Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Premium
STRATEGIA
Magazyn (Nr 16, sierpień - wrzesień 2022)

Tworzenie strategii w niestabilnych czasach

1 sierpnia 2022 35 min czytania
Zdjęcie Dr Mark Esposito - Strateg społeczno-ekonomiczny i autor bestsellerów badający czwartą rewolucję przemysłową i globalne zmiany. Pracuje na styku biznesu, technologii i rządu.
Dr Mark Esposito
Zdjęcie Dr Terence Tse - Profesor w Hult International Business School oraz współzałożyciel i dyrektor wykonawczy Nexus FrontierTech, firmy zajmującej się sztuczną inteligencją.
Dr Terence Tse
Zdjęcie Dr Alessandro Lanteri - Profesor strategii i innowacji w ESCP Business School. Wykłada również w programach kształcenia kadry kierowniczej Saïd Business School na Uniwersytecie w Oxfordzie oraz London Business School.
Dr Alessandro Lanteri
Tworzenie strategii w niestabilnych czasach

Streszczenie: W dobie kryzysów, takich jak pandemia COVID-19, wojna w Ukrainie czy globalna inflacja, tradycyjne modele strategii stają się niewystarczające, a nowe rozwiązania zaczynają dominować. W artykule przedstawione zostały dwie koncepcje, które stanowią fundament nowej architektury strategicznej: DRIVE oraz CLEVER. DRIVE to struktura makro, która identyfikuje megatrendy kształtujące globalny ekosystem społeczno-gospodarczy. Z kolei CLEVER to bardziej szczegółowa koncepcja, która omawia kluczowe czynniki umożliwiające skuteczną realizację strategii. Zmiany, takie jak transformacja cyfrowa i zrównoważony rozwój, zostały przyspieszone przez pandemię i stają się kluczowymi elementami w organizacjach dążących do długoterminowej efektywności. Wprowadzenie nowoczesnych praktyk oraz wyzwań związanych z nowymi normami organizacyjnymi jest teraz niezbędne dla przetrwania i rozwoju firm w niestabilnym środowisku.

Pokaż więcej

Czasy kryzysu wynikające najpierw z pandemii COVID‑19, potem wojny w Ukrainie, a teraz również inflacji są głównym czynnikiem zakłócającym wypróbowane i sprawdzone modele strategii oraz akceleratorem nowych, wyłaniających się rozwiązań. W artykule przedstawiamy dwie koncepcje oparte na badaniach nad nowymi metodami podejmowania strategicznych decyzji.

Streszczenia artykułów ICAN Management Review (nr 16)

Tego artykułu możesz także odsłuchać. Zaloguj się lub dołącz do subskrybentów

Pierwsza z koncepcji, DRIVE, to struktura na poziomie makro, która określa podstawowe megatrendy kształtujące ekosystem społeczno‑gospodarczy. Druga, CLEVER, jest strukturą pośrednią, która opisuje czynniki warunkujące skuteczne wdrożenie strategii. Wspólnie stanowią fundament nowej architektury strategicznej, która umożliwia firmom identyfikowanie możliwości rozwoju i skuteczne organizowanie się w celu ich realizacji w burzliwej, postpandemicznej gospodarce światowej.

Pandemia COVID‑19 w znacznym stopniu zakłóciła funkcjonowanie wypróbowanych i sprawdzonych modeli strategii. Dokładniej mówiąc, zadziałała jak akcelerator dwóch wyłaniających się koncepcji: transformacji cyfrowej i zrównoważonego rozwoju. Chociaż pandemia nadal ma wpływ na nasze życie i źródła utrzymania, firmy zwiększają swoje wysiłki i codziennie określają priorytety oraz modele biznesowe będące potwierdzeniem nowych praktyk i norm organizacyjnych. Pandemia nie tylko zmieniła nasze postrzeganie świata, ale także przyspieszyła przyjęcie przez nas nowych form pracy i produkcji, które z dnia na dzień stają się coraz bardziej widoczne.

Z badania EY z 2020 r. wynika, że na pytanie, w jaki sposób epidemia koronawirusa wpływa na decyzje dotyczące transformacji cyfrowej, 38% badanych i 31% liderów odpowiedziało odpowiednio: „musimy dokonać ponownej oceny” i „podejmujemy kroki w celu wprowadzenia zmian”. W innym badaniu 70% kadry kierowniczej ankietowanej w Austrii, Niemczech i Szwajcarii stwierdziło, że pandemia zmusiła ich organizacje do przyspieszenia tempa transformacji cyfrowej (Malev, 2020). W ankiecie przeprowadzonej przez PWC w 2020 r. wśród prawie 1600 dyrektorów generalnych z 83 krajów 25% respondentów jednoznacznie zgodziło się, że „inicjatywy związane ze zmianami klimatu przyniosą znaczne, nowe możliwości produktowe i usługowe ich organizacji”. Tak więc zmiana nie nastąpiła w sposób intuicyjny, lecz na podstawie doświadczeń, które mogliśmy ocenić w ramach naszej własnej praktyki edukatorów, konsultantów i doradców.

Wyniki te nie są zaskakujące. Firmy, które świadomie digitalizują swoją działalność, osiągają lepsze efekty ekonomiczne, natomiast firmy, które aktywnie zarządzają wieloma wskaźnikami zrównoważonego rozwoju, mają większą zdolność do tworzenia długoterminowych wartości dla wszystkich zainteresowanych stron.

Zostało 94% materiału do przeczytania

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Dołącz do subskrybentów MIT Sloan Management Review Polska Premium!

Kup subskrypcję
O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Multimedia
Noblista Daron Acemoglu studzi oczekiwania wobec sztucznej inteligencji

Czy sztuczna inteligencja naprawdę zrewolucjonizuje gospodarkę i rynek pracy w ciągu najbliższych lat? Daron Acemoglu, laureat Nagrody Nobla i wybitny ekonomista, przedstawia zaskakująco umiarkowaną prognozę. W rozmowie z MIT Sloan Management Review obala popularne mity o potędze AI, wyjaśniając, dlaczego technologia ta zautomatyzuje jedynie ułamek zadań i doda skromny, ale wartościowy wkład do światowego PKB. Posłuchaj, jak ekspert pokazuje, że kluczem do sukcesu jest mądra współpraca ludzi z AI oraz inwestycje w innowacje, a nie ślepe podążanie za modą na automatyzację.

Królicze nory i piękny problem AI: Jak Reddit poprawia personalizację reklam

Vishal Gupta, menedżer ds. inżynierii uczenia maszynowego w Reddit , wyjaśnia, jak platforma radzi sobie z miliardem postów i 100 000 społeczności. Kluczem jest sztuczna inteligencja, która nie tylko pomaga użytkownikom odkrywać niszowe treści , ale także rewolucjonizuje trafność reklam. To delikatna sztuka balansu między eksploracją a eksploatacją , celami reklamodawców a doświadczeniem użytkownika oraz między treściami generowanymi przez AI a autentyczną ludzką rozmową, która – zdaniem Gupty – staje się przez to jeszcze cenniejsza.

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!