Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
MARKETING I SPRZEDAŻ

Outsourcing: wygodne narzędzie podnoszenia efektywności sprzedaży

1 grudnia 2010 5 min czytania
Rafał Szwemberg
Jacek Szczepanowski

 Outsourcing sprzedaży  to jeden z najdynamiczniej rozwijających się seg-
mentów rynku związanego z realizacją usług biznesowych na rzecz firm trzecich.

Usługi tego typu cieszą się rosnącą popularnością także w Polsce. Coraz więcej przedsiębiorstw decyduje się na zlecenie firmom zewnętrznym obsługi działań związanych ze sprzedażą oraz marketingiem w miejscu sprzedaży. Odbiorcy usług wychodzą z założenia, że outsourcing jest dobrym narzędziem do podniesienia efektywności procesów sprzedaży, a także obniżenia ich kosztów. Wsparcie ze strony handlowców zatrudnianych przez firmę zewnętrzną pozwala na skupienie się na obsłudze najbardziej zyskownych, z punktu widzenia odbiorcy usługi outsourcingowej, segmentach rynku (np. hipermarketów), przy jednoczesnym zapewnieniu odpowiedniego wsparcia rozproszonych geograficznie punktów sprzedaży (np. supermarketów czy sklepów średniej wielkości). Pozwala to na sprawną obsługę nowych segmentów rynku, które poszerzają ofertę firmy np. w przypadku fuzji i przejęć. To nierzadka sytuacja zwłaszcza w przypadku dużych koncernów FMCG, które regularnie przejmują inne podmioty, często o bardzo zróżnicowanej ofercie. Outsourcing jest również sposobem na optymalizację zarządzania zasobami ludzkimi po stronie działu sprzedaży producenta.

Nasycenie rynku i coraz silniejsza konkurencja powodują, że klienci oddają w outsourcing coraz więcej operacji sprzedażowych i marketingowych, jak np. działania związane z ekspozycją towarów (merchandising), a także zarządzaniem materiałami marketingowymi w punktach sprzedaży. Rosnący odsetek klientów podejmujących decyzje zakupowe w miejscu sprzedaży (według niektórych badań w pewnych grupach robi tak nawet 70% kupujących), a także coraz większe skomplikowanie materiałów reklamowych eksponowanych w sklepach sprawia, że te usługi dodatkowe zaczynają odgrywać coraz większą rolę w aktywności marketingowej firm.

Sekret długoletniej współpracy

Dobrym przykładem ewolucji oczekiwań i całego rynku outsourcingu sprzedaży jest współpraca pomiędzy MS Services i Procter & Gamble. Koncern ten jest jednym z pionierów rynku outsourcingu w Polsce. Współpraca pomiędzy firmami rozpoczęła się 7 lat temu od zlecenia na obsługę supermarketów, które choć przynoszą relatywnie mniejsze zyski niż hipermarkety, to jednak odgrywają dużą rolę w strategii Procter & Gamble. Z czasem zakres współpracy ulegał rozszerzaniu. MS Services przejęło obsługę merchandisingową hipermarketów i Cash & Carry, sprzedaż nowych kategorii produktów (m.in. marek Braun i Duracell przejętych przez Procter & Gamble wraz z zakupem Gillette w 2005 roku), budowę zespołów sprzedaży obsługujących wydzielone sieci detaliczne (Delikatesy Centrum), a także wsparcie kolejnych procesów, takich jak zarządzanie materiałami marketingowymi w miejscu sprzedaży. Dziś MS Services zajmuje się m.in. wsparciem Procter & Gamble w procesach sprzedaży w kilku najważniejszych segmentach rynku, akcjami shoppermarketingowymi w sklepach, zarządzaniem logistyką materiałów marketingowych, a w niektórych przypadkach także nadzorowaniem ich produkcji dla koncernu.

Konsolidacja procesów wsparcia sprzedaży u jednego partnera outsourcingowego ma kilka zalet: pozwala na uproszczenie i ograniczenie czasochłonności procesu współpracy z zewnętrznymi partnerami (zwykle zarządzaniem relacjami z dostawcą może zająć się jedna, dwie osoby), daje klientowi większą pewność, że dzięki szerszej współpracy partner zewnętrzny bardziej efektywnie dostosuje swoje procesy i struktury do jego potrzeb. Po stronie firmy zewnętrznej występuje bowiem również najczęściej jedna osoba odpowiedzialna za koordynację współpracy, której rolą jest analizowanie całego procesu i proponowanie rozwiązań usprawniających realizację wszystkich elementów usługi. Zlecenie jednemu partnerowi kilku projektów z zakresu wsparcia sprzedaży i marketingu obniża również całkowity koszt realizacji tych procesów. Taki model współpracy MS Services rozwija również z innymi swoimi klientami, do których należą m.in. Mars, Danone, Pepsi Cola, Tchibo, BSH czy Robert Bosch.

