Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Premium
Przełomowe innowacje
Magazyn (Nr 15, grudzień 2022 - styczeń 2023)

Uwolnij siłę celu

1 grudnia 2022 13 min czytania
Álvaro Lleo de Nalda
Alex Montaner
Phil Sotok
Zdjęcie Amy C. Edmondson - Profesor przywództwa i zarządzania w Harvard Business School
Amy C. Edmondson
Uwolnij siłę celu

Streszczenie: Firmy, które definiują swój główny cel w oparciu o wartości i realizują strategie zgodne z nim, zyskują liczne korzyści: lepsze skupienie na działalności, większe zaangażowanie pracowników, lojalność klientów oraz lepsze wyniki finansowe. Jednak samo opublikowanie celu korporacyjnego nie wystarcza. Cel powinien być silnym zobowiązaniem, które łączy członków organizacji i motywuje do działania. Aby cel miał trwały wpływ i prowadził do zmian, liderzy muszą przemyślanie i konsekwentnie podejść do jego sformułowania oraz mierzenia. Opracowane Ramy Siły Oddziaływania Celu pomagają firmom przejść od zamiarów do rzeczywistych działań, wpływając na sposób funkcjonowania personelu.
mitsmr.pl

Pokaż więcej

Nowe ramy działania ułatwiają firmom czerpanie korzyści biznesowych z jasnych, spójnych celów korporacyjnych wzmacniających współpracę, innowacyjność i wzrost.

Firmy, które ustanawiają główny cel swojego istnienia na podstawie wartości i realizują uzgodnione z nim strategie, odnoszą wiele korzyści. Są lepiej skupione na swojej działalności, mają bardziej zaangażowanych pracowników i lojalniejszych klientów, a także osiągają lepsze wyniki finansowe. Nic więc dziwnego, że sformułowanie celu organizacji znalazło się w planach wielu liderów biznesowych – tym bardziej że pracownicy coraz częściej zastanawiają się, jaki wpływ ma ich firma na otaczającą ją społeczność i naszą planetę. Jednakże kiedy działania ograniczają się do opublikowania celu korporacyjnego na stronie internetowej, niewielkie są szanse, że przyniesie to większą korzyść.

Cel nie jest narzędziem, którego można po prostu użyć. Jak dowiodły nasze badania, jest on raczej mocnym zobowiązaniem, które łączy członków organizacji i motywuje do działania. Tożsamość firmy, jej rola i powody, dla których ta rola ma znaczenie i wartość, wypływają z tego wspólnego zobowiązania. Ustanowienie celu organizacji jest motorem zmian tylko wtedy, kiedy wpływa na sposób działania personelu.

Chcąc, żeby cel organizacji miał na nią trwały wpływ i prowadził do zmian, jej liderzy muszą podejść do jego sformułowania i mierzenia w przemyślany, konsekwentny sposób. We wcześniejszych badaniach zidentyfikowaliśmy zestaw kluczowych elementów procesu definiowania i rozwijania trwałego celu. Następnie opracowaliśmy zestaw procedur tworzących Ramy Siły Oddziaływania Celu. (Zobacz wykres Ramy Siły Oddziaływania Celu). W tym artykule wyjaśniamy, jak firmy mogą wykorzystać je w praktyce, aby przejść od zamiarów…

Zostało 89% materiału do przeczytania

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Dołącz do subskrybentów MIT Sloan Management Review Polska Premium!

Kup subskrypcję
O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!