Proces poszerzania oferty o coraz większy wolumen produktów proekologicznych jest w dużym stopniu związany z polityką środowiskową Unii Europejskiej oraz założeniami zawartymi w strategii naszej grupy. Niemniej najbardziej istotnym czynnikiem jest odpowiedź na potrzeby klientów nie tylko deklarujących zainteresowanie „zielonymi produktami”, ale także skłonnych do ich zakupu.
Zanim przygotowaliśmy ofertę produktów proekologicznych, postanowiliśmy zbadać potrzeby naszych klientów. W trakcie zorganizowanego przez nas Pierwszego Śląskiego Spisu Energetycznego spytaliśmy blisko 100 tys. mieszkańców Górnego Śląska o ich oczekiwania związane z korzystaniem z energii elektrycznej, włączając w to „zielone produkty”. Jak się okazało, jedną z wartości u sprzedawców usług i produktów energetycznych, najwyżej ocenianych przez ankietowanych, była ekologia. Z ankiet wynikało, że klienci nie tylko zwracają uwagę na kwestie związane z ochroną środowiska, ale już w praktyce korzystają z nowych rozwiązań, takich jak: kolektory słoneczne lub pompy ciepła, oraz są w stanie zaakceptować wyższe ceny za „zielone produkty”.
Strategia Grupy TAURON w obszarze działań proekologicznych i produktów opiera się na trzech aspektach:
Wprowadzanie do oferty ekologicznych produktów
Systematycznie poszerzamy naszą ofertę o sprzedaż energii pochodzącej z odnawialnych źródeł i opartych na certyfikatach. Zarówno klienci biznesowi, jak i indywidualni mogą korzystać z produktów opartych na OZE. Systematycznie wzrasta wolumen energii sprzedawanej w ramach „zielonych produktów”, powstają kolejne nowe propozycje dla klientów. W naszej ofercie posiadamy produkt, w ramach którego oferujemy energię w 100 proc. pochodzącą z naturalnych źródeł, a naszym klientem został m.in. KGHM, któremu zakupiona „zielona energia” w latach 2012‑2013 pozwala pokryć zapotrzebowanie – dla przykładu – huty w Legnicy przez 9 miesięcy. Coraz większe znaczenie w portfelu naszych produktów mają te związane z technologią kogeneracyjną, korzystną zarówno z perspektywy ekonomicznej, jak i ekologicznej. Realizujemy strategię dywersyfikacji paliw, nasze inwestycje związane są w dużej części z rozwojem innych źródeł energii niż pochodzących z węgla. Już w tym momencie co dziesiąty wat sprzedawany przez nas pochodzi z odnawialnych źródeł energii, z czego połowę pozyskujemy z procesu przetwarzania biomasy. Na wolumen energii zielonej składają się także środki pozyskiwane z farm wiatrowych, a także z elektrowni wodnych.
Promowanie proekologicznych postaw
Zachęcamy naszych klientów do tego, by zakup energii nie odbywał się ze szkodą dla środowiska. Dotyczy to oszczędności papieru i energii poprzez odejście od tradycyjnych kanałów sprzedażowych do elektronicznych (e‑faktury, kwestie sprzedażowe i obsługowe drogą telefoniczną bądź internetową), poprzez pakiety dodatkowych usług (m.in. oferujemy specjalistyczny audyt, który wykazuje przyczyny strat ciepła i energii elektrycznej, co pozwoli zwiększać efektywność energetyczną swoich firm), jak i działanie edukacyjne. Sprzedaż wspierają konferencje, sympozja, bezpośrednie spotkania z klientami, podczas których wyjaśniamy mechanizmy związane z tzw. odnawialnymi źródłami energii (OZE) czy efektywnością energetyczną (np. proponując ofertę wymiany oświetlenia na technologię LED na preferencyjnych warunkach sprzedażowych).
Inicjatywy wspierające ekologię
Część zysków ze sprzedaży naszych ekoproduktów przeznaczamy na wspieranie projektów proekologicznych. Na przykład wspólnie z Fundacją Aeris Futuro posadziliśmy już ponad 200 tys. drzew od 2010 r. Oferujemy klientom nowoczesne, proekologiczne oferty, proponując np. wymianę systemu ogrzewania na ciepło systemowe czy pompy ciepła.
Paradoksalnie, nasze działania proekologiczne ograniczają, poza uwarunkowaniami rynkowymi, kwestie prawne i infrastrukturalne. Nie pomaga też przedłużający się proces legislacyjny związany z ustawą o OZE, której finalny kształt będzie miał kluczowy wpływ na naszą ofertę oraz rozwój branży. Przyszłością są innowacyjne rozwiązania na skalę światową, jak np. instalacja aminowa do odzyskiwania CO₂, którą uruchomiliśmy w Elektrowni Łaziska. Prace nad tego rodzaju innowacjami są niezmiernie koszto- i czasochłonne, wymagają wielu silnych partnerów, jednakże efekt, w postaci realnej przewagi na skalę europejską, a nawet globalną, jest wystarczającą rekompensatą ponoszonych nakładów.