Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
STRATEGIA

Antykruchość: kluczowa kompetencja współczesnych firm

21 lutego 2020 3 min czytania
Zdjęcie Joanna Koprowska - Redaktorka „ICAN Management Review” oraz „MIT Sloan Management Review Polska”
Joanna Koprowska
Antykruchość: kluczowa kompetencja współczesnych firm

Streszczenie: Antykruchość to zdolność organizacji do wykorzystania stresu i nieprzewidywalności na swoją korzyść, przekształcając je w elementy wzrostu. W dzisiejszym świecie VUCA (zmienność, niepewność, niejasność, złożoność), gdzie zmieniające się warunki mogą zaskakiwać, antykruchy charakter organizacji staje się kluczowy dla jej sukcesu. Firmy, które potrafią czerpać siłę z nieprzewidywalnych sytuacji, są w stanie lepiej poradzić sobie z rynkowymi wstrząsami, w przeciwieństwie do firm, które nie są w stanie adaptować się do zmieniającego się otoczenia. Przykłady takich organizacji, jak Nokia czy Kodak, pokazują, jak nieelastyczność może prowadzić do ich upadku. Rozwijanie antykruchości w organizacji wymaga proaktywnego podejścia, odpowiedzialności oraz umiejętności szybkiego reagowania i adaptacji.

Pokaż więcej

Współczesne firmy mają dwa wyjścia: nauczyć się funkcjonować w zmiennych realiach rynkowych albo oddać stery nieprzewidywalnym zewnętrznym warunkom. Co jednak zrobić, aby nie tylko przetrwać, lecz też czerpać siłę z ciągłych wstrząsów i dzięki nim wzmacniać swoją pozycję?

Wiele firm daje się zaskoczyć nowym konkurentom, niespodziewanym zdarzeniom czy przełomowym innowacjom, zmieniającym zasady rynkowej gry. Nie ma w tym nic dziwnego, skoro większość organizacji – zwłaszcza tych dużych – jest nieelastyczna. Takie firmy nie lubią przypadkowości i niestabilności, co w obecnych realiach je dyskwalifikuje i prędzej czy później kończy się dla nich tragedią.

Wystarczy wspomnieć „gigantów”, którzy byli zbyt wielcy, by upaść, a wszyscy obserwowaliśmy ich sromotne klęski. Mowa o Nokii i Kodaku, które przespały pojawienie się smartfonów i fotografii cyfrowej, by boleśnie się przekonać, że nawet tytuł lidera nie jest wieczny. Jak ochronić się przed podobnym końcem?

VUCA zmienia zasady rynkowej gry

Żyjemy w czasach VUCA (akronim od angielskich słów oznaczających zmienność, niepewność, niejasność i złożoność), co zmusza nas do poszukiwania nowych strategii działania i reagowania na coraz bardziej skomplikowane sytuacje – trudne do przewidzenia, a czasami nawet do wyobrażenia. Dlaczego jednak niektóre organizacje radzą sobie zdecydowanie lepiej z prowadzeniem działalności w takich warunkach, a inne znikają z powierzchni biznesowego krajobrazu? W swoim najnowszym nagraniu wyjaśnia to dr Witold Jankowski, redaktor naczelny „Harvard Business Review Polska”.

Jego zdaniem współczesne środowisko biznesowe wyjątkowo dobrze premiuje antykruchość firm. Ekspert zwraca uwagę na to, że dostosowywanie się do oczekiwań rynku i uodpornianie na wstrząsy to za mało, by czuć się dzisiaj pewnie. Złotym środkiem na funkcjonowanie w dynamicznym otoczeniu biznesowym okazuje się antykruchość (ang. antyfragile), czyli zdolność organizacji do wykorzystania stresu na swoją korzyść i przekucia go w czynnik wzrostu. To ona pozwala czerpać siłę ze zmian i poddawania się kontrolowanym wstrząsom.

Czy antykruchość to kluczowa kompetencja współczesnych firm?

Organizacje antykruche są stworzone do działalności w świecie VUCA, a wręcz w nim rozkwitają, dlatego w przyszłości przekształcenie firmy w antykruchą może stać się warunkiem przetrwania. Wymaga to odpowiedzialności, proaktywnego szukania rozwiązań, inspirowania i nieustannej komunikacji, ale dzięki temu firma staje się nie tyle odporna na zmienność, co wręcz zdolna do absorbowania jej z pożytkiem dla siebie. Antykruche organizacje nie unikają wyzwań, lecz kreują wewnętrzną modę na szukanie szans i poddawanie się produktywnemu stresowi. Taki stres je wzmacnia i daje im przewagę, bo pozwala się zmieniać.

Współczesne środowisko biznesowe premiuje antykruchość firm

Na czym dokładnie polega antykruchość? Jak antykruche organizacje korzystają na wstrząsach? Dlaczego to może ochronić nas przed losem Nokii czy Kodaka? A przede wszystkim: jak stworzyć antykruchą firmę? Odpowiedzi dostarczy pakiet „Antykruchość w biznesie”. W jego skład wchodzi m.in. nagranie i prezentacja „Jak osiągać sukces w środowisku, które premiuje antykruchość” dr. Witolda Jankowskiego oraz inne materiały dotyczące strategii działania opartego na wykorzystaniu niepewności, przypadkowości i stresu w budowaniu silnej pozycji firmy. Więcej informacji znaleźć można tutaj: „Antykruchość w biznesie”.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Premium
Jak zautomatyzować operacje bez nadwyrężania budżetu

Automatyzacja nie musi oznaczać milionowych nakładów. Dzięki tanim i elastycznym technologiom nawet małe firmy mogą usprawnić procesy i zwiększyć produktywność.

środowiska wirtualne w procesie design thinking
Premium
Jak praca zdalna zmienia design thinking

Design thinking wkracza w nowy wymiar. Dzięki środowiskom wirtualnym zespoły mogą współtworzyć, testować i analizować pomysły w czasie rzeczywistym – niezależnie od miejsca i strefy czasowej. To nie tylko narzędzie pracy zdalnej, lecz także przestrzeń do pogłębionej empatii, eksperymentowania i szybszego wdrażania innowacji.

Premium
Strategia zakorzeniona w przyszłości firmy

Technologia bez wizji to tylko narzędzie. Aby automatyzacja miała sens, musi wynikać z celów, wartości i przywództwa – a nie z mody na cyfrowość.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!