Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Modele biznesowe

Szansa na sukces… – komentarz 2

1 kwietnia 2008 7 min czytania
Zbigniew Rekusz

Fundusz venture capital, zamiast zwiększać finansowanie w projekt, który nie przynosi oczekiwanych w biznesplanie rezultatów, powinien rozważyć rezygnację z tej inwestycji. W innym przypadku może wpaść w pułapkę kosztów utopionych, których nigdy nie będzie mógł odzyskać.

Sytuacja, w jakiej znalazł się fundusz NewCapitals Projekt, jest typowa dla funduszu wysokiego ryzyka, który decyduje się na inwestycję w innowację, w dodatku realizowaną przez firmę znajdującą się w początkowej fazie rozwoju. Cechą charakterystyczną tego typu funduszy jest właśnie angażowanie się w unikalne przedsięwzięcia, które gdy odniosą sukces, dają spektakularne zyski, ale równie często mogą zakończyć się porażką. W praktyce w takich funduszach z kilkudziesięciu rozpatrywanych projektów wybieranych jest jedynie kilka, które ostatecznie otrzymują dofinansowanie. I nawet wówczas ryzyko porażki jest większe niż szansa na sukces. Zaangażowanie funduszu inwestycyjnego w spółkę trwa zwykle od trzech do pięciu lat. Czasami dopiero w końcowym etapie okazuje się, że przedsięwzięcie nie przyniosło profitów, na jakie liczono w opracowanym na początku biznesplanie.

W tym przypadku szefowie NewCapitals Project wydają się zaskoczeni zaistniałą sytuacją, zrzucając całą odpowiedzialność na Marka Bukowskiego, od którego oczekują obiektywnej i rzetelnej informacji na temat prac związanych z realizacją projektu w firmie Solax. Wymagają od niego też rekomendacji, czy nadal warto dofinansowywać to przedsięwzięcie. Menedżerowie nadzorujący projekt z ramienia funduszu często jednak nie potrafią lub nie chcą przyznać się do porażki i odsuwają podjęcie decyzji o zaniechaniu inwestycji. Wpadają wówczas w pułapkę kosztów utopionych, z której trudno się firmie wydostać bez dalszych kosztów i ostatecznie zwiększenia straty na inwestycji.

W tym konkretnym przypadku duża odpowiedzialność za decyzję, czy fundusz powinien nadal inwestować w projekt Górskiego, spada na Bukowskiego. Może on mieć jednak problem ze spełnieniem warunku obiektywnej oceny inwestycji, ponieważ mocno i osobiście zaangażował się w realizację projektu i trudno mu zachować konieczną bezstronność.

Oczywiście, dobra współpraca między przedsiębiorcą a funduszem jest bardzo ważna dla powodzenia projektu, szczególnie na pierwszym etapie, poprzedzającym jego realizację. Fundusz musi dobrze poznać spółkę, jej potencjał i pozycję na rynku, jak również ewentualne zagrożenia i problemy związane z prowadzoną działalnością. Ale przede wszystkim musi znaleźć dobry kontakt z jej właścicielami i szefami. Bez ich gotowości i otwartości na współpracę niemożliwa jest realizacja projektu. Z kolei na następnych etapach niezwykle istotna jest pomoc i wsparcie ze strony funduszu, nie tylko finansowe, ale przede wszystkim merytoryczne, którego powinien udzielić przedsiębiorcy i firmie. Bardzo często nie dochodzi do realizacji jakiegoś projektu tylko dlatego, że nie ma między funduszem a przedsiębiorcą tej nici porozumienia, tej „chemii”. Jednak przy zbyt przyjacielskich kontaktach zawsze istnieje niebezpieczeństwo utraty obiektywizmu ze strony inwestora. Pewnego dystansu można nabrać dopiero po latach praktyki.

Przyjmijmy jednak, że Bukowski postara się zachować niezależność i bezstronność w swoich ocenach inwestycji w Solaksie, nie oznacza to jednak, że swoją rekomendacją rozwiąże problemy i błędy zaniechania we współpracy funduszu z firmą.

