Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
INNOWACJE
Polska flaga

Kluczowy sposób zapewnienia sobie przewagi konkurencyjnej

12 maja 2017 4 min czytania
Michał Dubno
Kluczowy sposób zapewnienia sobie przewagi konkurencyjnej

Streszczenie: W dzisiejszym biznesie niezwykle istotne jest posiadanie przewagi konkurencyjnej, którą można osiągnąć poprzez inwestowanie w doświadczenie klienta (customer experience). Istnieje tendencja do lekceważenia tego obszaru, mimo że firmy starają się skupiać na innowacjach, które w teorii mają poprawić satysfakcję klientów. Wielu liderów biznesowych nie dostrzega w pełni wartości poprawy relacji z klientami, co jest kluczowe dla sukcesu. Pomimo dużych wydatków na marketing i reklamę, firmy powinny kłaść większy nacisk na dbałość o zadowolenie klientów, które w efekcie przekłada się na lojalność i polecenia. Przykład z branży lotniczej, gdzie szybka reakcja na problemy klienta może skutkować jego zadowoleniem mimo wcześniejszych trudności, pokazuje, jak istotna jest indywidualna troska o klienta w budowaniu długotrwałych relacji.

Pokaż więcej

Na jednym ze spotkań organizowanych przez Bain & Company zebrało się wielu prezesów i osób zarządzających polskimi przedsiębiorstwami, aby wysłuchać prezentacji Chrisa Zooka dotyczącej jego książki Founder’s Mentality

Chris pytał uczestników o różne zagadnienia dotyczące ich biznesów. Jedno z pytań dotyczyło jednej rzeczy, którą mogliby w magiczny sposób zmienić, aby poprawić efektywność swojego biznesu. Jedną z możliwych odpowiedzi były lepsze relacje z klientami. Nikt z obecnych na sali nie wybrał tej opcji. Było to tym bardziej zaskakujące, że większość odpowiedzi była skierowana na innowacje, których celem przecież w większości jest poprawa satysfakcji klientów.

Brak potrzeby poprawy jakości relacji z klientami jest mocno zauważalny w polskim biznesie. Zarządzający wciąż zbyt często wierzą w budowanie wizerunku produktu oraz swoją strategię cenową i sieć dystrybucji.

W wielu firmach trudno zidentyfikować osoby odpowiedzialne całościowo za doświadczenie klienta. W sytuacji, gdy już taką osobę zidentyfikujemy, rzadko jest to pracownik na poziomie zarządu spółki lub jeden poziom niżej. Takim osobom trudno być słyszanymi w organizacji. Trudno przekonać zarządy, że inwestycje w customer experience są kluczowe dla działania ich firm.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Jak w trzech krokach budować relacje z klientami? »

Wielkość nie jest dziełem przypadku. Jak dzięki komunikacji budować relacje z klientami? 

,

Dariusz Puzyrkiewicz PL

Czy w firmie kogokolwiek obchodzi, jak się czuje klient?

Niedawno mój znajomy miał problem z bagażem na lotnisku. Spędził kilka dni w egzotycznym kraju bez swoich rzeczy. Linia lotnicza dostarczyła bagaż dopiero po pięciu dniach. Przez te dni znajomy dość obficie dzielił się swoją frustracją w mediach społecznościowych. Zaraz po powrocie złożył reklamację i żądanie zwrotu kosztów zakupów, jakich musiał dokonać przez brak bagażu – miał do tego prawo. Linia lotnicza stanęła na wysokości zadania i traktując klienta indywidualnie, skróciła procedury do minimum, wypłacając pieniądze po już kilku dniach. Kiedy zapytałem znajomego, czy poleciłby tę linię, odpowiedział, że na pewno. Dlaczego? Mimo początkowych niedogodności i stresu po całej sprawie poczuł się potraktowany indywidualnie, poczuł, że ktoś chciał zadośćuczynić wpadce i nie kazał mu czekać miesiąc czy dwa na rozpatrzenie reklamacji. Jak powiedział znajomy – każdemu zdarzają się błędy, ważne, jak te błędy się naprawia oraz czy ma się poczucie, że jest to szczere.

Usatysfakcjonowani #klienci są nie do przecenienia

Jednym z najmocniejszych argumentów potwierdzających potrzebę inwestycji z customer experience jest właśnie siła rekomendacji. Jakiś czas temu w Bain & Company przeprowadziliśmy badanie lojalności klientów bankowości detalicznej. Skorelowaliśmy tą lojalność z kilkoma zewnętrznymi danymi. Chcieliśmy wiedzieć, co w największym stopniu wpływa na sukcesy banków w pozyskiwaniu nowych klientów.

Mieliśmy trzy hipotezy:

  1. Przewagę w pozyskiwaniu klientów mogą mieć banki, które dużo inwestują w działania marketingowe (wysokie wydatki na reklamę). Hipoteza o tyle mocna, że banki w Polsce wydają około 0,5 miliarda złotych na reklamę rocznie.

  2. Przewagę w pozyskiwaniu klientów mogą mieć banki, które posiadają szeroką sieć oddziałów detalicznych. W każdym oddziale pracuje około pięciu pracowników, a prawie każdy z nich ma cele dotyczące pozyskiwania klientów i sprzedaży produktów. Są banki, które posiadają tysiące oddziałów, a są takie, które mają ich zaledwie kilkadziesiąt.

  3. Przewagę w pozyskiwaniu klientów mogą mieć banki, które posiadają dużą rzeszę zadowolonych klientów. Jeżeli bank posiada miliony klientów, a większą część z nich stanowią klienci zadowoleni z oferty i obsługi w danym banku, to mogą być oni ogromnym aktywem banku przyciągającym nowych klientów.

Wyniki naszej analizy były zaskakujące. Liczba pozyskanych klientów nie jest – praktycznie wcale – skorelowana ani z wydatkami na reklamę, ani z wielkością sieci sprzedaży.

Jedyną mocną korelację widzimy pomiędzy pozyskiwaniem nowych klientów a poziomem satysfakcji dotychczasowych klientów (mierzonych Net Promoter Score). Wniosek może być tylko jeden – zadowoleni klienci polecają swój bank następnym, a ci podejmują decyzje na bazie tych rekomendacji.

Zarządzanie satysfakcją klientów jest procesem bardzo złożonym i długotrwałym, ale korzyści z tytułu posiadania rzeszy usatysfakcjonowanych klientów są nie do przecenienia.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Premium
Jak zautomatyzować operacje bez nadwyrężania budżetu

Automatyzacja nie musi oznaczać milionowych nakładów. Dzięki tanim i elastycznym technologiom nawet małe firmy mogą usprawnić procesy i zwiększyć produktywność.

środowiska wirtualne w procesie design thinking
Premium
Jak praca zdalna zmienia design thinking

Design thinking wkracza w nowy wymiar. Dzięki środowiskom wirtualnym zespoły mogą współtworzyć, testować i analizować pomysły w czasie rzeczywistym – niezależnie od miejsca i strefy czasowej. To nie tylko narzędzie pracy zdalnej, lecz także przestrzeń do pogłębionej empatii, eksperymentowania i szybszego wdrażania innowacji.

Premium
Strategia zakorzeniona w przyszłości firmy

Technologia bez wizji to tylko narzędzie. Aby automatyzacja miała sens, musi wynikać z celów, wartości i przywództwa – a nie z mody na cyfrowość.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!