Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
BIZNES I TECHNOLOGIE

Prezesi stawiają na technologię i alianse strategiczne

1 grudnia 2016 4 min czytania
Michał Kurowski
Prezesi stawiają na technologię i alianse strategiczne

Streszczenie: W nadchodzących latach kluczowe dla rozwoju firm na świecie będą strategie technologiczne oraz strategiczne alianse. Badanie przeprowadzone przez Frost & Sullivan pokazuje, że aż 39% prezesów uważa, że technologie będą miały największy wpływ na rozwój firm, a 48% stawia na strategiczne współprace. W ciągu ostatnich kilku lat, w odpowiedzi na zmieniające się warunki rynkowe, prezesowie dostrzegli rosnącą rolę technologii i transformacji cyfrowej. Zmiany te są postrzegane jako główny czynnik napędzający innowacje oraz rozwój liderów biznesowych. Firmy, które wcześniej stawiały na wzrost organiczny, obecnie skupiają się na cyfrowej transformacji i nowych technologiach, które będą miały wpływ na przyszły krajobraz biznesowy.

Pokaż więcej

W ciągu najbliższych trzech lat dla rozwoju firm w Polsce i na świecie kluczowe będą strategie technologiczne (39%) oraz nawiązywanie strategicznej współpracy (48%) – tak uważają respondenci biorący udział w badaniu Prognozy szefów firm dotyczące rozwoju, innowacyjności i przywództwa, przeprowadzonym w 2016 roku przez Frost & Sullivan.

Jest to drugie badanie (pierwsze przeprowadzono w 2007 roku) poświęcone podejściu prezesów firm i liderów do wyzwań rynkowych. Podczas niespełna dziesięciu lat, które upłynęły między kolejnymi edycjami badania, zaszły znaczne zmiany w sposobie postrzegania przez liderów uwarunkowań biznesowych, potencjalnych zagrożeń i metod na ich zwalczanie. Główna zmiana dotyczy świadomości transformacji technologicznej. Prezesi przyznają, że obecnie strategie związane z technologią i wielkimi zbiorami danych(Big Data) odgrywają szczególną rolę. Transformacja cyfrowa jest przy tym uznawana za główny katalizator zmian, które zajdą w najbliższej przyszłości w dziedzinie rozwoju, innowacyjności oraz przywództwa. Tymczasem w poprzedniej edycji badania ankietowani wskazywali, że najważniejszą strategią rozwoju jest wzrost organiczny (wspierany czasami transakcjami fuzji i przejęć).

Zmienne środowisko biznesowe

Prezesi współczesnych firm powinni ciągle dostosowywać się do dynamicznych zmian na rynku. Transformacji ulegają nie tylko produkty i usługi, ale także relacje z konsumentami. Dziś, zdaniem prezesów, do największych wyzwań należą: rosnąca konkurencyjność, konieczność szybkiego odpowiadania na potrzeby konsumenta, rekrutacja odpowiednich pracowników i realizacja innowacyjnych planów. Firmy mają świadomość istnienia tych wyzwań, niestety, własne zdolności do radzenia sobie przynajmniej z częścią z nich oceniają negatywnie. Ponad 50% szefów firm twierdzi, że nie jest w stanie skutecznie wdrażać strategii technologicznych, chronić własności intelektualnej ani nawiązywać współpracy o znaczeniu strategicznym. Wynika to z wielu przyczyn. Po pierwsze, blisko połowa badanych firm w skali globalnej nie ma zespołów, które zajmują się innowacjami. Sytuacja na polskim rynku jest podobna. Przedsiębiorstwa z polskim kapitałem rzadko decydują się na budowanie własnych zespołów interdyscyplinarnych, takich jak na przykład zespoły ds. wywiadu konkurencyjnego i strategii korporacyjnej, które mogą pomóc w znalezieniu rozwiązania trudnej sytuacji.

Prezesi stawiają na technologię i alianse strategiczne

Prezesi stawiają na technologię i alianse strategiczne

Zdaniem respondentów, jedną z dróg do osiągnięcia wzrostu w niepewnej rzeczywistości biznesowej jest współpraca strategiczna pomiędzy firmami, która w najbliższych latach ma spory potencjał rozwoju. 48% badanych prezesów wierzy, że nawiązanie sojuszu z innymi przedsiębiorstwami, aby zrealizować wspólny cel obu partnerów, zapewni rozwój ich organizacji w ciągu kolejnych trzech lat.

Nowe modele działania

Dotychczasowy sposób działalności organizacji w największym stopniu zakłócają trzy modele biznesowe: rozszerzenie usług związanych z produktem (Product as Service), personalizacja oferty i dostosowanie jej do potrzeb klientów oraz zapewnianie wartości wielu odbiorcom (value for many) – w przeciwieństwie do zapewniania odpowiedniego stosunku jakości do ceny (value for money). Ponad 50% szefów twierdzi jednak, że nie byli do tej pory w stanie wprowadzić tego rodzaju nowych modeli biznesowych w swoich organizacjach. Przykładem wykorzystania modelu value for many są start‑upy technologiczne – często tworzą jedną aplikację, którą mogą posiadać ludzie na całym świecie. Z modelu zapewnienia wartości wielu odbiorcom korzystają dziś jednak nie tylko firmy internetowe. Tego modelu używają koncerny Siemens i GE, które ponoszą niskie koszty tworzenia produktów w krajach rozwijających się i sprzedają je globalnie.

Menedżerowie biorący udział w ostatniej edycji badania Prognozy szefów firm dotyczące rozwoju, innowacyjności i przywództwa uznali, że takie firmy, jak: Apple, Google, Amazon, Tesla oraz GE, wywołują największe zmiany w świecie biznesu. Te organizacje, które chcą skorzystać z ich przykładu, powinny szybko rozpocząć wdrażanie nowych strategii i rozwiązań, a cały proces musi być realizowany niezwykle konsekwentnie.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!