Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
STRATEGIA

Jak lean management i just-in-time sprawdzają się w czasach niepewności?

15 maja 2025 10 min czytania
Magdalena Desperak-Kołek
Jak koncepcje lean management i just-in-time sprawdzają się w czasach niepewności?

Streszczenie: Artykuł analizuje skuteczność lean management i strategii just-in-time (JIT) w warunkach niepewności, takich jak pandemia czy zakłócenia łańcuchów dostaw. Podkreśla, że choć JIT może zwiększać podatność na ryzyko w niestabilnym otoczeniu, to nie jest główną przyczyną problemów logistycznych. Zamiast porzucać te metody, autorzy sugerują ich adaptację poprzez zwiększenie elastyczności, dywersyfikację dostawców oraz integrację z nowymi technologiami, takimi jak automatyzacja procesów. Wskazują również na znaczenie kultury organizacyjnej opartej na ciągłym doskonaleniu i zaangażowaniu pracowników w identyfikację oraz eliminację marnotrawstwa. Artykuł konkluduje, że odpowiednio dostosowane podejście lean i JIT może nadal przynosić korzyści nawet w trudnych czasach.

Pokaż więcej

Nazbyt często reakcją biznesu na niepewne czasy jest nicnierobienie, czyli „czekanie i obserwowanie”. Niestety takie podejście oznacza, że ​​biznes nie jest przygotowany na nadchodzące zmiany. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest wykonanie proaktywnych kroków, zmierzających do uzbrojenia firmy w elastyczność, pozwalającą na szybkie reagowania na nieprzewidywalne zdarzenia. Oto, czego uczy nas podejście lean management.

Niepewność to według wielu ekspertów najgorsze, co może spotkać biznes. Nie można bowiem przyjąć za pewnik żadnego z dostępnych rozwiązań. Niektórzy decydują się nie wprowadzać żadnych działań, czekając na jakikolwiek sygnał o stabilizacji. Inni gromadzą zapasy, a jeszcze inni wybierają wręcz odwrotne rozwiązanie – reagowania na bieżąco na poszczególne sygnały. Do zalecanych rozwiązań zalicza się w tej sytuacji koncepcja „szczupłego zarządzania”, która swoimi korzeniami sięga do Japonii lat 80. Chociaż wiele z jej założeń może okazać się trafne, warto pamiętać, że czasy się zmieniły, a warunki gospodarcze podlegają ciągłej ewolucji. W związku z tym nawet do strategii opartej na elastyczności warto podejść z odrobiną dystansu i dostosować ją do wszystkich zmiennych. Jak właściwie zaimplementować lean management, ze szczególnym uwzględnieniem just-in-time, w realiach niepewności gospodarczej, żeby na tym skorzystać z jednoczesną redukcją ryzyka?

Jak zmienił się lean management?

„Uszczuplenie” zarządzania to idea, która powstała w koncernie motoryzacyjnym Toyota jako system zarządzania produkcją. W myśl japońskiej filozofii Kaizen, stawiał na ciągłe samodoskonalenie poprzez ograniczanie marnotrawstwa zasobów oraz zwiększanie efektywności wykorzystywanych środków, aby osiągnąć maksimum wydajności. Czasy jednak się zmieniają, a tym samym strategie zarządzania podlegają ciągłym modyfikacjom. Lean management stawia jednak na elastyczność na wszystkich szczeblach organizacji, co znajduje szczególne zastosowanie w dzisiejszych, dynamicznie zmieniających się czasach, również w obliczu ciągłej niepewności gospodarczej.

