Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
INNOWACJE
Polska flaga

Marek Grodziński: niektórzy są w stanie zapłacić więcej za całościowe doświadczenie

1 lutego 2016 4 min czytania
Marek Grodziński
Marek Grodziński: niektórzy są w stanie zapłacić więcej za całościowe doświadczenie

Streszczenie: Firmy coraz częściej inwestują w doświadczenie klienta nie tylko w punkcie sprzedaży, lecz na wszystkich etapach kontaktu z marką – od reklamy po obsługę posprzedażową. Konsumenci są gotowi zapłacić więcej, jeśli otrzymują spójną, całościową wartość, a nie tylko produkt czy usługę. W podejściu opartym na całościowym doświadczeniu istotna jest nie tylko personalizacja, lecz także kontekst, w jakim klient styka się z marką. Nowoczesne technologie umożliwiają zbieranie i analizowanie danych, które pomagają lepiej zrozumieć potrzeby klientów oraz przewidywać ich oczekiwania. Kluczem do sukcesu staje się umiejętność łączenia perspektywy klienta z wewnętrznymi procesami firmy – od strategii, przez kulturę organizacyjną, po operacyjne detale.

Pokaż więcej

Marek Grodziński: niektórzy są w stanie zapłacić więcej za całościowe doświadczenie

Marek Grodziński: niektórzy są w stanie zapłacić więcej za całościowe doświadczenie

Sytuacja, w jakiej znalazła się przychodnia BalticMed, jest dość powszechna wśród firm zmuszonych do ograniczenia kosztów. Rozstrzygnięcie kwestii, czy dr Brzeziński powinien zdecydować się na przekazanie call center firmie zewnętrznej, nie jest oczywiste i powinno zostać poprzedzone przez dogłębną analizę oczekiwań pacjentów. Placówka przez lata funkcjonowała w komfortowych warunkach praktycznego braku konkurencji, przez co trudno jej było porównywać swój model biznesowy z innymi. Trzeba zatem zastanowić się, ilu pacjentów nie wybrało tańszej konkurencji oraz przede wszystkim – z jakiego powodu. Być może, niektórzy z nich są gotowi zapłacić więcej za całościowe doświadczenie korzystania z przychodni, na które składają się nie tylko usługi medyczne na wysokim poziomie, ale również profesjonalna telefoniczna obsługa pacjenta. Wbrew pozorom odpowiedź na tak postawione pytania wcale nie musi być przecząca, bo w portfelu klientów BalticMedu znajdują się również korporacje, dla których cena jest ważnym, ale wcale nie jedynym kryterium wyboru dostawcy usług medycznych. Trzeba pamiętać, że prywatne ubezpieczenie zdrowotne oferowane przez pracodawcę jest przede wszystkim tzw. benefitem, a więc firmie zależy, aby oferować je na odpowiednio wysokim poziomie. Dlatego prawdopodobnie wielu korporacyjnych klientów BalticMedu będzie chciało się wyróżnić i przez to nie będą zainteresowani tańszą konkurencją wyłącznie ze względu na cenę.

Być może niektórzy pacjenci są gotowi zapłacić więcej za całościowe doświadczenie korzystania z przychodni, na które składają się usługi medyczne na wysokim poziomie, ale także profesjonalna telefoniczna obsługa pacjenta.

Niezależnie od analizy potrzeb pacjentów przychodnia powinna zastanowić się, jakie rozwiązania stosuje u siebie, oraz porównać je z tymi oferowanymi przez rynek. Na ogół firmy zajmujące się outsourcingiem świadczą usługi call center na bardzo wysokim poziomie i jest mało prawdopodobne, by różniły się od jakości kojarzonej z obsługą pacjenta w BalticMedzie. Podstawowym zadaniem call center przychodni jest umówienie wizyty u lekarza oraz dołożenie starań, by odbyła się ona w możliwie nieodległym terminie. To zadania, z którymi z powodzeniem poradzą sobie pracownicy firm zewnętrznych, bo przecież swój stan zdrowia czy wyniki badań pacjenci omawiają już bezpośrednio z lekarzami. Nie obawiałbym się więc, że doświadczenie kontaktu z placówką może ucierpieć. Zresztą jakość w przypadku firm outsourcingowych jest gwarantowana odpowiednio skonstruowanymi kontraktami zabezpieczającymi przed obniżeniem poziomu procesów klienta.

Ponadto firmy outsourcingowe mogą stworzyć dodatkowe rozwiązania pozwalające na ograniczenie wydatków klienta. BalticMed może zażyczyć sobie np. stworzenia systemu informatycznego wspierającego umawianie wizyt, dostępnego dla użytkowników telefonów komórkowych. Oszczędność może przynieść również wprowadzenie tzw. wirtualnego agenta, a więc – w uproszczeniu – robota odpowiadającego na pytania pacjentów na stronie internetowej. Jest to imitacja czatu, w którym klient lub w tym przypadku pacjent zadaje pytanie, a system komputerowy wyszukuje odpowiedź w zasobach. Dopiero w sytuacji, gdy nie uda się jej znaleźć, można połączyć się z konsultantem. Tego rodzaju rozwiązania są powszechnie oferowane przez firmy outsourcingowe i w porównaniu z kosztem opracowania ich od podstaw nie są drogie. Niezależnie więc od wyniku analizy oczekiwań pacjentów warto rozpisać przetarg na ich obsługę, choćby po to, aby sprawdzić, co oferuje rynek.

Istnieją oczywiście przypadki, w których outsourcing nie musi okazać się najlepszym rozwiązaniem. Dr Brzeziński powinien zastanowić się, czy w ogóle jest skłonny oddać kontrolę nad jakąkolwiek kompetencją na zewnątrz. Warto też pamiętać, że podobne usługi stają się opłacalne dopiero przy większej liczbie pracowników. Często jednak ich stosowanie okazuje się korzystne, bo chociaż BalticMed jest chwalony za obsługę pacjentów, to jednak stanowi ona działalność poboczną, natomiast o satysfakcji pacjenta finalnie przesądzają umiejętności oraz podejście lekarza. Jeśli więc call center BalticMedu liczy więcej niż kilkunastu pracowników, jest bardzo prawdopodobne, że przekazanie jego kompetencji wyspecjalizowanej firmie pozwoliłoby na znaczne obniżenie kosztów.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Premium
Jak zautomatyzować operacje bez nadwyrężania budżetu

Automatyzacja nie musi oznaczać milionowych nakładów. Dzięki tanim i elastycznym technologiom nawet małe firmy mogą usprawnić procesy i zwiększyć produktywność.

środowiska wirtualne w procesie design thinking
Premium
Jak praca zdalna zmienia design thinking

Design thinking wkracza w nowy wymiar. Dzięki środowiskom wirtualnym zespoły mogą współtworzyć, testować i analizować pomysły w czasie rzeczywistym – niezależnie od miejsca i strefy czasowej. To nie tylko narzędzie pracy zdalnej, lecz także przestrzeń do pogłębionej empatii, eksperymentowania i szybszego wdrażania innowacji.

Premium
Strategia zakorzeniona w przyszłości firmy

Technologia bez wizji to tylko narzędzie. Aby automatyzacja miała sens, musi wynikać z celów, wartości i przywództwa – a nie z mody na cyfrowość.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!