Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Kultura organizacyjna

Strategia ESG – kompas dla firmy pozwalający utrzymać kierunek na zrównoważony rozwój

3 października 2023 7 min czytania
Materiał Partnera
Strategia ESG – kompas dla firmy pozwalający utrzymać kierunek na zrównoważony rozwój

Z roku na rok zrównoważony rozwój odgrywa w biznesie coraz istotniejszą rolę. To niepodważalny fakt. Zielone finansowania, oczekiwania inwestorów i klientów czy czający się za rogiem obowiązek raportowania zgodnie z CSRD nie pozostawiają wyboru nawet najbardziej zagorzałym przeciwnikom zielonych zmian. Jak wdrażać je w przedsiębiorstwach, aby miały sens i przynosiły oczekiwane rezultaty? Co powinno być pierwszym krokiem każdej firmy? Swoimi doświadczeniami dzieli się Rohlig SUUS Logistics, największy polski operator logistyczny.

Jesteśmy największą polską spółką w branży i postrzegamy to jako wielką odpowiedzialność, dlatego chcemy być liderem zielonej transformacji. Rozumiemy to jako wdrażanie innowacyjnych rozwiązań w naszej działalności, ale także jako wsparcie w zakresie ESG innych polskich firm z sektora TSL, zwłaszcza tych najmniejszych – mówi Piotr Iwo Chmielewski, członek zarządu Rohlig SUUS Logistics. – W SUUSie od zawsze przykładamy wagę do projektów środowiskowych i społecznych. Cieszymy się, że możemy to teraz robić w sposób jeszcze bardziej uporządkowany i realizować konkretne cele wyznaczone w ramach strategii – dodaje.

Obecna lokalizacja na trasie do zrównoważonego rozwoju

Nieustannie w centrum wszystkich działań SUUS‑a jest człowiek. Flagowe projekty skierowane do pracowników Work&Care Academy oraz kompleksowy program well‑beingowy Stacja Dobrostan skupiają się na wsparciu odporności psychicznej, dbałości o zdrowego ducha i ciało. Istotna jest również psychoedukacja i uwrażliwienie, jak być uważnym na siebie i drugiego człowieka. W ramach programów odbywają się szkolenia, spotkania z ekspertami zewnętrznymi, konsultacje kryzysowe oraz liczne akcje wspierające diagnostykę medyczną. Firma przeszkoliła menedżerów, jak reagować na niepokojące znaki, które mogą świadczyć o kryzysie psychicznym członków ich zespołów. W ramach pełnego wsparcia osoby pracujące w SUUS‑ie mają bezpłatny dostęp do platformy HearMe, gdzie mogą skorzystać z porad terapeutów czy dietetyków. Działania na rzecz pracowników zostały docenione w tegorocznym plebiscycie Rzeczpospolitej, gdzie największy polski operator otrzymał tytuł Najlepszego pracodawcy branży TSL.

Stawiamy na dialog. Dlaczego? Ponieważ to pracownicy najlepiej wiedzą, czego potrzebują i jakie projekty sprawią, że SUUS będzie dla nich pracodawcą pierwszego wyboru. Słuchamy i wdrażamy proponowane inicjatywy, ponieważ oddolne pomysły cieszą się zazwyczaj największym zainteresowaniem. Zdrowie psychiczne i budowanie odporności mentalnej są dla nas priorytetem od kilku lat. Chcemy przełamywać tabu i zachęcić wszystkich do dbania o siebie, bo zdrowa głowa i zdrowe ciało to podstawa – mówi Jacek Głowacz, HR Director w Rohlig SUUS Logistics.

Firma stawia także na relacje partnerskie we współpracy ze swoimi przewoźnikami i kierowcami. Polski operator prowadzi cykliczne badania NPS monitorujące satysfakcję z pracy i potrzeby oraz systematycznie wdraża wyciągnięte wnioski. W 2022 roku swoją premierę miał projekt Znam, rozumiem, szanuję. Podczas dnia spędzonego z kierowcą pracownicy z działów współpracujących z przewoźnikami mieli okazję zrozumieć codzienne wyzwania, z którymi mierzą się najważniejsi partnerzy biznesowi SUUSa. Takie podejście buduje wzajemne zrozumienie, szacunek oraz poprawia komunikację, co w efekcie podnosi jakość obsługi klienta.

