Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Komunikacja
Magazyn (Nr 13, maj - czerwiec 2022)

Subskrybenci bez ciasteczek

1 maja 2022 7 min czytania
Materiał Partnera
Subskrybenci bez ciasteczek

Im lepiej znasz swojego klienta, tym bardziej adekwatną ofertę możesz dla niego stworzyć. W jego poznaniu nieocenioną wartość mają dane na jego temat, które do tej pory reklamodawcy pozyskiwali m.in. dzięki cookies. Tymczasem rośnie grono konsumentów, którzy niechętnie dzielą się informacjami na swój temat w sieci. Czy istnieje sposób na pozyskanie wiedzy na ich temat bez ciasteczek?

PARTNEREM MATERIAŁU JEST SALESFORCE

WRAZ Z ROSNĄCĄ ŚWIADOMOŚCIĄ dotyczącą wartości danych użytkowników sieci zwiększa się liczba osób, które dbają o swoją prywatność. W tym celu ponad 63% przebadanych przez ClickMeeting internautów (dane za luty 2022 r.) zwraca uwagę na pliki cookies, które umożliwiają śledzenie m.in. zainteresowań internautów, co pozwala na identyfikowanie ich potrzeb przez marketerów. Jednak nie wszyscy użytkownicy sieci chcą być „inwigilowani” – nawet w zamian za personalizowane treści i reklamy czy utrzymywanie koszyków zakupowych. Nie powinno zatem dziwić, że prócz usuwania tzw. ciasteczek blisko 40% internautów używa w swoich przeglądarkach trybu incognito, korzysta z aplikacji blokujących śledzenie ruchu (32% odpowiedzi respondentów) lub z usług VPN, czyli prywatnej sieci (28%).

Jak jednak podaje amerykański ośrodek badawczy Pew Research, większość przebadanych przez nich osób byłaby skłonna poświęcić trochę prywatności na rzecz bardziej spersonalizowanych doświadczeń – o ile dana marka poinformowałaby ich o tym, jak wykorzystuje i chroni dane. To bardzo dobra informacja dla wszystkich firm, które do tej pory bazowały na ciasteczkach. Tym bardziej że rośnie oczekiwanie, iż takie platformy jak Google czy Amazon zrezygnują z nich całkowicie do 2023 roku.

Jeśli firmy zmienią sposób, w jaki zbierają oraz gromadzą dane o swoich użytkownikach, i skupią się na nawiązywaniu otwartych partnerstw lub wymianie wartości z konsumentami, świat bez plików cookie nie będzie stanowił dla nich problemu. W sytuacji, kiedy konsument świadomie dzieli się z daną marką swoimi danymi, korzystają na tym wszyscy: klienci, marketerzy, a nawet regulatorzy ds. prywatności. Taki idealny scenariusz nie oznacza jednak, że pozyskiwanie dobrowolnych danych od użytkowników jest tak proste jak poproszenie ich o kliknięcie przycisku „akceptuję” pojawiającego się na ich ekranach. Jak podaje Adweek, „badania wykazują wyraźny opór konsumentów wobec technologii reklamowych”, co oznacza, że opierają się takim działaniom jak przekazywanie swoich danych. Marketerzy znaleźli jednak sposób na przełamanie tego sprzeciwu. Kluczem jest oferowanie nagród, takich jak rabaty lub usługi premium, w zamian za udostępnianie danych osobowych.

Disney zwiększa skalę poprzez połączenie wszystkich swoich marek

Wiele firm medialnych od lat próbuje stanąć w szranki z takimi gigantami jak Google czy Meta i sprawić, aby to u nich reklamodawcy zostawiali więcej pieniędzy. Niestety, posiadają one znacznie mniej użytkowników, a co za tym idzie – i ich danych. Okazuje się jednak, że istnieje jedna organizacja, która jest w stanie konkurować z kolosami i jest nią Disney. Zwróćmy bowiem uwagę, że do tej jednej z najbardziej znanych amerykańskich korporacji środków masowego przekazu należy Hulu, czyli największa aplikacja CTV (skrót od „connected TV”, oznaczający dowolny odbiornik telewizyjny wykorzystywany do przesyłania strumieniowego wideo przez internet) – z treściami premium wspieranymi przez reklamy.

