Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
INNOWACJE
Polska flaga

Tesla to najcenniejsza amerykańska marka motoryzacyjna

13 stycznia 2020 2 min czytania
Zdjęcie Tomasz Kulas - Redaktor "MIT Sloan Management Review Polska", redaktor prowadzący "ICAN Management Review"
Tomasz Kulas
Tesla to najcenniejsza amerykańska marka motoryzacyjna

Streszczenie: Wycena akcji Tesli niemal przekroczyła poziom 500 dolarów, co świadczy o rosnącej wartości giełdowej firmy, mimo wcześniejszych prognoz sceptyków. Mitsmr+2Mitsmr+2Mitsmr+2

Pokaż więcej

CZY WIESZ, ŻE: mimo prognoz sceptyków wartość giełdowa firmy Tesla cały czas rośnie i bije kolejne rekordy.

Kilka dni temu wycena akcji Tesli niemal przekroczyła poziom 500 dolarów. Co to oznacza?

  1. Tylko w ciągu ostatnich kilkudziesięciu dni wartość spółki wzrosła o ponad 45%.

  2. W porównaniu do czerwca 2019 wartość Tesli wzrosła o niemal 300%.

  3. Spółka stopniowo zbliża się do wartości 100 mld dolarów i już dziś jest wyceniana wyżej niż jakikolwiek inny amerykański producent samochodów.

  4. A tak naprawdę Tesla wyceniana jest w tym momencie wyżej niż niemal wszystkie firmy motoryzacyjne świata, poza Volskwagenem (ok. 100 mld dolarów) i Toyotą (ok. 230 mld dolarów).

Jak czaruje Elon Musk?

Jeśli chodzi o czarowanie inwestorów, to o metodach stosowanych przez Elona Muska można powiedzieć co najmniej jedno – są skuteczne. Wystarczy spojrzeć na proste dane. Wyceniana na ok. 85 mld dolarów Tesla sprzedała w 2019 roku 367 386 aut na całym świecie. Natomiast Ford w sprzedał w 2019 roku 2 422 698 aut w samych Stanach Zjednoczonych i… wyceniany jest na mniej niż 37 mld dolarów.

Czy zatem wartość Tesli jest – jak twierdzi część ekspertów – nadmiernie napompowana? Nie warto spieszyć się z taką oceną, bo firma Elona Muska nieraz udowadniała, że jest w stanie zaoferować naprawdę przemyślaną strategię rozwojową. Zaś obecna wartość akcji Tesli nie wynika bynajmniej tylko z tego, że prezes firmy potrafi wykonać specjalny taniec przyciągający inwestorów.

W rzeczywistości skok wartości Tesli bazuje na kilku ważnych sukcesach firmy z ostatniego czasu. Firma wykazała wyraźny zysk w III kwartale 2019 roku, zwiększyła poziom produkcji w IV kwartale, zaprezentowała przyjęty dość pozytywnie (przynajmniej przez miłośników ekstrawagancji) model Cybertruck, a przede wszystkim rozpoczęła produkcję Modelu 3 w Chinach, uzyskując równocześnie zwolnienie z 10‑procentowego podatku.

Aktualizacja [15.01.2020]

W ciągu ostatnich kilku dni wycena akcji Tesli urosła o około 10 kolejnych punktów procentowych i przekroczyła w szczytowym momencie wartość nawet 547 dolarów za akcję.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!