Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Ekspansja zagraniczna

Sankcje, jakich nie znał świat. Lista firm, które zakończyły lub zawiesiły swoją działalność w Rosji

8 marca 2022 13 min czytania
Zdjęcie Tomasz Kulas - Redaktor "MIT Sloan Management Review Polska", redaktor prowadzący "ICAN Management Review"
Tomasz Kulas
Sankcje, jakich nie znał świat. Lista firm, które zakończyły lub zawiesiły swoją działalność w Rosji

Oprócz czynnej pomocy świadczonej przez wiele firm działających na terenie Polski równie istotnym sposobem działań na rzecz Ukrainy jest przyłączenie się do sankcji nałożonych na Rosję i (w przypadku części organizacji) Białoruś.

Sankcje, jakich nie znał świat

Rosja jest w tym momencie najbardziej obłożonym sankcjami państwem na całym świecie. Wspólne działanie nie tylko wielu państw, ale również bojkot ze strony prywatnych firm, sprawiają, że obciążenia dla rosyjskiej gospodarki, jak również dla zwykłych obywateli tego państwa, przewyższają zdecydowanie to, czego doświadcza Iran, Syria, Korea Północna czy Wenezuela.

Indeks górny Liczba sankcji, jakie dotykają obecnie państwo rosyjskie. Warto zauważyć, że niemal połowa z nich wprowadzona była już wcześniej (np. po napaści na Krym) Źródło: Castellum.AI. Indeks górny koniec

Budzi to zrozumiałe oburzenie (i bardzo dobrze), zwłaszcza w przypadku rosyjskich oligarchów i polityków, których dotyczy większość wprowadzonych ostatnio sankcji. Zablokowane konta bankowe, zajęte posiadłości czy jachty, majątki, które skurczyły się w ogromnym stopniu – to sankcje „tylko dla wybranych”, ale to właśnie oni mogą mieć największy wpływ na odsunięcie od władzy rosyjskiego dyktatora.

Indeks górny Sankcje z podziałem na to, kogo dotykają. Jak widać, większość z nich wycelowana została w indywidualne osoby
Źródło: Castellum.AI.
Indeks górny koniec

Ciężar sankcji poczuli jednak nie tylko oligarchowie. Reglamentacja żywności, rosnące ceny wszelkich produktów (np. samochodów – o ponad 100% w ciągu kilku dni), kurs rubla szorujący po dnie – to elementarne kwestie mające wpływ na poziom życia wszystkich obywateli chorego rosyjskiego kraju. To zabolało wszystkich, a jeśli może się to przyczynić do szybszego zakończenie wojny – oby zabolało jak najmocniej. W końcu nikt Rosjan nie morduje, nie gwałci, nie strzela w budynki mieszkalne, w ludzi stojących w kolejce do sklepu czy uciekających korytarzem humanitarnym, bo to jest codzienność, której doświadczają obywatele Ukrainy. I która musi skończyć się jak najszybciej.

Indeks górny Dziwny, trochę mylący wykres przygotowany przez zajmującą się monitorowaniem kwestii sankcji firmę Castellum.AI. Wynika z niego, że krajem, który wprowadził największą liczbę sankcji na Rosję (po 22 lutego 2022 roku), jest… Szwajcaria. Pamiętajmy jednak, że ilość nie równa jest jakości. Co innego sankcje wprowadzone przeciwko poszczególnym osobom, a co innego np. wprowadzenie embargo na ropę czy gaz. Dziwi także wydzielenie Francji z Unii Europejskiej.
Źródło: Castellum.AI. Indeks górny koniec

Bezprecedensowa jest jednak nie tylko sama liczba sankcji, ale właśnie zaangażowanie prywatnych firm, począwszy od międzynarodowych koncernów, a na małych i średnich przedsiębiorstwach skończywszy. Wiele z tych firm, działających również w Polsce, na wiele sposobów pomaga Ukrainie i rzeszom uchodźców, ale równie cenne może okazać się to, czego te firmy nie robią. A nie robią bardzo ważnych rzeczy – kończą lub zawieszają działalność na terenie Rosji (w wielu przypadkach także Białorusi), zrywają współpracę, wycofują rosyjskie towary, zamykają rosyjskie oddziały i zwalniają pracowników.

Indeks górny Źródła wszystkich sankcji wymierzonych w Rosję, począwszy od 2014 roku.
Źródło: Castellum.AI. Indeks górny koniec

To właśnie dzięki temu bezprecedensowemu w historii świata bojkotowi istnieje realna szansa na wcześniejsze zakończenie wojny na Ukrainie. A zatem warto.

