Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
BIZNES I TECHNOLOGIE

Korzyści ze wspólnych standardów

1 listopada 2016 7 min czytania
Elżbieta Hałas
Korzyści ze wspólnych standardów

Wprowadzenie globalnych standardów GS1 w łańcuchu dostaw pozwala na znaczące usprawnienie procesów logistycznych. Wymierne korzyści uzyskują nie tylko sieci handlowe, ale również ich dostawcy, którzy sami mogą wprowadzić i wykorzystać te standardy w swoich magazynach.

Sektor detaliczny przechodzi obecnie intensywne przemiany związane ze zmianą nawyków ostatecznego konsumenta. Wymaga to stabilnych fundamentów w postaci standardów, na których można oprzeć współpracę z dostawcami. Standardy dostępne dla każdego przedsiębiorstwa umożliwiają tworzenie lepszych produktów i bardziej wydajnych procesów. Zapewnia to międzynarodowy system identyfikacji i komunikacji GS1, zarządzany przez organizację GS1 z siedzibą w Brukseli i Princeton.

Partnerem merytorycznym Raportu jest GS1 Polska.

Globalny standard

Standardy GS1 wspierają przedsiębiorstwa od momentu, w którym został zeskanowany pierwszy kod kreskowy. Zakodowany w nim numer GTIN (Globalny Numer Jednostki Handlowej, Global Trade Item Number), znany także jako numer EAN, jako jedyny kod na świecie zapewnia unikalną identyfikację produktu bez względu na miejsce wytworzenia. W ciągu ostatnich 40 lat rozwiązania GS1 stały się podstawą zarządzania łańcuchem dostaw dla prawie dwóch milionów firm na całym świecie. Rozwiązania te pozwalają przedsiębiorstwom i ich systemom informatycznym mówić we wspólnym języku. Pozwala on wszystkim, nie tylko liderom rynku, lepiej wykorzystać siłę informacji. Zapewniając identyfikowalność oraz płynną wymianę produktów i informacji, standardy GS1 gwarantują sukces w realizacji tak ważnej obecnie wielokanałowej sprzedaży detalicznej.

Doświadczenie pokazuje także, że firmy znacznie chętniej przyjmują rozwiązania innowacyjne, jeśli są oparte na ogólnobranżowych standardach. Ułatwiają one zapewnienie interoperacyjności łańcuchów dostaw oraz przejrzystości ich funkcjonowania. Pozwalają przedsiębiorstwu skoncentrować się na tym, jak wykorzystać informację, zamiast na sposobie jej pozyskania. Odpowiednio opracowane standardy są dziś ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej w kontekście wyzwań stawianych przez obecne warunki gospodarcze. Upraszczają relację pomiędzy partnerami handlowymi i wewnątrz organizacji. Jednym z takich standardów jest etykieta logistyczna GS1, coraz częściej wdrażana w komunikacji między dostawcą a odbiorcą.

Ten tekst jest komentarzem eksperckim. Przeczytaj tekst główny »

Logistyka pełna potencjału 

|

Aleksander Krakowski PL

Na polskim rynku przewozów towarowych wyraźnie dominuje transport samochodowy. Coraz większe znaczenie zyskuje jednak transport intermodalny.

Wybór liderów

Jedna z dużych sieci handlowych w Polsce od lat stosuje standardy GS1 dotyczące identyfikowania towarów przy współpracy z partnerami. Sieć podjęła decyzję o uruchomieniu projektu wdrożenia etykiety logistycznej GS1 u dostawców. Głównymi celami projektu było ograniczenie błędów przy wprowadzaniu danych logistycznych w procesie przyjęcia towaru oraz skrócenie czasu przyjęcia dostaw.

