Streszczenie: W niestabilnej i zmiennej rzeczywistości planowanie długoterminowe jest wyzwaniem, jednak potrzeba skutecznych strategii pozostaje niezmienna. Istnieje możliwość pogodzenia tradycyjnych procesów planowania strategicznego z kreatywnymi metodami, co pozwala na elastyczne dostosowanie się do zmieniających się warunków. Styl tworzenia strategii powinien być dostosowany do specyfiki branży, funkcji czy rynku. W tym kontekście wyróżnia się cztery podejścia do tworzenia strategii: klasyczne, adaptacyjne, kształtujące i wizjonerskie. Proste reguły strategiczne mogą być skuteczne w złożonych warunkach, jednak ich zastosowanie wymaga uwzględnienia specyficznych uwarunkowań. Opracowanie i wdrożenie najlepszych strategii leży w kompetencjach liderów, zwłaszcza prezesów firm. Analiza skuteczności prezesów uwzględnia zarówno wyniki finansowe, jak i społeczną odpowiedzialność biznesu oraz ochronę środowiska. Innowacyjność odgrywa kluczową rolę w dzisiejszym świecie biznesu, zwłaszcza w rynku wschodzącym, takim jak Polska, gdzie firmy muszą nieustannie wprowadzać innowacje w modelach biznesowych, operacjach i ofertach produktów, aby utrzymać konkurencyjność.
Choć w niestabilnej i zmiennej rzeczywistości bardzo trudno jest planować długoterminowo, pogłoski o „śmierci strategii” należy uznać za przedwczesne. Przeciwnie, dziś firmy szczególnie potrzebują dobrych strategii.
Strategia wobec strategii
Z tego powodu proponuję Państwu zestaw artykułów dotyczących najnowszych badań na temat metod tworzenia strategii. Menedżerowie często mają poczucie, że są skazani na wybór między jałowym rygorem zwykłych procesów planowania strategicznego a niegwarantującą sukcesu kreatywnością alternatywnych metod. W rzeczywistości można pogodzić te dwa rozwiązania. Szczegóły znajdują się w artykule Naukowe metody budowania strategii. Styl tworzenia strategii musi być jednak właściwie dobrany do konkretnych uwarunkowań branży, pionu funkcyjnego lub rynku geograficznego. W tekście Strategiczne podejście do strategii troje konsultantów firmy BCG wyodrębnia cztery „sposoby tworzenia strategii”: klasyczny, adaptacyjny, kształtujący i wizjonerski. Wreszcie w artykule Proste reguły w złożonym świecie autorzy opisują badania dotyczące skuteczności prostych reguł strategicznych.
Najlepsze strategie nie tworzą się same. Za ich opracowanie i wdrożenie odpowiadają konkretni liderzy, zazwyczaj prezesi firm. Autorzy tekstu Najskuteczniejsi prezesi świata przeanalizowali i obiektywnie ocenili skuteczność kilku tysięcy prezesów największych światowych firm. W numerze przedstawiamy stu najskuteczniejszych CEO. Autorzy, wychodząc z założenia, że nie wystarczy osiągać wspaniałe wyniki finansowe, przyjrzeli się również ocenom w kategorii społecznej odpowiedzialności biznesu i ochrony środowiska.
Na koniec polecam Państwu temat, który także ściśle wiąże się ze strategią – innowacyjność. Odgrywa ona coraz większą rolę zwłaszcza dziś, gdy coraz trudniej wyróżnić się niskimi kosztami, a skala działalności i ugruntowana pozycja rynkowa nie gwarantują bezpieczeństwa. Jednak niewiele firm potrafi konsekwentnie opierać rozwój na nieustannych innowacjach dotyczących zarówno modelu biznesowego, działalności operacyjnej, jak i oferty produktów. Wskazówki, jak to osiągnąć, znajdą Państwo w treści debaty redakcyjnej z udziałem Hala Gregersena, współautora książki DNA innowatora. O tym, jaką rolę w światowym łańcuchu innowacji mają do odegrania rynki wschodzące, do których wciąż zalicza się Polska, pisze Vijay Govindarajan, autor tekstu Innowacyjność odwrócona: zasady gry.
Polecam Państwu także pozostałe artykuły i życzę, by strategia Państwa firmy okazała się skuteczna!