Jednym z głównych zaniechań funduszu był brak odpowiedniego wsparcia przy realizacji projektu, którego potrzebowali i Bukowski, i Górski. Z jednej strony fundusz powierzył nadzór nad projektem nowemu w ich zespole dyrektorowi inwestycyjnemu, który dopiero poznawał zasady i obowiązujące metody pracy. Mało prawdopodobne więc, aby bez wsparcia i nadzoru bardziej doświadczonych inwestorów udało mu się spełnić wszystkie pokładane w nim i w projekcie oczekiwania.

Z drugiej strony był Górski – świetny wynalazca i naukowiec, ale raczej kiepski menedżer i biznesmen. Nie był właściwą osobą do rozwiązywania problemów operacyjnych firmy. Wprawdzie potrafił zrobić prezentację na targach, ale miał ewidentne braki w zarządzaniu firmą, w opracowywaniu strategii dystrybucji produktu, identyfikacji sieci sprzedaży i koniecznych działań marketingowych. W tych waśnie obszarach eksperci z funduszu lub zatrudnieni przez nich specjaliści powinni byli mu pomóc.

Tak się jednak na stało. Bukowski i Górski musieli radzić sobie sami. Fundusz w pełni im zawierzył, powierzając skomplikowane zadanie przekształcenia firmy rozpoczynającej produkcję innowacyjnego urządzenia w zyskowne przedsięwzięcie zaledwie dwóm ludziom. To nie mogło się udać.

Doświadczenia wskazuje, że należy poważnie rozważyć rezygnację z inwestycji, szczególnie jeśli nie ma szybkich rozwiązań powstałych problemów.

Analizując sytuację od strony funduszu, przychylałbym się do sugestii jednego z szefów, aby zrezygnować z dalszego finansowania firmy Solax i inwestycji Górskiego. Każdy fundusz inwestycyjny bierze pod uwagę takie rozwiązanie. Mogłoby się okazać, że kolejna inwestycja nie przyniesie funduszowi wymiernych korzyści, kiedy ten zechce się z niej wycofać.

Gdyby taka sytuacja zdarzyła się w Stanach Zjednoczonych, gdzie na rynku funkcjonuje wiele funduszy mających bardzo duże doświadczenie w finansowaniu różnych projektów, we właściwym doborze ludzi, którzy potrafią je zrealizować, wówczas pomysł Górskiego miałby przypuszczalnie większe szanse. W polskich realiach, gdzie na rynku jest nadal niewiele tego typu firm, ich gotowość do ponoszenia ryzyka jest znacznie mniejsza, choć sama podaż pomysłów jest duża.

Wydaje się też, że partnerzy funduszu NewCapitals Project działali trochę po omacku. Albo zbyt krótko byli na rynku i nie mieli doświadczenia w tego typu przedsięwzięciach, albo nie mają w organizacji sprawdzonych metod i procedur, które uporządkowałyby proces inwestycyjny i ułatwiły podejmowanie trudnych decyzji. Widać to m.in. w sytuacji, że nie rozwiązano problemu ze sprzedażą, kiedy pojawiły się pierwsze niekorzystne sygnały z rynku. Gdyby fundusz poddawał bieżącej ocenie (przynajmniej raz na kwartał) realizację projektu oraz weryfikował biznesplan, można byłoby od razu wprowadzać zmiany w realizowanym projekcie.

Nie wykluczam, że dobrym posunięciem byłoby przeprowadzenie dokładnej analizy sytuacji firmy i perspektyw na rynku urządzeń oferujących pozyskiwanie energii z alternatywnych źródeł. Z chwilą kiedy pierwotna inicjatywa odniosłaby sukces, Górski mógłby wspólnie z inwestorami zastanowić się nad synergią wynikającą z uzupełnienia oferty i rozszerzyć produkcję opartą na tej samej technologii o szerokopasmowe ogniwa.
Bez względu na to, czy dojdzie do kontynuacji współpracy, czy też nie, to z takiego doświadczenia fundusz powinien wyciągnąć wnioski: co i dlaczego się nie udało, jakie błędy zostały popełnione do tej pory, co trzeba i można naprawić. Po to, aby kolejne inwestycje były już wolne od takich błędów.