Przed wdrożeniem etykiety GS1 proces przyjęcia dostaw przez sieć składał się aż z pięciu kroków: rozładunku, rozpakowania palety oraz skanowania kodu towaru detalicznego, liczenia, wprowadzania danych do systemu IT oraz wydruku etykiety i wreszcie przepakowania. Wdrożenie etykiety GS1 skróciło go do zaledwie dwóch: przyjęcia towaru i skanowania etykiety wygenerowanej przez dostawcę. Projekt zakładał pełną zgodność danych umieszczonych na etykiecie logistycznej z rzeczywistą zawartością palety, co było warunkiem koniecznym uproszczenia procesu.

Kolejnym założeniem projektu było zapewnienie zgodności i powiązania numeru GTIN (dawniej EAN) przyjmowanego towaru z numerem partii produkcyjnej oraz datą ważności. Stworzenie takiego powiązania jest proste w wyniku przyjmowania palet tylko o jednorodnej zawartości. Tylko w takim przypadku na etykiecie logistycznej można umieścić potrzebne dane. Zakres danych, które powinna zawierać etykieta, obejmuje:

  • oznaczenie partii produkcyjnej;

  • datę ważności;

  • masę brutto jednostki logistycznej;

  • numer zamówienia.

Najpierw sieć pogrupowała klientów, a największych z nich poproszono w pierwszej kolejności o oznaczanie dostarczonych palet etykietami logistycznymi GS1. Wszyscy dostawcy zostali też szczegółowo przeszkoleni i otrzymali wytyczne na temat zasad przygotowania dostaw i zawartości informacyjnej etykiet.

Standardy dostępne dla każdej firmy umożliwiają tworzenie lepszych produktów i bardziej wydajnych procesów.

W pierwszym etapie sieć kontrolowała wszystkie dostawy (100% palet) pod względem zgodności danych zapisanych na etykiecie logistycznej GS1 z zawartością palety. Jeżeli palety były oznakowane poprawnie, w drugim etapie sprawdzano już tylko 20% palet. Następnie dostawca, którego jednostki logistyczne były poprawnie oznakowane etykietą logistyczną GS1, otrzymywał status tzw. zaufanego dostawcy i dostawy były przyjmowane bez kontroli.

Efekty i korzyści

Niezwykle ważnym efektem wprowadzenia etykiety logistycznej GS1 jest skrócenie czasu przyjęcia dostaw. Wprowadzenie statusu „zaufany dostawca” nie tylko umożliwiło rezygnację z czynności nieprzynoszących wartości, ale także pozwoliło docenić wiarygodnych i profesjonalnych dostawców. Wyeliminowano też błędy powstające przy wprowadzaniu danych logistycznych podczas przyjęcia towaru. Projekt ma pozytywny wpływ na proces szkolenia nowych pracowników sieci, którzy znacznie szybciej uzyskują pełną wydajność przy realizacji opisanych czynności.

Dostawcy, którzy oznakowali palety etykietą logistyczną GS1, przekonali się, że jej zastosowanie wpłynęło na skrócenie czasu przestoju samochodów dostawczych w czasie rozładunku. Ponadto zdali sobie sprawę, że te same etykiety mogą wykorzystywać zarówno we współpracy z siecią, jak i we własnych procesach magazynowych: przyjęciu z produkcji, składowaniu, kompletacji i wydaniu.

Sieć osiągnęła natomiast następujące wymierne korzyści, wdrażając etykietę logistyczną GS1:

  • skrócenie czasu przyjęcia dostawy ładunku o 25%;

  • eliminacja błędów przy wprowadzaniu danych w trakcie dostawy;

  • wyeliminowanie procesu przepakowania niejednorodnych jednostek logistycznych;

  • niższe koszty personalne w obszarze przyjęcia dostaw i materiałowe (koszty etykiet);

  • szybsze wdrożenie do pracy nowych pracowników.

