Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Magazyn (Nr 17, październik - listopad 2022)

Musimy być szczerzy: zrównoważony rozwój to dziś konieczność

1 października 2022 7 min czytania
Tomasz Półgrabski
Musimy być szczerzy: zrównoważony rozwój to dziś konieczność

Pandemia, wojna w Ukrainie, kryzys energetyczny i klimatyczny. Współczesne społeczeństwo nęka wiele problemów, które jeszcze dwadzieścia czy trzydzieści lat temu były zupełnie nieznane. Aby odnieść sukces, firmy muszą dziś dbać nie tylko o rachunek krótkoterminowych zysków i strat, ale też brać pod uwagę dobrostan swoich pracowników i interesy własnego otoczenia. – Zysk to nie wszystko – mówi Tomasz Półgrabski, wicedyrektor ds. ESG i public affairs w spółce Benefit Systems.

PARTNEREM MATERIAŁU JEST BENEFIT SYSTEMS

POPULARNY DZIŚ w biznesie termin ESG w praktyce składa się z trzech obszarów: troski o środowisko, pozytywnego wpływu na społeczeństwo oraz ładu korporacyjnego. Obecnie, w dobie nakładających się na siebie kryzysów – pandemii, wojny w Ukrainie, wysokiej inflacji czy kryzysu energetycznego – termin ten odgrywa coraz większą rolę. Jak wynika z raportu IPSOS COVID 365+ z marca zeszłego roku, już 75% Polaków oczekuje od korporacji realnych działań w tych obszarach.

Przywiązanie do społecznej odpowiedzialności biznesu w swoich działaniach wyraźnie zaznacza firma Benefit Systems, która już od 2018 roku jest członkiem prestiżowej inicjatywy B‑Corp. Należące do niej przedsiębiorstwa deklarują realizację celów z zakresu ESG, a także przechodzą systematyczną certyfikację potwierdzającą ich dokonania w tym zakresie. W tym roku cele związane ze zrównoważonym rozwojem/ESG zostały również wpisane do statutu Benefit Systems, stając się tym samym nieodłącznym wyznacznikiem działalności firmy.

– Na przestrzeni ostatnich lat pracownicy na całym świecie, także w Polsce, silnie doświadczyli poczucia niepewności i wynikających z niego konsekwencji w obszarze zdrowia psychicznego. Według danych ZUS, w 2021 roku zwolnienia związane ze zdrowiem psychicznym przekroczyły już 10,5% – zauważa Tomasz Półgrabski, wicedyrektor ds. ESG i public affairs w spółce Benefit Systems.

Ta radykalna w niektórych przypadkach zmiana nastawienia firm do sposobu prowadzenia przez nie swojej działalności wynika ze zmieniającego się rynku, w tym m.in. rosnących oczekiwań klientów i pracowników, którzy są dziś bardziej świadomi wyzwań z zakresu ekologii i wpływu społecznego biznesu. Z tego powodu dbający o swój biznes przedsiębiorcy nie mogą poprzestawać jedynie na deklaracjach.

– Chcąc pozyskiwać talenty, musimy być szczerzy w naszych zobowiązaniach wobec następnych pokoleń – tłumaczy Tomasz Półgrabski. – Wierzymy, że firmy, które będą miały udokumentowany pozytywny wpływ na środowisko, nie tylko będą lepiej prosperować, ale i będą przyciągać najbardziej wartościowych pracowników.

Dobry pracownik to zdrowy pracownik

Eksperci coraz częściej podkreślają, że dbanie o społeczną odpowiedzialność biznesu przestało być jedynie działaniem wizerunkowym, a stało się elementem niezbędnym do osiągnięcia najlepszych wyników na rynku. Wiąże się to także z dbałością o zdrowie swoich pracowników. W miarę jak wydłuża się średnia długość życia, chcemy, by seniorzy byli też dłużej aktywni zawodowo, dzieląc się swoim doświadczeniem i wzbogacając kulturę naszych organizacji. Chcemy zarazem, by ludzie młodzi byli w stanie optymalnie wykorzystać swoją energię i motywację, unikając przy tym chorób cywilizacyjnych oraz wypalenia zawodowego. Pracodawca, który chce osiągnąć sukces, musi więc zadbać o to, by jego pracownicy byli zdrowi – niezależnie od wieku.

