Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Przełomowe innowacje

V Kongres „MIT Sloan Management Review Polska” – relacja

27 kwietnia 2023 12 min czytania
Zdjęcie Redakcja MIT SMRP -
Redakcja MIT SMRP
V Kongres „MIT Sloan Management Review Polska” – relacja

Wydarzenia ostatnich trzech lat sprawiły, że świat biznesu musiał dostosować się do nowych realiów przez nie wywołanych. Jak wykorzystywać AI, w tym ChatGPT, do usprawnienia pracy w firmie? Jak tworzyć kulturę innowacji i jak ją mierzyć? Jak dbać o dobrostan i inkluzywność w czasach pracy zdalnej i hybrydowej? Na czym polega zaangażowane przywództwo? Jaka jest rola liderów? Podczas V Kongresu MIT SMRP wraz z uznanymi ekspertami i praktykami biznesu odpowiadaliśmy na te pytania.

Za nami piąty Kongres MIT Sloan Management Review Polska. Podczas ostatniej edycji rozmawialiśmy przede wszystkim o wykorzystaniu sztucznej inteligencji w biznesie, na temat budowania i wprowadzania na rynek innowacyjnych rozwiązań oraz niezmienne poruszaliśmy kwestie związane z przywództwem i zarządzaniem. Wydarzenie było realną odpowiedzią na bieżące wyzwania i problemy polskiego biznesu, które z sukcesem można rozwiązywać przy wsparciu technologii oraz odpowiednich narzędzi.

Na naszej wirtualnej scenie pojawiło się aż 33 ekspertów, poniżej przedstawiamy krótkie relacje z wystąpień wybranych prelegentów.

PYTASZ O PRZYSZŁOŚĆ?
ZAPYTAJ EKSPERTÓW Z NAJLEPSZEJ UCZELNI ŚWIATA

Jarosław Nowak i Sylwester Pruszkowski z Cloudware Polska – Optymalizuj i automatyzuj swój biznes, czyli Instana i Turbonomic 4.0

Eksperci z Cloudware Polska w swoich pierwszych słowach zwrócili uwagę na internetyzację życia, którą przyspieszyła pandemia. Strefa prywatna, jak i biznesowa, przeniosły się do sieci, przez co niektóre, do tej pory dobrze funkcjonujące aplikacje, zaczęły być mocno obciążone.

Nagle aplikacje, które były stworzone do obsługiwania określonej liczby użytkowników, zaczęły sprawiać problemy. Szczególnie właścicielom biznesów z nich korzystających – zaznaczył Jan Nowak i podkreślił, że z tego względu bardzo ważna jest świadomość monitorowania aplikacji, dzięki której możliwa jest reakcja na potencjalne anomalie i zagrożenia.

Podstawą okazuje się być analiza tego, co dzieje się w danej aplikacji, by móc zoptymalizować jej działanie. Pomocne są w tym rozwiązania typu Application Performance Management, czyli aplikacje służące do zarządzania wydajnością i dostępnością aplikacji. Do tej grupy należy rozwiązanie Instana.

Jak zaznaczył Jan Nowak: aplikacje nie żyją w oderwaniu od infrastruktury, dlatego równie ważny jest monitoring właśnie infrastruktury. Tutaj pomocne okazuje się kolejne narzędzie, które prezentowali eksperci podczas swojego wystąpienia, czyli Turbonomic. Jak zapewniają, połączenie obydwu daje prawdziwą wartość i zapewnia ciągłość biznesu.

Więcej o Instana i Turbonomic przeczytasz w oddzielnym artykule poświęconym tym rozwiązaniom, dostępnym TUTAJ.

Małgorzata Pasek i Małgorzata Ignaczewska z Krajowej Izby Rozliczeniowej (KIR) jako partner transformacji cyfrowej opartej na innowacjach

KIR może się pochwalić szeregiem wdrożeń narzędzi i rozwiązań, które wspierają transformacje cyfrowe – w takich obszarach, jak np. podpis cyfrowy, weryfikacja tożsamości czy płatności internetowe. Stara się na bieżąco adresować problemy polskiej gospodarki i proponować rozwiązania oparte na innowacyjnych technologiach (blockchain, rozwiązania chmurowe, sztuczna inteligencja).