Warto jednak wziąć pod uwagę, jakie elementy działają tutaj na korzyść, a w jakich obszarach należałoby uwzględnić większą stabilność i przygotowanie. a także inwestowanie w kompetencje jej członków. Chociaż oryginalnie koncepcja ta dotyczyła przede wszystkim produkcji, jej zakres rozciągnął się również na inne obszary. Być może obecnie niszą, w której znajduje największe zastosowanie, jest ogólna elastyczność myślenia w stosunku do strategii. Warto wziąć w tym zakresie pod uwagę fakt, że lean management należy przede wszystkim rozumieć jako powtarzający się proces samodoskonalenia organizacji, podobny pod wieloma względami do koncepcji organizacji uczącej się, postulowanej przez Petera Senge’a w latach 90. A niektóre kwestie, takie jak stała potrzeba rozwoju, są w biznesie ponadczasowe.

Kryzys może stanowić unikatową szansę na zwiększenie efektywności wewnętrznej i ergonomii w przedsiębiorstwie

Momenty kryzysu i związane z nimi chwilowe spadki popytu na produkty przedsiębiorstwa to doskonały czas na zastanowienie się nad ergonomią i organizacją przestrzeni produkcyjnej oraz magazynowej. Zamiast bezczynnie przyglądać się sytuacji, należy zidentyfikować potencjalnie nieefektywne ułożenia i niepotrzebne elementy. Wewnątrz fabryki, bądź w elementach łańcucha logistycznego, można wdrożyć rozwiązania oparte o technikę just-in-time polegającą na ograniczaniu do minimum składowania zapasów półproduktów oraz gotowych towarów. Nie są one „pchane” przez poprzednie ogniwa w dół łańcucha dostaw, lecz „zaciągane”, gdy występuje na nie potrzeba. W rezultacie, firma nie ponosi kosztów dodatkowych zamówień, przechowywania, a także nadprodukcji danych towarów. „Wyszczuplony” layout fabryki może odblokować w niej aż do 30% miejsca. To z kolei będzie na wagę złota, gdy zamówienia znowu ruszą. Momenty zmniejszonej aktywności rynkowej to także doskonały czas na ustalenie modelu wdrażania nowych strategii w przedsiębiorstwie.

Zobacz także: Ruch kontenerowy pomiędzy Chinami i USA się załamuje. Co to oznacza dla polskich przedsiębiorców?

We współczesnym środowisku pracy, zwiększenie efektywności nie musi wymagać dużych nakładów kapitałowych

Stopniowe zwiększanie efektywności poprzez racjonalizację procesów może okazać się bardzo skuteczne w przypadku produkcji na skalę masową. W takiej sytuacji, korzyści i oszczędności działają niczym procent składany. Oszczędzone pieniądze oraz czas pracy mogą posłużyć do dalszego usprawniania procesu produkcji. Całkowity efekt może być znacznie większy od ich sumy. Do sztandarowych przykładów należą działania zwiększające efektywność wykorzystywania istniejącego oprzyrządowania bez potrzeby znaczących inwestycji kapitałowych. Według ekspertów TXM Lean Solutions, w większości przedsiębiorstw produkcyjnych, stopień sprawności kapitału fizycznego jest relatywnie niski. Skupienie się na prawidłowym utrzymaniu maszyn i dostrojeniu ich do odpowiedniego procesu produkcyjnego może znacząco podwyższyć wydajność przedsiębiorstwa. Takie działania powinny obejmować również specjalistyczne szkolenia Przykładowo, zwiększenie średniej produktywności OEE (Overall Equipment Effectivness) z 40% do 50% oznacza wzrost zdolności produkcyjnych przedsiębiorstwa o aż jedną czwartą.

Kanban i pięć zasad lean management

Metodologia lean management wypracowała poszczególne narzędzia, które pomagają w jej wprowadzaniu. Kanban to wywodząca się z Japonii metoda zarządzania pracą, która polega na wizualizacji zadań na tablicy podzielonej na kolumny odzwierciedlające etapy procesu. Na przykład: „Do zrobienia”, „W trakcie” i „Zrobione”. Chociaż samo rozwiązanie może wydawać się banalnie proste, pozwala zwiększyć przejrzystość pracy, usprawnić przepływ i ograniczyć liczbę zadań realizowanych jednocześnie. W dzisiejszych czasach istnieją wyspecjalizowane programy działające w tej metodologii, które można połączyć z narzędziami do automatyzacji przepływu pracy (workflow automation).