Dla SUUS‑a ważne jest również środowisko. Firma nieustannie doskonali swoje procesy, optymalizuje wypełnienia i trasy przejazdów, aby obsługiwane transporty miały jak najmniejszy wpływ na środowisko. Większość magazynów posiada certyfikację BREEAM. Stosowane w nich rozwiązania, jak np. oświetlenie LED, świetliki w dachach czy panele fotowoltaiczne to kolejne kroki na drodze do zielonej transformacji procesów magazynowych. Drugi rok z rzędu SUUS policzył swój ślad węglowy w trzech zakresach. Pozwoli to ustalić cele redukcyjne na kolejne lata. Ambicją operatora jest ustalenie celów dekarbonizacyjnych zgodnych z SBTi (Science Based Targets initiative), co gwarantuje ich wiarygodność.

Strategia ESG kompas wskazujący właściwy kierunek

W IV kwartale 2023 firma wyda swoją pierwszą strategię ESG, która wyznaczy kierunek rozwoju do 2026 roku. Jej założenia wywodzą się bezpośrednio ze strategii biznesowej spółki. Pierwszym krokiem, jaki organizacja podjęła, było zbadanie rynku i oczekiwań otoczenia biznesowego. Przeprowadzono również liczne wywiady i warsztaty z pracownikami, aby jak najlepiej zrozumieć, czym dla nich jest zrównoważony rozwój i gdzie widzą firmę za kilka lat. Zaangażowanie interesariuszy w proces budowania strategii pozwoliło nie tylko wypracować rozwiązania szyte na miarę, ale przede wszystkim zdiagnozować potencjalne ryzyka i szanse, które mogą pojawić się w niedalekiej przyszłości.

Wspomniany wieloetapowy proces doprowadził do wyznaczenia kluczowych kierunków rozwoju: redukcja śladu węglowego i wdrożenie gospodarki obiegu zamkniętego, dbanie o warunki pracy i satysfakcję z jej wykonywania przez pracowników i kierowców, współpracę ze społecznościami lokalnymi oraz kompleksowe podejście do zarządzania organizacją w duchu ESG.

Czy bez firm logistycznych możliwa jest zielona transformacja biznesu?

Nasze decyzje biznesowe, społeczne i środowiskowe rzutują na procesy naszych dostawców i klientów. Logistyka to system naczyń połączonych, gdzie ESG odgrywa bardzo ważną rolę i nadaje tempo zmian ku zrównoważonym rozwiązaniom – mówi Magdalena Lejman, Head of PR w Rohlig SUUS Logistic, która w firmie jest również odpowiedzialna za obszar ESG.

Firmy logistyczne są nierozerwalnym elementem procesów zachodzącym w gospodarce. SUUS zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności, która na nim ciąży, dlatego aktywnie szuka rozwiązań wspierających klientów w budowaniu zrównoważonych procesów logistycznych. W ramach usługi Logistics Solution Design eksperci SUUS‑a pomagają usprawniać łańcuchy dostaw. Krok po kroku przechodzą przez wszystkie procesy, szukają usprawnień i nowych możliwości. Jedną z opcji jest kompleksowa analiza pod kątem zmniejszania emisji i wsparcie w doborze najefektywniejszych środków transportu na danej trasie. Powszechnie wykorzystywane rozwiązania to m.in. transport intermodalny w dużym stopniu bazujący na kolei, optymalizacje tras i wypełnienia przejazdów czy zastosowanie ekologicznych opakowań.

Transport i logistyka są krwiobiegiem światowej gospodarki, bez którego współczesny biznes nie może istnieć. Kluczowym pytaniem nie jest to, jak ograniczać branżę, ale jak skutecznie ją transformować. Jako operator logistyczny mamy bezpośredni wpływ na procesy zachodzące u naszych klientów. Wychodząc naprzeciw wyzwaniom, przed którymi wszyscy stoimy, stworzyliśmy usługę, w której analizujemy procesy klienta i projektujemy zielone łańcuchy dostaw, aby zminimalizować negatywny wpływ na środowisko – mówi Aleksandra Gumel, Head of Logistics Solution Design w Rohlig SUUS Logistics.

Do zrównoważonej transformacji nie dojdzie bez międzysektorowej współpracy oraz odpowiednio zaplanowanych działań. Uwzględnienie czynników ESG w strategii przedsiębiorstwa pokazuje dojrzałość organizacji, a sam proces pozwala spojrzeć głębiej na to, co dzieje się w firmie i lepiej zrozumieć zachodzące na rynku zmiany.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Skup się na fanach marki. Oferta skierowana do wszystkich nie działa!
Multimedia
Skup się na fanach marki. Oferta do wszystkich nie działa!