Technologia blockchain ma naszym zdaniem szczególny potencjał i odgrywa znaczącą rolę w transformacji cyfrowej – powiedziała podczas wystąpienia na naszej wirtualnej scenie Małgorzata Ignaczewska.

Jak podkreślała ekspertka, blockchain umożliwia efektywną współpracę pomiędzy stronami, kiedy mają one względem siebie ograniczone zaufanie. Natomiast dzięki rozwiązaniu od KIR można zawsze zweryfikować, czy dokumenty umieszczone np. w bankowości elektronicznej zachowały swoje pierwotne brzmienie.

Podczas drugiej części prezentacji głos zabrała Małgorzata Pasek, która opowiedziała o potwierdzaniu tożsamości online (mojeID), elektronicznym poświadczaniu woli, jak również o archiwizacji i udostępnianiu dokumentów, a także o płatnościach. Ekspertka opowiedziała ponadto o Fundacji Cyberion, w ramach której KIR wspiera innowacyjność, edukację, przedsiębiorczość i cyfrową transformację przedsiębiorstw.

Uważamy, że trzeba wspierać polskich przedsiębiorców, stąd wydaliśmy poradnik „Jak cyfryzować firmę z myślą o środowisku” – mówiła ekspertka.

Piotr Markowicz z Orange Polska – Stawiamy na rozwiązania dla nowoczesnego przemysłu. Jak 5G i rozwiązania internetu rzeczy wspierają rozwój i innowacje

Piotr Markowicz podczas swojego wystąpienia przybliżył pojęcie Przemysłu 4.0 i opowiedział o technologiach, które go wspierają, czyli 5G i internecie rzeczy (IoT). Mówił też o tym, jak zapewnić cyberbezpieczeństwo w tym obszarze, i przedstawił studium przypadku firm, które zdecydowały się na wdrożenie rozwiązań z obszaru Industry 4.0.

Obecnie mierzymy się wręcz z wysypem rozwiązań IoT na rynku. Niestety nie wszyscy producenci tych narzędzi biorą pod uwagę cyberbezpieczeństwo podczas procesu ich projektowania. Jeśli urządzenie nie jest cyberbezpieczne tworzy dla nas bardzo duże zagrożenie – podkreślał ekspert.

Historycznie takie rozwiązania nie były podłączone do sieci, np. w halach produkcyjnych, teraz się to zmienia i z tego względu zapewnienie cyberbezpieczeństwa tego typu narzędziom jest dziś kluczowe.

Przeczytaj wywiad z Piotrem Markowiczem pt. „Stawiamy na innowacyjne rozwiązania przy wsparciu 5G i IoT”, w którym opowiada m.in. o tym, w jaki sposób Orange Polska wspiera swoich klientów w podejmowaniu decyzji biznesowych opartych na danych i wdrażaniu rozwiązań z zakresu technologii 5G oraz internetu rzeczy.

Małgorzata Gawrysiak z Genesys – Genesys Cloud – wyzwanie, szansa czy konieczność?

Ekspertka w pierwszych słowach podzieliła się swoją życiową dewizą: jesteśmy zbyt silni, żeby bać się zmian, bo one i tak przyjdą, nie jesteśmy zbyt słabi, żeby się do nich dostosować, i na pewno jesteśmy zbyt mądrzy, żeby z nimi nie wygrać. Zwróciła także uwagę, że w naszych organizacjach, na przestrzeni kilku ostatnich lat, niewiele się zmieniło. Wciąż mamy do czynienia z trzema głównymi wyzwaniami: obsługą klienta, obsługą pracownika i obsługą procesów.

Nadal, po 20 latach, „bawimy się” w dziesiątki systemów i silosów, nie widząc jednego klienta czy pracownika, czy jednej wspólnej firmy – podkreślała ekspertka.