Projekt wdrożenia etykiety logistycznej GS1 nie napotkał barier technologicznych i ekonomicznych. Dostawcy sieci korzystali z możliwości generowania etykiet przy wykorzystaniu prostych narzędzi. Wdrożenie standardu wpływa więc pozytywnie na poprawę jakości współpracy pomiędzy kontrahentami poprzez dostarczanie wiarygodnych, odczytywanych automatycznie danych o dostarczanych produktach.

Standardy systemu GS1 jako jedyne na świecie umożliwiają jednoznaczną identyfikację obiektów przemieszczanych w łańcuchach dostaw (towarów, jednostek logistycznych, lokalizacji przesyłek, zasobów etc.), bez względu na ich zasięg geograficzny. Ponadto pozwalają na łatwe wprowadzenie technik automatycznego gromadzenia danych o towarach i ładunkach przemieszczanych w łańcuchu dostaw (opartych na kodach kreskowych i tagach RFID). Wreszcie standardy GS1 umożliwiają skuteczne przekazywanie elektronicznych dokumentów transakcyjnych (zamówienie, faktura, awizo) także między partnerami z różnych krajów oraz tzw. danych podstawowych o towarach i ładunkach. Umożliwiają także dzielenie się za pośrednictwem Internetu informacją o wszelkich związanych z nimi zdarzeniach z pozostałymi uczestnikami łańcucha dostaw.

Przez wiele lat praca organizacji była podporządkowana głównie potrzebom producentów i handlowców z obszaru towarów konsumenckich. W ostatnich latach coraz więcej uwagi skupiało się także na innych sektorach, w tym przede wszystkim sektorze transportu i logistyki, którego przedsiębiorstwa pełnią kluczową rolę w efektywnym funkcjonowaniu łańcucha dostaw. Stosowanie jednolitych standardów pozwala na wprowadzanie modeli organizacyjnych oraz informatycznych, które w znacznym stopniu upraszczają procesy integracji, implementacji czy podłączenia się do istniejącej sieci logistycznej.

Przeczytaj pozostałe komentarze »

Korzyści z prostoty 

|

Adam Godawski PL

Współczesny klient jest bardziej wymagający, świadomy swoich potrzeb i sposobów ich realizacji.

Innowacyjne rozwiązania w logistycznym łańcuchu dostaw 

|

Anna Galas PL

Przewaga dzięki zwinności 

|

Grzegorz S. Woelke PL

Złożoność współczesnych organizacji wymaga odpowiednio elastycznego łańcucha dostaw.

Megatrendy – megawyzwania w logistyce 

|

dr inż. Grzegorz Lichocik PL

Nowoczesna technologia przyspiesza procesy globalizacji i digitalizacji do nieznanego wcześniej tempa. Także w logistyce.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Multimedia
Metaverse to szansa dla biznesu. Czy Twoja firma jest gotowa?

W świecie zdominowanym przez sztuczną inteligencję, Metaverse może wydawać się technologią drugiego planu. Jednak ignorowanie jej potencjału to błąd strategiczny. Dowiedz się, dlaczego technologia Metaverse, mimo obecnej fazy rozwoju, jest kluczowa dla przyszłości biznesu i jak firmy mogą przygotować się na nadchodzącą transformację.

Horyzontalna ilustracja 3D w stylu hiperrealistycznym przedstawia długą, cienką belkę zawieszoną na centralnym trójkątnym wsporniku. Po lewej stronie belki znajduje się przezroczysty sześcian z delikatnie świecącymi, schematycznymi wzorami przypominającymi układ scalony – symbolizując sztuczną inteligencję. Po prawej stronie – surowy, ciężki kamień o nieregularnej fakturze – symbol ludzkiego myślenia i refleksji. Kompozycja jest idealnie wyważona, a tło utrzymane w subtelnym gradiencie błękitno-beżowego światła tworzy spokojną, kontemplacyjną atmosferę. Czy sztuczna inteligencja osłabia zdolności krytycznego myślenia liderów biznesu?