W spolaryzowanej kulturze pogoń za rynkiem masowym i kierowanie oferty do wszystkich są z góry skazane na porażkę. Najlepszym sposobem na osiągnięcie sukcesu marki jest sprzymierzenie się z subkulturą, która ją pokocha.

Cła, przeceny i okazje: Jak zarobić, gdy inni panikują lub tweetują

Trump tweetuje, Wall Street reaguje nerwowo, a inwestorzy znów sprawdzają, czy gdzieś nie pozostawili Planu B. Gdy rynek wpada w histerię, pojawia się pokusa: a może jednak warto „kupić w tym dołku”? W tym tekście sprawdzamy, czy inwestowanie w kontrze do tłumu to genialna strategia na czasy ceł Trumpa, banów na Chiny i politycznych rollercoasterów — czy raczej przepis na ból głowy i portfela. Nie wystarczy chłodna kalkulacja, przyda się też stalowy żołądek.

• Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie - Webster
Premium
Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie

Liderzy skutecznie wykorzystują duże modele językowe, stopniowo minimalizując ryzyko i tworząc solidne fundamenty pod przyszłe transformacje technologiczne, dzięki czemu generują realną wartość dla swoich organizacji.

Niespełna dwa lata temu generatywna sztuczna inteligencja (GenAI) trafiła na czołówki stron gazet, zachwycając swoimi niezwykłymi możliwościami: mogła prowadzić rozmowy, analizować ogromne ilości tekstu, dźwięku i obrazów, a nawet tworzyć nowe dokumenty i dzieła sztuki. To najszybsze w historii wdrożenie technologii przyciągnęło ponad 100 mln użytkowników w ciągu pierwszych dwóch miesięcy, a firmy z różnych branż rozpoczęły eksperymenty z GenAI. Jednak pomimo dwóch lat intensywnego zainteresowania ze strony kierownictwa i licznych prób wdrożeniowych nie widać wielkoskalowych transformacji biznesowych, które początkowo przewidywano. Co się stało? Czy technologia nie spełniła oczekiwań? Czy eksperci się pomylili, wzywając do gigantycznych zmian? Czy firmy były zbyt ostrożne? Odpowiedź na te pytania brzmi: i tak, i nie. Generatywna sztuczna inteligencja już teraz jest wykorzystywana w wielu firmach, ale nie – jako lokomotywa radykalnej transformacji procesów biznesowych. Liderzy biznesu znajdują sposoby, by czerpać realną wartość z dużych modeli językowych (LLM), nie modyfikując całkowicie istniejących procesów. Dążą do małych zmian (small t) stanowiących fundament pod większe przekształcenia, które dopiero nadejdą. W tym artykule pokażemy, jak robią to dzisiaj i co możesz zrobić, aby tworzyć wartość za pomocą generatywnej sztucznej inteligencji.

Premium
Polski przemysł na rozdrożu

Stoimy przed fundamentalnym wyborem: albo dynamicznie przyspieszymy wdrażanie automatyzacji i robotyzacji, co sprawi, że staniemy się aktywnym uczestnikiem czwartej rewolucji przemysłowej, albo pogodzimy się z perspektywą erozji marż pod wpływem rosnących kosztów operacyjnych i pogłębiającego się strukturalnego niedoboru wykwalifikowanej siły roboczej.

Jak alarmują prognozy Polskiego Instytutu Ekonomicznego, do 2030 r. w samej Europie może zabraknąć nawet 2,1 mln wykwalifikowanych pracowników, co czyni automatyzację nie jedną z możliwości, lecz strategiczną koniecznością. Mimo że globalnie liczba robotów przemysłowych przekroczyła już 4,2 mln jednostek, a w Europie w 2023 r. wdrożono rekordowe 92,4 tys. nowych robotów, Polska wciąż pozostaje w tyle. Nasz wskaźnik gęstości robotyzacji, wynoszący zaledwie 78 robotów na 10 tys. pracowników przemysłowych, znacząco odbiega od europejskiego lidera – Niemiec (397 robotów na 10 tys. pracowników), czy globalnego pioniera – Korei Południowej (tysiąc robotów na 10 tys. pracowników). W Scanway – firmie, która z sukcesem łączy technologie rozwijane dla sektora kosmicznego z potrzebami przemysłu – jesteśmy przekonani, że przyszłość konkurencyjności leży w inteligentnym wykorzystaniu danych, zaawansowanej automatyzacji opartej na AI oraz strategicznej gotowości do wprowadzania zmian technologicznych. Czy jednak zaawansowana wizja maszynowa napędzana przez sztuczną inteligencję może się stać katalizatorem, który pozwoli sprostać wyzwaniom i odblokować uśpiony potencjał innowacyjny polskiej gospodarki?

