Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Klienci i doświadczenia

Bez lojalnych konsumentów ciężko o trwały sukces

1 kwietnia 2017 5 min czytania
Jolanta Borowska
Bez lojalnych konsumentów ciężko o trwały sukces

Produkt wysokiej jakości odpowiadający potrzebom klientów to zaledwie pierwszy krok do budowania szerokiego grona lojalnych konsumentów. Drugi krok wymaga zdecydowanie większego zaangażowania ze strony firmy: powinna ona nie tylko rozumieć styl życia klientów i trendy, którymi się kierują, ale przede wszystkim je współtworzyć.

Około 80% ludzi na całym świecie deklaruje, że regularnie pije kawę. W Polsce ten napój jest jeszcze bardziej popularny, bo do jego spożywania przyznaje się prawie 90% dorosłych Polaków. W Costa Coffee pracujemy więc z produktem wyjątkowym, trafiającym do bardzo szerokiego grona konsumentów. Jak pokazują dane zebrane przez Euromonitor International, najwięcej wciąż wydajemy na kawę wypijaną w domu (ponad 5 miliardów złotych rocznie). Jednakże wraz z dynamicznymi zmianami trendów kawiarnie stają się jednym ze stałych elementów stylu życia Polaków. Według szacunków, już co drugi Polak odwiedza kawiarnię przynajmniej raz w miesiącu. Za popytem w naturalny sposób podąża podaż i polski rynek stosunkowo szybko nasyca się ofertą kawiarni, zarówno sieciowych, jak i tych działających lokalnie na mniejszą skalę. Dlatego sukces biznesowy na rynku kawiarnianym wymaga stworzenia oferty, która pomoże w budowaniu jak najszerszej grupy wiernych klientów.

W Costa Coffee stoimy na stanowisku, że niezmiennie wysoka jakość produktu to podstawa i klucz do sukcesu na konkurencyjnym rynku. Dbamy o to, by w każdej naszej kawiarni na całym świecie klienci mogli napić się takiej samej kawy, parzonej na bazie tej samej mieszanki ziaren. Zależy nam na tym, by klient za każdym razem otrzymywał napój, którego się spodziewał i który spełnia jego oczekiwania. Mieszanka Mocha Italia, przygotowywana w naszej palarni w Londynie, jest dostarczana do każdej kawiarni Costa Coffee niezależnie od tego, czy działa w Dubaju, Paryżu, Warszawie czy w Białymstoku. Jednocześnie każdy z naszych baristów przechodzi serię wymagających szkoleń, w trakcie których uczy się parzyć idealne espresso. Badania prowadzone przez Benoit Monin z Uniwersytetu Stanforda dowodzą, że konsumenci są skłonni lubić to, co znają. Stąd w Costa Coffee staramy się, by klienci zawsze otrzymywali kawę podaną według obowiązujących na całym świecie standardów naszej sieci. Powtarzalność smaku i ta sama jakość oferowanego produktu są jednymi z kluczowych elementów przewagi konkurencyjnej firmy.

Jednak to nie wystarczy, by zbudować trwałą lojalność klientów. Staramy się wyzwolić ich zaangażowanie, premiując członków Coffee Club, przygotowując dla nich cyklicznie promocje i atrakcje. Wychodzimy z założenia, że popularność programu lojalnościowego i stale rosnące grono członków klubu są dowodem wysokiego przywiązania do marki i potwierdzeniem, że klienci cenią korzyści z uczestnictwa w programie.

Dostosowujemy ofertę do zmianiających się gustów klientów #latte #mojaulubionakawa

Najnowsze badania przeprowadzone przez 4P Research Mix pokazują, że dla 42% klientów kawa jest głównym powodem wizyty na stacji benzynowej. Coraz więcej konsumentów oczekuje szybszej obsługi oraz dostępności produktów przez całą dobę. Aby ułatwić klientom dostęp do naszej kawy i poszerzyć grono odbiorców, inwestujemy w punkty Costa Express właśnie na stacjach benzynowych. Nowoczesne maszyny, które serwują napój przygotowywany ze świeżo mielonych ziaren kawy oraz świeżego mleka, pozwalają nam oferować taki sam produkt jak w tradycyjnej kawiarni. Obecnie Costa Express to sieć licząca około 250 kawomatów samoobsługowych.