Wiele wskazuje na to, że kompleksowe usługi z tego zakresu będą cieszyć się rosnącą popularnością, dlatego MS Services z kompleksowości i komplementarności uczyniła kluczowe elementy swojej strategii rozwoju. Już dziś obok outsourcingu sił sprzedaży, merchandisingu i zarządzania materiałami marketingowymi w punkcie sprzedaży firma realizuje akcje marketingowe skierowane do kupujących (shopper marketing), a także badanie poziomu obsługi klientów za pomocą tzw. tajemniczego klienta. Aby wyróżnić swoje kompetencje właśnie w dziedzinie trade i shopper marketingu, MS Services wprowadziła w tym roku markę MS Connect, odpowiedzialną zarówno za tworzenie koncepcji, jak i realizację działań wobec kupujących, czyli shopperów. Wkrótce firma poinformuje też o wynikach prowadzonych rozmów dotyczących przejęć kapitałowych, które mają być kolejnym krokiem w realizacji strategii poszerzania kompleksowości usług poprzez wyspecjalizowane marki.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Multimedia
Agenty AI: Dlaczego nie zawsze warto je wdrażać?

Czy wiesz, że nie każda organizacja powinna spieszyć się z wdrażaniem agentów AI? W trzecim odcinku podcastu Limity AI Iwo Zmyślony rozmawia z Kamilem Stanuchem — filozofem, inwestorem i doświadczonym menedżerem technologicznym — o realnych możliwościach i ograniczeniach z jakimi spotykają się agenty AI.

Jak wojna handlowa USA–Chiny wpływa na Unię Europejską

Nowe amerykański taryfy celne

Wojna handlowa między USA a Chinami, tląca się od kilku lat, gwałtownie eskalowała w 2025 r. Po serii punktowych podwyżek ceł w latach 2018–2019 na wiosnę 2025 r. prezydent USA Donald Trump ogłosił mechanizm „ceł wzajemnych”, nakładając drakońskie taryfy na niemal wszystkich partnerów handlowych. Nie oszczędzono nawet tradycyjnych sojuszników – na wiele produktów z Europy wprowadzono dodatkowe cła rzędu 10–20%. Najbardziej radykalne stawki (sięgające ponad 100%) objęły import z Chin, co de facto oznaczało zerwanie dotychczasowych zasad wolnego handlu.

Marki luksusowe pod presją geopolityki

W połowie kwietnia rynki kapitałowe zelektryzowała informacja o tym, że francuski gigant LVMH stracił tytuł najcenniejszej firmy luksusowej na świecie na rzecz mniejszego, ale bardziej ekskluzywnego Hermèsa. Czy detronizacja jednej francuskiej marki przez drugą (producenta torebek Louis Vuitton przez producenta torebek Birkin) to rzeczywiście zdarzenie, którym powinny się ekscytować europejskie rynki? I co ta zmiana oznacza dla polskich producentów marek premium?

 

Dobre relacje w firmie zaczynają się od dobrze dobranych słów

Gdy codzienna komunikacja sprowadza się do skrótów myślowych, domysłów i niejasnych sygnałów, łatwo o spadek zaangażowania, narastające napięcia i chaos informacyjny. Coraz więcej organizacji dostrzega, że to właśnie język – sposób, w jaki mówimy do siebie w pracy – buduje (lub rujnuje) atmosferę oraz relacje w zespołach. O tym, jak świadomie kształtować kulturę organizacyjną poprzez komunikację, opowiada Joanna Tracewicz, Senior Content Strategy Manager w rocketjobs.pl i justjoin.it, a także współautorka poradnika Nie mów do mnie ASAP! O spoko języku w pracy.  Rozmawia Paulina Chmiel-Antoniuk.

AI w medycynie predykcyjnej – jak wearables zmieniają opiekę Jak AI i urządzenia noszone rewolucjonizują medycynę

W ostatnich latach inteligentne urządzenia noszone (wearables) przeszły drogę od prostych krokomierzy do zaawansowanych narzędzi monitorujących stan zdrowia. Dzięki sztucznej inteligencji stają się one nie tylko rejestratorami danych, lecz także systemami predykcyjnymi, które mogą wspierać diagnostykę i profilaktykę chorób. W świecie biznesu i zarządzania zdrowiem pracowników technologia ta może odegrać kluczową rolę.
Według raportu Think Tank SGH wartość globalnego rynku AI w ochronie zdrowia wzrośnie z 32,3 miliarda dolarów w 2024 roku do 208,2 miliarda dolarów w 2030 roku, co oznacza średnioroczny wzrost na poziomie 36,4%. Ta dynamiczna ekspansja wskazuje na rosnące znaczenie technologii AI i wearables jako ważnych elementów nowoczesnej opieki medycznej.

Strategiczna samotność – klucz do autentycznego przywództwa

W dynamicznym współczesnym świecie biznesu, w którym dominują informacje dostarczane w trybie natychmiastowym, umiejętność samodzielnego, logicznego i krytycznego myślenia stała się jedną z najcenniejszych kompetencji liderów. Koncepcja ta, przedstawiona przez Williama Deresiewicza, byłego profesora Uniwersytetu Yale, zakłada, że prawdziwe przywództwo nie rodzi się wśród zgiełku opinii i impulsów zewnętrznych, lecz w przestrzeni samotności i skupienia.

