Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Modele biznesowe

Piotr Rykaczewski: Należy zredukować koszty w obszarze obsługi małych sklepów

1 listopada 2012 6 min czytania
Piotr Rykaczewski
Piotr Rykaczewski: Należy zredukować koszty w obszarze obsługi małych sklepów

Firma OS Card działa na dwóch rynkach, które znajdują się na odmiennych etapach rozwoju. Krótkookresowe poszukiwanie rentowności nakazuje skoncentrować działania na dużych sieciach handlowych jako „dojnych krowach”, natomiast w dłuższej perspektywie obsługa całego spektrum sklepów – dużych i małych – pozwoli zdywersyfikować ryzyko i wyróżnić się na tle konkurentów.

Czy warto trzymać dwie sroki za ogon? – komentarz 3

Czy warto trzymać dwie sroki za ogon? - komentarz 3

Robert Masłowski, prezes OS Card, nie ma łatwego zadania. Olympia Bank optymalizuje swoją grupę kapitałową, do której należy OS Card, więc i wobec firmy Masłowskiego ma określone oczekiwania dotyczące kosztówrentowności. Ta ostatnia nie wygląda najlepiej na tle konkurencji. Decyzje dotyczące strategicznego kierunku działań należy podjąć szybko, a ich skutki finansowe mają być widoczne w krótkiej perspektywie, co na pewno nie sprzyja wypracowaniu decyzji optymalnej również w długofalowym wymiarze.

Na najbardziej ogólnym poziomie możliwe jest przyjęcie trzech strategii:

  1. Dalsza obsługa obu rynków, do których aktualną ofertę kieruje OS Card, przy wdrożeniu odpowiednich działań optymalizacyjnych.

  2. Ograniczenie działalności do rynku dużych sieci handlowych, zapewniających mimo niskich jednostkowych prowizji relatywnie wysoką rentowność.

  3. Skupienie się na wschodzącym rynku małych sklepów z jednoczesnym ograniczeniem aktywności w segmencie dużych sieci do bieżącej obsługi aktualnych klientów.

Każdą z tych strategii można w pewnym zakresie modyfikować. Czy to poszukując synergii między rynkami, czy też docierając do sklepów dyskontowych, które mają wolumen obrotu podobny do hipermarketów, a równocześnie udział transakcji kartami na poziomie zbliżonym do małych sklepów.

Strategię nr 3 możemy od razu odrzucić. W sytuacji poszukiwania krótkoterminowych oszczędności zaniedbywanie rynku przynoszącego stałe, duże przychody nie jest dobrym rozwiązaniem. Dzięki efektom skali i obsłudze posprzedażowej hipermarkety i supermarkety zapewniają OS Card godziwą rentowność mimo relatywnie niskiego poziomu prowizji od samych transakcji zawieranych kartami.

Wybór między strategią 1. a 2. zależy od wyników posiedzenia rady nadzorczej oraz argumentów, w które Olga i Konrad wyposażą Roberta przed rozmową z Dorotą Jackowską. Krótkoterminowy wzrost rentowności można osiągnąć, rezygnując z obsługi małych klientów, w których przypadku wysokie prowizje nie przekładają się na odpowiednio wysoką rentowność. Do tego scenariusza dążyć może prezes Olympia Banku. Zwolnienie handlowców zajmujących się małymi sklepami poprawi wynik firmy, jednak tym samym OS Card utraci to, co wyróżniało firmę na tle konkurencji.

Celem Roberta Masłowskiego powinno być przekonanie właścicieli do dalszego rozwoju obu segmentów. Jak może tego dokonać? Przede wszystkim redukując koszty w obszarze obsługi małych sklepów. Czy rynek małych sklepów, którego obsługą zajmuje się niewielu agentów rozliczeniowych, rzeczywiście wymaga najlepszych (a więc i najlepiej wynagradzanych) handlowców? Czy nawet przy nieco obniżonej jakości obsługi właściciel sklepu zdecyduje się na zmianę agenta rozliczeniowego, z którym współpracuje od lat? Taki scenariusz jest mało prawdopodobny. Czy inni agenci rozliczeniowi mogą zaoferować małym sklepom znacząco niższe opłaty i prowizje? To też jest mało prawdopodobne, biorąc pod uwagę fakt, że niska rentowność działania w tym segmencie mimo relatywnie wysokich prowizji wynika w dużej mierze z jego specyfiki.