W celu wzmocnienia swojej pozycji reklamowej Disney dąży do powiązania wszystkich swoich marek i ujednolicenia zespołów sprzedaży reklam. Następstwem tego podejścia jest utworzenie w październiku 2020 roku Disney Media & Entertainment Distribution, dzięki czemu w jednej organizacji znalazły się wszystkie platformy liniowe należące do Disneya. Firma jest teraz w trakcie przenoszenia działalności reklamowej na własną, zastrzeżoną infrastrukturę.

Włączenie linearności zwiększa skalę Disneya i pomaga odróżnić się od gigantów technologicznych, którzy mogą dominować na ekranach komputerów i telefonów, ale nie mają tej przewagi na ekranach telewizorów. Należy jednak pamiętać, że dane są tylko paliwem, co oznacza, że mają moc tylko wtedy, gdy istnieje system wewnętrznego spalania, który przekształca to paliwo w energię. A w tym pomaga Disneyowi Salesforce.

Ujednolicony widok klienta wpłynie na jego spersonalizowane doświadczenia

W maju 2021 roku Salesforce i Disney Studios Content ogłosiły partnerstwo. Obie firmy zapowiedziały, że będą poszukiwały nowych sposobów na usprawnienie cyklu produkcji treści. Ich celem jest także ułatwienie dostarczania spersonalizowanych doświadczeń poprzez zmianę sposobu, w jaki treści Disneya są udostępniane fanom. Warto dodać, że Salesforce jest pierwszym partnerem w dziedzinie innowacji, który udostępni oprogramowanie StudioLAB wytwórni Disney Studios. Jak powiedziała w swoim oświadczeniu Sarah Franklin, prezes i dyrektor ds. marketingu w firmie Salesforce: – Jesteśmy zachwyceni, że możemy wspólnie z zespołem StudioLAB przecierać nowe szlaki i odkrywać nowe sposoby budowania silniejszych relacji z ich społecznością fanów na całym świecie.

Kolejnym rozwiązaniem Salesforce, z którego będzie korzystał Disney, jest platforma Customer 360 Data Manager, która łączy takie narzędzia, jak Marketing Cloud, Commerce Cloud i Service Cloud – tworząc jeden ujednolicony widok klienta. Produkty Salesforce dla sektora B2B zostały zaprojektowane tak, aby umożliwić klientom przechowywanie w jednym miejscu wszystkich informacji dotyczących marketingu, sprzedaży, handlu B2B oraz danych dotyczących usług. Dzięki temu Disney może skupić się na reorganizacji produkcji poprzez:

  • opracowywanie cyfrowych przepływów pracy, które pomogą zarządzać produkcją i marketingiem treści Disney Studios;

  • wspieranie podejmowania lepszych decyzji na szczeblu kierowniczym poprzez dostarczanie w czasie rzeczywistym 360‑stopniowego widoku wydajności właściwości multimedialnych (media properties).

  • wdrażanie prostych, mobilnych technologii, które ułatwiają pracownikom studia szybki dostęp do aktualizacji i uruchamianie przepływów pracy z dowolnego urządzenia, w dowolnym miejscu.

