Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Premium
Komunikacja
Magazyn (Nr 22, luty - marzec 2024)

Co warto wiedzieć o mierzeniu wartości projektów AI

1 lutego 2024 11 min czytania
Eric Siegel
Co warto wiedzieć o mierzeniu wartości projektów AI

Streszczenie: Większość projektów AI lub uczenia maszynowego (ML) raportuje jedynie parametry techniczne, które nie informują liderów o wartości biznesowej, jaką mogą dostarczyć organizacji. Aby uniknąć niepowodzeń projektów, konieczne jest domaganie się wskaźników biznesowych. Sztuczna inteligencja (AI) może oznaczać wiele rzeczy, ale dla organizacji wykorzystujących AI do ulepszania funkcjonujących już, istotnych operacji odpowiednią technologią jest uczenie maszynowe (machine learning, ML), które stanowi bazę tego, co wiele osób rozumie przez AI. ML ma potencjał do ulepszania wszelkiego rodzaju procesów biznesowych: generuje modele predykcyjne, które usprawniają targetowany marketing, łagodzenie oszustw, zarządzanie ryzykiem finansowym, logistykę i wiele więcej. Aby odróżnić ML od generatywnego AI, inicjatywy te bywają czasami nazywane predykcyjnym AI lub analityką predykcyjną. Można by pomyśleć, że wydajność tych modeli ML – i wiedza, jak są dobre i ile wartości dostarczają – będzie priorytetem dla liderów. Przecież generowanie wartości biznesowej jest kluczowe. Jest to jednak błędne rozumowanie. Jeśli chodzi o ocenę modelu, większość projektów ML raportuje niewłaściwe wskaźniki – i to często całkowicie zabija projekt. W tym artykule, opracowanym na podstawie raportu The AI Playbook: Mastering the Rare Art of Machine Learning Deployment, wyjaśnię różnicę między metrykami technicznymi a biznesowymi dla benchmarkingu ML. Pokażę również, jak raportować wyniki biznesowe. Użyję jako przykładu algorytmów do wykrywania oszustw w obszarze kart kredytowych.

Pokaż więcej

Większość projektów AI bądź uczenia maszynowego raportuje tylko parametry techniczne, które nie informują liderów, ile wartości biznesowej mogą dostarczyć organizacji. Aby zapobiec niepowodzeniom projektów, domagaj się wskaźników biznesowych.

Sztuczna inteligencja (AI) może oznaczać wiele rzeczy, ale dla organizacji wykorzystujących AI do ulepszania funkcjonujących już, istotnych operacji odpowiednią technologią jest uczenie maszynowe (machine learning, ML), które stanowi bazę tego, co wiele osób rozumie przez AI. ML ma potencjał do ulepszania wszelkiego rodzaju procesów biznesowych: generuje modele predykcyjne, które usprawniają targetowany marketing, łagodzenie oszustw, zarządzanie ryzykiem finansowym, logistykę i wiele więcej. Aby odróżnić ML od generatywnego AI, inicjatywy te bywają czasami nazywane predykcyjnym AI lub analityką predykcyjną.

Można by pomyśleć, że wydajność tych modeli ML – i wiedza, jak są dobre i ile wartości dostarczają – będzie priorytetem dla liderów. Przecież generowanie wartości biznesowej jest kluczowe. Jest to jednak błędne rozumowanie. Jeśli chodzi o ocenę modelu, większość projektów ML raportuje niewłaściwe wskaźniki – i to często całkowicie zabija projekt.

W tym artykule, opracowanym na podstawie raportu The AI Playbook: Mastering the Rare Art of Machine Learning Deployment, wyjaśnię różnicę między metrykami technicznymi a biznesowymi dla benchmarkingu ML. Pokażę również, jak raportować wyniki biznesowe. Użyję jako przykładu algorytmów do wykrywania oszustw w obszarze kart kredytowych.

Zostało 87% materiału do przeczytania

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Dołącz do subskrybentów MIT Sloan Management Review Polska Premium!

Kup subskrypcję
O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!