Zachęcała tym samym przedsiębiorców do wdrażania w struktury swoich firm rozwiązań, które umożliwią całościowe spojrzenie zarówno na klientów, pracowników, jak i procesy firmowe – jakim jest m.in. Genesys Cloud.

Hanna Walczak z GS1 – (R)ewolucja kodowa – nowy wymiar 2D w Retail

Hanna Walczak opowiadała o rewolucji kodowej, polegającej na przejściu z kodów zwykłych liniowych na kody dwuwymiarowe, czyli tzw. kody 2D – na opakowaniach detalicznych we wszystkich kategoriach produktowych.

Kod kreskowy to jedna z najważniejszych rzeczy, która zaraz po iPhone przyczyniła się do współczesnego handlu. Dźwięk skanowania kodu kresowego słyszany jest 6 miliardów razy dziennie na całym świecie. Co ciekawe, pierwszy zeskanowanym w ten sposób produktem był dziesięciopak gumy do żucia – mówiła ekspertka podczas swojego wystąpienia.

Dziś każdy z nas przywykł już do kodów kreskowych – są one widoczne praktycznie na każdym produkcie, który kupujemy. Czy wobec tego zmiana na kody 2D jest potrzebna? Jako powód podaje się niską pojemność zwykłych kodów kreskowych.

Dzisiejszy handel potrzebuje dostępu do większego zakresu informacji o produktach, a w takim „zwykłym” kodzie zapisany jest tylko numer – nie ma informacji o dacie przydatności produktu, kraju jego pochodzenia czy na temat partii produkcyjnej, z której pochodzi – tłumaczyła Hanna Walczak. Warto podkreślić, że firma GS1 udostępnia przedsiębiorstwom generowanie właśnie kodów 2D, np. GS1 DataMatrix lub QR.

Prof. Dominik Ślęzak z QED Software Garbage In Garbage Out jak możemy pomóc AI?

Profesor Ślęzak podszedł do tematu sztucznej inteligencji (AI) przewrotnie. Postanowił opowiedzieć nie o tym, jak AI może wspomóc nas w działaniach np. zawodowych, ale jak my możemy pomóc jej, aby była dla nas jak najlepszym narzędziem.

Przede wszystkim musimy zadbać o jakość danych, które naszej sztucznej inteligencji dostarczamy – podkreślał ekspert.

Podejście to zostało zaprezentowane w samym temacie wystąpienia Profesora. „Garbage In Garbage Out” oznacza bowiem, że jeżeli AI dostarczymy dane, które są niewystarczającej jakości i nie są odpowiednio przygotowane – ona niczego sensownego się nie nauczy. Jeśli „nakarmimy” ją śmieciami (ang. garbage), to zwróci nam także śmieci i nie będzie działała efektywnie. – Dlatego obecnie tak duży nacisk kładzie się na jakość danych, bo to one są gwarancją tego, że AI może się czegoś nauczyć – tłumaczył prof. Ślęzak.

Ewelina Furtak z Cloudware Polska – Zarządzanie zespołem wielopokoleniowym. Jak pogodzić różne podejścia i oczekiwania?

Obecnie daje się wyróżnić aż cztery generacje pracowników, z którymi możemy współpracować w ramach zespołów wielopokoleniowych. Najmłodszą jest pokolenie Z, urodzone w latach 1995 –2012. Później mówimy o generacji milenialsów – są to osoby urodzone w latach 1981–1994. Pokolenie X to ludzie urodzeni między 1965 r. a 1980 r. Natomiast najstarsza generacja to Baby Boomers, czyli osoby urodzone w latach 1946–1964. Podczas swojego wystąpienia ekspertka przekonywała, że tylko pracując zespołowo, jesteśmy w stanie osiągać więcej: pracować bardziej dynamicznie, podwyższać swoje kompetencje oraz uczyć się od siebie nawzajem.

