Streszczenie: Artykuł podkreśla znaczenie koncentracji na mocnych stronach organizacji jako kluczowego elementu budowania trwałej przewagi konkurencyjnej. Wskazuje, że w dynamicznym i nieprzewidywalnym otoczeniu biznesowym, tradycyjne strategie oparte na innowacjach czy technologii mogą być łatwo kopiowane przez konkurencję. Dlatego firmy powinny skupić się na unikalnych zasobach, takich jak kultura organizacyjna, zaangażowanie pracowników czy kompetencje zespołu. Wykorzystanie narzędzi diagnostycznych, takich jak Gallup StrengthsFinder, oraz rozwijanie kapitału psychologicznego i coaching opartego na psychologii pozytywnej, może wspierać identyfikację i rozwój tych mocnych stron. Takie podejście sprzyja budowaniu zespołów opartych na komplementarnych talentach, zwiększa zaangażowanie i innowacyjność, a także ułatwia adaptację do zmian.
Wszyscy uwielbiamy historie z cyklu „co poszło nie tak”. Analizy korporacyjnych porażek stały się stałym elementem nauki o zarządzaniu. Ostrzegają liderów przed ukrytymi zagrożeniami i pomijanymi słabymi punktami. Samo analizowanie niedociągnięć i próby łagodzenia ich efektów jednak nie wystarczą, by osiągnąć sukces. Aby zbudować trwałą przewagę konkurencyjną, liderzy muszą zrozumieć swoje atuty i nauczyć się świadomie z nich korzystać.
Świadomość przewagi wynikającej z mocnych stron jest niezbędna do osiągnięcia rentowności oferowanych produktów i usługi – wyjaśniają Marco Bertini, Oded Koenigsberg i Todd Snelgrove. Opracowana przez nich koncepcja sprzedaży opartej na wartości zachęca firmy do wyjścia poza proste kwantyfikowanie korzyści wynikających z cech produktu służące jedynie jako uzasadnienie ceny. Podejście to bowiem z czasem traci skuteczność. Zamiast tego firmy powinny analizować swoje atuty w kontekście konkretnego klienta: które z nich są dla niego rzeczywiście istotne? Jaką wartość mają z jego perspektywy oferowane produkty? W jakim stopniu wspierają jego produktywność? Jak wygląda ich dostępność? Co klient byłby w stanie dokupić? Jak postrzega reputację marki? W tym ujęciu znajomość własnych mocnych stron staje się fundamentem budowania długofalowych relacji z klientami. Wartość jest w tym procesie współtworzona przez obie strony – dostawcę i nabywcę.
Jasne zdefiniowanie podstawowych atutów organizacji stanowi również punkt wyjścia do zbudowania zwinności strategicznej – kompetencji niezbędnej do szybkiego wykorzystywania nowych szans rynkowych. Na jej znaczenie wskazują Mark J. Greeven, Howard Yu i Jialu Shan , którzy od 2021 r. obserwują firmy osiągające ponadprzeciętne wyniki. Badane organizacje łączyło jedno: precyzyjnie zidentyfikowały swoje podstawowe kompetencje, przekształciły je w samodzielne moduły, a następnie udostępniły klientom i partnerom, którzy rozwijali je dalej i wprowadzali na nowe rynki. Warunkiem skuteczności takiego modelu jest konsekwentne budowanie modułowej architektury cyfrowej.Szczególny znaczenie ma tutaj opracowywanie i utrzymywanie zestawu interfejsów programowania aplikacji (API), które pozwalają partnerom na łatwą integrację z systemami organizacji. Takie podejście – po odpowiednim wdrożeniu – zapewnia firmie odporność na zmienność otoczenia oraz elastyczność w reagowaniu na nowe potrzeby klientów i zmieniające się uwarunkowania biznesowe.
Poczucie wspólnych mocnych stron organizacji może również pomóc zespołom przetrwać i rozwijać się w trudnych momentach, również tych najbardziej traumatycznych. Takie zasoby wewnętrzne wspierają zarówno przetrwanie, jak i rozwój w czasie kryzysu. W grudniu tragiczne wydarzenie wstrząsnęło amerykańską społecznością akademicką: uzbrojony napastnik zabił trzech członków wydziału Lee Business School na Uniwersytecie Nevady w Las Vegas. To dramatyczne doświadczenie skłoniło naukwoczynię Payalę Sharmę do poszukiwania odpowiedzi na pytanie, czy i w jaki sposób liderzy mogą pomóc swoim zespołom i organizacjom przejść przez podobne traumy – tak, by wychodziły z nich silniejsze i przygotowane na przyszłość.
Zobacz także: Posttraumatyczny wzrost w organizacji – szansa dla liderów
Badania psychologiczne pokazują, że ludzie są zdolni do postraumatycznego wzrostu. Oznacza to, że nie wracają po prostu do stanu sprzed tragedii – który często okazuje się nie do odzyskania – lecz nowy poziom funkcjonowania oparty na nabytej mądrości i większej odporności psychicznej.
Sharma szczegółowo opisuje czynniki sprzyjające potraumatycznemu wzrostowi. Wskazuje również, jak liderzy mogą wykorzystać tę dynamikę w celu wzmacniania odporności organizacyjnej. Jej analiza rzuca światło na głęboko destabilizujące aspekty, które sprawiają, że traumatyczne doświadczenia mogą wstrząsnąć fundamentami funkcjonowania zespołów i instytucji. Autorka pokazuje także, że konfrontacja z tym, co pozostaje poza naszą kontrolą, może prowadzić do istotnej zmiany perspektywy. To właśnie w tych momentach pojawia się szansa na ponowne odkrycie i docenienie swoich rzeczywistych atutów.