Jednocześnie zarówno informacje uzyskane przez Roberta Masłowskiego podczas konferencji zorganizowanej przez Komitet Agentów Rozliczeniowych, jak i publikacje fachowe – w tym Annual World Payments Report 2012 przygotowany przez firmę Capgemini we współpracy z RBS i Efma – pozwalają założyć, że w dłuższej perspektywie płatności kartami staną się popularne również w małych miejscowościach i małych sklepach. Swój udział w rozwoju rynku płatności w niewielkich ośrodkach będą mieć – niekiedy wręcz już mają – technologie zbliżeniowe oraz rozwiązania wykorzystujące smartfony do płatności mobilnych.

Celem Roberta Masłowskiego powinno być przekonanie właścicieli do dalszego rozwoju obu segmentów. Jak może tego dokonać? Przede wszystkim redukując koszty w obszarze obsługi małych sklepów.

Rynek elektronicznych płatności niskokwotowych, w znaczącej części pokrywający się z rynkiem płatności w małych sklepach, kioskach i punktach usługowych, z pozycji znaku zapytania (według macierzy BCG) zdecydowanie przesuwa się w kierunku wschodzących gwiazd. Nie warto zaprzepaścić szansy na osiągnięcie pozycji czołowego gracza pośród agentów rozliczeniowych obsługujących sklepy internetowe, a także lokalne sklepy niezrzeszone w sieciach handlowych. Nawet jeśli aktualne liczby, przedstawiane przez Jacka Nowickiego jako dyrektora kontrolingu, nie wyglądają zachęcająco, Robert nie powinien tracić z oczu dłuższej perspektywy. Znacząco ograniczając koszty teraz, a jednocześnie zachowując możliwość ekspansji za kilka lat, gdy rynek płatności małych kwot i w małych sklepach stanie się bardziej atrakcyjny, zyska uznanie Doroty. Celem banku macierzystego nie jest przecież pogrzebanie rynkowych perspektyw OS Card, a znalezienie krótkoterminowych oszczędności, możliwie bez rezygnowania ze strategicznych atutów spółki zależnej.

Teraz wiele zależy od Roberta, od jego umiejętności przedstawienia popartej faktami argumentacji za zachowaniem obecności na obu rynkach, okupionej jednak cięciami kosztowymi po stronie obsługi małych sklepów. Konkretne liczby tworzące szkielet planu oszczędnościowego przedłożą mu Olga, Konrad i Jacek. Zdecydowanie warto też zwrócić uwagę na przyszłościowy rynek dyskontów, choćby ze względu na ich wolumen sprzedaży, i wykorzystać efekty synergii z podstawowymi dwoma rynkami. Warto to zrobić, tym bardziej że do dyspozycji pozostaje spora grupa przeszkolonych handlowców, dotychczas współpracujących z najbardziej nierentownymi spośród małych klientów. Część z tych handlowców zapewne otrzyma wypowiedzenia, ale najlepszych warto zatrzymać w firmie i wykorzystać w nowym segmencie dyskontów.

Jeśli uda się osiągnąć wzrost rentowności dzięki optymalizacji kosztowej w segmencie małych sklepów zamiast całkowitej rezygnacji z tej części rynku, a jednocześnie wejść na rynek dyskontów, będzie to optymalne rozwiązanie zarówno z perspektywy Olympia Banku, jak i zależnej od niej OS Card.

W tym przypadku popularne przysłowie nie ma racji bytu i złapanie dwóch srok za ogon wydaje się jak najbardziej realne i sensowne.

To jest komentarz eksperta. Przeczytaj tekst główny »

Czy warto trzymać dwie sroki za ogon? 