Jeśli organizacja stawia na rozwój, powinna tak dobierać pracowników do współpracy, tworzyć takie zespoły, by maksymalnie zwiększać ich potencjał poprzez właśnie wzajemną naukę. Tutaj dobrym przykładem jest łączenie przedstawicieli pokolenia Z – którzy bardzo dobrze poruszają się w środowisku nowych technologii, w tym w social mediach – z przedstawicielami Baby Boomers, czy też milenialsami, którzy mają już na swoim kocie pewne doświadczenia zawodowe i mogą podzielić się nimi ze swoimi młodszymi kolegami i koleżankami z pracy – podkreślała Ewelina Furtak.

Posłuchaj podcastu z Eweliną Furtak pt. „Jak milenialsi widzą i odbierają pokolenie Z”, w którym dzieli się swoimi doświadczeniami i spostrzeżeniami dotyczącymi współpracy z najmłodszym pokoleniem na rynku pracy.

Paulina Zasępa z SD Worx Poland – Jak wywołać efekt WOW w zarządzaniu czasem pracy?

Paulina Zasępa poruszyła temat związany z wyzwaniami działów HR oraz tym, jak można im sprostać. Jednym z nich jest czas pracy i zarządzanie nim.

Wszystkim nam marzą się nowoczesne rozwiązania, które zoptymalizują to, jak pracujemy w naszych działach. Również jako pracownicy liczymy na dostęp do narzędzi, które pomogą nam w sposób zdalny, prosty i przyjazny np. wnioskować o urlopy – komentowała ekspertka, zachęcając następnie uczestników wydarzenia do zapoznania się z narzędziem odpowiadającym na to zapotrzebowanie, a mianowicie oprogramowaniem SD Worx.


Partner główny wydarzenia: CLOUDWARE POLSKA
Partnerzy merytoryczni: „MIT Sloan Management Review Polska” i MIT Management Sloan School
Partnerzy honorowi: IAB Polska, Ministerstwo Edukacji i Nauki, Ministerstwo Rozwoju i Technologii, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, Polska Agencja Rozwoju Przemysłu
Partnerzy wydarzenia: ARCUS, ETUTOR, GENESYS, GPW, GPW TECH, GS1, KIR, MINDSPACE, ORANGE, OMNILOGY, PROLGIS, SD WORX, SIGNIFY, QED SOFTWARE
Patroni medialni: 3DON.pl, Biznes Tuba, daily web, Forum Polskiej Gospodarki, Klub Integracji Europejskiej, NEWSPOINT, PORADNIK PRACOWNIKA, PORADNIK PRZEDSIĘBIORCY, PRZEDSIĘBIORCY EU, SPRAWNY MARKETING, POLSKIE STOWARZYSZENIE MENEDŻERÓW LOGISTYKI, WYSOKIE NAPIĘCIE.PL, ZROBOTYZOWANY.PL
Organizator: ICAN INSTITUTE

Wszystkim firmom i redakcjom zaangażowanym w promowanie, finansowanie i popularyzowanie naszego wydarzenia serdecznie dziękujemy.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Multimedia
Agenty AI: Dlaczego nie zawsze warto je wdrażać?

Czy wiesz, że nie każda organizacja powinna spieszyć się z wdrażaniem agentów AI? W trzecim odcinku podcastu Limity AI Iwo Zmyślony rozmawia z Kamilem Stanuchem — filozofem, inwestorem i doświadczonym menedżerem technologicznym — o realnych możliwościach i ograniczeniach z jakimi spotykają się agenty AI.

Jak wojna handlowa USA–Chiny wpływa na Unię Europejską

Nowe amerykański taryfy celne

Wojna handlowa między USA a Chinami, tląca się od kilku lat, gwałtownie eskalowała w 2025 r. Po serii punktowych podwyżek ceł w latach 2018–2019 na wiosnę 2025 r. prezydent USA Donald Trump ogłosił mechanizm „ceł wzajemnych”, nakładając drakońskie taryfy na niemal wszystkich partnerów handlowych. Nie oszczędzono nawet tradycyjnych sojuszników – na wiele produktów z Europy wprowadzono dodatkowe cła rzędu 10–20%. Najbardziej radykalne stawki (sięgające ponad 100%) objęły import z Chin, co de facto oznaczało zerwanie dotychczasowych zasad wolnego handlu.

