Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
INNOWACJE

Dlaczego to przejęcie… – komentarz 3

1 kwietnia 2005 5 min czytania
Adam Surowski

Streszczenie: Przejęcie „Integra Systems” przez „KrollSoft” wymaga uprzedniego stworzenia koncepcji biznesowej dla nowo powstałej organizacji. Kluczowym elementem tej koncepcji jest model marketingowy, obejmujący zarządzanie sprzedażą i relacjami z klientami. Obecnie najpilniejszym zadaniem dla prezesa połączonych firm jest opracowanie tego modelu.

Pokaż więcej

Chodzi o osiągnięcie wspólnoty celów handlowców i konsultantów poprzez zintegrowanie procesów sprzedaży produktów standardowych (programy) i zindywidualizowanych (usługi doradcze dla klienta). Stopień tej integracji może być różny, włącznie z integracją organizacyjną handlowców i konsultantów w zespołach rozliczanych z efektów pracy. Zakładane efekty mogą mieć charakter planu sprzedaży lub wyniku finansowego ustalonego na poziomie operacyjnym (w zależności od analizy racjonalności budżetowania takich komórek). W takim zespole/zespołach powinno dochodzić do wzajemnego przenikania pozytywnych walorów obu grup zawodowych – „kultury słuchania”, jaką posiadają konsultanci, z bardziej ofensywnymi technikami sprzedaży, w których wyspecjalizowali się handlowcy.

Na razie pozytywne przykłady współpracy konsultantów i handlowców przy realizacji kontraktów są wyjątkiem, z którego nie wyciąga się żadnych wniosków w sprawach zmian regulacyjnych w firmie. Ewa Dybowska i Marek Gawłowski odczuli potrzebę kooperacji i „oddolnie” wcielili w życie ideę pracy zespołowej. Bardzo ważne jest, aby właśnie tego typu ludzie uczestniczyli w procesie zmian organizacyjnych i regulacyjnych w połączonym „KrollSofcie”.

Przejęcie „Integra Systems” przez „KrollSoft” powinno być poprzedzone wykreowaniem koncepcji biznesowej dla nowo powstałego organizmu. Jej podstawowym elementem musi być model marketingowy, obejmujący zarządzanie sprzedażą i relacjami z klientami. Stworzenie go to obecnie najpilniejsze zadanie do rozwiązania dla prezesa połączonych firm.

Ale niezależnie od wypracowania nowego modelu marketingu w firmie tej należy, w moim przekonaniu, zmienić system wynagradzania handlowców. Zdecydowanie trzeba uwzględnić fakt, że konsultanci też sprzedają. I nie polega to jedynie na podpisaniu przez nich umów sprzedaży, ale na dobrej, sumiennej i kreatywnej obsłudze klienta. Ta obsługa przynosi pozytywne referencje, które są nie do przecenienia przy sprzedaży usług doradczych. Nie sposób zaprzeczyć, że usługi doradcze będą sprzedawać się z wyższą dynamiką niż programy. Trudno zgodzić się z obecną praktyką wynagradzania handlowców za sprzedaż niebędącą ich udziałem.

Jak więc zbudować taki nowy model zarządzania sprzedażą?

Wydaje się, że najbardziej efektywną metodą jest metoda warsztatowa z udziałem moderatora. Jola Bykowska jest bardzo dobrze przygotowana do tej roli. W warsztatach powinni uczestniczyć pracownicy będący „solą ziemi” połączonej firmy. „Zespół warsztatowy” powinien poszukać między innymi odpowiedzi na następujące pytania:

1. Jaki jest potencjał rynku – czy prawdą jest, że niedługo można spodziewać się wzrostu udziału w sprzedaży usług doradczych? 2. Jaki charakter mają produkty oferowane przez nowy „KrollSoft” i kto najefektywniej może je sprzedawać obecnie oraz w średnim horyzoncie czasu? 3. Które z rozwiązań będzie bardziej efektywne i jednocześnie zapewni „wspólnotę celów”, eliminując obecną frustrację z powodu systemu motywacyjnego:

a) integracja organizacyjna handlowców i konsultantów w odpowiedzialne za wynik zespoły, których członkowie partycypują w profitach wynikających z systemu motywacyjnego,

czy też

b) podniesienie kwalifikacji handlowców w zakresie elementarnego doradztwa, a konsultantów – w zakresie technik sprzedaży; przy czym to rozwiązanie wymagałoby dwóch systemów motywacyjnych: dla handlowców i dla konsultantów.

