Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
BIZNES I TECHNOLOGIE
Polska flaga

Firmy platformowe rosną dzięki efektom sieciowym

1 czerwca 2016 4 min czytania
Kacper Winiarczyk
Firmy platformowe rosną dzięki efektom sieciowym

Streszczenie: Firmy platformowe osiągają przewagę konkurencyjną dzięki efektom sieciowym, które pojawiają się, gdy liczba dostawców na platformie jest możliwie największa. W przeciwieństwie do tradycyjnych przedsiębiorstw o liniowym procesie tworzenia wartości, platformy mogą szybko i elastycznie reagować na potrzeby rynku. Dzięki monitorowaniu danych w czasie rzeczywistym, takich jak obrót firmy, zaangażowanie użytkowników czy ocena jakości usług, platformy mogą przeprowadzać eksperymenty mające na celu wzrost biznesu. Przykładem jest firma Uber, która może początkowo przypisywać nowym użytkownikom najlepszych kierowców, a jeśli okaże się, że dobre pierwsze wrażenie zwiększa wartość klienta, platforma może podnieść minimalny akceptowany poziom usług kierowców. MIT Sloan Management Review Polska

Pokaż więcej

Na dłuższą metę jedynie odpowiednio duża skala biznesu może zagwarantować przewagę firmom platformowym. Pozytywne efekty sieciowe po stronie dostawców pojawiają się wtedy, gdy ich liczba jest możliwie największa.

Przewagą firm platformowych nad tradycyjnymi przedsiębiorstwami o liniowym procesie tworzenia wartości jest możliwość wyjątkowo szybkiego i elastycznego reagowania na potrzeby rynku. Szybkie i zdecydowane reakcje platform są oparte przede wszystkim na danych prezentowanych w formie odpowiednich mierników. W czasie rzeczywistym opisują one kondycję rynku, rozumianą jako obrót firmy, zaangażowanie ze strony użytkowników i ocenę jakości usługi. Szybkie zmiany – pozwalają na nie płynna struktura popytu i możliwości wynikające z pełnego nadzoru nad platformą – umożliwiają także przeprowadzenie wielu eksperymentów, które mogą przełożyć się na wzrost biznesu. Na przykład firma Uber może początkowo przypisywać grupie nowych użytkowników wyłącznie najlepszych i najbardziej doświadczonych dostawców/kierowców. Jeśli okaże się, że dobre pierwsze wrażenie wpływa na statystycznie istotne zwiększenie się „życiowej wartości pasażera”, to platforma może podjąć decyzję o podniesieniu minimalnego akceptowanego poziomu usług kierowcy, ocenianego na podstawie opinii pasażerów.

Charakter działalności Ubera jako dwustronnej sieci, czy też platformy, pozwala przede wszystkim na niezwykle szybką ekspansję zagraniczną i krajową. Jak w każdej firmie technologicznej, kluczowe dla sukcesu jest odpowiednie wdrożenie na rynek rozwiązania – w Stanach Zjednoczonych równolegle z Uberem wystartowało wiele platform o podobnym charakterze, a o sukcesie Ubera zadecydowała skutecznie przeprowadzona ekspansja na lokalnych rynkach. Wychodząc na rynki zagraniczne, Uber mógł skorzystać z przewagi pierwszeństwa (first‑mover advantage), która szczególnie w początkowym stadium rozwoju pozwala wykorzystać efekt kuli śniegowej, co dodatkowo wzmacnia pozytywne efekty sieciowe.

Czynniki, które zadecydowały o sukcesie Ubera w Stanach Zjednoczonych, a także w Polsce, są niezwykle trudne do skopiowania przez potencjalną konkurencję. Przewagę stanowi m.in. unikatowa kultura korporacyjna, oparta na daleko posuniętej merytokracji, unikaniu niepotrzebnej biurokracji i dużej osobistej odpowiedzialności pracowników za lokalne rynki. Największą przewagą wynikającą z faktu, że Uber jest platformą, jest jednak wysoka liczba interakcji pomiędzy dostawcami usług a ich odbiorcami. Mimo stosunkowo niskiej lojalności (nie należy jej mylić z brakiem zaangażowania) ciągłe badania elastyczności cenowej i jakościowej popytu, przeprowadzane w czasie rzeczywistym przy okazji właściwie każdego przejazdu, pozwalają na szybkie dostosowanie się do oczekiwań rynku. Pozytywne efekty sieciowe wynikające ze skali działalności ograniczają też zagrożenie ze strony nowych graczy.

Polski rynek ze względu na sposób działania Ubera nie jest wyjątkiem. Pasażerowie na całym świecie potrzebują przystępnego cenowo, wygodnego i bezpiecznego transportu. Z naszych doświadczeń wynika, że Polacy są niezwykle otwarci na innowacyjne rozwiązania – szybko przyzwyczaili się do płatności zbliżeniowych i za pośrednictwem Internetu. Ich zarobki w porównaniu z Europą Zachodnią są stosunkowo niskie, co w połączeniu z typowo polską przedsiębiorczością sprawia, że wiele osób szuka sposobu na poprawienie swojej sytuacji materialnej. Dlatego spodziewamy się szybkiego rozwoju biznesu Ubera w Polsce – dziś Polska jest dla nas trzecim największym rynkiem w Unii Europejskiej, wyprzedzają ją tylko Francja i Wielka Brytania.

Długoterminowo jedynie duża skala biznesu jest w stanie zapewnić przewagę platformom takim jak Uber. Silne pozytywne efekty sieciowe po stronie dostawców pojawiają się wtedy, gdy ich liczba jest możliwie największa. W kontekście Ubera oznacza to, że firma powinna maksymalizować liczbę kierowców, a także sprawiać, że ich czas dojazdu do pasażera skraca się, co pozwala zwiększyć przychód kierowcy. Zwiększone zyski kierowców pozwalają na obniżkę cen, co przyciąga jeszcze więcej chętnych pasażerów, a więc kierowcy krócej czekają na kurs. Mimo że na pierwszy rzut oka wygląda to na klasyczną pozytywną pętlę sprzężenia zwrotnego, to przy tak dużym poziomie skomplikowania i skali całego systemu wyłącznie firmy o odpowiednio zaawansowanych technologiach są w stanie wdrożyć tego typu rozwiązania. Dodatkowo duże efekty skali po obu stronach platformy pozwalają na uruchomienie usług takich jak uberPOOL, czyli dobieranie do auta większej liczby nieznających się pasażerów, by jeszcze bardziej zwiększyć dostępność cenową produktu, a jednocześnie zapewnić godziwe zarobki kierowcom.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!