Wiedza na ten temat może pomóc Bukowskiemu w rekomendacji projektu. W dodatku plany nowej inwestycji są poparte znacznie bardziej spójnymi i wiarygodnymi prognozami.

Z doświadczenia jednak wiem, że jeśli w czasie realizacji inwestycji zaczynają pojawiać się poważne problemy, odkryte w dodatku zbyt późno, to należy się dobrze zastanowić, czy z nich nie zrezygnować. Te projekty, które udało nam się zrealizować, od początku dobrze rokowały i nie było z nimi poważnych problemów. Zawsze jednak najważniejszym kluczem do sukcesu nie był sam pomysł, ale ludzie, którzy potrafili go zrealizować i szybko reagowali na zmiany sytuacji w firmie i na rynku.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Case study
Premium
Czy planowanie strategiczne ma jeszcze sens?

Krakowski producent słodyczy Zafiro Sweets był przez lata doceniany w branży i wśród pracowników za wieloletni, stabilny wzrost poparty wysoką jakością produktów. Turbulencje rynkowe, napędzane dynamiką mediów społecznościowych i zmieniającymi się oczekiwaniami klientów, podważyły jednak jego dotychczasowy model działania, oparty na planowaniu strategicznym. Firma szuka sposobu, który pozwoli jej się zaadaptować do szybkich zmian zachodzących w jej otoczeniu. Marta Wilczyńska, CEO Zafiro Sweets, z niedowierzaniem patrzyła na slajd, który dostała od działu sprzedaży. Siedziała w restauracji w warszawskim Koneserze, gdzie wraz z Tomaszem Lemańskim, dyrektorem operacyjnym, oraz Justyną Sawicką, dyrektorką marketingu, uczestniczyli w Festiwalu Słodkości – jednej z branżowych imprez, które sponsorowali.

Premium
Zalecenia prof. Kazimierza suwalskiego dla młodych i doświadczonych liderów

Doświadczenie prof. Kazimierza Suwalskiego, chirurga i lidera, przekłada się na uniwersalne zasady skutecznego przywództwa. Poniższe zestawienie to zbiór praktycznych wskazówek, które wspierają rozwój zarówno młodych, jak i doświadczonych liderów – od budowania autorytetu i zarządzania zespołem po radzenie sobie z kryzysami i sukcesję przywództwa.

Premium
Z sali operacyjnej do gabinetu lidera

Droga od chirurga do lidera wymagała nie tylko zmiany kompetencji, ale też perspektywy. Profesor Kazimierz Suwalski, pionier polskiej kardiochirurgii, dzieli się doświadczeniami z budowania zespołów, instytucji i kultury przywództwa opartej na transparentności, zaufaniu i odpowiedzialności. Podkreśla,
że kluczowymi kwestiami są: mentoring, zarządzanie silnymi osobowościami i świadome rozwijanie talentów. Przypomina, że prawdziwe przywództwo nie ustaje wraz z końcem kariery – trwa, gdy potrafimy dzielić się wiedzą i tworzyć przestrzeń do wzrostu innych.

Causal ML
Premium
Jak skutecznie wdrożyć przyczynowe uczenie maszynowe (Causal ML) w organizacji?

Coraz więcej firm dostrzega potencjał Causal ML jako narzędzia wspierającego podejmowanie trafnych decyzji. Jednak skuteczne wdrożenie tego podejścia wymaga czegoś więcej niż zaawansowanych algorytmów — potrzebne są właściwe pytania, odpowiednie dane oraz współpraca interdyscyplinarnych zespołów.

Premium
Nowe podejście do uczenia maszynowego odpowiada na pytania „co by było, gdyby”

Causal ML – nowatorskie podejście w uczeniu maszynowym – daje kadrze zarządzającej nowe narzędzie do oceny skutków decyzji strategicznych. Umożliwia pewniejsze eksplorowanie alternatywnych scenariuszy, dzięki czemu wspiera podejmowanie bardziej świadomych i trafnych decyzji biznesowych. Tradycyjne systemy uczenia maszynowego (machine learning, ML) zdobyły szerokie uznanie jako narzędzia wspomagające procesy decyzyjne, szczególnie tam, gdzie kluczowe jest oszacowanie prawdopodobieństwa konkretnego zdarzenia, na przykład zdolności kredytowej klienta. Klasyczne modele ML opierają jednak swoje predykcje głównie na identyfikowaniu korelacji w danych. Taka metodologia, choć użyteczna w pewnych kontekstach, okazuje się niewystarczająca, a wręcz może wprowadzać w błąd, szczególnie wtedy, gdy menedżerowie starają się przewidzieć realny wpływ swoich decyzji na wyniki biznesowe.

