Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
BIZNES I TECHNOLOGIE

Technologia w służbie fitness

5 października 2017 6 min czytania
Zdjęcie Paweł Kubisiak - Redaktor naczelny "MIT Sloan Management Review Polska"
Paweł Kubisiak
Jan Michalski
Kornelia Anna Kordala
Małgorzata Gala
Technologia w służbie fitness

Dynamiczne zmiany zachodzące na dzisiejszym rynku zmuszają firmy do nieustannego podążania za klientami i poszukiwania rozwiązań, które pozwolą sprostać coraz to nowym wymogom konsumentów.

O tym, jak technologia pomaga nadążyć za zmieniającymi się oczekiwaniami klientów, rozmawiają przedstawiciele firm Perfect Gym i Deloitte, zaproszeni przez redakcję „Harvard Business Review Polska”.

W debacie uczestniczą:

  • Małgorzata Gala, Business Development Director w Perfect Gym Solutions

  • Kornelia Anna Kordala, IT Support Manager w Perfect Gym Solutions

  • Jan Michalski, Lider ds. Salesforce.com, Lider sektora TMT Technologia w Deloitte Digital

  • Paweł Kubisiak, zastępca redaktora naczelnego Harvard Business Review Polska.

Paweł Kubisiak: Jakie wyzwania pojawiają się w tak „nieinternetowych” firmach jak sieci siłowni czy sieci fitness, że managerowie tych firm zwracają się do Państwa w poszukiwaniu rozwiązań technologicznych?

Małgorzata Gala: Przede wszystkim jest to silna potrzeba zarządzania z wysokiego szczebla całą organizacją. W momencie rozwoju sieci fitness, kiedy firma liczy powyżej pięciu klubów, pojawia się potrzeba zarządzania centralnego i centralizacji całej organizacji. Wówczas warto posiadać system, który zintegruje wszystkie kluby i pozwoli na zarządzanie procesami i wymianę danych na linii kluby‑centrala. Bardzo często kluby posiłkują się początkowo najróżniejszymi aplikacjami, takimi jak np. Excel. Ale w pewnym momencie pojawia się konieczność posiadania czegoś więcej. Wówczas kluby bardzo często odzywają się do nas, przedstawiają swoje wymagania i my staramy się dopasować nasz system do ich potrzeb.

Paweł Kubisiak: Sieci fitness i siłowni to ciekawa branża, która bardzo szybko się rozwija. Jak wygląda ten rynek w Polsce?

Jan Michalski: Rynek klubów fitness w Polsce znajduje się w fazie początkowego wzrostu. Pierwszą większą siecią siłowni, obecną w Polsce od 2007 roku, jest Pure Jatomi. Jest to rynek, który działa od zaledwie kilkunastu lat. Możemy się spodziewać, że tych klubów w każdym mieście będzie coraz więcej, oraz że ich oferta i wyposażenie będą coraz lepsze. Dlatego jest to bardzo ciekawy rynek dla takich firm jak Perfect Gym – z globalnymi ambicjami i nastawionych na dynamiczny rozwój.

Paweł Kubisiak: W jaki sposób Perfect Gym dociera ze swoja ofertą do siłowni czy też sieci fitness ? Czy Państwo prowadzą zmasowane działania promocyjne, marketingowe czy raczej potrzeba nadążania za tym klientem powoduje, że właściciele tych sami sieci zaczynają szukać rozwiązań?

Małgorzata Gala: W praktyce wygląda to tak, że jeszcze do niedawna nasza firma nie skupiała się tak mocno na działaniach sprzedażowych, gdyż koncentrowaliśmy się na rozwoju produktu. Obecnie mocno rozwijamy dział sprzedaży. Zaczęliśmy działać globalnie, więc otwieramy biura sprzedaży w nowych krajach i tam koncentrujemy się na działaniach sprzedażowych. Ale wciąż istotne z punktu widzenia marketingu i sprzedaży są dla nas rekomendacje naszych klientów.Jeszcze w 2015 roku większość nowych klientów zdobyliśmy właśnie dzięki poleceniom.

Paweł Kubisiak: Ale teraz to się zmienia, o czym świadczy współpraca z Salesforce.