Partnerstwo łączy technologię Salesforce z możliwościami filmowymi Disneya we wszystkich studiach rozrywkowych Disneya, w tym Walt Disney Animation Studios, Pixar Animation Studios, Marvel Studios i Lucasfilm. Technologia to też podstawa, by zarządzanie subskrypcją było proste i przyjemne dla subskrybenta, jednocześnie umożliwiało dostawcy reagowanie na trendy. Takie firmy jak Sky, Thomas Reuters, Spotify czy Ticketmaster wykorzystują platformę Salesforce, która umożliwia m.in. realizowanie niezawodnej obsługi klienta i służy do komunikowania się z konsumentami. Ponadto ułatwia subskrypcję poszczególnych kanałów oraz zarządzanie prenumeratą. Warto dodać, że sama technologia i dobry kontent nie są gwarantem utrzymania subskrybentów. Obserwujemy pewną saturację i globalizację oferty rozrywkowej i informacyjnej, widzimy także wschodzące trendy m.in ekonomii twórców i influencerów, wirtualizację np. koncertów, awatary metaverse gaming. Czy bez ciasteczek będzie możliwe zrozumienie, czego szukają konsumenci?

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Chief Geopolitics Officer: odpowiedź na zmienność świata

W coraz mniej przewidywalnej rzeczywistości 2025 roku funkcja Chief Geopolitics Officer nie jest chwilową modą, lecz strategiczną odpowiedzią na rosnącą złożoność otoczenia biznesowego. Geopolityka przestała być czynnikiem zewnętrznym, natomiast stała się integralnym elementem zarządzania ryzykiem, planowania rozwoju i budowania przewagi konkurencyjnej. Organizacje, które już teraz integrują kompetencje geopolityczne z procesami decyzyjnymi na poziomie zarządu, zyskują realną odporność na wstrząsy systemowe, szybszy dostęp do informacji oraz zdolność przewidywania i adaptacji.

Europejski Kongres Finansowy 2025 Europejski Kongres Finansowy 2025 pod znakiem geopolityki, bezpieczeństwa i transformacji

W ostatnich latach mapa ryzyk geopolitycznych i gospodarczych uległa gwałtownej zmianie. Agresywna polityka Rosji, napięcia na linii USA–Chiny oraz zmagania liberalnych demokracji z ruchami populistycznymi redefiniują globalny porządek. Europa staje przed fundamentalnymi pytaniami o bezpieczeństwo, integrację i odporność instytucjonalną. To właśnie o tych kluczowych zagadnieniach będzie się toczyć dyskusja podczas Europejskiego Kongresu Finansowego, który odbędzie się 2–4 czerwca w Sopocie.

EKF to jedno z najważniejszych spotkań finansowych w Europie Środkowo-Wschodniej

EKF ma miejsce w Sopocie. W ciągu trzech dni odbędzie się szereg nieskrępowanych debat, podczas których poruszane będą kluczowe tematy wynikające z sytuacji geopolitycznej i narastającej niepewności co do relacji gospodarczych, handlowych i finansowych na świecie, ale także tematyka stabilności europejskiego i polskiego systemu finansowego. Ich owocem będą rekomendacje dotyczące zmian systemowych w polityce gospodarczej, służące bezpiecznemu i zrównoważonemu rozwojowi.

Jak narzędzia GenAI mogą, a jak nie mogą pomóc w prezentacji

Narzędzia GenAI mogą pomóc nam zaoszczędzić czas podczas zbierania materiałów i pisania prezentacji. Jednak liderzy powinni unikać wykorzystywania GenAI zbyt wcześnie w kreatywnym procesie tworzenia prezentacji. Przekaz trafia do odbiorców wtedy, gdy nawiążą z nim więź, a ta więź wynika z trzech bardzo ludzkich umiejętności: naszej zdolności do projektowania strategicznego przekazu, naszej kreatywnej oceny oraz naszej empatii.

Jak koncepcje lean management i just-in-time sprawdzają się w czasach niepewności? Jak lean management i just-in-time sprawdzają się w czasach niepewności?

Nazbyt często reakcją biznesu na niepewne czasy jest nicnierobienie, czyli „czekanie i obserwowanie”. Niestety takie podejście oznacza, że ​​biznes nie jest przygotowany na nadchodzące zmiany. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest wykonanie proaktywnych kroków, zmierzających do uzbrojenia firmy w elastyczność, pozwalającą na szybkie reagowania na nieprzewidywalne zdarzenia. Oto, czego uczy nas podejście lean management.

