Wprowadzenie globalnych standardów GS1 w łańcuchu dostaw pozwala na znaczące usprawnienie procesów logistycznych. Wymierne korzyści uzyskują nie tylko sieci handlowe, ale również ich dostawcy, którzy sami mogą wprowadzić i wykorzystać te standardy w swoich magazynach.
Sektor detaliczny przechodzi obecnie intensywne przemiany związane ze zmianą nawyków ostatecznego konsumenta. Wymaga to stabilnych fundamentów w postaci standardów, na których można oprzeć współpracę z dostawcami. Standardy dostępne dla każdego przedsiębiorstwa umożliwiają tworzenie lepszych produktów i bardziej wydajnych procesów. Zapewnia to międzynarodowy system identyfikacji i komunikacji GS1, zarządzany przez organizację GS1 z siedzibą w Brukseli i Princeton.

Partnerem merytorycznym Raportu jest GS1 Polska.
Globalny standard
Standardy GS1 wspierają przedsiębiorstwa od momentu, w którym został zeskanowany pierwszy kod kreskowy. Zakodowany w nim numer GTIN (Globalny Numer Jednostki Handlowej, Global Trade Item Number), znany także jako numer EAN, jako jedyny kod na świecie zapewnia unikalną identyfikację produktu bez względu na miejsce wytworzenia. W ciągu ostatnich 40 lat rozwiązania GS1 stały się podstawą zarządzania łańcuchem dostaw dla prawie dwóch milionów firm na całym świecie. Rozwiązania te pozwalają przedsiębiorstwom i ich systemom informatycznym mówić we wspólnym języku. Pozwala on wszystkim, nie tylko liderom rynku, lepiej wykorzystać siłę informacji. Zapewniając identyfikowalność oraz płynną wymianę produktów i informacji, standardy GS1 gwarantują sukces w realizacji tak ważnej obecnie wielokanałowej sprzedaży detalicznej.
Doświadczenie pokazuje także, że firmy znacznie chętniej przyjmują rozwiązania innowacyjne, jeśli są oparte na ogólnobranżowych standardach. Ułatwiają one zapewnienie interoperacyjności łańcuchów dostaw oraz przejrzystości ich funkcjonowania. Pozwalają przedsiębiorstwu skoncentrować się na tym, jak wykorzystać informację, zamiast na sposobie jej pozyskania. Odpowiednio opracowane standardy są dziś ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej w kontekście wyzwań stawianych przez obecne warunki gospodarcze. Upraszczają relację pomiędzy partnerami handlowymi i wewnątrz organizacji. Jednym z takich standardów jest etykieta logistyczna GS1, coraz częściej wdrażana w komunikacji między dostawcą a odbiorcą.
Ten tekst jest komentarzem eksperckim. Przeczytaj tekst główny »
Logistyka pełna potencjału
|
Aleksander Krakowski PL
Na polskim rynku przewozów towarowych wyraźnie dominuje transport samochodowy. Coraz większe znaczenie zyskuje jednak transport intermodalny.
Wybór liderów
Jedna z dużych sieci handlowych w Polsce od lat stosuje standardy GS1 dotyczące identyfikowania towarów przy współpracy z partnerami. Sieć podjęła decyzję o uruchomieniu projektu wdrożenia etykiety logistycznej GS1 u dostawców. Głównymi celami projektu było ograniczenie błędów przy wprowadzaniu danych logistycznych w procesie przyjęcia towaru oraz skrócenie czasu przyjęcia dostaw.
Przed wdrożeniem etykiety GS1 proces przyjęcia dostaw przez sieć składał się aż z pięciu kroków: rozładunku, rozpakowania palety oraz skanowania kodu towaru detalicznego, liczenia, wprowadzania danych do systemu IT oraz wydruku etykiety i wreszcie przepakowania. Wdrożenie etykiety GS1 skróciło go do zaledwie dwóch: przyjęcia towaru i skanowania etykiety wygenerowanej przez dostawcę. Projekt zakładał pełną zgodność danych umieszczonych na etykiecie logistycznej z rzeczywistą zawartością palety, co było warunkiem koniecznym uproszczenia procesu.
Kolejnym założeniem projektu było zapewnienie zgodności i powiązania numeru GTIN (dawniej EAN) przyjmowanego towaru z numerem partii produkcyjnej oraz datą ważności. Stworzenie takiego powiązania jest proste w wyniku przyjmowania palet tylko o jednorodnej zawartości. Tylko w takim przypadku na etykiecie logistycznej można umieścić potrzebne dane. Zakres danych, które powinna zawierać etykieta, obejmuje:
oznaczenie partii produkcyjnej;
datę ważności;
masę brutto jednostki logistycznej;
numer zamówienia.
Najpierw sieć pogrupowała klientów, a największych z nich poproszono w pierwszej kolejności o oznaczanie dostarczonych palet etykietami logistycznymi GS1. Wszyscy dostawcy zostali też szczegółowo przeszkoleni i otrzymali wytyczne na temat zasad przygotowania dostaw i zawartości informacyjnej etykiet.
