Kluczowymi kierunkami ekspansji są Stany Zjednoczone, Niemcy i Wielka Brytania, a wśród najsilniejszych obszarów znajdują się fintech, cyberbezpieczeństwo, sztuczna inteligencja, gry oraz rozwój oprogramowania.

Polska wyróżnia się w regionie Europy Środkowo-Wschodniej jako największy eksporter usług IT, przewyższając Czechy czy Węgry, a pod względem jakości specjalistów IT zajmuje trzecie miejsce na świecie. Jednak do pełnego wykorzystania tego potencjału konieczne jest pokonanie barier takich jak ograniczony dostęp do kapitału na ekspansję, rosnące koszty pracy oraz niedostateczne doświadczenie w międzynarodowej sprzedaży i marketingu. To jednak nie wszystko. Przy współpracy z międzynarodowymi gigantami trzeba również pamiętać o nieznanej polskim wdrożeniowcom skali, złożoności i nieprzewidywalności towarzyszącym tak wielkim projektom. Dobrym przykładem może być nasze wdrożenie dla jednego z największych niemieckich banków, z którym podpisaliśmy kontrakt na wprowadzenie systemu zabezpieczeń e-maili dla ponad 300 tys. użytkowników rozsianych po całym świecie. Technologicznie byliśmy gotowi, ale rzeczywistość szybko zweryfikowała nasze plany.

Premium
Praktyczny poradnik kreowania wartości z dużych modeli językowych

Gdy w 2022 r. pojawiły się powszechnie dostępne duże modele językowe (LLM), ich potężna zdolność do generowania tekstu na żądanie zapowiadała rewolucję w produktywności. Jednak mimo że te zaawansowane systemy AI potrafią tworzyć płynny tekst w języku naturalnym i komputerowym, to są one dalekie od doskonałości. Mogą halucynować, wykazywać się logiczną niespójnością oraz produkować treści nieadekwatne lub szkodliwe.

Chociaż technologia ta stała się powszechnie dostępna, wielu menedżerów nadal ma trudności z rozpoznawaniem przypadków użycia LLM-ów, w których poprawa produktywności przewyższa koszty i ryzyka związane z tymi narzędziami. Potrzebne jest bardziej systematyczne podejście do wykorzystywania modeli językowych, tak aby uefektywnić procesy biznesowe, a jednocześnie kontrolować słabe strony LLM-ów. Proponuję trzy kroki ułatwiające osiągnięcie tego celu. Po pierwsze, należy rozłożyć proces na mniejsze zadania. Po drugie, trzeba ocenić, czy każde zadanie spełnia tzw. równanie kosztów GenAI, które szczegółowo wyjaśnię w tym artykule. Jeśli ten warunek zostanie spełniony, należy uruchomić projekt pilotażowy, iteracyjnie oceniać jego wyniki oraz na bieżąco wprowadzać zmiany w celu poprawy rezultatów.

Kluczowe w tym podejściu jest pełne zrozumienie, w jaki sposób mocne i słabe strony modeli językowych odpowiadają specyfice danego zadania; jakie techniki umożliwiają ich skuteczną adaptację w celu zwiększenia wydajności; oraz jak te czynniki wpływają na bilans kosztów i korzyści – a także na ocenę ryzyka i potencjalnych zysków – związanych z wykorzystaniem modeli językowych do podnoszenia efektywności realizowanych działań.

Premium
Dlaczego odważne pomysły giną w szufladach menedżerów i co z tym zrobić?

Najbardziej innowacyjne, nietypowe idee często nie zostają zrealizowane – nie dlatego, że są złe, ale dlatego, że wywołują niepewność. Co może pomóc menedżerom w podejmowaniu ryzykownych, lecz potencjalnie przełomowych decyzji? Kluczowe okazuje się świadome budowanie sieci doradczej.

Menedżerowie, którzy są świadomi znaczenia innowacji w rozwoju organizacji, często zachęcają członków swoich zespołów do dzielenia się świeżymi i kreatywnymi pomysłami. Jednak wielu pracowników skarży się, że ich najlepsze propozycje są przez zwierzchników często pomijane, odrzucane lub niewłaściwie rozumiane.

Paradoksalnie to właśnie menedżerowie mogą stanowić jedną z największych barier dla innowacji. Mocno zakorzenieni we własnych obszarach specjalizacji, często nie dostrzegają wartości nowatorskich idei – szczególnie wtedy, gdy pomysły te wyznaczają nowe ścieżki w ich dziedzinie.

Sztuka nawigowania w niepewnym otoczeniu

Rozpad starego ładu i liczne zawirowania w globalnej gospodarce w ostatnich latach ustawiły wysoko poprzeczkę dla KUKE. Jak instytucja wspierająca polskich eksporterów przygotowała się do działania w czasach podwyższonej zmienności i niepewności? Janusz Władyczak, prezes KUKE, mówi nie tylko o strategicznych inicjatywach, nowym podejściu do klienta i roli intuicji, ale też ma rady dla młodych liderów.

Objął pan stery KUKE tuż przed jednym z najbardziej burzliwych okresów we współczesnej historii: pandemia, wojna w Ukrainie, kryzys energetyczny. Czy czuł się pan przygotowany na zarządzanie organizacją w warunkach tak silnej presji?

Do KUKE dołączyłem tuż przed rozpoczęciem pierwszej kadencji Donalda Trumpa w Białym Domu. Już wtedy pojawiało się coraz więcej przesłanek wskazujących, że dotychczasowy porządek międzynarodowy ulega zmianie, a to może wywołać poważne konsekwencje dla polskich firm i gospodarki, której koniunktura zależy od eksportu. Dla nas oznaczało to konieczność przygotowania się do działania w warunkach dużo większej niepewności i zapewnienia sobie możliwości stosowania niestandardowych rozwiązań. W poprzednich latach KUKE pozostawała dość skostniałą strukturą, nie szukała nowych możliwości rozwoju. Zmiany były zatem konieczne, a ponieważ lubię działać w sytuacjach nieoczywistych, w szczególności takich, które innych przytłaczają, i zawsze widzę w nich szansę, to taki burzliwy okres był dla mnie idealnym środowiskiem. Kluczową rolę w tym odegrał zespół ekspertów, który udało nam się zbudować.

Technologia to zaledwie 5% sukcesu – pozostałe 95% to ludzie

W świecie, w którym digitalizacja stała się koniecznością, sukces zależy nie od samej technologii, lecz od umiejętności jej wykorzystania. O tym, jak multidyscyplinarne podejście, kobiece przywództwo i kultura oparta na bezpieczeństwie psychologicznym pozwoliły Archicom zbudować efektywny cyfrowy ekosystem, opowiada Agata Skowrońska-Domańska, wiceprezeska zarządu firmy.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!