Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
E-commerce

Spójność doświadczeń i dotrzymywanie obietnic przez markę krokiem do budowania zaangażowania klienta

5 lipca 2024 7 min czytania
Marta Bryła-Gozdyra
Spójność doświadczeń i dotrzymywanie obietnic przez markę krokiem do budowania zaangażowania klienta

Spójność doświadczeń klientów podczas całej ich podróży z marką – od świadomości poprzez zakup aż po obsługę posprzedażową – jest kluczowa dla sukcesu biznesowego. Brak spójności może prowadzić do frustracji klientów, spadku ich zaufania i w konsekwencji do odejścia do konkurencji.

Kiedy moja przyjaciółka Magda postanowiła spełnić swoje długoletnie marzenie i zainwestować w elegancką torebkę od pewnej luksusowej marki, oczekiwała czegoś więcej niż tylko produktu wysokiej jakości. Oczekiwała całego doświadczenia – od chwili, gdy przekroczy próg butiku, po obsługę posprzedażową. Jej podróż z marką rozpoczęła się obiecująco – uśmiechnięta, miła i zaangażowana ekspedientka, spersonalizowane doradztwo i szampan serwowany podczas zakupów. Torebka nie była dostępna od ręki, trzeba było na nią chwilę poczekać. Dla Magdy nie było to problemem, bez wahania zgodziła się na dostawę do domu w późniejszym terminie. Problemy zaczęły się po opuszczeniu sklepu. Magda stanęła w obliczu serii rozczarowań – problemów w efektywnej komunikacji ze sklepem, braku odpowiedzi na zadawane przez nią pytania, ignorowaniem jej sprawy przez sprzedawcę, kłopotów oraz opóźnień związanych z dostawą, brakiem przeprosin i jakiejkolwiek rekompensaty za ponadpięciotygodniowe opóźnienie.  Ta historia jest odzwierciedleniem szerszego problemu w dzisiejszym świecie biznesu – braku spójności doświadczenia klienta i niespełniania obietnic przez marki.

Magda wybierając sklep luksusowej marki, miała pewne skojarzenia z nią związane – luksus wiązał się nie tylko z samymi produktami, ale też całą otoczką, która mojej koleżance  kojarzyła się z tą marką. Gdy jako klienci decydujemy się na zakup produktów i usług, zazwyczaj mamy pewne wyobrażenia z tym związane. Na przykład gdy kupujemy ubezpieczenie, to chcemy czuć się bezpiecznie. Jeśli okaże się, że ubezpieczyciel nie chce wypłacić nam ubezpieczenia, za które zapłaciliśmy – jesteśmy rozczarowani. Przecież jego obietnica dotyczyła zadośćuczynienia za straty, jakie ponieśliśmy. Jeśli kupujemy produkty ekologiczne, oczekujemy, że marka tych produktów czy sklep, w którym robimy zakupy, zadba o to, by pochodziły z ekologicznych upraw.  Jednym klientom wystarczy, że produkt pochodzi z terenów nieskażonych chemią. Inni będą oczekiwali, że przy jego uprawie zostaną zastosowane naturalne, a nie sztuczne nawozy. Tacy klienci mogą być rozczarowani, jeśli okaże się, że jest inaczej, niż sobie wyobrażali. Jeśli hotel oferuje spokój, relaks  i przyjemny urlop na łonie natury, liczymy, że tak właśnie będzie. Poczujemy się rozczarowani, gdy przebywając w takim hotelu, będziemy słyszeć odgłosy głośnej muzyki, hałasy bawiących się dzieci czy odgłosy samochodów na autostradzie kilometr dalej. Takie przykłady można mnożyć.

Spełnianie obietnic przez markę ma bardzo duży wpływ na doświadczenia klientów oraz ich zaangażowanie. Świat biznesu jest pełen obietnic, wręcz każda marka je ze sobą niesie. Z perspektywy budowania pozytywnych doświadczeń klienta nie ma znaczenia, czy jest to obietnica wprost wypowiadana w komunikacji marki, czy też klient dopowiada ją sobie sam, bazując na swoich skojarzeniach. Skojarzenia z marką bowiem budzą oczekiwania tak samo, jak bezpośrednio składane obietnice. Powstają one na skutek świadomych starań marki oraz na skutek doświadczeń z nią związanych – zarówno naszych własnych, bliskich i znajomych, jak i zupełnie obcych osób. Takie Skojarzenia mogą wręcz przewyższać obietnice marki i faktyczne walory produktów oraz usług, tym samym budując nierealistyczne oczekiwania klientów w stosunku do marki.  Jeśli marka kojarzy się z luksusem i prestiżem – tak wyobrażamy sobie całe doświadczenie z tą marką. Jeśli kojarzymy ją z poczuciem bezpieczeństwa, oczekujemy, że firma nam je zapewni. Jeśli słyszymy słowo „ekologiczny”, przychodzą nam do głowy wszystkie te elementy, które wiążą się z produktem tego typu. Miejsce, które oferuje spokój i relaks, kojarzy nam się z dźwiękami łagodnej, relaksującej muzyki. Jeśli więc będziemy słyszeć głośną muzykę i odgłosy dzieci, zwyczajnie poczujemy się rozczarowani.

