Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Premium
STRATEGIA
Magazyn (Nr 16, sierpień - wrzesień 2022)
Polska flaga

Obrona marży

1 sierpnia 2022 7 min czytania
Zdjęcie Grzegorz Furtak - Założyciel PricingLab, agencji konsultingowej specjalizującej się w pricingu. 
Grzegorz Furtak
Obrona marży

Streszczenie: Wzrost kosztów prowadzenia działalności zmusza przedsiębiorców do obrony marży poprzez podwyżki cen, które mają na celu zrekompensowanie rosnących wydatków, a nie zwiększenie zysków. Przerwane łańcuchy dostaw, inflacja, oraz wyższe ceny energii i paliw wpływają na konieczność dostosowania cen produktów i usług. Firmy, mimo że teoretycznie mogłyby podnieść ceny, obawiają się reakcji klientów, a także nie są pewne, o ile dokładnie należy je podnieść, aby nie stracić klientów i zachować rentowność. Problemem jest również niepewność co do sposobu komunikacji zmian w cenach oraz obawa przed ich wprowadzeniem, mimo wyraźnej potrzeby.

Pokaż więcej

Gwałtowny wzrost kosztów prowadzenia działalności gospodarczej powoduje, że brak podwyżek cen skutkuje silnie obniżoną zyskownością. Podwyżki cen mają więc na celu obronę, a nie wzrost marży.

Przerwane łańcuchy dostaw, dwucyfrowa inflacja, wzrost cen energii i paliw – tak wygląda rzeczywistość, z którą mierzą się przedsiębiorcy. Czy w odpowiedzi na te problemy sprzedawcy mogą, tak po prostu, podnieść ceny? Teoretycznie tak, lecz w praktyce bywa z tym różnie. Wiadomo jednak, że rezygnacja z podniesienia cen w obecnych warunkach rynkowych jest niczym innym jak proszeniem się o straty w przyszłości. I nie należy tu mówić o podniesieniu cen, a raczej o ich aktualizacji, wynikającej z wyższych kosztów wytworzenia. Co w takim razie powoduje, że wiele firm nie dokonuje wspomnianej korekty?

Po pierwsze, paraliżujący strach, że klienci po prostu odejdą. Po drugie, brak wiedzy co do tego, jak zareagują, nawet jeśli wcześniej firma aktualizowała ceny. Nie sprawdziła jednak wówczas reakcji klientów, nie jest więc pewna, czego może się spodziewać. Trzeci problem, to brak wiedzy, o ile podnieść ceny lub jak zmienić całą ofertę, by obronić marże i zyski. Czwarty problem – jak informować o tym, że cena będzie wyższa.

Zostało 86% materiału do przeczytania

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Dołącz do subskrybentów MIT Sloan Management Review Polska Premium!

Kup subskrypcję
O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Premium
Jak zautomatyzować operacje bez nadwyrężania budżetu

Automatyzacja nie musi oznaczać milionowych nakładów. Dzięki tanim i elastycznym technologiom nawet małe firmy mogą usprawnić procesy i zwiększyć produktywność.

środowiska wirtualne w procesie design thinking
Premium
Jak praca zdalna zmienia design thinking

Design thinking wkracza w nowy wymiar. Dzięki środowiskom wirtualnym zespoły mogą współtworzyć, testować i analizować pomysły w czasie rzeczywistym – niezależnie od miejsca i strefy czasowej. To nie tylko narzędzie pracy zdalnej, lecz także przestrzeń do pogłębionej empatii, eksperymentowania i szybszego wdrażania innowacji.

Premium
Strategia zakorzeniona w przyszłości firmy

Technologia bez wizji to tylko narzędzie. Aby automatyzacja miała sens, musi wynikać z celów, wartości i przywództwa – a nie z mody na cyfrowość.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!