Maciej Gawinecki PL, Paweł Kubisiak PL, Marcin Sieczek PL

Aby dotrzeć z produktami i usługami do jak najszerszej grupy klientów, przedsiębiorstwa wykorzystują różne kanały sprzedaży i dostosowują do nich modele biznesowe. 

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Polacy chcą AI w pracy – ale na własnych zasadach. Co zaufanie do wirtualnych agentów mówi o przyszłości przywództwa?

Coraz więcej firm wdraża wirtualnych asystentów i analityków opartych na sztucznej inteligencji, chcąc zyskać na efektywności i innowacyjności. Ale co na to pracownicy? Najnowsze badanie przeprowadzone przez ASM na zlecenie Salesforce ujawnia jednoznacznie: Polacy są otwarci na AI w miejscu pracy, ale tylko pod warunkiem zachowania kontroli i zrozumienia jej działania.

Gorące serca i brutalna rzeczywistość, czyli o budowaniu empatii w organizacji

Empatia liderów to za mało, gdy systemy, procesy i decyzje organizacji świadczą o braku troski. Oto cztery strategie, które skutecznie adresują to wyzwanie.  W świecie biznesu często słyszymy o „wyścigu szczurów” i bezwzględnym pięciu się po korporacyjnej drabinie „po trupach”. Taki scenariusz często przywodzi na myśl „Władcę Much”, gdzie prym wiodą najsilniejsi, a słabsi muszą ustąpić. Wielu uważa, że aby przetrwać i odnieść sukces, po prostu „trzeba być twardym”. Ale czy to jedyna droga?

Konferencja „Odpowiedzialny biznes w praktyce – zrównoważony rozwój jako klucz do przyszłości”

Podsumowanie

Konferencja „Odpowiedzialny biznes w praktyce – zrównoważony rozwój jako klucz do przyszłości” odbyła się 15 kwietnia 2025 roku z inicjatywy ICAN Institute oraz Partnerów. Wydarzenie było poświęcone tematyce zrównoważonego rozwoju, ESG oraz społecznej odpowiedzialności biznesu.

Obecność licznych przedstawicieli biznesu oraz ich aktywne uczestnictwo w dyskusjach miały istotny wpływ na wysoki poziom merytoryczny konferencji. Wymiana wiedzy, doświadczeń i dobrych praktyk w zakresie ESG stanowiła ważny element wydarzenia, przyczyniając się do kształtowania odpowiedzialnych postaw w środowisku biznesowym oraz wspierania długofalowych, wartościowych inicjatyw.

Pięć lekcji przywództwa dla „twardych” prezesów

Choć może się wydawać, że styl przywództwa oparty na kontroli i wydawaniu poleceń wraca do łask, rzeczywistość pokazuje coś zupełnie innego — to liderzy o wysokiej inteligencji emocjonalnej osiągają lepsze rezultaty

Jak fundusz Apollo wdraża AI w spółkach portfelowych

Apollo Global Management uczyniło ze sztucznej inteligencji priorytet: intensywnie pracuje nad rozwojem zdolności AI w swoich spółkach portfelowych, by uczynić je bardziej konkurencyjnymi i wartościowymi. Firma szczegółowo analizuje, jaki wpływ może mieć wdrożenie AI na projekty w tych spółkach oraz jak ewoluuje wykorzystanie AI w ich branżach. Sukcesy Apollo z ostatnich pięciu lat stanowią dowód, że AI może już dziś tworzyć realną wartość biznesową.

Spójrz na swoją firmę z zewnątrz, aby ocenić jej atuty Chcesz przestać popełniać te same błędy? Spójrz na swoją organizację z zewnątrz!

Liderzy muszą nauczyć się patrzeć na własną organizację oczami innych. Kluczowe znaczenie ma tu umiejętność zdystansowania się wobec osobistych emocji i spojrzenie z zewnątrz, na przykład oczami potencjalnego inwestora. Istotne jest również nawiązanie dialogu z pracownikami lub kontrahentami. Pozwala to dostrzec nowe możliwości oraz ukryte zagrożenia.