Lista firm, które zakończyły lub zawiesiły działalność w Rosji, nie oferują tam swoich produktów i usług lub wycofały rosyjskie produkty z oferty

A

  • ABB (koniec działalności na terenie Rosji)

  • ABC (koniec działalności na terenie Rosji)

  • Accenture (koniec działalności na terenie Rosji)

  • Acne Studios (koniec działalności na terenie Rosji)

  • Activision Blizzard (koniec sprzedaży gier na terenie Rosji)

  • Adidas (koniec sprzedaży produktów, wycofanie się ze współpracy reklamowej)

  • Adobe (całkowita blokada usług)

  • Allegro (zakaz sprzedaży rosyjskich produktów oraz blokada sprzedawców z Rosji i Białorusi)

  • AMD (koniec sprzedaży procesorów i kart graficznych)

  • AerCap Holdings (koniec działalności – wstrzymanie leasingu samolotów rosyjskim liniom lotniczym)

  • Airbnb (koniec działalności w Rosji i na Białorusi)

  • Airbus (koniec działalności w Rosji)

  • Amazon (całkowita blokada usług)

  • Apple (produkty i usługa Apple Pay)

  • Audi (koniec sprzedaży produktów)

B

  • Bayer (zawieszenie reklam i inwestycji, jedynie podstawowe dostawy leków)

  • BBC (koniec współpracy, wycofanie licencji/koncesji)

  • Biedronka (wycofanie ze sprzedaży produktów rosyjskich i białoruskich)

  • BMW (koniec sprzedaży produktów)

  • Boeing (wycofanie współpracy projektowej, koniec sprzedaży produktów)

  • Bolt (koniec świadczenia usług)

  • Bridgestone (zawieszenie działalności)

  • British Petrolium (wycofanie 20% udziałów w Rosneft)

  • Brown‑Forman (koniec sprzedaży produktów, w tym alkoholi Jacka Danielsa i Finlandia)

C

  • Cadillac (koniec sprzedaży produktów)

  • Carlsberg (wprowadzenie limitów eksportowych)

  • CD Projekt RED (koniec sprzedaży cyfrowej i pudełkowej gier na terenie Rosji i Białorusi)

  • Cex Io (blokada rosyjskich użytkowników)

  • Chevrolet (koniec sprzedaży produktów)

  • Cinema 4D (blokada działania aplikacji)

  • Coca Cola (koniec sprzedaży napojów gazowanych)

  • Colliers (koniec świadczenia usług)

D

  • Danone (koniec sprzedaży produktów)

  • Dell (koniec sprzedaży produktów)

  • Deloitte (koniec świadczenia usług)

  • DHL (koniec świadczenia usług)

  • Disney (koniec dystrybucji filmów, koniec realizacji filmów z udziałem rosyjskim, dotyczy to także Lucasfilm, Marvel, Pixar, Maker Studios, TouchStone)

  • Ducati (koniec sprzedaży produktów – motocykle)

E

  • Epson (koniec sprzedaży produktów na terenie Rosji i Białorusi)

  • Ericsson (koniec świadczenia usług i sprzedaży produktów)

  • Etsy (blokada wszystkich rosyjskich kont na platformie)

  • Eurowizja (zakaz uczestnictwa Rosjan)

  • Exxon Mobil (wycofanie własnych specjalistów z rosyjskich firm naftowych)

F

  • Facebook (zablokowanie kont rosyjskich mediów)

  • FedEx (koniec świadczenia usług)

  • Ferrari (koniec sprzedaży produktów – samochodów sportowych – w Rosji)

  • Festiwal filmowy w Cannes (zakaz uczestnictwa rosyjskich filmów)

  • FIFA (dyskwalifikacja rosyjskiej drużyny piłkarskiej, zakaz meczy na terenie Rosji)

  • Ford (koniec sprzedaży produktów)

  • Formuła 1 (rezygnacja z organizacji wyścigu w Soczi)

G

  • General Electric (ograniczenie działalności do niezbędnych usług)

  • General Motors (koniec sprzedaży produktów)

  • Google (blokada usługi Google Pay, ograniczenia w działaniu Google Maps)

H

  • Harley Davidson (koniec sprzedaży produktów)

  • Heineken (koniec sprzedaży produktów, w tym oczywiście piwa, koniec produkcji na terenie Rosji)

  • HP (koniec sprzedaży produktów)

  • H&M (koniec sprzedaży, zamknięcie 170 sklepów z ubraniami)

I

  • Ikea (koniec sprzedaży i współpracy przy produkcji, zarówno w Rosji, jak i na Białorusi)

  • Instagram (blokada kont z rosyjską propagandą)