Reagując w ten sposób na nowe trendy, staramy się dostosować do zmian stylu życia klientów, ale także do nieustannie ewoluujących gustów. Dlatego obok klasyków kawy – takich jak: corto, flat white i caffe latte – stale wprowadzamy nowości sezonowe. Są to zarówno napoje kawowe, które są dostępne jedynie przez określony czas, jak i pozycje, które wchodzą do naszego menu na stałe. Stawiamy na innowacyjność i dopasowanie oferty do potrzeb konsumenta. Poza klasycznymi kawami, przygotowywanymi na miejscu, przekąskami oraz sezonowym menu planujemy również wprowadzenie spersonalizowanych produktów przyrządzanych zgodnie z gustem klienta. Z jednej strony dbamy więc o utrzymanie standardowej oferty spełniającej oczekiwania konsumentów, z drugiej decydujemy się na eksperymenty i wierzymy, że takie działanie może przynieść naszemu biznesowi wymierne korzyści.

W zmieniającym się otoczeniu biznesowym warto dbać o komunikację i wizerunek marki w świecie cyfrowym. Dlatego skupiamy się na tych kanałach, które umożliwiają wzmocnienie relacji. Coraz odważniej sięgamy po media społecznościowe, które naturalnie budują zaangażowanie. Widzimy również ogromny potencjał we współpracy z influencerami.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Jak zmienią się w najbliższych latach potrzeby klientów? »

Podążaj za potrzebami klientów 

,

Michał H. Mrożek PL

Ewolucja potrzeb i oczekiwań konsumentów stawia przed firmami coraz większe wyzwania.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Polacy chcą AI w pracy – ale na własnych zasadach. Co zaufanie do wirtualnych agentów mówi o przyszłości przywództwa?

Coraz więcej firm wdraża wirtualnych asystentów i analityków opartych na sztucznej inteligencji, chcąc zyskać na efektywności i innowacyjności. Ale co na to pracownicy? Najnowsze badanie przeprowadzone przez ASM na zlecenie Salesforce ujawnia jednoznacznie: Polacy są otwarci na AI w miejscu pracy, ale tylko pod warunkiem zachowania kontroli i zrozumienia jej działania.

Gorące serca i brutalna rzeczywistość, czyli o budowaniu empatii w organizacji

Empatia liderów to za mało, gdy systemy, procesy i decyzje organizacji świadczą o braku troski. Oto cztery strategie, które skutecznie adresują to wyzwanie.  W świecie biznesu często słyszymy o „wyścigu szczurów” i bezwzględnym pięciu się po korporacyjnej drabinie „po trupach”. Taki scenariusz często przywodzi na myśl „Władcę Much”, gdzie prym wiodą najsilniejsi, a słabsi muszą ustąpić. Wielu uważa, że aby przetrwać i odnieść sukces, po prostu „trzeba być twardym”. Ale czy to jedyna droga?

Konferencja „Odpowiedzialny biznes w praktyce – zrównoważony rozwój jako klucz do przyszłości”

Podsumowanie

Konferencja „Odpowiedzialny biznes w praktyce – zrównoważony rozwój jako klucz do przyszłości” odbyła się 15 kwietnia 2025 roku z inicjatywy ICAN Institute oraz Partnerów. Wydarzenie było poświęcone tematyce zrównoważonego rozwoju, ESG oraz społecznej odpowiedzialności biznesu.

Obecność licznych przedstawicieli biznesu oraz ich aktywne uczestnictwo w dyskusjach miały istotny wpływ na wysoki poziom merytoryczny konferencji. Wymiana wiedzy, doświadczeń i dobrych praktyk w zakresie ESG stanowiła ważny element wydarzenia, przyczyniając się do kształtowania odpowiedzialnych postaw w środowisku biznesowym oraz wspierania długofalowych, wartościowych inicjatyw.

Pięć lekcji przywództwa dla „twardych” prezesów

Choć może się wydawać, że styl przywództwa oparty na kontroli i wydawaniu poleceń wraca do łask, rzeczywistość pokazuje coś zupełnie innego — to liderzy o wysokiej inteligencji emocjonalnej osiągają lepsze rezultaty

Jak fundusz Apollo wdraża AI w spółkach portfelowych

Apollo Global Management uczyniło ze sztucznej inteligencji priorytet: intensywnie pracuje nad rozwojem zdolności AI w swoich spółkach portfelowych, by uczynić je bardziej konkurencyjnymi i wartościowymi. Firma szczegółowo analizuje, jaki wpływ może mieć wdrożenie AI na projekty w tych spółkach oraz jak ewoluuje wykorzystanie AI w ich branżach. Sukcesy Apollo z ostatnich pięciu lat stanowią dowód, że AI może już dziś tworzyć realną wartość biznesową.

Spójrz na swoją firmę z zewnątrz, aby ocenić jej atuty Chcesz przestać popełniać te same błędy? Spójrz na swoją organizację z zewnątrz!

