Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
BIZNES I TECHNOLOGIE

Firmy medyczne u progu zmian

15 stycznia 2019 9 min czytania
Jacek Rozwadowski
Firmy medyczne u progu zmian

Coraz większa dostępność usług medycznych, rozwój technologii mobilnych i duża konkurencja mogą doprowadzić do istotnych zmian w branży. O dzisiejszych wyzwaniach i przyszłości komercyjnego rynku medycznego w Polsce rozmawiamy z Jackiem Rozwadowskim, prezesem, dyrektorem zarządzającym enel‑med.

Partnerem materiału jest enel‑med.

W jaki sposób polska branża medyczna wpisuje się w trend profilaktyki i przeciwdziałania skutkom chorób cywilizacyjnych?

Profilaktyka wciąż zyskuje na znaczeniu i ma istotny wpływ na zmiany w branży medycznej. Działając na rynku usług medycznych od 25 lat, obserwujemy wewnętrzne wskaźniki, które pokazują, że nasi pacjenci są coraz bardziej świadomi chorób takich jak: nadciśnienie, cukrzyca, choroby kręgosłupa, choroby nowotworowe czy depresja. Częściej badamy się profilaktycznie i w coraz to większym stopniu korzystamy z usług medycznych. Mimo to uważam, że świadomość wagi profilaktyki jest wciąż stosunkowo niewielka. Im ciężej pracujemy, im mniej czasu mamy dla siebie, tym częściej zapominamy o własnym zdrowiu.

Wśród pacjentów pokutuje błędne przekonanie, że badania kontrolne są uciążliwe, że potrzebujemy dużo czasu, by sprawdzić swój stan zdrowia. Aby zmienić to postrzeganie, tworzymy wiele usług, takich jak: tematyczne zestawy badań – np. kardiologicznych czy onkologicznych – które zawierają konsultacje, badania diagnostyczne i obrazowe, dostępne za kwotę kilkuset złotych. Pacjent zyskuje pewność, że zawał, cukrzyca czy problemy onkologiczne aktualnie go nie dotyczą. Przy okazji pacjent dowiaduje się, co robić, aby zapobiec chorobie lub w przypadku zdiagnozowania choroby, jakie leczenie podjąć, aby nadal cieszyć się zdrowiem.

Biznes nie istnieje bez strategii. »

Dla posiadaczy abonamentów, jak i dla klientów indywidualnych enel‑med już od ponad dekady oferujemy popularny program „24h dla zdrowia”, w ramach którego w ciągu jednego dnia przeprowadzamy szereg badań. Mamy stałych klientów, najczęściej menedżerów wyższego szczebla, którzy przechodzą takie testy regularnie, finansując je samodzielnie lub korzystając z benefitu zagwarantowanego przez firmę. Cykliczność jest podstawą profilaktyki, która nie leży w ludzkiej naturze, dlatego tak ważne są narzędzia, które mobilizują nas do badania się. W naszej blisko milionowej grupie pacjentów wyróżniają się dwie dominujące podgrupy: pierwsza, która leczy się za często, tzn. bez wyraźnych wskazań medycznych, prosząc lekarzy o kolejne zestawy badań na choroby wyszukane w sieci, oraz druga, która stanowczo za rzadko korzysta z usług medycznych – w tym z badań profilaktycznych. Obie grupy działają na swoją własną niekorzyść, dlatego tak ważne są działania edukacyjne. Jako przedstawiciele rynku medycznego musimy stale komunikować konieczność troski o zdrowie. Nie tylko przez badania, ale także rozmowę na temat diety, uprawiania sportu i właściwego podejścia do codziennej aktywności zawodowej. Ponad rok temu uruchomiliśmy nasz portal internetowy enelzdrowie, by szerzej propagować wiedzę o zdrowym stylu życia, a co za tym idzie – profilaktyce, ukazując ważne kwestie w przystępnej i atrakcyjnej formie.

Potrzeba wiedzy na ten temat stale rośnie. Dla naszych klientów korporacyjnych organizujemy wykłady dotyczące: profilaktyki zdrowotnej, walki z chorobami cywilizacyjnymi, radzenia sobie ze stresem czy wypalenia zawodowego. Obecenie korzysta z nich ok. 7% firm, z którymi współpracujemy. Widzimy rosnącą aktywność prozdrowotną wśród pracowników. Pracodawcy, w odpowiedzi na ich potrzeby, poszerzają zakres pakietów o nowe usługi, takie jak rehabilitacja czy profilaktyka stomatologiczna.

Jak enel‑med rozwija swoją działalność pod kątem mobilności i digitalizacji?