Jan Michalski: Dzięki współpracy z Salesforce firma Perfect Gym zyskała dostęp do rozwiązań, które są jednymi z najlepszych na rynku, jeżeli chodzi o marketing i sprzedaż. Salesforce pozwala przede wszystkim prowadzić te procesy globalnie, a ponadto posiada najnowocześniejsze rozwiązania z zakresu marketing automation, które pozwalają precyzyjnie dostosowywać kampanie do wybranej grupy docelowej. Specjalistyczne oprogramowanie pozwala dystrybuować treści do zainteresowanych odbiorców, możemy dostarczać im treści, które budują ich wiedzę na temat produktu. Zautomatyzowane działania content marketingowe tworzą wartościowe leady sprzedażowe, które dalej dział sprzedaży może wykorzystać.

Małgorzata Gala: Te dedykowane rozwiązania skutecznie pomagają nam w ekspansji zagranicznej. Obecnie w Polsce posiadamy 2 biura, a kolejne otworzyliśmy w Australii, Rosji, Szwecji i Finlandii. W tej chwili wchodzimy na trzy nowe rynki – są to Hiszpania, Iran i Indie. W ostatnim roku współpraca z Salesforce pomogła nam w ujednoliceniu procesów i rozkręceniu sprzedaży na tych rynkach.

Paweł Kubisiak: Jak w praktyce wygląda wdrożenie takiego rozwiązania w siłowni, która mi osobiście kojarzy się jak najbardziej pozytywnie, ale nie od strony technologicznej?

Małgorzata Gala: Każdemu wdrożeniu nowej technologii towarzyszą jakieś bariery, zwłaszcza po stronie pracowników, którzy są czasem niechętni zmianom. Przejście na nowy produkt, nawet gdy jest lepszy i łatwiejszy w obsłudze, czasem wywołuje negatywne emocje, które oczywiście staramy się podczas naszego procesu wdrożenia okiełznać, poprzez szkolenia i wyjaśnianie korzyści ze zmiany rozwiązania. Często też spotkamy się ze sporymi wyzwaniami dotyczącymi migracji danych do nowego systemu, co wiąże się z pracą na żywym organizmie i współpracą niekompatybilnych środowisk.

Jan Michalski: Podobne wyzwanie mieliśmy podczas wdrażania Salesforce w  Perfect Gym, gdyż jest to firma, która nigdy nie śpi. Jeżeli się ma klientów w Australii, Indiach i w Polsce, to nie można nawet na chwilę wyłączyć systemu – musi on działać 24 h na dobę 7 dni w tygodniu. I nie chodzi tu o samą migrację, która jest czasami technologicznie skomplikowana, ze względu na brak spójności danych i zmianę formatu. Chodzi przede wszystkim o to, że nie można zakłócić pracy klientów. Biznes nigdy nie śpi.

Paweł Kubisiak: Jak klienci oceniają nowe technologie, z których zaczęli korzystać? Czy są zadowoleni ze zmiany?

Kornelia Anna Kordala: Może powiem jak to wygląda na przykładzie Perfect Gym. Dzięki wdrożeniu Salesforce zyskaliśmy system, który zapewnia bardzo transparentne wskaźniki jakości pracy oraz jej wyników. Pierwszym działem, w którym wprowadziliśmy Salesforce był dział obsługi klienta, co pozwoliło mi zunifikować wskaźniki oceny pracy mojego międzynarodowego zespołu. Salesforce gromadzi dane z całej firmy, z każdego miejsca na świecie, a aplikacja w chmurze pozwala na dostęp do wyników z różnych urządzeń, w różnych miejscach i czasie.

Bardzo istotną funkcją jest możliwość utworzenia bazy wiedzy, która jest przewodnikiem po naszym systemie i przez cała dobę umożliwia klientom dostęp do potrzebnych materiałów, jakby zastępując konieczność kontaktu z działem wsparcia. To pozwoliło nam na zwiększenie efektywności pracy, poprzez uwolnienie naszych pracowników z konieczności wyjaśniania najprostszych rzeczy. Teraz nasi klienci szukają takich informacji w chmurze, a pracownicy obsługi angażowani są wówczas, gdy klienci tego rzeczywiście potrzebują.

Ten tekst jest częścią projektu How to do IT. To twój sprawdzony przewodnik po cyfrowej transformacji i technologiach dla biznesu. Zapisz się na newsletter projektu!