„Ślepe punkty” przywództwa

Samoewaluacja  to wyjątkowo trudne zadanie. Tymczasem liderzy stojący na czele organizacji powinni dokonywać jej cyklicznie. I to nie tylko w kontekście oceny samego siebie, ale też całej działalności. Szukając odpowiedzi na strategiczne dylematy, osoby zarządzające często angażują się w prowadzenie coraz to większej liczby badań i analiz. W wielu sytuacjach jednak może się wydawać, że wynikają z nich wciąż te same wnioski i rozwiązania, a cały proces myślowy kołem się toczy. Jak wskazuje ekspertyza McKinsey & Company takie sytuacje mogą pojawiać się wtedy, kiedy pomija się tak zwane ślepe punkty przywództwa. Są to obszary, w których łatwo nie zauważyć istotnych kwestii. To zjawisko może nasilać się ze względu na utarte przekonania, ograniczenia poznawcze lub brak różnorodności perspektyw. Przywódcy są często tak mocno zaangażowani w losy firmy, że nie zauważają swojego zbytniego przywiązania do znanych rozwiązań. Ponadto wielostopniowa struktura hierarchiczna oraz zawiły sposób raportowania może zakrzywiać informacje docierające na szczyt.

Cieśnina Ormuz: ceny ropy i łańcuchy dostaw pod presją

Kiedy wojna wybucha w sercu globalnego szlaku paliwowego, konsekwencje są natychmiastowe: rosną ceny paliw, spadają indeksy, narasta niepewność. Cieśnina Ormuz – wąskie gardło, przez które przepływa jedna trzecia światowej ropy raz jeszcze przypomina, jak bardzo biznes jest uzależniony od geopolityki. Czy Europa i Polska są gotowe na kolejne uderzenie w gospodarkę?

Multimedia
Ukryty rynek pracy menedżerów: nowa rzeczywistość rekrutacyjna

Rynek pracy, szczególnie dla kadry menedżerskiej i C-level, dynamicznie się zmienia. W ostatnich latach obserwowana jest ograniczona liczba publikowanych ofert pracy, a procesy rekrutacyjne wydłużają się, osiągając nawet kilkanaście etapów. Agnieszka Myśliwczyk, IT headhunterka i ekspertka rynku, podkreśla, że nie jest to tyle kryzys, co „wyzwanie”, z którym mierzą się liderzy. Ważne jest także odważne sięganie po nowe, z ciekawością i satysfakcją, bez „dziadowania” czy poczucia zmęczenia życiem. Mimo wyzwań, takich jak ageizm czy podwójna dyskryminacja kobiet 50+, optymizm i proaktywne podejście są kluczowe.

Ilustracja ukazująca nowoczesną przestrzeń podzieloną na trzy symboliczne strefy. Po lewej stronie – ciepłe, pomarańczowe światło i zaokrąglone formy przypominające radość. Po prawej – chłodne, niebieskie światło i geometryczne cienie w kolumnach symbolizujące osiągnięcia. Pośrodku – neutralna, jasna przestrzeń ze schodami i świetlnym promieniem na podłodze, wyznaczającym punkt równowagi. Całość tworzy wyrafinowaną metaforę świadomego wyboru i wartościowania czasu. Dobrze wykorzystany czas: Nowy sposób wartościowania czasu może zmienić Twoje życie
Subiektywna wartość czasu to koncepcja, która pozwala dostrzec drobne zmiany w tygodniowym harmonogramie, mogące znacząco zwiększyć satysfakcję z życia i dobrostan. Godzina po godzinie, sposób, w jaki spędzamy czas, składa się na sposób, w jaki spędzamy życie.Dla wielu z nas ta suma bywa jednak rozczarowująca. Kulturowe przekonania, zakorzenione w powiedzeniach typu „czas to pieniądz”, każą […]
Multimedia
Jak zaplanować swoją karierę w nieprzewidywalnych czasach

Każda kariera jest drogą indywidualną i nikt nie zna uniwersalnego przepisu na sukces. Nie można skopiować czyjejś kariery i nałożyć na własne życie. Ale jedno jest pewne: większe szanse na sukces mają te osoby, które przemyślą i dobrze zaplanują swoją drogę zawodową.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!