Od dwóch lat w enel‑med oferujemy naszym pacjentom dostęp do e‑wizyt – możliwości konsultacji z lekarzem przez internet w formie wideo, chatu lub telerozmowy. W tej chwili nasi klienci mogą skorzystać z e‑wizyty u lekarzy 8 specjalizacji. Usługa bardzo szybko się spopularyzowała. Obecnie 6% konsultacji odbywa się za pomocą urządzenia mobilnego czy komputera. Niezwykle ważny dla tego projektu jest fakt, że w świetle prawa e‑wizyty są traktowane równorzędnie ze standardowymi wizytami w gabinecie lekarskim. Dziś po e‑wizycie tworzy się dokumentację medyczną. To nie wszystko. W związku z rozporządzeniem z dnia 1.03.2018 pojawiła się możliwość wystawiania e‑recept. Co prawda są one realizowane wyłącznie w wybranych aptekach, wyposażonych w odpowiedni system, jednak od końca roku wszystkie apteki mają zostać podłączone do platformy ministerialnej P1, co umożliwi realizację e‑recept w każdej aptece. Podczas e‑wizyty, gdy nie ma konieczności wykonania badania przedmiotowego, możliwe jest wystawienie e‑zwolnienia. Okazuje się więc, że technologiczna możliwość odbycia wizyty z domu pociągnęła za sobą rozwiązania systemowe, które na pewno w jakimś stopniu odciążą pracujących lekarzy w klinikach. Duża część wizyt u lekarza to wizyty związane z przedłużeniem recept, potwierdzeniem terapii, a także interpretacją wyników badań analitycznych lub obrazowych. Czy jednak możemy mówić o rewolucji? Moim zdaniem e‑wizyty pozostaną uzupełnieniem tradycyjnych wizyt w gabinetach lekarskich, ale staną się istotnym elementem kompleksowej opieki, którą proponujemy naszym pacjentom. Lekarze będą bardziej dostępni, co na pewno spotka się z entuzjazmem klientów mieszkających poza dużymi ośrodkami miejskimi, w których brakuje dostępu do pewnych specjalizacji. Co z pacjentami, którzy muszą przejść choćby najprostsze badanie diagnostyczne? Rozwiązaniem może okazać się projekt, nad którym właśnie pracujemy. To zestaw urządzeń do e‑diagnostyki, takich jak: stetoskop, kamera wewnątrzustna, ciśnieniomierz czy termometr, których pomiary można zintegrować z naszym systemem medycznym. Naszą ideą jest, aby z takiej „stacji e‑diagnostycznej” korzystały wszystkie rodziny objęte opieką enel‑med. Projekt ten pomoże w ogromnym stopniu zwiększyć wygodę pacjenta, obniżyć koszty i odciążyć lekarzy – zwłaszcza w okresie zwiększonej liczby zachorowań na grypę, kiedy popyt na wizyty lekarskie zwiększa się kilkukrotnie.

Wśród pacjentów pokutuje błędne przekonanie, że badania kontrolne są uciążliwe, że potrzebujemy dużo czasu oraz determinacji, aby sprawdzić swój stan zdrowia.

Jakie bariery przed branżą medyczną stawia panujący dziś w Polsce rynek pracownika?

Zatrudniamy obecnie 2000 lekarzy i jest to najmniej rotująca grupa pracowników w firmie. To dlatego, że oprócz możliwości oferowania konkurencyjnych stawek, zachowujemy dbałość o pracownika właściwą firmie rodzinnej. Wychodzimy naprzeciw potrzebom lekarzy, upraszczamy procesy administracyjne, wdrażamy nowe narzędzia. Regularnie, co 6 miesięcy, badamy poziom satysfakcji naszych lekarzy z pracy. Jeszcze dwa lata temu ocenialiśmy lekarzy głównie na podstawie opinii menedżerów placówki. Jednak ten system z oczywistych względów wymagał korekty. Perspektywa menedżera różni się jednak od perspektywy klienta, a to właśnie opinia klientów liczy się dla nas najbardziej. Od lat badamy poziom zadowolenia klientów z wizyt. Podczas ostatniego badania zebraliśmy ponad 220 tysięcy ankiet. W sześciostopniowej skali średnia satysfakcja klientów wynosi 5,6.

Jak będzie zmieniał się rynek medyczny w ciągu najbliższych lat? Czy coraz niższe ceny i marże będą miały wpływ na jakość usług medycznych i dostępność najnowszych technik terapeutycznych?

Komercyjny rynek medyczny w sektorze B2B od dawna jest polem walki cenowej pomiędzy największymi graczami. Przy rosnących potrzebach zdrowotnych i wzroście kosztów wytworzenia usługi medycznej utrzymywanie cen na niskim poziomie spowodowało wydłużenie czasu oczekiwania na specjalistę.