W dbałości o dobrostan pracowników jednym z wyzwań jest dziś możliwość skorzystania z rozwiązań dopasowanych do ich indywidualnych potrzeb, związanych między innymi z pracą zdalną. Dobrą odpowiedzią na ten problem są programy kafeteryjne, takie jak usługa MyBenefit, w ramach której pracownicy mogą wybierać dowolne benefity z przygotowanej dla nich oferty. Innym rozwiązaniem pomagającym zadbać o zdrowie fizyczne i mentalne pracowników jest pakiet MultiLife, zawierający zarówno zróżnicowane kursy online, jak i dostępne przez internet zajęcia sportowe, konsultacje dietetyczne i psychologiczne. Przykładem rozwiązania wspierającego zdrowie pracowników jest również funkcjonujący od dawna program MultiSport, w ramach którego pracownicy zyskują dostęp do nowoczesnej infrastruktury sportowej, m.in. siłowni, basenów, ścianek wspinaczkowych czy dostęp do rowerów miejskich. W całym kraju karty Multi- Sport honoruje już 4,7 tys. obiektów sportowo‑rekreacyjnych, zlokalizowanych w niemal 720 miastach. – Staramy się popularyzować na polskim rynku pracy kulturę, której fundamentem jest dbałość o dobrostan psychofizyczny pracowników, zrównoważone podejście do rozwoju oraz edukację pracodawców w tym obszarze – mówi Półgrabski. – Nasze badania potwierdzają, że niemal trzy czwarte użytkowników karty Multi- Sport ćwiczy dzięki niej częściej.

„Zysk to nie wszystko”

Benefit Systems aktywizuje Polaków także poprzez kampanie i akcje prospołeczne: cykliczną „Letnią Grę MultiSport”, mobilizującą do aktywności fizycznej w okresie wakacyjnym; kampanię „Koniec marazmu”, zachęcającą do powrotu do ćwiczeń po okresie pandemii (według danych Multisport Index aż 42% Polaków zrobiło to po to, aby poczuć się lepiej psychicznie); czy wyzwanie 30 dni bez cukru, zwracające uwagę na społeczny problem niezdrowej diety. Jak wynika z raportu przygotowanego na zlecenie firmy, aż u 68% uczestników akcja ta pomogła ograniczyć cukier w codziennej diecie.

– Od ponad czterech lat prowadzimy też program wellbeingowy „Zdrowie na Etacie”, do którego zaprosiliśmy licznych ekspertów z zakresu aktywności fizycznej i odżywiania – dodaje Półgrabski. – Prowadzimy również cykle szkoleń dotyczących ergonomii w miejscu pracy w formie prelekcji, warsztatów i webinarów online. Dzięki temu staramy się poprawiać jakość życia uczestników zarówno w miejscu zatrudnienia, jak i poza nim. Zysk to nie wszystko.

Dowodem na to są również działania skierowane do różnych grup społecznych, w szczególności do najmłodszych, realizowane w ramach Fundacji MultiSport, we współpracy m.in. ze szkołami i samorządami. Program „Aktywne Szkoły MultiSport”, prowadzony przez Benefit Systems, udowadnia, że zajęcia WF‑u nie muszą być nudne, a uczniowie mogą z powodzeniem odnaleźć się w klubie fitness.

Polityka odpowiedzialności społecznej oraz szybka reakcja na wyzwania współczesnego świata to kierunek, w którym biznes z obszaru wellbeing powinien w niestabilnych czasach podążać. Benefit Systems wskazuje kierunki rozwoju i udowadnia, że sukces rynkowy idzie w parze z troską o pracowników i nasze otoczenie.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Skup się na fanach marki. Oferta skierowana do wszystkich nie działa!
Multimedia
Skup się na fanach marki. Oferta do wszystkich nie działa!

W spolaryzowanej kulturze pogoń za rynkiem masowym i kierowanie oferty do wszystkich są z góry skazane na porażkę. Najlepszym sposobem na osiągnięcie sukcesu marki jest sprzymierzenie się z subkulturą, która ją pokocha.

Cła, panika i okazje: Jak zarobić, gdy inni panikują lub tweetują

Trump tweetuje, Wall Street reaguje nerwowo, a inwestorzy znów sprawdzają, czy gdzieś nie pozostawili Planu B. Gdy rynek wpada w histerię, pojawia się pokusa: a może jednak warto „kupić w tym dołku”? W tym tekście sprawdzamy, czy inwestowanie w kontrze do tłumu to genialna strategia na czasy ceł Trumpa, banów na Chiny i politycznych rollercoasterów — czy raczej przepis na ból głowy i portfela. Nie wystarczy chłodna kalkulacja, przyda się też stalowy żołądek.

• Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie - Webster
Premium
Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie

Liderzy skutecznie wykorzystują duże modele językowe, stopniowo minimalizując ryzyko i tworząc solidne fundamenty pod przyszłe transformacje technologiczne, dzięki czemu generują realną wartość dla swoich organizacji.

Niespełna dwa lata temu generatywna sztuczna inteligencja (GenAI) trafiła na czołówki stron gazet, zachwycając swoimi niezwykłymi możliwościami: mogła prowadzić rozmowy, analizować ogromne ilości tekstu, dźwięku i obrazów, a nawet tworzyć nowe dokumenty i dzieła sztuki. To najszybsze w historii wdrożenie technologii przyciągnęło ponad 100 mln użytkowników w ciągu pierwszych dwóch miesięcy, a firmy z różnych branż rozpoczęły eksperymenty z GenAI. Jednak pomimo dwóch lat intensywnego zainteresowania ze strony kierownictwa i licznych prób wdrożeniowych nie widać wielkoskalowych transformacji biznesowych, które początkowo przewidywano. Co się stało? Czy technologia nie spełniła oczekiwań? Czy eksperci się pomylili, wzywając do gigantycznych zmian? Czy firmy były zbyt ostrożne? Odpowiedź na te pytania brzmi: i tak, i nie. Generatywna sztuczna inteligencja już teraz jest wykorzystywana w wielu firmach, ale nie – jako lokomotywa radykalnej transformacji procesów biznesowych. Liderzy biznesu znajdują sposoby, by czerpać realną wartość z dużych modeli językowych (LLM), nie modyfikując całkowicie istniejących procesów. Dążą do małych zmian (small t) stanowiących fundament pod większe przekształcenia, które dopiero nadejdą. W tym artykule pokażemy, jak robią to dzisiaj i co możesz zrobić, aby tworzyć wartość za pomocą generatywnej sztucznej inteligencji.

Premium
Polski przemysł na rozdrożu

Stoimy przed fundamentalnym wyborem: albo dynamicznie przyspieszymy wdrażanie automatyzacji i robotyzacji, co sprawi, że staniemy się aktywnym uczestnikiem czwartej rewolucji przemysłowej, albo pogodzimy się z perspektywą erozji marż pod wpływem rosnących kosztów operacyjnych i pogłębiającego się strukturalnego niedoboru wykwalifikowanej siły roboczej.

Jak alarmują prognozy Polskiego Instytutu Ekonomicznego, do 2030 r. w samej Europie może zabraknąć nawet 2,1 mln wykwalifikowanych pracowników, co czyni automatyzację nie jedną z możliwości, lecz strategiczną koniecznością. Mimo że globalnie liczba robotów przemysłowych przekroczyła już 4,2 mln jednostek, a w Europie w 2023 r. wdrożono rekordowe 92,4 tys. nowych robotów, Polska wciąż pozostaje w tyle. Nasz wskaźnik gęstości robotyzacji, wynoszący zaledwie 78 robotów na 10 tys. pracowników przemysłowych, znacząco odbiega od europejskiego lidera – Niemiec (397 robotów na 10 tys. pracowników), czy globalnego pioniera – Korei Południowej (tysiąc robotów na 10 tys. pracowników). W Scanway – firmie, która z sukcesem łączy technologie rozwijane dla sektora kosmicznego z potrzebami przemysłu – jesteśmy przekonani, że przyszłość konkurencyjności leży w inteligentnym wykorzystaniu danych, zaawansowanej automatyzacji opartej na AI oraz strategicznej gotowości do wprowadzania zmian technologicznych. Czy jednak zaawansowana wizja maszynowa napędzana przez sztuczną inteligencję może się stać katalizatorem, który pozwoli sprostać wyzwaniom i odblokować uśpiony potencjał innowacyjny polskiej gospodarki?

Premium
Zamień konflikt we współpracę

Destrukcyjny konflikt w zespole zarządzającym może zahamować rozwój organizacji. Skuteczne zarządzanie takimi napięciami wymaga od liderów świadomego odejścia od rywalizacji o władzę na rzecz współpracy oraz strategicznego, systemowego myślenia.