Niepewność to według wielu ekspertów najgorsze, co może spotkać biznes. Nie można bowiem przyjąć za pewnik żadnego z dostępnych rozwiązań. Niektórzy decydują się nie wprowadzać żadnych działań, czekając na jakikolwiek sygnał o stabilizacji. Inni gromadzą zapasy, a jeszcze inni wybierają wręcz odwrotne rozwiązanie – reagowania na bieżąco na poszczególne sygnały. Do zalecanych rozwiązań zalicza się w tej sytuacji koncepcja „szczupłego zarządzania”, która swoimi korzeniami sięga do Japonii lat 80. Chociaż wiele z jej założeń może okazać się trafne, warto pamiętać, że czasy się zmieniły, a warunki gospodarcze podlegają ciągłej ewolucji. W związku z tym nawet do strategii opartej na elastyczności warto podejść z odrobiną dystansu i dostosować ją do wszystkich zmiennych. Jak właściwie zaimplementować lean management, ze szczególnym uwzględnieniem just-in-time, w realiach niepewności gospodarczej, żeby na tym skorzystać z jednoczesną redukcją ryzyka?

Lider przyszłości? Ten, który potrafi współpracować

Współczesne życie zawodowe wymaga nie tylko doskonałości indywidualnej, ale także rozwijania umiejętności współpracy. Mistrzostwo i współdziałanie to dwa filary produktywności i sensu pracy. Autorka pokazuje, że współpraca bywa trudna — krucha, podatna na obojętność i konflikty — ale też niezwykle wartościowa. Poprzez badania, osobiste doświadczenia i refleksje wskazuje, jak relacje, sieci kontaktów oraz świadome budowanie otwartości wpływają na rozwój zawodowy. Kluczowe jest pielęgnowanie postawy opartej na zaufaniu, hojności i ciekawości oraz umiejętność zadania pytania, które zapala iskrę porozumienia i wspólnego działania.

Intuicja w biznesie: Jak świadomie wykorzystywać nieświadome procesy decyzyjne

W dynamicznym środowisku współczesnego biznesu liderzy muszą szybko i skutecznie reagować na rosnącą złożoność oraz niepewność otoczenia. Choć przez dziesięciolecia dominowały podejścia oparte przede wszystkim na racjonalnej analizie danych, najnowsze badania psychologiczne wyraźnie wskazują na coraz większą rolę intuicji – zwłaszcza w sytuacjach wymagających podejmowania złożonych decyzji. Okazuje się, że myślenie intuicyjne, czyli procesy zachodzące poza świadomą percepcją decydenta, może być kluczem do lepszych wyników w sytuacjach, w których świadoma analiza osiąga swoje naturalne ograniczenia.

Niniejszy artykuł przedstawia koncepcję tzw. „deliberacji bez uwagi” (deliberation without attention), opisaną pierwotnie przez Maartena Bosa i jego współpracowników. Wyjaśnia, w jaki sposób menedżerowie mogą świadomie integrować intuicję z analitycznymi metodami decyzyjnymi, by poprawić skuteczność i trafność swoich wyborów.

Niewygodna prawda o modnych stylach zarządzania

Setki teorii, modne style i głośne hasła, a jednak wciąż zadajemy to samo pytanie: co naprawdę sprawia, że lider jest skuteczny? Najnowsze badania pokazują, że odpowiedź jest prostsza (i mniej wygodna), niż się wydaje.  Transformacyjny, autentyczny, służebny, sytuacyjny – słownik współczesnego lidera puchnie od kolejnych „rewolucyjnych” stylów przywództwa. Co kilka lat pojawia się nowy trend, okrzyknięty brakującym elementem układanki skutecznego zarządzania ludźmi.