  • Intel (koniec sprzedaży produktów)

J

  • Jaguar (koniec sprzedaży produktów)

  • Jooble (zamknięcie serwisu, koniec świadczenia usług)

K

  • Kinnarps (wstrzymanie dostaw do Rosji i Białorusi – meble)

  • KUNA (koniec sprzedaży produktów)

L

  • Lamborghini (koniec sprzedaży produktów)

  • Lenovo (koniec sprzedaży produktów)

  • Lindt (koniec sprzedaży produktów – słodycze, czekolada)

M

  • Maersk (koniec transportu z i do Rosji)

  • Mastecard (koniec świadczenia usług)

  • McDonald’s (koniec świadczenia usług – zamknięcie wszystkich restauracji, pensje nadal wypłacane)

  • Megogo (usunięcie rosyjskich filmów z serwisu)

  • Mercedes (koniec sprzedaży produktów)

  • Mitsubishi (zwolnienie pracowników serwisowych)

  • Mobile World Congress (zakaz akredytacji dla Rosjan)

  • Mothercare (koniec sprzedaży produktów w Rosji – artykuły dziecięce)

N

  • Nestle (zamknięcie sześciu fabryk na terenie Rosji)

  • Netflix (blokada rosyjskich subskrybentów, zakończenie współprodukcji rosyjskich filmów, dotyczy to także firmy 1‑2-3 Production)

  • NFT (blokada funduszy rosyjskich i białoruskich użytkowników, przekazanie ich na Ukrainę)

  • NHL (zakaz gry dla rosyjskich graczy)

  • Nintendo (blokada płatności w rublach)

  • Nike (zamknięcie wszystkich sklepów)

  • Nowy Styl (wycofanie się z rynku rosyjskiego – sprzedaż mebli)

O

  • OBI (koniec działalności)

  • Ocean Network Express (koniec świadczenia usług)

  • OnlyFans (koniec świadczenia usług dla Rosjan i Białorusinów)

  • Oracle (koniec działalności)

  • Orsted (koniec działalności)

P

  • Paramount (koniec dystrybucji filmów)

  • Parimatch (koniec świadczenia usług franczyzowych)

  • PayPal (zamrożenie możliwości wykonywania działań finansowych)

  • Paysera (koniec świadczenia usług)

  • Pepsi (koniec sprzedaży napojów gazowanych, zaniechanie wszelkich inwestycji i działań kapitałowych, podtrzymanie sprzedaży produktów mlecznych)

  • PlayStation (blokada wykonywania płatności)

  • PornHub (blokada dla użytkowników z Rosji)

  • Porsche (koniec sprzedaży produktów)

  • Poster (blokada kont rosyjskich i białoruskich)

  • Prada (koniec sprzedaży produktów)

  • Primavera Parfum (koniec sprzedaży produktów)

  • Procter & Gamble (wstrzymanie inwestycji)

  • Puma (koniec sprzedaży produktów)

R

  • Renault (koniec sprzedaży produktów)

  • Rockstar Games (koniec sprzedaży produktów)

  • Rolls‑Royce (koniec dostaw silników samolotowych, części zamiennych oraz samochodów)

  • Rossmann (wycofanie produktów rosyjskich z oferty)

  • Revolut (zablokowanie płatności w Rosji i na Białorusi)

S

  • Samsung (koniec sprzedaży produktów i wstrzymanie usługi SamsungPay)

  • Sandvik (koniec działalności)

  • SAP (koniec sprzedaży produktów)

  • Scania (koniec sprzedaży produktów)

  • Sephora (koniec działalności)

  • Shell (koniec kupowania gazu i ropy z Rosji, choć nie od razu)

  • Shipco (koniec sprzedaży usług)

  • Shutterstock (koniec działalności)

  • Siemens AG (koniec sprzedaży produktów, wstrzymanie prac nad nowymi projektami)

  • Simple (koniec działalności)

  • Singapore Airlines (wstrzymanie lotów)

  • Sister’s Aroma (koniec działalności franczyzowej w Rosji i na Białorusi)

  • Skandinaviska Enskilda Banken (koniec działalności)

  • SKF (koniec sprzedaży produktów)

  • Škoda (koniec sprzedaży produktów)

  • Snapchat (koniec sprzedaży i wyświetlania reklam w Rosji i na Białorusi)

  • SOK (koniec działalności, zamknięcie sieci sklepów „Prizma” w Rosji)

  • Sony Pictures Entertainment (wstrzymanie premier kinowych)

  • Spotify (blokada płatności)

  • Starbucks (koniec działalności na terenie Rosji)

  • Staropramen (koniec działalności)