Marki luksusowe pod presją geopolityki

W połowie kwietnia rynki kapitałowe zelektryzowała informacja o tym, że francuski gigant LVMH stracił tytuł najcenniejszej firmy luksusowej na świecie na rzecz mniejszego, ale bardziej ekskluzywnego Hermèsa. Czy detronizacja jednej francuskiej marki przez drugą (producenta torebek Louis Vuitton przez producenta torebek Birkin) to rzeczywiście zdarzenie, którym powinny się ekscytować europejskie rynki? I co ta zmiana oznacza dla polskich producentów marek premium?

 

Dobre relacje w firmie zaczynają się od dobrze dobranych słów

Gdy codzienna komunikacja sprowadza się do skrótów myślowych, domysłów i niejasnych sygnałów, łatwo o spadek zaangażowania, narastające napięcia i chaos informacyjny. Coraz więcej organizacji dostrzega, że to właśnie język – sposób, w jaki mówimy do siebie w pracy – buduje (lub rujnuje) atmosferę oraz relacje w zespołach. O tym, jak świadomie kształtować kulturę organizacyjną poprzez komunikację, opowiada Joanna Tracewicz, Senior Content Strategy Manager w rocketjobs.pl i justjoin.it, a także współautorka poradnika Nie mów do mnie ASAP! O spoko języku w pracy.  Rozmawia Paulina Chmiel-Antoniuk.

AI w medycynie predykcyjnej – jak wearables zmieniają opiekę Jak AI i urządzenia noszone rewolucjonizują medycynę

W ostatnich latach inteligentne urządzenia noszone (wearables) przeszły drogę od prostych krokomierzy do zaawansowanych narzędzi monitorujących stan zdrowia. Dzięki sztucznej inteligencji stają się one nie tylko rejestratorami danych, lecz także systemami predykcyjnymi, które mogą wspierać diagnostykę i profilaktykę chorób. W świecie biznesu i zarządzania zdrowiem pracowników technologia ta może odegrać kluczową rolę.
Według raportu Think Tank SGH wartość globalnego rynku AI w ochronie zdrowia wzrośnie z 32,3 miliarda dolarów w 2024 roku do 208,2 miliarda dolarów w 2030 roku, co oznacza średnioroczny wzrost na poziomie 36,4%. Ta dynamiczna ekspansja wskazuje na rosnące znaczenie technologii AI i wearables jako ważnych elementów nowoczesnej opieki medycznej.

Strategiczna samotność – klucz do autentycznego przywództwa

W dynamicznym współczesnym świecie biznesu, w którym dominują informacje dostarczane w trybie natychmiastowym, umiejętność samodzielnego, logicznego i krytycznego myślenia stała się jedną z najcenniejszych kompetencji liderów. Koncepcja ta, przedstawiona przez Williama Deresiewicza, byłego profesora Uniwersytetu Yale, zakłada, że prawdziwe przywództwo nie rodzi się wśród zgiełku opinii i impulsów zewnętrznych, lecz w przestrzeni samotności i skupienia.

Skup się na fanach marki. Oferta skierowana do wszystkich nie działa!
Multimedia
Skup się na fanach marki. Oferta do wszystkich nie działa!

W spolaryzowanej kulturze pogoń za rynkiem masowym i kierowanie oferty do wszystkich są z góry skazane na porażkę. Najlepszym sposobem na osiągnięcie sukcesu marki jest sprzymierzenie się z subkulturą, która ją pokocha.

Cła, przeceny i okazje: Jak zarobić, gdy inni panikują lub tweetują

Trump tweetuje, Wall Street reaguje nerwowo, a inwestorzy znów sprawdzają, czy gdzieś nie pozostawili Planu B. Gdy rynek wpada w histerię, pojawia się pokusa: a może jednak warto „kupić w tym dołku”? W tym tekście sprawdzamy, czy inwestowanie w kontrze do tłumu to genialna strategia na czasy ceł Trumpa, banów na Chiny i politycznych rollercoasterów — czy raczej przepis na ból głowy i portfela. Nie wystarczy chłodna kalkulacja, przyda się też stalowy żołądek.

• Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie - Webster
Premium
Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie

Liderzy skutecznie wykorzystują duże modele językowe, stopniowo minimalizując ryzyko i tworząc solidne fundamenty pod przyszłe transformacje technologiczne, dzięki czemu generują realną wartość dla swoich organizacji.

Niespełna dwa lata temu generatywna sztuczna inteligencja (GenAI) trafiła na czołówki stron gazet, zachwycając swoimi niezwykłymi możliwościami: mogła prowadzić rozmowy, analizować ogromne ilości tekstu, dźwięku i obrazów, a nawet tworzyć nowe dokumenty i dzieła sztuki. To najszybsze w historii wdrożenie technologii przyciągnęło ponad 100 mln użytkowników w ciągu pierwszych dwóch miesięcy, a firmy z różnych branż rozpoczęły eksperymenty z GenAI. Jednak pomimo dwóch lat intensywnego zainteresowania ze strony kierownictwa i licznych prób wdrożeniowych nie widać wielkoskalowych transformacji biznesowych, które początkowo przewidywano. Co się stało? Czy technologia nie spełniła oczekiwań? Czy eksperci się pomylili, wzywając do gigantycznych zmian? Czy firmy były zbyt ostrożne? Odpowiedź na te pytania brzmi: i tak, i nie. Generatywna sztuczna inteligencja już teraz jest wykorzystywana w wielu firmach, ale nie – jako lokomotywa radykalnej transformacji procesów biznesowych. Liderzy biznesu znajdują sposoby, by czerpać realną wartość z dużych modeli językowych (LLM), nie modyfikując całkowicie istniejących procesów. Dążą do małych zmian (small t) stanowiących fundament pod większe przekształcenia, które dopiero nadejdą. W tym artykule pokażemy, jak robią to dzisiaj i co możesz zrobić, aby tworzyć wartość za pomocą generatywnej sztucznej inteligencji.

Premium
Polski przemysł na rozdrożu

Stoimy przed fundamentalnym wyborem: albo dynamicznie przyspieszymy wdrażanie automatyzacji i robotyzacji, co sprawi, że staniemy się aktywnym uczestnikiem czwartej rewolucji przemysłowej, albo pogodzimy się z perspektywą erozji marż pod wpływem rosnących kosztów operacyjnych i pogłębiającego się strukturalnego niedoboru wykwalifikowanej siły roboczej.

Jak alarmują prognozy Polskiego Instytutu Ekonomicznego, do 2030 r. w samej Europie może zabraknąć nawet 2,1 mln wykwalifikowanych pracowników, co czyni automatyzację nie jedną z możliwości, lecz strategiczną koniecznością. Mimo że globalnie liczba robotów przemysłowych przekroczyła już 4,2 mln jednostek, a w Europie w 2023 r. wdrożono rekordowe 92,4 tys. nowych robotów, Polska wciąż pozostaje w tyle. Nasz wskaźnik gęstości robotyzacji, wynoszący zaledwie 78 robotów na 10 tys. pracowników przemysłowych, znacząco odbiega od europejskiego lidera – Niemiec (397 robotów na 10 tys. pracowników), czy globalnego pioniera – Korei Południowej (tysiąc robotów na 10 tys. pracowników). W Scanway – firmie, która z sukcesem łączy technologie rozwijane dla sektora kosmicznego z potrzebami przemysłu – jesteśmy przekonani, że przyszłość konkurencyjności leży w inteligentnym wykorzystaniu danych, zaawansowanej automatyzacji opartej na AI oraz strategicznej gotowości do wprowadzania zmian technologicznych. Czy jednak zaawansowana wizja maszynowa napędzana przez sztuczną inteligencję może się stać katalizatorem, który pozwoli sprostać wyzwaniom i odblokować uśpiony potencjał innowacyjny polskiej gospodarki?

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!