Zrozumienie tego, jakie klient ma skojarzenia z naszą marką, jest o tyle istotne, że badania w dziedzinie marketingu i zarządzania doświadczeniem klienta wskazują na silny związek między zaangażowaniem klientów a spełnianiem obietnic złożonych przez markę. W badaniu opublikowanym w „Journal of Marketing” (2023 r.), stwierdzono, że marki, które skutecznie zarządzają oczekiwaniami klientów oraz  konsekwentnie spełniają swoje obietnice, budują zaufanie klientów, co bezpośrednio wpływa na ich zaangażowanie. Zaangażowanie to jest mierzone przez różne wskaźniki, takie jak lojalność wobec marki, częstotliwość zakupów, gotowość do płacenia wyższych cen czy skłonność do polecania marki innym. Z kolei niespełnianie obietnic przez markę obniża częstotliwość zakupów, gotowość do płacenia wyższych cen oraz chęć do polecania marki innym.  W tym kontekście lepiej jest zaniżać oczekiwania klientów – dzięki czemu, jeśli przekroczymy te oczekiwania, klient będzie pozytywie zaskoczony – niż je podwyższać, a potem ich nie realizować i tworzyć negatywne doświadczenia bądź budzić rozczarowanie.

W kontekście customer experience spełnianie obietnic przez markę wykracza poza dostarczanie wysokiej jakości produktów czy usług. Dotyczy również ciągłości i spójności w budowaniu takich samych pozytywnych doświadczeń w każdym momencie kontaktu z klientem, na całej jego customer journey. Gdy taki klient jak Magda decyduje się na interakcję z marką, oczekuje nie tylko satysfakcji z zakupu i użytkowania produktu, lecz także pozytywnych doświadczeń na każdym kroku. Niezależnie od tego, czy jest to zakup w sklepie, online, czy kontakt z działem obsługi osobiście lub jakimkolwiek innym kanałem komunikacji,  każdy punkt styku ma znaczenie. Kiedy marka konsekwentnie spełnia swoje obietnice w każdym momencie, kiedy klient się z nią spotyka, buduje fundament zaufania, który jest kluczowy dla długoterminowej lojalności i zaangażowania klienta.

Firmy muszą poznać każdy punkt kontaktu z klientem, zrozumieć jego specyfikę i zarządzać nim, zapewniając jednorodność i wysoką jakość doświadczeń. Jest to wyzwanie, szczególnie w erze cyfrowej, w której interakcje z marką odbywają się na wielu platformach i w różnych kanałach. Firmy, które skutecznie zarządzają spójnością doświadczeń, mogą oczekiwać wzrostu lojalności, lepszej reputacji i w konsekwencji – większych zysków.

W swojej wieloletniej praktyce jako eksperta doświadczenia klienta miałam okazję obserwować, jak zmienia się krajobraz interakcji pomiędzy markami a ich klientami. Jedną z najważniejszych lekcji, jaką firmy mogą wyciągnąć z tych obserwacji, jest to, że spełnienie obietnic marki i zapewnienie spójności doświadczeń klientów na każdym etapie ich podróży to nie tylko oczekiwania, ale fundamentalne wymogi do budowania trwałego zaangażowania. Gdy więc projektujemy doświadczenia klienta, pamiętajmy o tym, by dbać o takie same, równe, wysokiej jakości doświadczenia w każdym kanale kontaktu i punkcie styku z marką.

Do osiągnięcia doskonałości w CX (customer experience) kluczowe jest zrozumienie i zarządzanie całym spektrum doświadczeń i oczekiwań klienta. Obejmuje ono:

  • Zrozumienie klienta: przeprowadzanie badań i zbieranie danych w różnych kanałach kontaktu i punktach styku, aby lepiej zrozumieć potrzeby i oczekiwania klientów oraz lepiej nimi zarządzać.

  • Projektowanie spójnych doświadczeń: ujednolicenie komunikacji, wyglądu i odczuć w każdym punkcie styku i kanale kontaktu z klientem, by zapewniać takie same doświadczenia w każdym miejscu styku z marką.

