Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
INNOWACJE

Kiedy mniej produktów oznacza zwiększenie zysków

23 sierpnia 2010 3 min czytania
Mark Gottfredson
Andrzej Łokaj
Kiedy mniej produktów oznacza zwiększenie zysków

Streszczenie: Redukcja liczby oferowanych produktów może znacząco zwiększyć zyski przedsiębiorstwa. Ograniczenie asortymentu prowadzi do uproszczenia procesów wewnętrznych, co skutkuje obniżeniem kosztów o 10–25% oraz wzrostem przychodów od 5 do 40%. Mniejsza liczba wariantów ułatwia zarządzanie produkcją i zapasami, a także pomaga klientom w podejmowaniu decyzji zakupowych. Przykładem jest firma Chrysler, która poprzez redukcję opcji wyposażenia samochodów osiągnęła znaczącą poprawę wyników finansowych. MIT Sloan Management Review Polska

Pokaż więcej

Z Markiem Gottfredsonem, jednym z najbardziej uznanych konsultantów na świecie, rozmawia Andrzej Łokaj.

Wiele firm uznaje rozwój produktów za główny motor swojego rozwoju. Firmy wypuszczają więc nowe towary niemal za wszelką cenę. Trudno im się dziwić. Nowe pozycje w ofercie pozwalają uciec standaryzacji i wynikającemu z niej spadkowi zysków. Pobudzają też popyt, zwiększając przychody. Tymczasem pan radzi menedżerom, by ograniczyli liczbę nowych produktów. Co więcej, mają też zmniejszyć liczbę towarów już istniejących. Dlaczego?

Choć trudno w to uwierzyć, drastyczne zawężenie oferty wyzwala ogromny potencjał zysków. Z doświadczenia mojej firmy wynika, że koszty mogą dzięki temu spaść o 10 do 25%, a przychody wzrosnąć od 5 aż do 40%. Co zaskakujące, wzrost przychodów jest zwykle większy niż spadek kosztów. Te relacje dotyczą dużej próby – niemal 500 firm.

Faktycznie trudno w to uwierzyć. Redukcja kosztów jest oczywista, ale skąd biorą się nowe przychody?
Tak duże rezerwy kosztów i przychodów biorą się z tego samego źródła – z ograniczenia złożoności powiązań między różnymi działami w firmie. Upraszczając, im więcej w organizacji współzależnych elementów, tym większa złożoność systemu. Dodawanie kolejnych powoduje, że rosną koszty, ale też rośnie nieprzewidywalność całości. Firma musi być w stanie dostarczyć na rynek wszystkie zamówione warianty swoich towarów, ale nie potrafi przewidzieć, który z nich sprzeda się najszybciej, w jakiej liczbie, kiedy i gdzie. Nie może więc optymalnie zaplanować materiałów, produkcji i zapasów. A to generuje koszty. Z drugiej strony klient zarzucony tysiącami opcji nie jest w stanie dokonać wyboru. Kupuje więc tylko to, co dobrze zna, lub nie kupuje wcale, bo akurat sklep nie ma jego ulubionego towaru na stanie z powodu ograniczonej długości półki. W ten sposób powstają zatory w sprzedaży. Mówiąc inaczej, sprzedaż jest niższa, niż mogłaby być, gdyby klient od ręki dostał właściwy produkt we właściwym miejscu.

Czy mógłby pan podać konkretny przykład wzrostu przychodów w wyniku ograniczenia liczby wariantów oferty?

Bardzo spektakularny jest przykład firmy Chrysler Corporation. W latach osiemdziesiątych XX wieku intensywnie pomagaliśmy prezesowi Lee Iacocca w jej restrukturyzacji. Choć niewiele osób o tym wie, u podłoża wielkiego sukcesu leżało de facto radykalne zmniejszenie złożoności biznesu, w tym ograniczenie liczby wariantów produktowych. Chrysler oferował wtedy tysiące różnych opcji wyposażenia samochodu, takich jak choćby kolor karoserii lub rodzaj tapicerki. Ponieważ każda z tych opcji mogła być zestawiona z tysiącami innych, w sumie każdy klient mógł wybrać jedną z milionów kombinacji auta.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!