Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Przełomowe innowacje
Polska flaga

Strategia wobec strategii

28 lutego 2013 2 min czytania
Zdjęcie Witold B. Jankowski - Dr Witold Jankowski, prezes ICAN Institute. Wykładowca i praktyk biznesowy, jeden z najbardziej doświadczonych konsultantów strategicznych w Europie. Jest założycielem i prezesem ICAN Institute oraz współtwórcą magazynów „MIT Sloan Management Review Polska” oraz „ICAN Management Review”.
Witold Jankowski
Strategia wobec strategii

Streszczenie: W niestabilnej i zmiennej rzeczywistości planowanie długoterminowe jest wyzwaniem, jednak potrzeba skutecznych strategii pozostaje niezmienna. Istnieje możliwość pogodzenia tradycyjnych procesów planowania strategicznego z kreatywnymi metodami, co pozwala na elastyczne dostosowanie się do zmieniających się warunków. Styl tworzenia strategii powinien być dostosowany do specyfiki branży, funkcji czy rynku. W tym kontekście wyróżnia się cztery podejścia do tworzenia strategii: klasyczne, adaptacyjne, kształtujące i wizjonerskie. Proste reguły strategiczne mogą być skuteczne w złożonych warunkach, jednak ich zastosowanie wymaga uwzględnienia specyficznych uwarunkowań. Opracowanie i wdrożenie najlepszych strategii leży w kompetencjach liderów, zwłaszcza prezesów firm. Analiza skuteczności prezesów uwzględnia zarówno wyniki finansowe, jak i społeczną odpowiedzialność biznesu oraz ochronę środowiska. Innowacyjność odgrywa kluczową rolę w dzisiejszym świecie biznesu, zwłaszcza w rynku wschodzącym, takim jak Polska, gdzie firmy muszą nieustannie wprowadzać innowacje w modelach biznesowych, operacjach i ofertach produktów, aby utrzymać konkurencyjność.

Pokaż więcej

Choć w niestabilnej i zmiennej rzeczywistości bardzo trudno jest planować długoterminowo, pogłoski o „śmierci strategii” należy uznać za przedwczesne. Przeciwnie, dziś firmy szczególnie potrzebują dobrych strategii.

Strategia wobec strategii

Strategia wobec strategii

Z tego powodu proponuję Państwu zestaw artykułów dotyczących najnowszych badań na temat metod tworzenia strategii. Menedżerowie często mają poczucie, że są skazani na wybór między jałowym rygorem zwykłych procesów planowania strategicznego a niegwarantującą sukcesu kreatywnością alternatywnych metod. W rzeczywistości można pogodzić te dwa rozwiązania. Szczegóły znajdują się w artykule Naukowe metody budowania strategii. Styl tworzenia strategii musi być jednak właściwie dobrany do konkretnych uwarunkowań branży, pionu funkcyjnego lub rynku geograficznego. W tekście Strategiczne podejście do strategii troje konsultantów firmy BCG wyodrębnia cztery „sposoby tworzenia strategii”: klasyczny, adaptacyjny, kształtującywizjonerski. Wreszcie w artykule Proste reguły w złożonym świecie autorzy opisują badania dotyczące skuteczności prostych reguł strategicznych.

Najlepsze strategie nie tworzą się same. Za ich opracowanie i wdrożenie odpowiadają konkretni liderzy, zazwyczaj prezesi firm. Autorzy tekstu Najskuteczniejsi prezesi świata przeanalizowali i obiektywnie ocenili skuteczność kilku tysięcy prezesów największych światowych firm. W numerze przedstawiamy stu najskuteczniejszych CEO. Autorzy, wychodząc z założenia, że nie wystarczy osiągać wspaniałe wyniki finansowe, przyjrzeli się również ocenom w kategorii społecznej odpowiedzialności biznesu i ochrony środowiska.

Na koniec polecam Państwu temat, który także ściśle wiąże się ze strategią – innowacyjność. Odgrywa ona coraz większą rolę zwłaszcza dziś, gdy coraz trudniej wyróżnić się niskimi kosztami, a skala działalności i ugruntowana pozycja rynkowa nie gwarantują bezpieczeństwa. Jednak niewiele firm potrafi konsekwentnie opierać rozwój na nieustannych innowacjach dotyczących zarówno modelu biznesowego, działalności operacyjnej, jak i oferty produktów. Wskazówki, jak to osiągnąć, znajdą Państwo w treści debaty redakcyjnej z udziałem Hala Gregersena, współautora książki DNA innowatora. O tym, jaką rolę w światowym łańcuchu innowacji mają do odegrania rynki wschodzące, do których wciąż zalicza się Polska, pisze Vijay Govindarajan, autor tekstu Innowacyjność odwrócona: zasady gry.

Polecam Państwu także pozostałe artykuły i życzę, by strategia Państwa firmy okazała się skuteczna!

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!