Standardy dostępne dla każdej firmy umożliwiają tworzenie lepszych produktów i bardziej wydajnych procesów.
W pierwszym etapie sieć kontrolowała wszystkie dostawy (100% palet) pod względem zgodności danych zapisanych na etykiecie logistycznej GS1 z zawartością palety. Jeżeli palety były oznakowane poprawnie, w drugim etapie sprawdzano już tylko 20% palet. Następnie dostawca, którego jednostki logistyczne były poprawnie oznakowane etykietą logistyczną GS1, otrzymywał status tzw. zaufanego dostawcy i dostawy były przyjmowane bez kontroli.
Efekty i korzyści
Niezwykle ważnym efektem wprowadzenia etykiety logistycznej GS1 jest skrócenie czasu przyjęcia dostaw. Wprowadzenie statusu „zaufany dostawca” nie tylko umożliwiło rezygnację z czynności nieprzynoszących wartości, ale także pozwoliło docenić wiarygodnych i profesjonalnych dostawców. Wyeliminowano też błędy powstające przy wprowadzaniu danych logistycznych podczas przyjęcia towaru. Projekt ma pozytywny wpływ na proces szkolenia nowych pracowników sieci, którzy znacznie szybciej uzyskują pełną wydajność przy realizacji opisanych czynności.
Dostawcy, którzy oznakowali palety etykietą logistyczną GS1, przekonali się, że jej zastosowanie wpłynęło na skrócenie czasu przestoju samochodów dostawczych w czasie rozładunku. Ponadto zdali sobie sprawę, że te same etykiety mogą wykorzystywać zarówno we współpracy z siecią, jak i we własnych procesach magazynowych: przyjęciu z produkcji, składowaniu, kompletacji i wydaniu.
Sieć osiągnęła natomiast następujące wymierne korzyści, wdrażając etykietę logistyczną GS1:
skrócenie czasu przyjęcia dostawy ładunku o 25%;
eliminacja błędów przy wprowadzaniu danych w trakcie dostawy;
wyeliminowanie procesu przepakowania niejednorodnych jednostek logistycznych;
niższe koszty personalne w obszarze przyjęcia dostaw i materiałowe (koszty etykiet);
szybsze wdrożenie do pracy nowych pracowników.
Projekt wdrożenia etykiety logistycznej GS1 nie napotkał barier technologicznych i ekonomicznych. Dostawcy sieci korzystali z możliwości generowania etykiet przy wykorzystaniu prostych narzędzi. Wdrożenie standardu wpływa więc pozytywnie na poprawę jakości współpracy pomiędzy kontrahentami poprzez dostarczanie wiarygodnych, odczytywanych automatycznie danych o dostarczanych produktach.
Standardy systemu GS1 jako jedyne na świecie umożliwiają jednoznaczną identyfikację obiektów przemieszczanych w łańcuchach dostaw (towarów, jednostek logistycznych, lokalizacji przesyłek, zasobów etc.), bez względu na ich zasięg geograficzny. Ponadto pozwalają na łatwe wprowadzenie technik automatycznego gromadzenia danych o towarach i ładunkach przemieszczanych w łańcuchu dostaw (opartych na kodach kreskowych i tagach RFID). Wreszcie standardy GS1 umożliwiają skuteczne przekazywanie elektronicznych dokumentów transakcyjnych (zamówienie, faktura, awizo) także między partnerami z różnych krajów oraz tzw. danych podstawowych o towarach i ładunkach. Umożliwiają także dzielenie się za pośrednictwem Internetu informacją o wszelkich związanych z nimi zdarzeniach z pozostałymi uczestnikami łańcucha dostaw.
Przez wiele lat praca organizacji była podporządkowana głównie potrzebom producentów i handlowców z obszaru towarów konsumenckich. W ostatnich latach coraz więcej uwagi skupiało się także na innych sektorach, w tym przede wszystkim sektorze transportu i logistyki, którego przedsiębiorstwa pełnią kluczową rolę w efektywnym funkcjonowaniu łańcucha dostaw. Stosowanie jednolitych standardów pozwala na wprowadzanie modeli organizacyjnych oraz informatycznych, które w znacznym stopniu upraszczają procesy integracji, implementacji czy podłączenia się do istniejącej sieci logistycznej.
Przeczytaj pozostałe komentarze »
Korzyści z prostoty
|
Adam Godawski PL
Współczesny klient jest bardziej wymagający, świadomy swoich potrzeb i sposobów ich realizacji.
Innowacyjne rozwiązania w logistycznym łańcuchu dostaw
|
Anna Galas PL
Przewaga dzięki zwinności
|
Grzegorz S. Woelke PL
Złożoność współczesnych organizacji wymaga odpowiednio elastycznego łańcucha dostaw.
Megatrendy – megawyzwania w logistyce
|
dr inż. Grzegorz Lichocik PL
Nowoczesna technologia przyspiesza procesy globalizacji i digitalizacji do nieznanego wcześniej tempa. Także w logistyce.