Równie ważne jak praktyczne narzędzia są teoretyczne podwaliny takiego sposobu myślenia o firmie. Koncepcja lean management kształtuje się wokół pięciu głównych zasad:

  • Wartość określa się z perspektywy końcowego użytkownika.
  • Należy zdefiniować łańcuch wartości dla każdego z produktów.
  • Kolejne etapy dodawania wartości muszą być połączone, aby osiągnąć płynny przepływ produktu.
  • Klienci powinni mieć możliwość uzyskania tego, czego oczekują.
  • Zarządzanie musi być ukierunkowane na osiągnięcie perfekcji – wszystkie działania i użyte środki powinny dodawać wartościowe elementy do procesu.

Określenie poszczególnych łańcuchów wartości wewnątrz firmy pozwala na ich późniejszą optymalizację. Ostatecznym celem nie jest samo zmniejszanie kosztów, lecz dostarczenie więcej wartości dla końcowych użytkowników produktów.

Strategia lean management sprawdza się w niepewnych czasach – jak przygotować się do jej wdrożenia?

Według tej metodologii, do szybkiego reagowania na zmiany w momentach kryzysowych jest potrzebne zaangażowanie wszystkich działów organizacji. Eksperci proponują oparcie systemu reagowania o tak zwane „Strategie A3”, czyli opisy działań, które mieszczą się na arkuszach tego rozmiaru. Ograniczone miejsce sprzyja temu, żeby zawarte polecenia były zwięzłe i konkretne. Przedsiębiorstwa powinny utworzyć systemy, w których strategia A3 utworzona na szczycie organizacji służy jako podstawa do podobnych dokumentów w każdym z działów. Przećwiczenie procesu szybkiej reorientacji i zmian pozwala na większą elastyczność i sprawniejsze reagowanie. To z kolei jest bezcenne w dynamicznie się zmieniającym i niepewnym środowisku. Zwłaszcza programy racjonalizacji i redukcji kosztów bardzo często nie osiągają zamierzonych skutków, gdyż są wdrażane jedynie przez wyższe szczeble organizacji. Aby osiągnąć sukces, liderzy muszą dokonać prawdziwej transformacji organizacyjnej. Sprawiając, żeby każdy pracownik czuł się zaangażowany w przedsiębiorstwo i jego misję. Przywództwo powinno okazywać uznanie i premiować pozytywne inicjatywy na wszystkich szczeblach organizacji.

Wyzwania związane z wdrażaniem i jak im podołać?

Należy jednak pamiętać także o kosztach. Stopniowa racjonalizacja procesów produkcyjnych wymaga znaczących nakładów finansowych oraz czasu ze strony kadry zarządczej. W niektórych sytuacjach bardziej efektywne może okazać się podejście skokowe (leapfrogging). Czasem modernizacja technologiczna całych linii produkcyjnych, będzie bardziej opłacalna od stopniowego rozwoju tych istniejących. Kolejnym problematycznym elementem może okazać się wprowadzenie podejścia szczupłego zarządzania do kultury organizacyjnej przedsiębiorstwa.

Szczególnie w początkowych etapach, pracownicy i menedżerowie mogą stawiać opór przed stopniowym ograniczaniem marnotrawstwa, czy zmniejszaniem ilości defektów produktów. Jest to naturalne. Wiele osób może potraktować je jako oznakę niezadowolenia z dotychczasowej jakości pracy i kojarzyć takie działania z brutalnymi cięciami personalnymi.