Sztuczna inteligencja radykalnie przekształca współczesne zarządzanie, stawiając przed liderami fundamentalne pytanie strategiczne. Czy jednocześnie systematyczne poleganie na zaawansowane systemy AI nie prowadzi do erozji kluczowych kompetencji poznawczych kadry kierowniczej?

Analitycy Brookings Institution przedstawili niepokojące ostrzeżenie. Nadmierne zaufanie do systemów AI może systematycznie osłabiać zdolności kreatywnego oraz krytycznego myślenia w organizacjach. Zjawisko to przypomina mechanizm, w którym technologie GPS ograniczyły umiejętności nawigacyjne, a wyszukiwarki internetowe zredukowały potrzebę zapamiętywania faktów.

Mechanizm intelektualnej degeneracji: zaufanie kontra weryfikacja

Kluczowym czynnikiem degradacji poznawczej jest bezwarunkowe zaufanie do technologii. Systemy AI generują pozornie precyzyjne odpowiedzi w ułamkach sekund, w rezultacie tworząc złudne wrażenie nieomylności algorytmów.

Badanie Microsoft/CMU ujawniło krytyczny wzorzec behawioralny. Użytkownicy narzędzi generatywnych automatycznie akceptują propozycje AI bez pogłębionej analizy. Co więcej, szczególnie niebezpieczne okazuje się przekonujące przedstawienie interfejsu algorytmu.

Polacy chcą AI w pracy – ale na własnych zasadach. Co zaufanie do wirtualnych agentów mówi o przyszłości przywództwa?

Coraz więcej firm wdraża wirtualnych asystentów i analityków opartych na sztucznej inteligencji, chcąc zyskać na efektywności i innowacyjności. Ale co na to pracownicy? Najnowsze badanie przeprowadzone przez ASM na zlecenie Salesforce ujawnia jednoznacznie: Polacy są otwarci na AI w miejscu pracy, ale tylko pod warunkiem zachowania kontroli i zrozumienia jej działania.

Gorące serca i brutalna rzeczywistość, czyli o budowaniu empatii w organizacji

Empatia liderów to za mało, gdy systemy, procesy i decyzje organizacji świadczą o braku troski. Oto cztery strategie, które skutecznie adresują to wyzwanie.  W świecie biznesu często słyszymy o „wyścigu szczurów” i bezwzględnym pięciu się po korporacyjnej drabinie „po trupach”. Taki scenariusz często przywodzi na myśl „Władcę Much”, gdzie prym wiodą najsilniejsi, a słabsi muszą ustąpić. Wielu uważa, że aby przetrwać i odnieść sukces, po prostu „trzeba być twardym”. Ale czy to jedyna droga?

Konferencja „Odpowiedzialny biznes w praktyce – zrównoważony rozwój jako klucz do przyszłości”

Podsumowanie

Konferencja „Odpowiedzialny biznes w praktyce – zrównoważony rozwój jako klucz do przyszłości” odbyła się 15 kwietnia 2025 roku z inicjatywy ICAN Institute oraz Partnerów. Wydarzenie było poświęcone tematyce zrównoważonego rozwoju, ESG oraz społecznej odpowiedzialności biznesu.

Obecność licznych przedstawicieli biznesu oraz ich aktywne uczestnictwo w dyskusjach miały istotny wpływ na wysoki poziom merytoryczny konferencji. Wymiana wiedzy, doświadczeń i dobrych praktyk w zakresie ESG stanowiła ważny element wydarzenia, przyczyniając się do kształtowania odpowiedzialnych postaw w środowisku biznesowym oraz wspierania długofalowych, wartościowych inicjatyw.