Premium
Zamień konflikt we współpracę

Destrukcyjny konflikt w zespole zarządzającym może zahamować rozwój organizacji. Skuteczne zarządzanie takimi napięciami wymaga od liderów świadomego odejścia od rywalizacji o władzę na rzecz współpracy oraz strategicznego, systemowego myślenia.

Konflikt w zespole zarządzającym, szczególnie wtedy gdy przeradza się w trwały, emocjonalny antagonizm, staje się realnym zagrożeniem dla efektywności całej organizacji. Studium przypadku firmy X-Style.

Jak zapewnić stabilność i elastyczność na rynku zielonej energii?

Dynamiczne zmiany na rynku energii oraz rosnące znaczenie OZE i celów ESG stawiają przed firmami nowe wyzwania. W tym kontekście Reo.pl (Grupa Enerconet) kładzie nacisk na elastyczność, dogłębną analizę potrzeb klienta i transparentność danych. O strategiach budowania długoterminowych relacji i zapewniania przewidywalności w sektorze odnawialnym opowiada Grzegorz Tomasik, prezes Reo.pl. 

Reo.pl działa na polskim rynku od 2022 roku. Jakie wyzwania napotkali państwo przy wprowadzaniu elastyczności i dostosowywaniu się do dynamicznych zmian w sektorze OZE?

Chociaż marka Reo.pl powstała na początku 2022 r., nasza grupa – Enerconet – działa na rynku energetycznym już od 2007 r. Ta wieloletnia obecność w sektorze OZE i doświadczenie w obrocie energią dają nam status dojrzałego podmiotu, wspartego silnym zespołem i dogłębną znajomością branży.

Od 2007 r. sektor OZE przeszedł znaczącą transformację, obejmującą regulacje, mechanizmy rynkowe i podejście firm do zakupu zielonej energii. Kluczową zmianą był rozwój bezpośrednich kontraktów (P2P) między wytwórcami OZE a odbiorcami końcowymi. Spółki tworzące dziś Enerconet aktywnie uczestniczyły w tej ewolucji od samego początku, analizując rynek i wypracowując skuteczne rozwiązania, co ostatecznie doprowadziło do uruchomienia platformy Reo.pl.

Premium
Gdy projekt wymyka się spod kontroli

Polskie firmy technologiczne coraz częściej realizują złożone zlecenia dla międzynarodowych gigantów. Jednak nawet najlepiej przygotowany zespół może przy takim projekcie natknąć się na nieoczekiwane przeszkody. Przykład firmy Esysco wdrażającej szyfrowanie poczty e-mail dla jednego z największych niemieckich banków pokazuje, jak szybko może runąć precyzyjnie zaplanowany harmonogram oraz jak radzić sobie z nieprzewidywalnymi wyzwaniami.

Polskie firmy technologiczne coraz częściej zdobywają międzynarodowe kontrakty i realizują projekty, które jeszcze niedawno były zarezerwowane wyłącznie dla międzynarodowych rywali. Dzięki temu zdobywają zagraniczne rynki, osiągając imponujące wyniki eksportu usług IT, który w 2023 r. przekroczył 16 mld dolarów. W ostatniej dekadzie przychody branży wzrosły niemal czterokrotnie, a wartość eksportu – aż 7,5 razy, dzięki czemu polski sektor IT stał się motorem rodzimego eksportu. Kluczowymi kierunkami ekspansji są Stany Zjednoczone, Niemcy i Wielka Brytania, a wśród najsilniejszych obszarów znajdują się fintech, cyberbezpieczeństwo, sztuczna inteligencja, gry oraz rozwój oprogramowania.

Polska wyróżnia się w regionie Europy Środkowo-Wschodniej jako największy eksporter usług IT, przewyższając Czechy czy Węgry, a pod względem jakości specjalistów IT zajmuje trzecie miejsce na świecie. Jednak do pełnego wykorzystania tego potencjału konieczne jest pokonanie barier takich jak ograniczony dostęp do kapitału na ekspansję, rosnące koszty pracy oraz niedostateczne doświadczenie w międzynarodowej sprzedaży i marketingu. To jednak nie wszystko. Przy współpracy z międzynarodowymi gigantami trzeba również pamiętać o nieznanej polskim wdrożeniowcom skali, złożoności i nieprzewidywalności towarzyszącym tak wielkim projektom. Dobrym przykładem może być nasze wdrożenie dla jednego z największych niemieckich banków, z którym podpisaliśmy kontrakt na wprowadzenie systemu zabezpieczeń e-maili dla ponad 300 tys. użytkowników rozsianych po całym świecie. Technologicznie byliśmy gotowi, ale rzeczywistość szybko zweryfikowała nasze plany.