  • Szkolenie pracowników: upewnienie się, że każdy pracownik rozumie swoją rolę w dostarczaniu spójnych doświadczeń i dostarcza „minimum” na takim samym wysokim poziomie.

  • Monitorowanie i adaptacja: wykorzystywanie feedbacku od klientów do ciągłego doskonalenia i dostosowywania komunikacji oraz doświadczeń do oczekiwań klienta.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Horyzontalna ilustracja w realistycznym stylu przedstawia zmęczonego lidera siedzącego samotnie przy biurku w półmroku. Wokół niego porozrzucane są pomięte notatki, pusta filiżanka po kawie i otwarty laptop emitujący chłodne, niebieskie światło. Mężczyzna opiera głowę na dłoni, z pochyloną sylwetką i oznakami wyczerpania. Całość utrzymana jest w stonowanej kolorystyce, symbolizując przeciążenie pracą i emocjonalne wypalenie. Ilustracja odwołuje się do problematyki, jaką porusza psychologia pracy w kontekście przywództwa. Jak liderzy radzą sobie z przepracowaniem

Uważność nie wystarczy, gdy toniemy w nadmiarze obowiązków. Poznaj zaskakujące strategie zapracowanych liderów, które naprawdę działają.

W ostatnich latach wiele nagłówków sugerowało, że wszyscy jesteśmy już nieco wypaleni zawodowo. Od pasywno-agresywnego „quiet quitting” po tajemniczo brzmiącą „ghost work” – narracja głosi, że ludzie zasypiają za kierownicą, a w najlepszym razie przysypiają co kilka kilometrów.

Ale co, jeśli ta diagnoza nie jest do końca trafna – przynajmniej w odniesieniu do sporej grupy z nas?

Co, jeśli istnieje znacząca liczba osób, które czują się przeciążone pracą, a mimo to pozostają zmotywowane i skuteczne? W dzisiejszej rzeczywistości, gdzie zmiana warunków zatrudnienia często wydaje się poza naszym zasięgiem, warto przyjrzeć się tym pracownikom i zastanowić, czego możemy się od nich nauczyć, by nadal działać efektywnie.

dobrostan Zadbaj o siebie i swój zespół. Jak budować dobrostan w niestabilnych czasach?

Współczesny świat biznesu to arena ciągłych zmian, która wystawia na próbę odporność psychiczną pracowników i liderów. Jak w obliczu narastającej presji i niepewności budować organizacje, gdzie dobrostan jest filarem sukcesu? Zapraszamy do lektury artykułu, w którym Agata Swornowska-Kurto, bazując na raporcie „Sukces na wagę zdrowia – o kondycji psychicznej i przyszłości pracy”, odkrywa kluczowe strategie dla liderów. Dowiedz się, jak przeciwdziałać wypaleniu, budować autentyczne wsparcie i tworzyć środowisko, które inspiruje, zamiast przytłaczać.

nękanie oddolne Co zrobić, gdy podwładni cię sabotują?
Jak reagować, gdy wiarygodność lidera jest podkopywana – otwarcie lub za kulisami – a atmosfera w zespole staje się coraz bardziej toksyczna? Nękanie w miejscu pracy nie zawsze płynie z góry na dół Contrapower harassment to rzadko poruszany, lecz istotny temat związany z nękaniem w pracy. W przeciwieństwie do tradycyjnego postrzegania tego zjawiska, dotyczy ono […]
EOD Jak automatyzacja obiegu dokumentów wspiera zarządzanie czasem pracy

W dzisiejszej rzeczywistości biznesowej niezbędne jest sięganie po innowacyjne rozwiązania technologiczne. Taką decyzję podjęła firma Vetrex, wdrażając w swoich strukturach elektroniczny obieg dokumentów Vario firmy Docusoft, członka grupy kapitałowej Arcus. O efektach tego działania opowiedział Przemysław Szkatuła – dyrektor działu IT w firmie Vetrex.

Jakie cele biznesowe przyświecały firmie przy podjęciu decyzji o wdrożeniu systemu elektronicznego obiegu dokumentów?