Premium
Czy znasz cel swojej organizacji?

Ankieta redakcji „MIT Sloan Management Review Polska” została przeprowadzona wśród użytkowników platformy LinkedIn – w większości osób zajmujących stanowiska kierownicze, menedżerskie i eksperckie. Grupa ta jest szczególnie istotna w kontekście budowania oraz komunikowania celu organizacji, ponieważ to właśnie liderzy średniego i wyższego szczebla odpowiadają zarówno za interpretację celu, jak i przekładanie go na codzienne działania zespołów. Ankieta miała sprawdzić, w jakim stopniu pracownicy identyfikują się z celem działania swojej organizacji.

Premium
AI zmienia zasady gry – jakich liderów IT dziś potrzebujemy?

Wielu dyrektorom ds. informatyki (CIO) brakuje zarówno czasu, jak i odpowiednich kompetencji oraz formalnych uprawnień, by skutecznie mierzyć się z wyzwaniami kulturowymi i organizacyjnymi, które mogą utrudniać wdrażanie inicjatyw związanych ze sztuczną inteligencją. Nadszedł moment, by poszerzyć zakres ich ról.

Sztuczna inteligencja fundamentalnie przekształca sposób działania organizacji i ta transformacja wykracza daleko poza samą techniczną implementację. Nowoczesne systemy AI coraz częściej przejmują zadania dotąd wykonywane przez ludzi, co nierzadko wymaga od pracowników przekwalifikowania, podnoszenia kompetencji oraz rozwoju umiejętności, takich jak myślenie krytyczne. Aby skutecznie zarządzać nowym modelem współpracy ludzi i technologii, liderzy muszą rozumieć złożone czynniki ludzkie i organizacyjne, takie jak zwinność i zmiany kulturowe, dynamikę osobowości oraz inteligencję emocjonalną.

Mimo to większość organizacji nadal postrzega wdrażanie sztucznej inteligencji przede wszystkim jako wyzwanie natury technicznej, a obecne role liderów technologicznych odzwierciedlają to podejście. Zgodnie z raportem Foundry’s 2024 State of the CIO aż 85% liderów IT uważa, że dyrektorzy ds. informatyki (CIO) coraz częściej pełnią funkcję agentów zmian w swoich organizacjach. Jedynie 28% z nich twierdzi, że kierowanie transformacją jest dla nich priorytetem.

Jak firmy z Chin pokonują bariery i zdobywają nowe rynki
Premium
Wskazówki wdrożeniowe dla polskich firm planujących ekspansję zagraniczną

Polskie firmy, które chcą skutecznie zaistnieć na rynkach zagranicznych, muszą porzucić myślenie w kategoriach całych krajów i skupić się na konkretnych miastach, niszach oraz kanałach cyfrowych. Poniższe zestawienie prezentuje trzy praktyczne strategie, które – przy odpowiednim dopasowaniu do lokalnych realiów – pozwalają przezwyciężyć bariery wejścia i efektywnie rozwijać działalność poza granicami Polski.

Premium
Chiny w transformacji. Nowa era przedsiębiorczości

Chiny przechodzą fascynującą transformację, która zmienia je w globalnego lidera innowacji i technologii. Dziś kraj ten, jeszcze kilka dekad temu borykający się z ubóstwem i izolacją, jest miejscem, gdzie młodsze pokolenie przedsiębiorców wyznacza nowe standardy na światowych rynkach.

Premium
ROLA WARTOŚCI W KULTURZE WSPIERAJĄCEJ ZMIANY I ZAANGAŻOWANIE PRACOWNIKÓW

Transformacja Avivy w Polsce to historia konsekwentnego działania w oparciu o wartości, które nie tylko przetrwały zmiany właścicielskie, lecz także stały się fundamentem dalszego rozwoju.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!