Skup się na fanach marki. Oferta skierowana do wszystkich nie działa!
Multimedia
Skup się na fanach marki. Oferta do wszystkich nie działa!

W spolaryzowanej kulturze pogoń za rynkiem masowym i kierowanie oferty do wszystkich są z góry skazane na porażkę. Najlepszym sposobem na osiągnięcie sukcesu marki jest sprzymierzenie się z subkulturą, która ją pokocha.

Cła, przeceny i okazje: Jak zarobić, gdy inni panikują lub tweetują

Trump tweetuje, Wall Street reaguje nerwowo, a inwestorzy znów sprawdzają, czy gdzieś nie pozostawili Planu B. Gdy rynek wpada w histerię, pojawia się pokusa: a może jednak warto „kupić w tym dołku”? W tym tekście sprawdzamy, czy inwestowanie w kontrze do tłumu to genialna strategia na czasy ceł Trumpa, banów na Chiny i politycznych rollercoasterów — czy raczej przepis na ból głowy i portfela. Nie wystarczy chłodna kalkulacja, przyda się też stalowy żołądek.

• Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie - Webster
Premium
Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie

Liderzy skutecznie wykorzystują duże modele językowe, stopniowo minimalizując ryzyko i tworząc solidne fundamenty pod przyszłe transformacje technologiczne, dzięki czemu generują realną wartość dla swoich organizacji.

Niespełna dwa lata temu generatywna sztuczna inteligencja (GenAI) trafiła na czołówki stron gazet, zachwycając swoimi niezwykłymi możliwościami: mogła prowadzić rozmowy, analizować ogromne ilości tekstu, dźwięku i obrazów, a nawet tworzyć nowe dokumenty i dzieła sztuki. To najszybsze w historii wdrożenie technologii przyciągnęło ponad 100 mln użytkowników w ciągu pierwszych dwóch miesięcy, a firmy z różnych branż rozpoczęły eksperymenty z GenAI. Jednak pomimo dwóch lat intensywnego zainteresowania ze strony kierownictwa i licznych prób wdrożeniowych nie widać wielkoskalowych transformacji biznesowych, które początkowo przewidywano. Co się stało? Czy technologia nie spełniła oczekiwań? Czy eksperci się pomylili, wzywając do gigantycznych zmian? Czy firmy były zbyt ostrożne? Odpowiedź na te pytania brzmi: i tak, i nie. Generatywna sztuczna inteligencja już teraz jest wykorzystywana w wielu firmach, ale nie – jako lokomotywa radykalnej transformacji procesów biznesowych. Liderzy biznesu znajdują sposoby, by czerpać realną wartość z dużych modeli językowych (LLM), nie modyfikując całkowicie istniejących procesów. Dążą do małych zmian (small t) stanowiących fundament pod większe przekształcenia, które dopiero nadejdą. W tym artykule pokażemy, jak robią to dzisiaj i co możesz zrobić, aby tworzyć wartość za pomocą generatywnej sztucznej inteligencji.

Premium
Polski przemysł na rozdrożu

Stoimy przed fundamentalnym wyborem: albo dynamicznie przyspieszymy wdrażanie automatyzacji i robotyzacji, co sprawi, że staniemy się aktywnym uczestnikiem czwartej rewolucji przemysłowej, albo pogodzimy się z perspektywą erozji marż pod wpływem rosnących kosztów operacyjnych i pogłębiającego się strukturalnego niedoboru wykwalifikowanej siły roboczej.

Jak alarmują prognozy Polskiego Instytutu Ekonomicznego, do 2030 r. w samej Europie może zabraknąć nawet 2,1 mln wykwalifikowanych pracowników, co czyni automatyzację nie jedną z możliwości, lecz strategiczną koniecznością. Mimo że globalnie liczba robotów przemysłowych przekroczyła już 4,2 mln jednostek, a w Europie w 2023 r. wdrożono rekordowe 92,4 tys. nowych robotów, Polska wciąż pozostaje w tyle. Nasz wskaźnik gęstości robotyzacji, wynoszący zaledwie 78 robotów na 10 tys. pracowników przemysłowych, znacząco odbiega od europejskiego lidera – Niemiec (397 robotów na 10 tys. pracowników), czy globalnego pioniera – Korei Południowej (tysiąc robotów na 10 tys. pracowników). W Scanway – firmie, która z sukcesem łączy technologie rozwijane dla sektora kosmicznego z potrzebami przemysłu – jesteśmy przekonani, że przyszłość konkurencyjności leży w inteligentnym wykorzystaniu danych, zaawansowanej automatyzacji opartej na AI oraz strategicznej gotowości do wprowadzania zmian technologicznych. Czy jednak zaawansowana wizja maszynowa napędzana przez sztuczną inteligencję może się stać katalizatorem, który pozwoli sprostać wyzwaniom i odblokować uśpiony potencjał innowacyjny polskiej gospodarki?

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!