Konflikt w zespole zarządzającym, szczególnie wtedy gdy przeradza się w trwały, emocjonalny antagonizm, staje się realnym zagrożeniem dla efektywności całej organizacji. Studium przypadku firmy X-Style.

Jak zapewnić stabilność i elastyczność na rynku zielonej energii?

Dynamiczne zmiany na rynku energii oraz rosnące znaczenie OZE i celów ESG stawiają przed firmami nowe wyzwania. W tym kontekście Reo.pl (Grupa Enerconet) kładzie nacisk na elastyczność, dogłębną analizę potrzeb klienta i transparentność danych. O strategiach budowania długoterminowych relacji i zapewniania przewidywalności w sektorze odnawialnym opowiada Grzegorz Tomasik, prezes Reo.pl. 

Reo.pl działa na polskim rynku od 2022 roku. Jakie wyzwania napotkali państwo przy wprowadzaniu elastyczności i dostosowywaniu się do dynamicznych zmian w sektorze OZE?

Chociaż marka Reo.pl powstała na początku 2022 r., nasza grupa – Enerconet – działa na rynku energetycznym już od 2007 r. Ta wieloletnia obecność w sektorze OZE i doświadczenie w obrocie energią dają nam status dojrzałego podmiotu, wspartego silnym zespołem i dogłębną znajomością branży.

Od 2007 r. sektor OZE przeszedł znaczącą transformację, obejmującą regulacje, mechanizmy rynkowe i podejście firm do zakupu zielonej energii. Kluczową zmianą był rozwój bezpośrednich kontraktów (P2P) między wytwórcami OZE a odbiorcami końcowymi. Spółki tworzące dziś Enerconet aktywnie uczestniczyły w tej ewolucji od samego początku, analizując rynek i wypracowując skuteczne rozwiązania, co ostatecznie doprowadziło do uruchomienia platformy Reo.pl.

Premium
Gdy projekt wymyka się spod kontroli

Polskie firmy technologiczne coraz częściej realizują złożone zlecenia dla międzynarodowych gigantów. Jednak nawet najlepiej przygotowany zespół może przy takim projekcie natknąć się na nieoczekiwane przeszkody. Przykład firmy Esysco wdrażającej szyfrowanie poczty e-mail dla jednego z największych niemieckich banków pokazuje, jak szybko może runąć precyzyjnie zaplanowany harmonogram oraz jak radzić sobie z nieprzewidywalnymi wyzwaniami.

Polskie firmy technologiczne coraz częściej zdobywają międzynarodowe kontrakty i realizują projekty, które jeszcze niedawno były zarezerwowane wyłącznie dla międzynarodowych rywali. Dzięki temu zdobywają zagraniczne rynki, osiągając imponujące wyniki eksportu usług IT, który w 2023 r. przekroczył 16 mld dolarów. W ostatniej dekadzie przychody branży wzrosły niemal czterokrotnie, a wartość eksportu – aż 7,5 razy, dzięki czemu polski sektor IT stał się motorem rodzimego eksportu. Kluczowymi kierunkami ekspansji są Stany Zjednoczone, Niemcy i Wielka Brytania, a wśród najsilniejszych obszarów znajdują się fintech, cyberbezpieczeństwo, sztuczna inteligencja, gry oraz rozwój oprogramowania.

Polska wyróżnia się w regionie Europy Środkowo-Wschodniej jako największy eksporter usług IT, przewyższając Czechy czy Węgry, a pod względem jakości specjalistów IT zajmuje trzecie miejsce na świecie. Jednak do pełnego wykorzystania tego potencjału konieczne jest pokonanie barier takich jak ograniczony dostęp do kapitału na ekspansję, rosnące koszty pracy oraz niedostateczne doświadczenie w międzynarodowej sprzedaży i marketingu. To jednak nie wszystko. Przy współpracy z międzynarodowymi gigantami trzeba również pamiętać o nieznanej polskim wdrożeniowcom skali, złożoności i nieprzewidywalności towarzyszącym tak wielkim projektom. Dobrym przykładem może być nasze wdrożenie dla jednego z największych niemieckich banków, z którym podpisaliśmy kontrakt na wprowadzenie systemu zabezpieczeń e-maili dla ponad 300 tys. użytkowników rozsianych po całym świecie. Technologicznie byliśmy gotowi, ale rzeczywistość szybko zweryfikowała nasze plany.