4. Kto powinien być odpowiedzialny za całokształt relacji z klientem (przy założeniu, że powinna to być jedna osoba)?

Odpowiedzi na pytania o rynek i produkty są najważniejsze. Działalność firmy „KrollSoft” na rynku rozwiązań IT dla małych i średnich przedsiębiorstw, z jej strategią sprzedaży standardowych oprogramowań rozszerzonych o usługi doradcze, można porównać do działalności sieci Mc Donald’s, która oferując i odpowiednio konfigurując szeroką paletę wystandaryzowanych produktów, zadowala różne grupy klientów.

Dalsze działania „zespołu warsztatowego” muszą skupiać się na szczegółowych rozwiązaniach organizacyjnych, takich jak: podział odpowiedzialności, zakresy kompetencji, zasady nadzoru i raportowania czy założenia systemu motywacyjnego. Oczywiście – wraz z analizą skutków tych rozwiązań dla firmy.

Sprzedaż oferty „KrollSoftu” powinna być realizowana przez małe zespoły złożone na przykład z dwóch handlowców i jednego konsultanta lub odwrotnie. Powinno to wynikać z aktualnej struktury sprzedaży, która uwzględnia zachodzące na rynku zmiany. Jeśli zwiększa się zainteresowanie usługami doradczymi, trzon w zespołach powinni stanowić konsultanci.

Jak mógłby wyglądać wypracowany przez „zespół warsztatowy” model zarządzania sprzedażą? Otóż sprzedaż powinna być realizowana przez małe zespoły składające się na przykład z dwóch handlowców i jednego konsultanta. Ich struktura powinna być adekwatna do obecnej struktury sprzedaży, z uwzględnieniem zmian, jakie mogą zajść na rynku (np. wzrost udziału usług doradczych). Pracownicy zaś partycypowaliby w premiach od sprzedaży w sposób odzwierciedlający ich udział w transakcji (handlowcy od swojej sprzedaży, konsultanci od swojej, przy czym „klient powracający” do firmy generowałby premię dla tego pracownika, z którego produktów skorzystał). Drugim składnikiem systemu motywacyjnego mogłaby być premia za zespołowe wykonanie planu sprzedaży. Byłaby ona obliczana według określonego algorytmu, natomiast dzielona przez przełożonego uznaniowo między pracowników. Podział ten jednak powinien być poprzedzony wnioskiem ze sporządzoną przez zespół propozycją rozdziału premii.

Odpowiedzialni za całokształt relacji z klientami są handlowcy, co nie oznacza, że konsultanci nie komunikują się bezpośrednio z klientami. Zadaniem szefów firmy jest natomiast kreowanie w firmie kultury wspólnych celów, zapewnienie dobrej komunikacji, wyjaśnianie, jaka była logika fuzji i co firma chce osiągnąć nie tylko w nadchodzącym roku, ale i w dłuższym horyzoncie czasowym, który obejmuje plan strategiczny.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Multimedia
Noblista Daron Acemoglu studzi oczekiwania wobec sztucznej inteligencji

Czy sztuczna inteligencja naprawdę zrewolucjonizuje gospodarkę i rynek pracy w ciągu najbliższych lat? Daron Acemoglu, laureat Nagrody Nobla i wybitny ekonomista, przedstawia zaskakująco umiarkowaną prognozę. W rozmowie z MIT Sloan Management Review obala popularne mity o potędze AI, wyjaśniając, dlaczego technologia ta zautomatyzuje jedynie ułamek zadań i doda skromny, ale wartościowy wkład do światowego PKB. Posłuchaj, jak ekspert pokazuje, że kluczem do sukcesu jest mądra współpraca ludzi z AI oraz inwestycje w innowacje, a nie ślepe podążanie za modą na automatyzację.

Królicze nory i piękny problem AI: Jak Reddit poprawia personalizację reklam

Vishal Gupta, menedżer ds. inżynierii uczenia maszynowego w Reddit , wyjaśnia, jak platforma radzi sobie z miliardem postów i 100 000 społeczności. Kluczem jest sztuczna inteligencja, która nie tylko pomaga użytkownikom odkrywać niszowe treści , ale także rewolucjonizuje trafność reklam. To delikatna sztuka balansu między eksploracją a eksploatacją , celami reklamodawców a doświadczeniem użytkownika oraz między treściami generowanymi przez AI a autentyczną ludzką rozmową, która – zdaniem Gupty – staje się przez to jeszcze cenniejsza.

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!