Coraz częściej lekarze kierują pacjentów na kosztowne badania, dzięki czemu rozpoznanie następuje szybciej i trafniej, ale jest zdecydowanie droższe. Mimo optymalizacji procesów i zastosowania coraz to nowych technologii zastępujących pracę ludzi (np. aplikacja mobilna, z której korzysta ponad 100 tys. pacjentów, odwołanie wizyty przez sms) nadal borykamy się z niską zgłaszalnością na wizyty. Lekarz czeka na pacjenta, inny pacjent nie może skorzystać, a my ponosimy koszty niezadowolenia z czasu oczekiwania na specjalistę; specjalistę, którego stawki zgodnie z danymi GUS rosną o ok. 7% rocznie. Myślę, że rynek medyczny doszedł w pewnym sensie do ściany i firmy takie jak nasza będą musiały podjąć decyzję o podniesieniu cen.

Jest to relatywnie prostsze do wykonania w przypadku klientów indywidualnych, dla których marże za pojedyncze usługi są i tak wyższe. Inaczej rzecz się ma w przypadku abonamentów, gdzie w grę wchodzą wieloletnie kontrakty. Ryzyko utraty przychodu zniechęca do podnoszenia cen. Musimy jednak podejmować takie działania, jeśli chcemy utrzymać jakość, do jakiej przyzwyczailiśmy naszych klientów przez lata. W dobie rynku pracownika i konieczności dbania o swój zespół liczymy, że klienci B2B zrozumieją, że wartościowy benefit, jakiego chcą pracownicy, musi kosztować więcej niż stawki, do których się przyzwyczaili. Dynamika wzrostu cen musi zacząć gonić dynamikę sprzedaży, która w abonamentach wynosi około 20%. Ważne jest, aby opieka prywatna dawała satysfakcję zarówno pracodawcom, jak i – a może przede wszystkim – pracownikom.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Jak poprawić możliwości ochrony zdrowia? »

Kierunki rozwoju zwiększające efektywność opieki zdrowotnej 

Szymon Piątkowski PL

Poznaj 9 ważnych kierunków rozwoju mających znaczenie dla efektywnego funkcjonowania ochrony zdrowia.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Case study
Premium
Czy planowanie strategiczne ma jeszcze sens?

Krakowski producent słodyczy Zafiro Sweets był przez lata doceniany w branży i wśród pracowników za wieloletni, stabilny wzrost poparty wysoką jakością produktów. Turbulencje rynkowe, napędzane dynamiką mediów społecznościowych i zmieniającymi się oczekiwaniami klientów, podważyły jednak jego dotychczasowy model działania, oparty na planowaniu strategicznym. Firma szuka sposobu, który pozwoli jej się zaadaptować do szybkich zmian zachodzących w jej otoczeniu. Marta Wilczyńska, CEO Zafiro Sweets, z niedowierzaniem patrzyła na slajd, który dostała od działu sprzedaży. Siedziała w restauracji w warszawskim Koneserze, gdzie wraz z Tomaszem Lemańskim, dyrektorem operacyjnym, oraz Justyną Sawicką, dyrektorką marketingu, uczestniczyli w Festiwalu Słodkości – jednej z branżowych imprez, które sponsorowali.

Premium
Zalecenia prof. Kazimierza suwalskiego dla młodych i doświadczonych liderów

Doświadczenie prof. Kazimierza Suwalskiego, chirurga i lidera, przekłada się na uniwersalne zasady skutecznego przywództwa. Poniższe zestawienie to zbiór praktycznych wskazówek, które wspierają rozwój zarówno młodych, jak i doświadczonych liderów – od budowania autorytetu i zarządzania zespołem po radzenie sobie z kryzysami i sukcesję przywództwa.

Premium
Z sali operacyjnej do gabinetu lidera

Droga od chirurga do lidera wymagała nie tylko zmiany kompetencji, ale też perspektywy. Profesor Kazimierz Suwalski, pionier polskiej kardiochirurgii, dzieli się doświadczeniami z budowania zespołów, instytucji i kultury przywództwa opartej na transparentności, zaufaniu i odpowiedzialności. Podkreśla,
że kluczowymi kwestiami są: mentoring, zarządzanie silnymi osobowościami i świadome rozwijanie talentów. Przypomina, że prawdziwe przywództwo nie ustaje wraz z końcem kariery – trwa, gdy potrafimy dzielić się wiedzą i tworzyć przestrzeń do wzrostu innych.

Causal ML
Premium
Jak skutecznie wdrożyć przyczynowe uczenie maszynowe (Causal ML) w organizacji?

Coraz więcej firm dostrzega potencjał Causal ML jako narzędzia wspierającego podejmowanie trafnych decyzji. Jednak skuteczne wdrożenie tego podejścia wymaga czegoś więcej niż zaawansowanych algorytmów — potrzebne są właściwe pytania, odpowiednie dane oraz współpraca interdyscyplinarnych zespołów.

