Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
BIZNES I TECHNOLOGIE
Magazyn (Nr 16, sierpień - wrzesień 2022)
Polska flaga

Motoryzacyjne imperium Izaaka Szubińskiego

1 sierpnia 2022 3 min czytania
Gniewomir Pieńkowski
Motoryzacyjne imperium Izaaka Szubińskiego

Streszczenie: Izaak Szubiński, Polak pochodzenia żydowskiego, urodzony w 1913 roku w Turku, po II wojnie światowej wyemigrował do Izraela, gdzie w latach 50. zbudował jedno z największych imperiów motoryzacyjnych na Bliskim Wschodzie. W 1950 roku założył firmę Autocars w Hajfie, produkując pierwsze izraelskie trójkołowce marki Reliant. Jego celem było stworzenie pojazdów tanich, łatwych w naprawie i dostosowanych do trudnych warunków pustynnych. Samochody te zdobyły dużą popularność na rynku krajowym, a na początku lat 60. zdobyły międzynarodową uwagę, prezentując model Sabra na Targach Samochodowych w Nowym Jorku. Pomimo tego, że firma borykała się z problemami produkcyjnymi, kontynuowano rozwój, wprowadzając model Sabra Sport, który cieszył się zainteresowaniem na rynku amerykańskim do 1967 roku. W latach 70. firma skupiła się na rynku krajowym, wprowadzając nowe modele, takie jak Carmela i Gilboa. Mimo że współpraca z zagranicznymi partnerami nie przyniosła sukcesu na rynkach międzynarodowych, Szubiński pozostaje legendą motoryzacyjną XX wieku.

Pokaż więcej

Był kreatywny, eksperymentował, łamał wszystkie zasady i dobrze się przy tym bawił. Historia jednego z twórców bliskowschodniej motoryzacji inspiruje do dziś.

Przykładem dużych sukcesów w sektorze motoryzacyjnym jest działalność Izaaka Szubińskiego – urodzonego w 1913 roku w Turku Polaka pochodzenia żydowskiego, który po II wojnie światowej, w wieku 35 lat, wyemigrował razem z rodziną do Izraela. Jako emigrant osiągnął duży sukces. Zbudował jedno z największych imperiów motoryzacyjnych na Bliskim Wschodzie lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych.

Szubiński na początku lat pięćdziesiątych założył w Hajfie firmę produkującą samochody. Nazwał ją Autocars. Początkowo wynajął niewielką halę produkcyjną na terenie lokalnego portu i pod marką Autocars rozpoczął produkcję pierwszego izraelskiego trójkołowca marki Reliant (na licencji brytyjskiej).

Motoryzacyjna legenda

Mając świadomość warunków, w jakich przyszło żyć mieszkańcom Izraela, Szubiński postanowił przygotować samochód dla typowego Izraelczyka. Niedrogi, łatwy w naprawie i dostosowany do trudnych pustynnych warunków. Jego pomysł okazał się strzałem w dziesiątkę. Samochód odniósł niespodziewany sukces rynkowy. Pod koniec lat pięćdziesiątych Autocars było już znaną i cenioną marką.

Po podbiciu lokalnego rynku Szubiński postanowił zdobyć rynek światowy. Na początku lat sześćdziesiątych najpopularniejszy izraelski samochód pojawił się na Światowych Targach Samochodowych w Nowym Jorku. Zmieniono tylko jego nazwę na Sabra. Udało się zebrać pierwsze zamówienia od amerykańskich dystrybutorów. Okazało się jednak, że młoda firma nie ma dużych możliwości produkcyjnych. Produkcja samochodów na rynek krajowy i zagraniczny okazała się niemożliwa.

Szubiński postanowił nie zniechęcać się. Oprócz produkcji samochodów na rynek krajowy równolegle przygotowywał plany ekspansji na Zachód. Opracowano plan produkcji samochodu sportowego. Była to kopia samochodu legendy lat sześćdziesiątych – Astona Martina. Samochód nazwano Sabra Sport. Przez kilka lat cieszył się dużym zainteresowaniem wśród amerykańskich dystrybutorów. Jego produkcja trwała do 1967 roku. Wyprodukowano kilkaset sztuk tego samochodu, co było bardzo dobrym wynikiem.

Mimo sukcesu, w latach siedemdziesiątych XX w. przedsiębiorstwo Szubińskiego postanowiło skoncentrować się na rynku krajowym. Do obrotu wprowadzono nowe samochody – rodzinnego Carmela oraz dostawczego Gilboa. Produkcję własnych marek samochodów na rynki zagraniczne postanowiono zastąpić współpracą ze znacznie większymi partnerami zagranicznymi. Autocars miało produkować i dystrybuować wybrane marki tych firm. Przykładowymi zagranicznymi samochodami, które montowała firma Szubińskiego, były średniej klasy Hino 1300 oraz należący do klasy premium angielski Triumph 1500. Samochody te nie okazały się popularne ani wśród mieszkańców Izraela, ani za granicą. Przez całą dekadę popularność firmy z roku na rok coraz to bardziej malała. Motoryzacyjne imperium lat sześćdziesiątych powoli odchodziło w zapomnienie. Mimo że ostatecznie nie powiodły się plany ekspansji i firma nie odniosła sukcesu na rynkach zagranicznych, to i tak przedsiębiorstwo Szubińskiego pozostaje niekwestionowaną motoryzacyjną legendą XX wieku.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Premium
Jak zautomatyzować operacje bez nadwyrężania budżetu

Automatyzacja nie musi oznaczać milionowych nakładów. Dzięki tanim i elastycznym technologiom nawet małe firmy mogą usprawnić procesy i zwiększyć produktywność.

środowiska wirtualne w procesie design thinking
Premium
Jak praca zdalna zmienia design thinking

Design thinking wkracza w nowy wymiar. Dzięki środowiskom wirtualnym zespoły mogą współtworzyć, testować i analizować pomysły w czasie rzeczywistym – niezależnie od miejsca i strefy czasowej. To nie tylko narzędzie pracy zdalnej, lecz także przestrzeń do pogłębionej empatii, eksperymentowania i szybszego wdrażania innowacji.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!