  • Steam (blokada płatności)

  • Stokrotka (wycofanie ze sprzedaży rosyjskich i białoruskich produktów)

  • Stora Enso (koniec sprzedaży i produkcji)

  • Storytel (koniec działalności)

  • Subaru (koniec sprzedaży produktów)

  • Super‑Pharm Poland (wycofanie ze sprzedaży rosyjskich i białoruskich produktów)  

  • Suzuki (koniec sprzedaży produktów)

  • Swarovski (koniec sprzedaży online produktów)

  • Swatch (koniec sprzedaży produktów)

T

  • TikTok (blokada usług, oznaczanie materiałów propagandowych)

  • Toyota (wstrzymanie produkcji, koniec sprzedaży produktów, zwolnienie 2600 pracowników)

  • Twitch (blokada płatności)

  • Twitter (blokada zakładania kont przez Rosjan)

U

  • UEFA (wykluczenie z rozgrywek drużyn rosyjskich)

  • UIM (wykluczenie zawodników rosyjskich i białoruskich)

  • Unibep (koniec współpracy z białoruskim kontrahentem)

  • Universal Pictures (koniec dystrybucji filmów, odwołanie wydarzeń filmowych)

  • UPS (koniec działalności)

  • Upwork (koniec działalności)

V

  • Valio (koniec działalności)

  • Valve (blokada płatności na platformie Steam)

  • Velux (koniec działalności)

  • Vestas (wstrzymanie wszystkich projektów na terenie Rosji)

  • Visa (koniec świadczenia usług)

  • VistaCreate (koniec świadczenia usług – bank fotografii)

  • Viva Energy (koniec działalności – zakupy rosyjskiej ropy)

  • Volkswagen (koniec sprzedaży produktów, zamknięcie zakładów w Rosji)

  • Volvo (koniec sprzedaży produktów, zarówno samochody osobowe, jak i ciężarowe)

W

  • Warner Bros. (koniec świadczenia usług – dystrybucji filmów na terenie Rosji)

  • WBA, WBO, WBC i IBF (wykluczenie zawodników rosyjskich i białoruskich z zawodów bokserskich)

  • Webmoney (blokada transakcji)

  • Whirlpool (koniec produkcji na terenie Rosji)

Y

  • Yamaha (koniec sprzedaży produktów – instrumenty muzyczne)

  • Yang Ming (koniec działalności)

  • YIT (koniec działalności, wstrzymanie inwestycji)

  • YouTube (wstrzymanie możliwości zarobkowych przez rosyjskich użytkowników platformy)

Z

  • Zaha Hadid Architects (koniec działalności)

  • Zetor Tractors (koniec sprzedaży produktów)

  • Ziko Apteka (wycofanie ze sprzedaży produktów rosyjskich i białoruskich)

  • Zoom (koniec sprzedaży klientom instytucjonalnym)

Ż

  • Żabka (wycofanie ze sprzedaży produktów rosyjskich i białoruskich)

Lista, która się nie kończy…

Powyższa lista jest cały czas rozwijana i uzupełniana. Jeśli dysponujesz sprawdzonymi informacjami o firmach, które w jakiś sposób bojkotują rynek rosyjski i białoruski, a których nie ma na powyższej liście, napisz: redakcja@ican.pl. Dziękujemy!

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Jak koncepcje lean management i just-in-time sprawdzają się w czasach niepewności? Jak lean management i just-in-time sprawdzają się w czasach niepewności?

Nazbyt często reakcją biznesu na niepewne czasy jest nicnierobienie, czyli „czekanie i obserwowanie”. Niestety takie podejście oznacza, że ​​biznes nie jest przygotowany na nadchodzące zmiany. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest wykonanie proaktywnych kroków, zmierzających do uzbrojenia firmy w elastyczność, pozwalającą na szybkie reagowania na nieprzewidywalne zdarzenia. Oto, czego uczy nas podejście lean management.

Niepewność to według wielu ekspertów najgorsze, co może spotkać biznes. Nie można bowiem przyjąć za pewnik żadnego z dostępnych rozwiązań. Niektórzy decydują się nie wprowadzać żadnych działań, czekając na jakikolwiek sygnał o stabilizacji. Inni gromadzą zapasy, a jeszcze inni wybierają wręcz odwrotne rozwiązanie – reagowania na bieżąco na poszczególne sygnały. Do zalecanych rozwiązań zalicza się w tej sytuacji koncepcja „szczupłego zarządzania”, która swoimi korzeniami sięga do Japonii lat 80. Chociaż wiele z jej założeń może okazać się trafne, warto pamiętać, że czasy się zmieniły, a warunki gospodarcze podlegają ciągłej ewolucji. W związku z tym nawet do strategii opartej na elastyczności warto podejść z odrobiną dystansu i dostosować ją do wszystkich zmiennych. Jak właściwie zaimplementować lean management, ze szczególnym uwzględnieniem just-in-time, w realiach niepewności gospodarczej, żeby na tym skorzystać z jednoczesną redukcją ryzyka?