Premium
Nowe podejście do uczenia maszynowego odpowiada na pytania „co by było, gdyby”

Causal ML – nowatorskie podejście w uczeniu maszynowym – daje kadrze zarządzającej nowe narzędzie do oceny skutków decyzji strategicznych. Umożliwia pewniejsze eksplorowanie alternatywnych scenariuszy, dzięki czemu wspiera podejmowanie bardziej świadomych i trafnych decyzji biznesowych. Tradycyjne systemy uczenia maszynowego (machine learning, ML) zdobyły szerokie uznanie jako narzędzia wspomagające procesy decyzyjne, szczególnie tam, gdzie kluczowe jest oszacowanie prawdopodobieństwa konkretnego zdarzenia, na przykład zdolności kredytowej klienta. Klasyczne modele ML opierają jednak swoje predykcje głównie na identyfikowaniu korelacji w danych. Taka metodologia, choć użyteczna w pewnych kontekstach, okazuje się niewystarczająca, a wręcz może wprowadzać w błąd, szczególnie wtedy, gdy menedżerowie starają się przewidzieć realny wpływ swoich decyzji na wyniki biznesowe.

Premium
Czy znasz cel swojej organizacji?

Ankieta redakcji „MIT Sloan Management Review Polska” została przeprowadzona wśród użytkowników platformy LinkedIn – w większości osób zajmujących stanowiska kierownicze, menedżerskie i eksperckie. Grupa ta jest szczególnie istotna w kontekście budowania oraz komunikowania celu organizacji, ponieważ to właśnie liderzy średniego i wyższego szczebla odpowiadają zarówno za interpretację celu, jak i przekładanie go na codzienne działania zespołów. Ankieta miała sprawdzić, w jakim stopniu pracownicy identyfikują się z celem działania swojej organizacji.

Premium
AI zmienia zasady gry – jakich liderów IT dziś potrzebujemy?

Wielu dyrektorom ds. informatyki (CIO) brakuje zarówno czasu, jak i odpowiednich kompetencji oraz formalnych uprawnień, by skutecznie mierzyć się z wyzwaniami kulturowymi i organizacyjnymi, które mogą utrudniać wdrażanie inicjatyw związanych ze sztuczną inteligencją. Nadszedł moment, by poszerzyć zakres ich ról.

Sztuczna inteligencja fundamentalnie przekształca sposób działania organizacji i ta transformacja wykracza daleko poza samą techniczną implementację. Nowoczesne systemy AI coraz częściej przejmują zadania dotąd wykonywane przez ludzi, co nierzadko wymaga od pracowników przekwalifikowania, podnoszenia kompetencji oraz rozwoju umiejętności, takich jak myślenie krytyczne. Aby skutecznie zarządzać nowym modelem współpracy ludzi i technologii, liderzy muszą rozumieć złożone czynniki ludzkie i organizacyjne, takie jak zwinność i zmiany kulturowe, dynamikę osobowości oraz inteligencję emocjonalną.

Mimo to większość organizacji nadal postrzega wdrażanie sztucznej inteligencji przede wszystkim jako wyzwanie natury technicznej, a obecne role liderów technologicznych odzwierciedlają to podejście. Zgodnie z raportem Foundry’s 2024 State of the CIO aż 85% liderów IT uważa, że dyrektorzy ds. informatyki (CIO) coraz częściej pełnią funkcję agentów zmian w swoich organizacjach. Jedynie 28% z nich twierdzi, że kierowanie transformacją jest dla nich priorytetem.

Jak firmy z Chin pokonują bariery i zdobywają nowe rynki
Premium
Wskazówki wdrożeniowe dla polskich firm planujących ekspansję zagraniczną

Polskie firmy, które chcą skutecznie zaistnieć na rynkach zagranicznych, muszą porzucić myślenie w kategoriach całych krajów i skupić się na konkretnych miastach, niszach oraz kanałach cyfrowych. Poniższe zestawienie prezentuje trzy praktyczne strategie, które – przy odpowiednim dopasowaniu do lokalnych realiów – pozwalają przezwyciężyć bariery wejścia i efektywnie rozwijać działalność poza granicami Polski.

Premium
Chiny w transformacji. Nowa era przedsiębiorczości

Chiny przechodzą fascynującą transformację, która zmienia je w globalnego lidera innowacji i technologii. Dziś kraj ten, jeszcze kilka dekad temu borykający się z ubóstwem i izolacją, jest miejscem, gdzie młodsze pokolenie przedsiębiorców wyznacza nowe standardy na światowych rynkach.

Premium
ROLA WARTOŚCI W KULTURZE WSPIERAJĄCEJ ZMIANY I ZAANGAŻOWANIE PRACOWNIKÓW

Transformacja Avivy w Polsce to historia konsekwentnego działania w oparciu o wartości, które nie tylko przetrwały zmiany właścicielskie, lecz także stały się fundamentem dalszego rozwoju.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!