Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
STRATEGIA
Magazyn (Nr 8, marzec 2021)

Silniki rekomendacji napędzają rewolucję w sieci 

1 marca 2021 5 min czytania
Zdjęcie Rafał Pikuła - Redaktor MIT Sloan Management Review Polska. 
Rafał Pikuła
Zdjęcie Michael Schrage - Michael Schrage jest pracownikiem badawczym w projekcie Initiative on the Digital Economy w MIT Sloan School of Management oraz autorem książki Recommendation Engines, wydanej w 2020 roku nakładem MIT Press.  
Michael Schrage
Silniki rekomendacji napędzają rewolucję w sieci 

Streszczenie: Silniki rekomendacji odgrywają kluczową rolę w kształtowaniu doświadczeń użytkowników w internecie, wpływając na to, co oglądamy, kupujemy i czytamy. Dzięki analizie naszych zachowań online, takie systemy potrafią przewidywać nasze preferencje, dostarczając spersonalizowane treści i produkty. W rezultacie, zarówno konsumenci, jak i firmy czerpią korzyści z bardziej trafnych i satysfakcjonujących interakcji cyfrowych.

Pokaż więcej

Jesteśmy od nich coraz bardziej zależni i coraz bardziej na nich polegamy. Mowa o mechanizmach rekomendacji. O ich fenomenie opowiada Michael Schrage, profesor MIT Sloan School of Management i autor książki Silniki rekomendacji, której polska wersja niebawem ukaże się staraniem ICAN Institute. Rozmawia Rafał Pikuła.

PRZECZYTAJ CAŁY ARTYKUŁ W WERSJI PDF

Rafał Pikuła: Silniki rekomendacji już radykalnie zmieniły nasz świat, biznes i rozrywkę, a mam wrażenie, że ich wpływ będzie tylko rósł. Czy się mylę?

Michael Schrage: Nie, silniki rekomendacji są powszechne. Od Amazona do TikToka, od Alibaby po Netfliksa. Dziś silniki rekomendacji decydują, jakie filmy oglądamy, jakie książki czytamy, jaką kupujemy żywność, co mamy w szafie i ostatecznie co myślimy. Kształtują cały nasz świat. Silniki rekomendacji są wszędzie. Im więcej danych, im większa moc obliczeniowa, tym są powszechniejsze i skuteczniejsze. Ich siłą jest popularność – im więcej użytkowników z nich korzysta, tym większy mają wpływ. Zakładając, że użytkowników sieci będzie przybywać, można założyć, że zwiększy się moc silników rekomendacji.

Silniki rekomendacji będą mieć przemożny wpływ na nasze życie. Taka potęga może być groźna i szkodliwa.

Piękno silników rekomendacji polega na tym, że można je zignorować. One mogą wspierać nasze decyzje, ale nie jesteśmy zmuszeni opierać się wyłącznie na nich. To są – jak sama nazwa wskazuje – rekomendacje, pewnego rodzaju zalecenia. Co ważne, są to zalecenia wynikające z naszych wcześniejszych wyborów, a nie wymuszanie decyzji.

W swojej najnowszej książce napisał pan: „Silniki rekomendacji są kolejnym logicznym i inspirującym krokiem w historii tego, jak ludzie próbują wpływać na swoją przyszłość”. Co to znaczy?

W mojej książce są dwa rozdziały poświęcone historii poradnictwa i przewidywania. W dawnych czasach przewodnikami były dla nas liczne bóstwa, wróżbici i szamani. Korzystaliśmy z wyroczni, astrologii, odpowiedzi szukaliśmy w świętych księgach i pieśniach. W każdej kulturze istniało zapotrzebowanie na porady dotyczące przyszłości. W mojej opinii silniki rekomendacji przedstawiają najbardziej wydajną, innowacyjną i transformacyjną technologię w historii ludzkości, która pomaga nam podejmować decyzje. I podkreślę raz jeszcze – to nie manipulacja ani oszustwo, to rekomendacja na podstawie decyzji, które sami wcześniej podjęliśmy. Te decyzje przekładają się na dane będące paliwem napędzającym silniki rekomendacji.

Te dane umożliwiają hiperpersonalizację, czyli tworzenie idealnie dopasowanych propozycji. Czy jednak nie ma mrocznych stron w hiperpersonalizacji?

To podstawowe pytanie. Hiperpersonalizacja może prowadzić do tworzenia świetnych rekomendacji, ale może służyć też manipulacji. Ja zawodowo zajmuję się ekonomią i computer sience i staram się dostrzegać pozytywne aspekty rozwoju nauki. Oczywiście wszystko może mieć swoją ciemną stronę. Nawet miłość, jeśli zakochujemy się w niewłaściwych osobach. Weźmy na przykład silniki spalinowe. Dzięki nim mamy dziś samochody, zwiększyła się skala i komfort podróżowania, ale niekorzystnym efektem ich używania są wypadki drogowe. Czy powinniśmy więc zrezygnować z silników spalinowych, bo stosowanie prowadzi, pośrednio, do wypadków drogowych?

Jaka jest najważniejsza zmiana, która według pana w ciągu dwóch najbliższych lat dotknie silniki rekomendacji?

Nowoczesne media i innowacyjne algorytmy w coraz większym zakresie determinują, w jaki sposób ludzie odbierają rady i ich doświadczają. W związku z tym musimy zweryfikować i zrewidować, co tak naprawdę oznacza rekomendacja. Mówiąc wprost, technologia przejmuje kontrolę nad udzielaniem rad. Dla jednych jest to wrogie przejęcie, a inni uważają, że to napędzany bitami dar intymności, bezpośredniości i odkrywania możliwości świata. Prędzej niż później większość ludzi w większości miejsc na świecie bez silnika rekomendacji nie podejmie decyzji o tym, co robić, gdzie iść i z kim się kontaktować. Będą oczekiwać, że ów cyfrowy doradca za każdym razem pomoże im w podjęciu decyzji. To potężny mechanizm, który wyznacza przyszłą trajektorię ludzkich zachowań.

Już dziś inwestowanie w silniki rekomendacji to dobry biznes. Kształtowanie postaw i wpływanie na decyzję może być sposobem zwiększania liczby klientów.

Tak, wystarczy spojrzeć na największych. Jeff Bezos, Jack Ma, Reid Hoffman, Katrina Lake, Daniel Ek, Mark Zuckerberg i Reid Hastings nie odnieśli sukcesu przypadkiem. Ich organizacje użyły rekomendacji, które zmieniły oczekiwania i doświadczenia klientów związane z dokonywaniem wyborów. Tak naprawdę silniki rekomendacji wspierają nasze pragnienia i potrzeby. Rekomendacja dotyczy zarówno nas „w tej chwili”, jak i tych nas, którzy dopiero nadejdą. Ta dwoistość jest równie prowokująca i pragmatyczna jak każdy eksperyment myślowy Kartezjusza czy Heisenberga. Rekomendacja stymuluje innowacje: ich sugestie nie tylko zmieniają sposób, w jaki postrzegamy świat, ale także wpływają na to, jak widzimy – i rozumiemy – samych siebie. Szok wywołany samoświadomością jest w dużej mierze tematem mojej książki. W rekomendacjach nie chodzi tylko o to, co chcielibyśmy kupić. Chodzi o to, kim możemy się stać.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!