Przemysław Szkatuła: Przede wszystkim chodziło o usprawnienie procesów wewnętrznych. Wcześniej obieg dokumentów był głównie manualny, co generowało wiele problemów kumulujących się pod koniec każdego miesiąca. Dzięki wdrożeniu systemu Vario wszystko odbywa się elektronicznie i wiemy dokładnie, na którym etapie procesu znajduje się faktura. To usprawnia przepływ informacji nie tylko w działach finansowych, lecz także między zwykłymi użytkownikami systemu. Dzięki wprowadzeniu powiadomień mailowych każdy użytkownik otrzymuje niezwłocznie informację o nowej aktywności, a kierownicy działów są świadomi, jakie koszty wystąpiły.

quiet quitting Nie pozwól by quiet quitting zrujnowało twoją karierę

Quiet quitting to nie cicha rewolucja, lecz ryzykowna strategia wycofania się z aktywnego życia zawodowego. W świecie przeciążonych pracowników i liderów często niedostrzegających rzeczywistych wyzwań swoich zespołów, bierna rezygnacja z zaangażowania może być kusząca, ale długofalowo – szkodzi wszystkim.

Case study
Premium
Czy planowanie strategiczne ma jeszcze sens?

Krakowski producent słodyczy Zafiro Sweets był przez lata doceniany w branży i wśród pracowników za wieloletni, stabilny wzrost poparty wysoką jakością produktów. Turbulencje rynkowe, napędzane dynamiką mediów społecznościowych i zmieniającymi się oczekiwaniami klientów, podważyły jednak jego dotychczasowy model działania, oparty na planowaniu strategicznym. Firma szuka sposobu, który pozwoli jej się zaadaptować do szybkich zmian zachodzących w jej otoczeniu. Marta Wilczyńska, CEO Zafiro Sweets, z niedowierzaniem patrzyła na slajd, który dostała od działu sprzedaży. Siedziała w restauracji w warszawskim Koneserze, gdzie wraz z Tomaszem Lemańskim, dyrektorem operacyjnym, oraz Justyną Sawicką, dyrektorką marketingu, uczestniczyli w Festiwalu Słodkości – jednej z branżowych imprez, które sponsorowali.

Premium
Zalecenia prof. Kazimierza suwalskiego dla młodych i doświadczonych liderów

Doświadczenie prof. Kazimierza Suwalskiego, chirurga i lidera, przekłada się na uniwersalne zasady skutecznego przywództwa. Poniższe zestawienie to zbiór praktycznych wskazówek, które wspierają rozwój zarówno młodych, jak i doświadczonych liderów – od budowania autorytetu i zarządzania zespołem po radzenie sobie z kryzysami i sukcesję przywództwa.

Premium
Z sali operacyjnej do gabinetu lidera

Droga od chirurga do lidera wymagała nie tylko zmiany kompetencji, ale też perspektywy. Profesor Kazimierz Suwalski, pionier polskiej kardiochirurgii, dzieli się doświadczeniami z budowania zespołów, instytucji i kultury przywództwa opartej na transparentności, zaufaniu i odpowiedzialności. Podkreśla,
że kluczowymi kwestiami są: mentoring, zarządzanie silnymi osobowościami i świadome rozwijanie talentów. Przypomina, że prawdziwe przywództwo nie ustaje wraz z końcem kariery – trwa, gdy potrafimy dzielić się wiedzą i tworzyć przestrzeń do wzrostu innych.

Causal ML
Premium
Jak skutecznie wdrożyć przyczynowe uczenie maszynowe (Causal ML) w organizacji?

Coraz więcej firm dostrzega potencjał Causal ML jako narzędzia wspierającego podejmowanie trafnych decyzji. Jednak skuteczne wdrożenie tego podejścia wymaga czegoś więcej niż zaawansowanych algorytmów — potrzebne są właściwe pytania, odpowiednie dane oraz współpraca interdyscyplinarnych zespołów.

Premium
Nowe podejście do uczenia maszynowego odpowiada na pytania „co by było, gdyby”

Causal ML – nowatorskie podejście w uczeniu maszynowym – daje kadrze zarządzającej nowe narzędzie do oceny skutków decyzji strategicznych. Umożliwia pewniejsze eksplorowanie alternatywnych scenariuszy, dzięki czemu wspiera podejmowanie bardziej świadomych i trafnych decyzji biznesowych. Tradycyjne systemy uczenia maszynowego (machine learning, ML) zdobyły szerokie uznanie jako narzędzia wspomagające procesy decyzyjne, szczególnie tam, gdzie kluczowe jest oszacowanie prawdopodobieństwa konkretnego zdarzenia, na przykład zdolności kredytowej klienta. Klasyczne modele ML opierają jednak swoje predykcje głównie na identyfikowaniu korelacji w danych. Taka metodologia, choć użyteczna w pewnych kontekstach, okazuje się niewystarczająca, a wręcz może wprowadzać w błąd, szczególnie wtedy, gdy menedżerowie starają się przewidzieć realny wpływ swoich decyzji na wyniki biznesowe.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!