Dolar po raz pierwszy od wielu lat może stracić swój status "bezpiecznej przystani" dla inwestorów Czy dolar przestaje być „bezpieczną przystanią”? Czarny scenariusz dla waluty światowego hegemona

Dolar przez dekady dawał inwestorom to, czego najbardziej potrzebowali w czasach kryzysu: stabilność. Dziś ta pewność znika. Agresywna polityka celna USA, utrata zaufania do amerykańskich instytucji i rosnące znaczenie alternatywnych walut sprawiają, że świat finansów wchodzi w erę większej zmienności i nieprzewidywalności. Dla firm – również w Polsce – oznacza to konieczność przemyślenia strategii walutowej, dywersyfikacji ekspozycji i aktywnego zarządzania ryzykiem. Dolar jeszcze nie upadł, ale jego hegemonia już została podważona.

Zmiana nastrojów – konsekwencje wojny handlowej

Na początku kwietnia Stany Zjednoczone ogłosiły szerokie cła importowe, obejmujące niemal wszystkie grupy towarowe. Choć większość tych restrykcji została już wycofana lub zawieszona, a między USA i Chinami podpisano tymczasowe porozumienie handlowe, to wydarzenia te zachwiały wizerunkiem USA jako ostoi stabilności. Tym razem, zamiast klasycznego wzrostu wartości dolara w reakcji na globalną niepewność, indeks dolara spadł od początku roku o 6,4%.

Dla wielu inwestorów to sygnał, że coś się zmieniło. Kiedyś dolar wzmacniał się niezależnie od źródła kryzysu – nawet jeśli to właśnie Stany Zjednoczone były jego epicentrum. Dziś ta zasada przestaje działać.

Jaka przyszłość czeka menedżerów średniego szczebla? Przyszłość menedżerów średniego szczebla w erze AI i niepewności

W świecie, w którym sztuczna inteligencja coraz śmielej przejmuje zadania wymagające zaawansowanych kompetencji poznawczych, a organizacje funkcjonują w warunkach ciągłych zakłóceń, pytanie o przyszłość menedżerów średniego szczebla nabiera nowego znaczenia. Czy rozwój AI oraz trendy związane ze „spłaszczaniem” struktur organizacyjnych zwiastują kres ich roli? A może – paradoksalnie – ich znaczenie dopiero teraz zacznie rosnąć?
Gartner prognozuje, że do 2026 r. 20% organizacji IT zredukuje ponad połowę stanowisk menedżerskich dzięki AI. Natomiast według Korn Ferry już 44% pracowników w USA twierdzi, że ich firma ograniczyła liczbę ról menedżerskich. Jak zatem kształtuje się przyszłość menedżerów średniego szczebla w obliczu prężnie rozwijającej się sztucznej inteligencji i niepewności?

Mit końca menedżerów średniego szczebla

W debacie publicznej cyklicznie przebija się temat roli średniego szczebla zarządzania. Niejednokrotnie wieszczy się jego koniec, argumentując, że ten obszar stracił na aktualności. Jak przypominają Gretchen Gavett i Vasundhara Sawhney na łamach „Harvard Business Review”, już w 2011 r. HBR zadawał to pytanie, a BBC powróciło do niego cztery lata później. Tymczasem dane amerykańskiego Bureau of Labor Statistics pokazują odwrotny trend. Udział menedżerów średniego szczebla w rynku pracy wzrósł – z 9,2% w 1983 do 13% w 2022 roku.

Jak wybitne firmy napędzają produktywność całych gospodarek

Współczesne gospodarki stoją przed szeregiem fundamentalnych wyzwań: malejąca liczba osób w wieku produkcyjnym, rosnące koszty transformacji energetycznej oraz zadłużenie publiczne sięgające historycznych poziomów. Wszystko to prowadzi do jednego pytania: co może zapewnić trwały wzrost gospodarczy w nadchodzących dekadach? Odpowiedź ekspertów z McKinsey Global Institute (MGI) jest jednoznaczna – kluczowym źródłem wzrostu musi być produktywność. Jednak nowością w ich podejściu jest wskazanie, że to nie cała gospodarka rośnie równomiernie, lecz wybrane firmy – „Standouts” – które działają jak motory ciągnące resztę za sobą.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!