Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Klienci i doświadczenia

Bez lojalnych konsumentów ciężko o trwały sukces

1 kwietnia 2017 5 min czytania
Jolanta Borowska
Bez lojalnych konsumentów ciężko o trwały sukces

Streszczenie: Lojalność konsumentów stanowi kluczowy element sukcesu rynkowego. Aby zbudować silną i lojalną bazę klientów, firmy muszą iść o krok dalej niż tylko oferowanie wysokiej jakości produktów. Kluczowe jest rozumienie stylu życia konsumentów, ich trendów i współtworzenie z nimi wartości. Przykład Costa Coffee pokazuje, że sukces nie wynika tylko z popularności produktu, ale z umiejętności stworzenia oferty, która angażuje i buduje więź z klientami. Zmieniające się preferencje konsumentów oraz rosnąca liczba kawiarni na rynku wymagają od firm bardziej elastycznego podejścia i zaangażowania, aby przyciągnąć i utrzymać lojalnych klientów.

Pokaż więcej

Produkt wysokiej jakości odpowiadający potrzebom klientów to zaledwie pierwszy krok do budowania szerokiego grona lojalnych konsumentów. Drugi krok wymaga zdecydowanie większego zaangażowania ze strony firmy: powinna ona nie tylko rozumieć styl życia klientów i trendy, którymi się kierują, ale przede wszystkim je współtworzyć.

Około 80% ludzi na całym świecie deklaruje, że regularnie pije kawę. W Polsce ten napój jest jeszcze bardziej popularny, bo do jego spożywania przyznaje się prawie 90% dorosłych Polaków. W Costa Coffee pracujemy więc z produktem wyjątkowym, trafiającym do bardzo szerokiego grona konsumentów. Jak pokazują dane zebrane przez Euromonitor International, najwięcej wciąż wydajemy na kawę wypijaną w domu (ponad 5 miliardów złotych rocznie). Jednakże wraz z dynamicznymi zmianami trendów kawiarnie stają się jednym ze stałych elementów stylu życia Polaków. Według szacunków, już co drugi Polak odwiedza kawiarnię przynajmniej raz w miesiącu. Za popytem w naturalny sposób podąża podaż i polski rynek stosunkowo szybko nasyca się ofertą kawiarni, zarówno sieciowych, jak i tych działających lokalnie na mniejszą skalę. Dlatego sukces biznesowy na rynku kawiarnianym wymaga stworzenia oferty, która pomoże w budowaniu jak najszerszej grupy wiernych klientów.

W Costa Coffee stoimy na stanowisku, że niezmiennie wysoka jakość produktu to podstawa i klucz do sukcesu na konkurencyjnym rynku. Dbamy o to, by w każdej naszej kawiarni na całym świecie klienci mogli napić się takiej samej kawy, parzonej na bazie tej samej mieszanki ziaren. Zależy nam na tym, by klient za każdym razem otrzymywał napój, którego się spodziewał i który spełnia jego oczekiwania. Mieszanka Mocha Italia, przygotowywana w naszej palarni w Londynie, jest dostarczana do każdej kawiarni Costa Coffee niezależnie od tego, czy działa w Dubaju, Paryżu, Warszawie czy w Białymstoku. Jednocześnie każdy z naszych baristów przechodzi serię wymagających szkoleń, w trakcie których uczy się parzyć idealne espresso. Badania prowadzone przez Benoit Monin z Uniwersytetu Stanforda dowodzą, że konsumenci są skłonni lubić to, co znają. Stąd w Costa Coffee staramy się, by klienci zawsze otrzymywali kawę podaną według obowiązujących na całym świecie standardów naszej sieci. Powtarzalność smaku i ta sama jakość oferowanego produktu są jednymi z kluczowych elementów przewagi konkurencyjnej firmy.

Jednak to nie wystarczy, by zbudować trwałą lojalność klientów. Staramy się wyzwolić ich zaangażowanie, premiując członków Coffee Club, przygotowując dla nich cyklicznie promocje i atrakcje. Wychodzimy z założenia, że popularność programu lojalnościowego i stale rosnące grono członków klubu są dowodem wysokiego przywiązania do marki i potwierdzeniem, że klienci cenią korzyści z uczestnictwa w programie.

Dostosowujemy ofertę do zmianiających się gustów klientów #latte #mojaulubionakawa

Najnowsze badania przeprowadzone przez 4P Research Mix pokazują, że dla 42% klientów kawa jest głównym powodem wizyty na stacji benzynowej. Coraz więcej konsumentów oczekuje szybszej obsługi oraz dostępności produktów przez całą dobę. Aby ułatwić klientom dostęp do naszej kawy i poszerzyć grono odbiorców, inwestujemy w punkty Costa Express właśnie na stacjach benzynowych. Nowoczesne maszyny, które serwują napój przygotowywany ze świeżo mielonych ziaren kawy oraz świeżego mleka, pozwalają nam oferować taki sam produkt jak w tradycyjnej kawiarni. Obecnie Costa Express to sieć licząca około 250 kawomatów samoobsługowych.

Reagując w ten sposób na nowe trendy, staramy się dostosować do zmian stylu życia klientów, ale także do nieustannie ewoluujących gustów. Dlatego obok klasyków kawy – takich jak: corto, flat white i caffe latte – stale wprowadzamy nowości sezonowe. Są to zarówno napoje kawowe, które są dostępne jedynie przez określony czas, jak i pozycje, które wchodzą do naszego menu na stałe. Stawiamy na innowacyjność i dopasowanie oferty do potrzeb konsumenta. Poza klasycznymi kawami, przygotowywanymi na miejscu, przekąskami oraz sezonowym menu planujemy również wprowadzenie spersonalizowanych produktów przyrządzanych zgodnie z gustem klienta. Z jednej strony dbamy więc o utrzymanie standardowej oferty spełniającej oczekiwania konsumentów, z drugiej decydujemy się na eksperymenty i wierzymy, że takie działanie może przynieść naszemu biznesowi wymierne korzyści.

W zmieniającym się otoczeniu biznesowym warto dbać o komunikację i wizerunek marki w świecie cyfrowym. Dlatego skupiamy się na tych kanałach, które umożliwiają wzmocnienie relacji. Coraz odważniej sięgamy po media społecznościowe, które naturalnie budują zaangażowanie. Widzimy również ogromny potencjał we współpracy z influencerami.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Jak zmienią się w najbliższych latach potrzeby klientów? »

Podążaj za potrzebami klientów 

,

Michał H. Mrożek PL

Ewolucja potrzeb i oczekiwań konsumentów stawia przed firmami coraz większe wyzwania.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!