W takich sytuacjach, liderzy powinni jasno komunikować, że ich decyzje nie są zagrożeniem dla pracowników. Wręcz przeciwnie, zakładają wspieranie ich rozwoju i zaangażowania w doskonalenie organizacji. Liderzy muszą rozróżniać celowe wyszczuplanie w ramach przemyślanej koncepcji od prostego cięcia i redukcji kosztów, która może negatywnie się odbić na kompetencjach organizacji i jakości produktu. Należy przy tym pamiętać, że wdrażanie zasad lean management nie zawsze będzie dostosowane do wszystkich branż lub etapów funkcjonowania przedsiębiorstwa. Przywództwo organizacji powinno przygotować jasną wizję dotyczącą tego, jakie elementy i dlaczego zamierzają wprowadzać.

Czy lean management i just-in time – efektywność, czy ryzyko?

Aż do 2020 roku, wydawało się, że koncern Toyota opracował metodę just-in-time do perfekcji. Niektóre dostawy w fabrykach były wyliczone z dokładnością co do godziny. Taki system doskonale działał w przewidywalnych i stabilnych warunkach. Ze względu na swoją efektywność został przyjęty przez wiele przedsiębiorstw przemysłowych na całym świecie. Jednakże okazał się też niezwykle podatny na trudności w momencie zaburzeń w globalnych łańcuchach dostaw. Gdy w 2020 r. nastała globalna pandemia Covid-19, nawet Toyota porzuciła swoje autorskie podejście.

Just-in-time i szersze praktyki lean management były wielokrotnie obwiniane przez dziennikarzy i badaczy o spowodowanie kryzysu w łańcuchu dostaw po pandemii. Jednak prof. Gad Allona z Wharton Business School nie podziela opinii, że samo podejście do „wyszczuplania” organizacji musi wpływać negatywnie na jej odporność. Wręcz przeciwnie, zwiększanie efektywności i ograniczanie strat wpływają korzystnie na organizacje. W mniej stabilnych warunkach kluczowe jest odnalezienie odpowiedniego balansu i zachowanie rezerw na kluczowych etapach produkcji.

M. Sodhi i S. Choy na łamach Harvard Business Review podkreślają, że nawet w bardziej niepewnych czasach nie należy rezygnować z całości dobrodziejstw techniki just-in-time. Zamiast tego, proponują przyjęcie bardziej zniuansowanego podejścia polegającego na zmapowaniu łańcucha dostaw celem identyfikacji segmentów, które mogą operować na tej zasadzie. Pomiędzy nimi należy zachowywać pewien poziom zapasów jako bufory na wypadek nieprzewidzianych zdarzeń. Wdrożenie nowoczesnych narzędzi technologicznych korzystających z technologii takich jak IoT (Internet rzeczy) lub AI pozwoli na lepszą kontrolę i dokładniejsze przewidywanie zapotrzebowania. Wreszcie, bardzo ważną rolę odgrywa relacja z dostawcami i wzajemne zaufanie. Bliska współpraca pozwala liczyć na nich nawet w kryzysowej sytuacji.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Multimedia
Metaverse to szansa dla biznesu. Czy Twoja firma jest gotowa?

W świecie zdominowanym przez sztuczną inteligencję, Metaverse może wydawać się technologią drugiego planu. Jednak ignorowanie jej potencjału to błąd strategiczny. Dowiedz się, dlaczego technologia Metaverse, mimo obecnej fazy rozwoju, jest kluczowa dla przyszłości biznesu i jak firmy mogą przygotować się na nadchodzącą transformację.

Horyzontalna ilustracja 3D w stylu hiperrealistycznym przedstawia długą, cienką belkę zawieszoną na centralnym trójkątnym wsporniku. Po lewej stronie belki znajduje się przezroczysty sześcian z delikatnie świecącymi, schematycznymi wzorami przypominającymi układ scalony – symbolizując sztuczną inteligencję. Po prawej stronie – surowy, ciężki kamień o nieregularnej fakturze – symbol ludzkiego myślenia i refleksji. Kompozycja jest idealnie wyważona, a tło utrzymane w subtelnym gradiencie błękitno-beżowego światła tworzy spokojną, kontemplacyjną atmosferę. Czy sztuczna inteligencja osłabia zdolności krytycznego myślenia liderów biznesu?