Pięć lekcji przywództwa dla „twardych” prezesów

Choć może się wydawać, że styl przywództwa oparty na kontroli i wydawaniu poleceń wraca do łask, rzeczywistość pokazuje coś zupełnie innego — to liderzy o wysokiej inteligencji emocjonalnej osiągają lepsze rezultaty

Jak fundusz Apollo wdraża AI w spółkach portfelowych

Apollo Global Management uczyniło ze sztucznej inteligencji priorytet: intensywnie pracuje nad rozwojem zdolności AI w swoich spółkach portfelowych, by uczynić je bardziej konkurencyjnymi i wartościowymi. Firma szczegółowo analizuje, jaki wpływ może mieć wdrożenie AI na projekty w tych spółkach oraz jak ewoluuje wykorzystanie AI w ich branżach. Sukcesy Apollo z ostatnich pięciu lat stanowią dowód, że AI może już dziś tworzyć realną wartość biznesową.

Spójrz na swoją firmę z zewnątrz, aby ocenić jej atuty Chcesz przestać popełniać te same błędy? Spójrz na swoją organizację z zewnątrz!

Liderzy muszą nauczyć się patrzeć na własną organizację oczami innych. Kluczowe znaczenie ma tu umiejętność zdystansowania się wobec osobistych emocji i spojrzenie z zewnątrz, na przykład oczami potencjalnego inwestora. Istotne jest również nawiązanie dialogu z pracownikami lub kontrahentami. Pozwala to dostrzec nowe możliwości oraz ukryte zagrożenia.

„Ślepe punkty” przywództwa

Samoewaluacja  to wyjątkowo trudne zadanie. Tymczasem liderzy stojący na czele organizacji powinni dokonywać jej cyklicznie. I to nie tylko w kontekście oceny samego siebie, ale też całej działalności. Szukając odpowiedzi na strategiczne dylematy, osoby zarządzające często angażują się w prowadzenie coraz to większej liczby badań i analiz. W wielu sytuacjach jednak może się wydawać, że wynikają z nich wciąż te same wnioski i rozwiązania, a cały proces myślowy kołem się toczy. Jak wskazuje ekspertyza McKinsey & Company takie sytuacje mogą pojawiać się wtedy, kiedy pomija się tak zwane ślepe punkty przywództwa. Są to obszary, w których łatwo nie zauważyć istotnych kwestii. To zjawisko może nasilać się ze względu na utarte przekonania, ograniczenia poznawcze lub brak różnorodności perspektyw. Przywódcy są często tak mocno zaangażowani w losy firmy, że nie zauważają swojego zbytniego przywiązania do znanych rozwiązań. Ponadto wielostopniowa struktura hierarchiczna oraz zawiły sposób raportowania może zakrzywiać informacje docierające na szczyt.

Cieśnina Ormuz: ceny ropy i łańcuchy dostaw pod presją

Kiedy wojna wybucha w sercu globalnego szlaku paliwowego, konsekwencje są natychmiastowe: rosną ceny paliw, spadają indeksy, narasta niepewność. Cieśnina Ormuz – wąskie gardło, przez które przepływa jedna trzecia światowej ropy raz jeszcze przypomina, jak bardzo biznes jest uzależniony od geopolityki. Czy Europa i Polska są gotowe na kolejne uderzenie w gospodarkę?

Multimedia
Ukryty rynek pracy menedżerów: nowa rzeczywistość rekrutacyjna

Rynek pracy, szczególnie dla kadry menedżerskiej i C-level, dynamicznie się zmienia. W ostatnich latach obserwowana jest ograniczona liczba publikowanych ofert pracy, a procesy rekrutacyjne wydłużają się, osiągając nawet kilkanaście etapów. Agnieszka Myśliwczyk, IT headhunterka i ekspertka rynku, podkreśla, że nie jest to tyle kryzys, co „wyzwanie”, z którym mierzą się liderzy. Ważne jest także odważne sięganie po nowe, z ciekawością i satysfakcją, bez „dziadowania” czy poczucia zmęczenia życiem. Mimo wyzwań, takich jak ageizm czy podwójna dyskryminacja kobiet 50+, optymizm i proaktywne podejście są kluczowe.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!