Premium
Praktyczny poradnik kreowania wartości z dużych modeli językowych

Gdy w 2022 r. pojawiły się powszechnie dostępne duże modele językowe (LLM), ich potężna zdolność do generowania tekstu na żądanie zapowiadała rewolucję w produktywności. Jednak mimo że te zaawansowane systemy AI potrafią tworzyć płynny tekst w języku naturalnym i komputerowym, to są one dalekie od doskonałości. Mogą halucynować, wykazywać się logiczną niespójnością oraz produkować treści nieadekwatne lub szkodliwe.

Chociaż technologia ta stała się powszechnie dostępna, wielu menedżerów nadal ma trudności z rozpoznawaniem przypadków użycia LLM-ów, w których poprawa produktywności przewyższa koszty i ryzyka związane z tymi narzędziami. Potrzebne jest bardziej systematyczne podejście do wykorzystywania modeli językowych, tak aby uefektywnić procesy biznesowe, a jednocześnie kontrolować słabe strony LLM-ów. Proponuję trzy kroki ułatwiające osiągnięcie tego celu. Po pierwsze, należy rozłożyć proces na mniejsze zadania. Po drugie, trzeba ocenić, czy każde zadanie spełnia tzw. równanie kosztów GenAI, które szczegółowo wyjaśnię w tym artykule. Jeśli ten warunek zostanie spełniony, należy uruchomić projekt pilotażowy, iteracyjnie oceniać jego wyniki oraz na bieżąco wprowadzać zmiany w celu poprawy rezultatów.

Kluczowe w tym podejściu jest pełne zrozumienie, w jaki sposób mocne i słabe strony modeli językowych odpowiadają specyfice danego zadania; jakie techniki umożliwiają ich skuteczną adaptację w celu zwiększenia wydajności; oraz jak te czynniki wpływają na bilans kosztów i korzyści – a także na ocenę ryzyka i potencjalnych zysków – związanych z wykorzystaniem modeli językowych do podnoszenia efektywności realizowanych działań.

Premium
Dlaczego odważne pomysły giną w szufladach menedżerów i co z tym zrobić?

Najbardziej innowacyjne, nietypowe idee często nie zostają zrealizowane – nie dlatego, że są złe, ale dlatego, że wywołują niepewność. Co może pomóc menedżerom w podejmowaniu ryzykownych, lecz potencjalnie przełomowych decyzji? Kluczowe okazuje się świadome budowanie sieci doradczej.

Menedżerowie, którzy są świadomi znaczenia innowacji w rozwoju organizacji, często zachęcają członków swoich zespołów do dzielenia się świeżymi i kreatywnymi pomysłami. Jednak wielu pracowników skarży się, że ich najlepsze propozycje są przez zwierzchników często pomijane, odrzucane lub niewłaściwie rozumiane.

Paradoksalnie to właśnie menedżerowie mogą stanowić jedną z największych barier dla innowacji. Mocno zakorzenieni we własnych obszarach specjalizacji, często nie dostrzegają wartości nowatorskich idei – szczególnie wtedy, gdy pomysły te wyznaczają nowe ścieżki w ich dziedzinie.

AI dla wszystkich - Mechło
Premium
AI dla wszystkich: jak ją wdrożyć w firmie?

Sztuczna inteligencja nie jest już zarezerwowana wyłącznie dla dużych korporacji i technologicznych gigantów. Dziś każdy może korzystać z narzędzi opartych na AI, a bariera kosztów znacząco się obniżyła. To jednak nie znaczy, że korzystanie z tych technologii jest proste i zrozumiałe dla wszystkich.

Powszechna dostępność sztucznej inteligencji (AI) nie rozwiązuje kluczowego problemu: braku wiedzy o tym, jak skutecznie i odpowiedzialnie z niej korzystać. Dlatego edukacja staje się nie tylko wsparciem, ale wręcz warunkiem realnego wykorzystania potencjału tej technologii. Umiejętność pracy z AI powinna być dziś traktowana jak podstawowa kompetencja, niezbędna zarówno w życiu zawodowym, jak i codziennym. Tym bardziej, że generatywna sztuczna inteligencja (GenAI) coraz śmielej wkracza na polski rynek, oferując firmom wiele korzyści: począwszy od automatyzacji drobnych zadań aż po strategiczne przedsięwzięcia.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!