Sztuczna inteligencja radykalnie przekształca współczesne zarządzanie, stawiając przed liderami fundamentalne pytanie strategiczne. Czy jednocześnie systematyczne poleganie na zaawansowane systemy AI nie prowadzi do erozji kluczowych kompetencji poznawczych kadry kierowniczej?

Analitycy Brookings Institution przedstawili niepokojące ostrzeżenie. Nadmierne zaufanie do systemów AI może systematycznie osłabiać zdolności kreatywnego oraz krytycznego myślenia w organizacjach. Zjawisko to przypomina mechanizm, w którym technologie GPS ograniczyły umiejętności nawigacyjne, a wyszukiwarki internetowe zredukowały potrzebę zapamiętywania faktów.

Mechanizm intelektualnej degeneracji: zaufanie kontra weryfikacja

Kluczowym czynnikiem degradacji poznawczej jest bezwarunkowe zaufanie do technologii. Systemy AI generują pozornie precyzyjne odpowiedzi w ułamkach sekund, w rezultacie tworząc złudne wrażenie nieomylności algorytmów.

Badanie Microsoft/CMU ujawniło krytyczny wzorzec behawioralny. Użytkownicy narzędzi generatywnych automatycznie akceptują propozycje AI bez pogłębionej analizy. Co więcej, szczególnie niebezpieczne okazuje się przekonujące przedstawienie interfejsu algorytmu.

Polacy chcą AI w pracy – ale na własnych zasadach. Co zaufanie do wirtualnych agentów mówi o przyszłości przywództwa?

Coraz więcej firm wdraża wirtualnych asystentów i analityków opartych na sztucznej inteligencji, chcąc zyskać na efektywności i innowacyjności. Ale co na to pracownicy? Najnowsze badanie przeprowadzone przez ASM na zlecenie Salesforce ujawnia jednoznacznie: Polacy są otwarci na AI w miejscu pracy, ale tylko pod warunkiem zachowania kontroli i zrozumienia jej działania.

Gorące serca i brutalna rzeczywistość, czyli o budowaniu empatii w organizacji

Empatia liderów to za mało, gdy systemy, procesy i decyzje organizacji świadczą o braku troski. Oto cztery strategie, które skutecznie adresują to wyzwanie.  W świecie biznesu często słyszymy o „wyścigu szczurów” i bezwzględnym pięciu się po korporacyjnej drabinie „po trupach”. Taki scenariusz często przywodzi na myśl „Władcę Much”, gdzie prym wiodą najsilniejsi, a słabsi muszą ustąpić. Wielu uważa, że aby przetrwać i odnieść sukces, po prostu „trzeba być twardym”. Ale czy to jedyna droga?

Konferencja „Odpowiedzialny biznes w praktyce – zrównoważony rozwój jako klucz do przyszłości”

Podsumowanie

Konferencja „Odpowiedzialny biznes w praktyce – zrównoważony rozwój jako klucz do przyszłości” odbyła się 15 kwietnia 2025 roku z inicjatywy ICAN Institute oraz Partnerów. Wydarzenie było poświęcone tematyce zrównoważonego rozwoju, ESG oraz społecznej odpowiedzialności biznesu.

Obecność licznych przedstawicieli biznesu oraz ich aktywne uczestnictwo w dyskusjach miały istotny wpływ na wysoki poziom merytoryczny konferencji. Wymiana wiedzy, doświadczeń i dobrych praktyk w zakresie ESG stanowiła ważny element wydarzenia, przyczyniając się do kształtowania odpowiedzialnych postaw w środowisku biznesowym oraz wspierania długofalowych, wartościowych inicjatyw.