Premium
Praktyczny poradnik kreowania wartości z dużych modeli językowych

Gdy w 2022 r. pojawiły się powszechnie dostępne duże modele językowe (LLM), ich potężna zdolność do generowania tekstu na żądanie zapowiadała rewolucję w produktywności. Jednak mimo że te zaawansowane systemy AI potrafią tworzyć płynny tekst w języku naturalnym i komputerowym, to są one dalekie od doskonałości. Mogą halucynować, wykazywać się logiczną niespójnością oraz produkować treści nieadekwatne lub szkodliwe.

Chociaż technologia ta stała się powszechnie dostępna, wielu menedżerów nadal ma trudności z rozpoznawaniem przypadków użycia LLM-ów, w których poprawa produktywności przewyższa koszty i ryzyka związane z tymi narzędziami. Potrzebne jest bardziej systematyczne podejście do wykorzystywania modeli językowych, tak aby uefektywnić procesy biznesowe, a jednocześnie kontrolować słabe strony LLM-ów. Proponuję trzy kroki ułatwiające osiągnięcie tego celu. Po pierwsze, należy rozłożyć proces na mniejsze zadania. Po drugie, trzeba ocenić, czy każde zadanie spełnia tzw. równanie kosztów GenAI, które szczegółowo wyjaśnię w tym artykule. Jeśli ten warunek zostanie spełniony, należy uruchomić projekt pilotażowy, iteracyjnie oceniać jego wyniki oraz na bieżąco wprowadzać zmiany w celu poprawy rezultatów.

Kluczowe w tym podejściu jest pełne zrozumienie, w jaki sposób mocne i słabe strony modeli językowych odpowiadają specyfice danego zadania; jakie techniki umożliwiają ich skuteczną adaptację w celu zwiększenia wydajności; oraz jak te czynniki wpływają na bilans kosztów i korzyści – a także na ocenę ryzyka i potencjalnych zysków – związanych z wykorzystaniem modeli językowych do podnoszenia efektywności realizowanych działań.

Premium
Dlaczego odważne pomysły giną w szufladach menedżerów i co z tym zrobić?

Najbardziej innowacyjne, nietypowe idee często nie zostają zrealizowane – nie dlatego, że są złe, ale dlatego, że wywołują niepewność. Co może pomóc menedżerom w podejmowaniu ryzykownych, lecz potencjalnie przełomowych decyzji? Kluczowe okazuje się świadome budowanie sieci doradczej.

Menedżerowie, którzy są świadomi znaczenia innowacji w rozwoju organizacji, często zachęcają członków swoich zespołów do dzielenia się świeżymi i kreatywnymi pomysłami. Jednak wielu pracowników skarży się, że ich najlepsze propozycje są przez zwierzchników często pomijane, odrzucane lub niewłaściwie rozumiane.

Paradoksalnie to właśnie menedżerowie mogą stanowić jedną z największych barier dla innowacji. Mocno zakorzenieni we własnych obszarach specjalizacji, często nie dostrzegają wartości nowatorskich idei – szczególnie wtedy, gdy pomysły te wyznaczają nowe ścieżki w ich dziedzinie.

AI dla wszystkich - Mechło
Premium
AI dla wszystkich: jak ją wdrożyć w firmie?

Sztuczna inteligencja nie jest już zarezerwowana wyłącznie dla dużych korporacji i technologicznych gigantów. Dziś każdy może korzystać z narzędzi opartych na AI, a bariera kosztów znacząco się obniżyła. To jednak nie znaczy, że korzystanie z tych technologii jest proste i zrozumiałe dla wszystkich.

Powszechna dostępność sztucznej inteligencji (AI) nie rozwiązuje kluczowego problemu: braku wiedzy o tym, jak skutecznie i odpowiedzialnie z niej korzystać. Dlatego edukacja staje się nie tylko wsparciem, ale wręcz warunkiem realnego wykorzystania potencjału tej technologii. Umiejętność pracy z AI powinna być dziś traktowana jak podstawowa kompetencja, niezbędna zarówno w życiu zawodowym, jak i codziennym. Tym bardziej, że generatywna sztuczna inteligencja (GenAI) coraz śmielej wkracza na polski rynek, oferując firmom wiele korzyści: począwszy od automatyzacji drobnych zadań aż po strategiczne przedsięwzięcia.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!