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Horyzontalna ilustracja w realistycznym stylu przedstawia zmęczonego lidera siedzącego samotnie przy biurku w półmroku. Wokół niego porozrzucane są pomięte notatki, pusta filiżanka po kawie i otwarty laptop emitujący chłodne, niebieskie światło. Mężczyzna opiera głowę na dłoni, z pochyloną sylwetką i oznakami wyczerpania. Całość utrzymana jest w stonowanej kolorystyce, symbolizując przeciążenie pracą i emocjonalne wypalenie. Ilustracja odwołuje się do problematyki, jaką porusza psychologia pracy w kontekście przywództwa. Jak liderzy radzą sobie z przepracowaniem

Uważność nie wystarczy, gdy toniemy w nadmiarze obowiązków. Poznaj zaskakujące strategie zapracowanych liderów, które naprawdę działają.

W ostatnich latach wiele nagłówków sugerowało, że wszyscy jesteśmy już nieco wypaleni zawodowo. Od pasywno-agresywnego „quiet quitting” po tajemniczo brzmiącą „ghost work” – narracja głosi, że ludzie zasypiają za kierownicą, a w najlepszym razie przysypiają co kilka kilometrów.

Ale co, jeśli ta diagnoza nie jest do końca trafna – przynajmniej w odniesieniu do sporej grupy z nas?

Co, jeśli istnieje znacząca liczba osób, które czują się przeciążone pracą, a mimo to pozostają zmotywowane i skuteczne? W dzisiejszej rzeczywistości, gdzie zmiana warunków zatrudnienia często wydaje się poza naszym zasięgiem, warto przyjrzeć się tym pracownikom i zastanowić, czego możemy się od nich nauczyć, by nadal działać efektywnie.

dobrostan Zadbaj o siebie i swój zespół. Jak budować dobrostan w niestabilnych czasach?

Współczesny świat biznesu to arena ciągłych zmian, która wystawia na próbę odporność psychiczną pracowników i liderów. Jak w obliczu narastającej presji i niepewności budować organizacje, gdzie dobrostan jest filarem sukcesu? Zapraszamy do lektury artykułu, w którym Agata Swornowska-Kurto, bazując na raporcie „Sukces na wagę zdrowia – o kondycji psychicznej i przyszłości pracy”, odkrywa kluczowe strategie dla liderów. Dowiedz się, jak przeciwdziałać wypaleniu, budować autentyczne wsparcie i tworzyć środowisko, które inspiruje, zamiast przytłaczać.

nękanie oddolne Co zrobić, gdy podwładni cię sabotują?
Jak reagować, gdy wiarygodność lidera jest podkopywana – otwarcie lub za kulisami – a atmosfera w zespole staje się coraz bardziej toksyczna? Nękanie w miejscu pracy nie zawsze płynie z góry na dół Contrapower harassment to rzadko poruszany, lecz istotny temat związany z nękaniem w pracy. W przeciwieństwie do tradycyjnego postrzegania tego zjawiska, dotyczy ono […]
EOD Jak automatyzacja obiegu dokumentów wspiera zarządzanie czasem pracy

W dzisiejszej rzeczywistości biznesowej niezbędne jest sięganie po innowacyjne rozwiązania technologiczne. Taką decyzję podjęła firma Vetrex, wdrażając w swoich strukturach elektroniczny obieg dokumentów Vario firmy Docusoft, członka grupy kapitałowej Arcus. O efektach tego działania opowiedział Przemysław Szkatuła – dyrektor działu IT w firmie Vetrex.

Jakie cele biznesowe przyświecały firmie przy podjęciu decyzji o wdrożeniu systemu elektronicznego obiegu dokumentów?

Przemysław Szkatuła: Przede wszystkim chodziło o usprawnienie procesów wewnętrznych. Wcześniej obieg dokumentów był głównie manualny, co generowało wiele problemów kumulujących się pod koniec każdego miesiąca. Dzięki wdrożeniu systemu Vario wszystko odbywa się elektronicznie i wiemy dokładnie, na którym etapie procesu znajduje się faktura. To usprawnia przepływ informacji nie tylko w działach finansowych, lecz także między zwykłymi użytkownikami systemu. Dzięki wprowadzeniu powiadomień mailowych każdy użytkownik otrzymuje niezwłocznie informację o nowej aktywności, a kierownicy działów są świadomi, jakie koszty wystąpiły.

quiet quitting Nie pozwól by quiet quitting zrujnowało twoją karierę

Quiet quitting to nie cicha rewolucja, lecz ryzykowna strategia wycofania się z aktywnego życia zawodowego. W świecie przeciążonych pracowników i liderów często niedostrzegających rzeczywistych wyzwań swoich zespołów, bierna rezygnacja z zaangażowania może być kusząca, ale długofalowo – szkodzi wszystkim.