Pięć lekcji przywództwa dla „twardych” prezesów

Choć może się wydawać, że styl przywództwa oparty na kontroli i wydawaniu poleceń wraca do łask, rzeczywistość pokazuje coś zupełnie innego — to liderzy o wysokiej inteligencji emocjonalnej osiągają lepsze rezultaty

Jak fundusz Apollo wdraża AI w spółkach portfelowych

Apollo Global Management uczyniło ze sztucznej inteligencji priorytet: intensywnie pracuje nad rozwojem zdolności AI w swoich spółkach portfelowych, by uczynić je bardziej konkurencyjnymi i wartościowymi. Firma szczegółowo analizuje, jaki wpływ może mieć wdrożenie AI na projekty w tych spółkach oraz jak ewoluuje wykorzystanie AI w ich branżach. Sukcesy Apollo z ostatnich pięciu lat stanowią dowód, że AI może już dziś tworzyć realną wartość biznesową.

Spójrz na swoją firmę z zewnątrz, aby ocenić jej atuty Chcesz przestać popełniać te same błędy? Spójrz na swoją organizację z zewnątrz!

Liderzy muszą nauczyć się patrzeć na własną organizację oczami innych. Kluczowe znaczenie ma tu umiejętność zdystansowania się wobec osobistych emocji i spojrzenie z zewnątrz, na przykład oczami potencjalnego inwestora. Istotne jest również nawiązanie dialogu z pracownikami lub kontrahentami. Pozwala to dostrzec nowe możliwości oraz ukryte zagrożenia.

„Ślepe punkty” przywództwa

Samoewaluacja  to wyjątkowo trudne zadanie. Tymczasem liderzy stojący na czele organizacji powinni dokonywać jej cyklicznie. I to nie tylko w kontekście oceny samego siebie, ale też całej działalności. Szukając odpowiedzi na strategiczne dylematy, osoby zarządzające często angażują się w prowadzenie coraz to większej liczby badań i analiz. W wielu sytuacjach jednak może się wydawać, że wynikają z nich wciąż te same wnioski i rozwiązania, a cały proces myślowy kołem się toczy. Jak wskazuje ekspertyza McKinsey & Company takie sytuacje mogą pojawiać się wtedy, kiedy pomija się tak zwane ślepe punkty przywództwa. Są to obszary, w których łatwo nie zauważyć istotnych kwestii. To zjawisko może nasilać się ze względu na utarte przekonania, ograniczenia poznawcze lub brak różnorodności perspektyw. Przywódcy są często tak mocno zaangażowani w losy firmy, że nie zauważają swojego zbytniego przywiązania do znanych rozwiązań. Ponadto wielostopniowa struktura hierarchiczna oraz zawiły sposób raportowania może zakrzywiać informacje docierające na szczyt.

Cieśnina Ormuz: ceny ropy i łańcuchy dostaw pod presją

Kiedy wojna wybucha w sercu globalnego szlaku paliwowego, konsekwencje są natychmiastowe: rosną ceny paliw, spadają indeksy, narasta niepewność. Cieśnina Ormuz – wąskie gardło, przez które przepływa jedna trzecia światowej ropy raz jeszcze przypomina, jak bardzo biznes jest uzależniony od geopolityki. Czy Europa i Polska są gotowe na kolejne uderzenie w gospodarkę?

Multimedia
Ukryty rynek pracy menedżerów: nowa rzeczywistość rekrutacyjna

Rynek pracy, szczególnie dla kadry menedżerskiej i C-level, dynamicznie się zmienia. W ostatnich latach obserwowana jest ograniczona liczba publikowanych ofert pracy, a procesy rekrutacyjne wydłużają się, osiągając nawet kilkanaście etapów. Agnieszka Myśliwczyk, IT headhunterka i ekspertka rynku, podkreśla, że nie jest to tyle kryzys, co „wyzwanie”, z którym mierzą się liderzy. Ważne jest także odważne sięganie po nowe, z ciekawością i satysfakcją, bez „dziadowania” czy poczucia zmęczenia życiem. Mimo wyzwań, takich jak ageizm czy podwójna dyskryminacja kobiet 50+, optymizm i proaktywne podejście są kluczowe.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!