Liderzy muszą nauczyć się patrzeć na własną organizację oczami innych. Kluczowe znaczenie ma tu umiejętność zdystansowania się wobec osobistych emocji i spojrzenie z zewnątrz, na przykład oczami potencjalnego inwestora. Istotne jest również nawiązanie dialogu z pracownikami lub kontrahentami. Pozwala to dostrzec nowe możliwości oraz ukryte zagrożenia.

„Ślepe punkty” przywództwa

Samoewaluacja  to wyjątkowo trudne zadanie. Tymczasem liderzy stojący na czele organizacji powinni dokonywać jej cyklicznie. I to nie tylko w kontekście oceny samego siebie, ale też całej działalności. Szukając odpowiedzi na strategiczne dylematy, osoby zarządzające często angażują się w prowadzenie coraz to większej liczby badań i analiz. W wielu sytuacjach jednak może się wydawać, że wynikają z nich wciąż te same wnioski i rozwiązania, a cały proces myślowy kołem się toczy. Jak wskazuje ekspertyza McKinsey & Company takie sytuacje mogą pojawiać się wtedy, kiedy pomija się tak zwane ślepe punkty przywództwa. Są to obszary, w których łatwo nie zauważyć istotnych kwestii. To zjawisko może nasilać się ze względu na utarte przekonania, ograniczenia poznawcze lub brak różnorodności perspektyw. Przywódcy są często tak mocno zaangażowani w losy firmy, że nie zauważają swojego zbytniego przywiązania do znanych rozwiązań. Ponadto wielostopniowa struktura hierarchiczna oraz zawiły sposób raportowania może zakrzywiać informacje docierające na szczyt.

Cieśnina Ormuz: ceny ropy i łańcuchy dostaw pod presją

Kiedy wojna wybucha w sercu globalnego szlaku paliwowego, konsekwencje są natychmiastowe: rosną ceny paliw, spadają indeksy, narasta niepewność. Cieśnina Ormuz – wąskie gardło, przez które przepływa jedna trzecia światowej ropy raz jeszcze przypomina, jak bardzo biznes jest uzależniony od geopolityki. Czy Europa i Polska są gotowe na kolejne uderzenie w gospodarkę?

Multimedia
Ukryty rynek pracy menedżerów: nowa rzeczywistość rekrutacyjna

Rynek pracy, szczególnie dla kadry menedżerskiej i C-level, dynamicznie się zmienia. W ostatnich latach obserwowana jest ograniczona liczba publikowanych ofert pracy, a procesy rekrutacyjne wydłużają się, osiągając nawet kilkanaście etapów. Agnieszka Myśliwczyk, IT headhunterka i ekspertka rynku, podkreśla, że nie jest to tyle kryzys, co „wyzwanie”, z którym mierzą się liderzy. Ważne jest także odważne sięganie po nowe, z ciekawością i satysfakcją, bez „dziadowania” czy poczucia zmęczenia życiem. Mimo wyzwań, takich jak ageizm czy podwójna dyskryminacja kobiet 50+, optymizm i proaktywne podejście są kluczowe.

Ilustracja ukazująca nowoczesną przestrzeń podzieloną na trzy symboliczne strefy. Po lewej stronie – ciepłe, pomarańczowe światło i zaokrąglone formy przypominające radość. Po prawej – chłodne, niebieskie światło i geometryczne cienie w kolumnach symbolizujące osiągnięcia. Pośrodku – neutralna, jasna przestrzeń ze schodami i świetlnym promieniem na podłodze, wyznaczającym punkt równowagi. Całość tworzy wyrafinowaną metaforę świadomego wyboru i wartościowania czasu. Dobrze wykorzystany czas: Nowy sposób wartościowania czasu może zmienić Twoje życie
Subiektywna wartość czasu to koncepcja, która pozwala dostrzec drobne zmiany w tygodniowym harmonogramie, mogące znacząco zwiększyć satysfakcję z życia i dobrostan. Godzina po godzinie, sposób, w jaki spędzamy czas, składa się na sposób, w jaki spędzamy życie.Dla wielu z nas ta suma bywa jednak rozczarowująca. Kulturowe przekonania, zakorzenione w powiedzeniach typu „czas to pieniądz”, każą […]
Multimedia
Jak zaplanować swoją karierę w nieprzewidywalnych czasach

Każda kariera jest drogą indywidualną i nikt nie zna uniwersalnego przepisu na sukces. Nie można skopiować czyjejś kariery i nałożyć na własne życie. Ale jedno jest pewne: większe szanse na sukces mają te osoby, które przemyślą i dobrze zaplanują swoją drogę zawodową.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!