Case study
Premium
Czy planowanie strategiczne ma jeszcze sens?

Krakowski producent słodyczy Zafiro Sweets był przez lata doceniany w branży i wśród pracowników za wieloletni, stabilny wzrost poparty wysoką jakością produktów. Turbulencje rynkowe, napędzane dynamiką mediów społecznościowych i zmieniającymi się oczekiwaniami klientów, podważyły jednak jego dotychczasowy model działania, oparty na planowaniu strategicznym. Firma szuka sposobu, który pozwoli jej się zaadaptować do szybkich zmian zachodzących w jej otoczeniu. Marta Wilczyńska, CEO Zafiro Sweets, z niedowierzaniem patrzyła na slajd, który dostała od działu sprzedaży. Siedziała w restauracji w warszawskim Koneserze, gdzie wraz z Tomaszem Lemańskim, dyrektorem operacyjnym, oraz Justyną Sawicką, dyrektorką marketingu, uczestniczyli w Festiwalu Słodkości – jednej z branżowych imprez, które sponsorowali.

Premium
Zalecenia prof. Kazimierza suwalskiego dla młodych i doświadczonych liderów

Doświadczenie prof. Kazimierza Suwalskiego, chirurga i lidera, przekłada się na uniwersalne zasady skutecznego przywództwa. Poniższe zestawienie to zbiór praktycznych wskazówek, które wspierają rozwój zarówno młodych, jak i doświadczonych liderów – od budowania autorytetu i zarządzania zespołem po radzenie sobie z kryzysami i sukcesję przywództwa.

Premium
Z sali operacyjnej do gabinetu lidera

Droga od chirurga do lidera wymagała nie tylko zmiany kompetencji, ale też perspektywy. Profesor Kazimierz Suwalski, pionier polskiej kardiochirurgii, dzieli się doświadczeniami z budowania zespołów, instytucji i kultury przywództwa opartej na transparentności, zaufaniu i odpowiedzialności. Podkreśla,
że kluczowymi kwestiami są: mentoring, zarządzanie silnymi osobowościami i świadome rozwijanie talentów. Przypomina, że prawdziwe przywództwo nie ustaje wraz z końcem kariery – trwa, gdy potrafimy dzielić się wiedzą i tworzyć przestrzeń do wzrostu innych.

Causal ML
Premium
Jak skutecznie wdrożyć przyczynowe uczenie maszynowe (Causal ML) w organizacji?

Coraz więcej firm dostrzega potencjał Causal ML jako narzędzia wspierającego podejmowanie trafnych decyzji. Jednak skuteczne wdrożenie tego podejścia wymaga czegoś więcej niż zaawansowanych algorytmów — potrzebne są właściwe pytania, odpowiednie dane oraz współpraca interdyscyplinarnych zespołów.

Premium
Nowe podejście do uczenia maszynowego odpowiada na pytania „co by było, gdyby”

Causal ML – nowatorskie podejście w uczeniu maszynowym – daje kadrze zarządzającej nowe narzędzie do oceny skutków decyzji strategicznych. Umożliwia pewniejsze eksplorowanie alternatywnych scenariuszy, dzięki czemu wspiera podejmowanie bardziej świadomych i trafnych decyzji biznesowych. Tradycyjne systemy uczenia maszynowego (machine learning, ML) zdobyły szerokie uznanie jako narzędzia wspomagające procesy decyzyjne, szczególnie tam, gdzie kluczowe jest oszacowanie prawdopodobieństwa konkretnego zdarzenia, na przykład zdolności kredytowej klienta. Klasyczne modele ML opierają jednak swoje predykcje głównie na identyfikowaniu korelacji w danych. Taka metodologia, choć użyteczna w pewnych kontekstach, okazuje się niewystarczająca, a wręcz może wprowadzać w błąd, szczególnie wtedy, gdy menedżerowie starają się przewidzieć realny wpływ swoich decyzji na wyniki biznesowe.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!