Lider przyszłości? Ten, który potrafi współpracować

Współczesne życie zawodowe wymaga nie tylko doskonałości indywidualnej, ale także rozwijania umiejętności współpracy. Mistrzostwo i współdziałanie to dwa filary produktywności i sensu pracy. Autorka pokazuje, że współpraca bywa trudna — krucha, podatna na obojętność i konflikty — ale też niezwykle wartościowa. Poprzez badania, osobiste doświadczenia i refleksje wskazuje, jak relacje, sieci kontaktów oraz świadome budowanie otwartości wpływają na rozwój zawodowy. Kluczowe jest pielęgnowanie postawy opartej na zaufaniu, hojności i ciekawości oraz umiejętność zadania pytania, które zapala iskrę porozumienia i wspólnego działania.

Intuicja w biznesie: jak świadomie wykorzystywać nieświadome procesy decyzyjne

W dynamicznym środowisku współczesnego biznesu liderzy muszą szybko i skutecznie reagować na rosnącą złożoność oraz niepewność otoczenia. Choć przez dziesięciolecia dominowały podejścia oparte przede wszystkim na racjonalnej analizie danych, najnowsze badania psychologiczne wyraźnie wskazują na coraz większą rolę intuicji – zwłaszcza w sytuacjach wymagających podejmowania złożonych decyzji. Okazuje się, że myślenie intuicyjne, czyli procesy zachodzące poza świadomą percepcją decydenta, może być kluczem do lepszych wyników w sytuacjach, w których świadoma analiza osiąga swoje naturalne ograniczenia.

Niniejszy artykuł przedstawia koncepcję tzw. „deliberacji bez uwagi” (deliberation without attention), opisaną pierwotnie przez Maartena Bosa i jego współpracowników. Wyjaśnia, w jaki sposób menedżerowie mogą świadomie integrować intuicję z analitycznymi metodami decyzyjnymi, by poprawić skuteczność i trafność swoich wyborów.

Niewygodna prawda o modnych stylach zarządzania

Setki teorii, modne style i głośne hasła, a jednak wciąż zadajemy to samo pytanie: co naprawdę sprawia, że lider jest skuteczny? Najnowsze badania pokazują, że odpowiedź jest prostsza (i mniej wygodna), niż się wydaje.  Transformacyjny, autentyczny, służebny, sytuacyjny – słownik współczesnego lidera puchnie od kolejnych „rewolucyjnych” stylów przywództwa. Co kilka lat pojawia się nowy trend, okrzyknięty brakującym elementem układanki skutecznego zarządzania ludźmi.

Dolar po raz pierwszy od wielu lat może stracić swój status "bezpiecznej przystani" dla inwestorów Czy dolar przestaje być „bezpieczną przystanią”? Czarny scenariusz dla waluty światowego hegemona

Dolar przez dekady dawał inwestorom to, czego najbardziej potrzebowali w czasach kryzysu: stabilność. Dziś ta pewność znika. Agresywna polityka celna USA, utrata zaufania do amerykańskich instytucji i rosnące znaczenie alternatywnych walut sprawiają, że świat finansów wchodzi w erę większej zmienności i nieprzewidywalności. Dla firm – również w Polsce – oznacza to konieczność przemyślenia strategii walutowej, dywersyfikacji ekspozycji i aktywnego zarządzania ryzykiem. Dolar jeszcze nie upadł, ale jego hegemonia już została podważona.

Zmiana nastrojów – konsekwencje wojny handlowej

Na początku kwietnia Stany Zjednoczone ogłosiły szerokie cła importowe, obejmujące niemal wszystkie grupy towarowe. Choć większość tych restrykcji została już wycofana lub zawieszona, a między USA i Chinami podpisano tymczasowe porozumienie handlowe, to wydarzenia te zachwiały wizerunkiem USA jako ostoi stabilności. Tym razem, zamiast klasycznego wzrostu wartości dolara w reakcji na globalną niepewność, indeks dolara spadł od początku roku o 6,4%.

Dla wielu inwestorów to sygnał, że coś się zmieniło. Kiedyś dolar wzmacniał się niezależnie od źródła kryzysu – nawet jeśli to właśnie Stany Zjednoczone były jego epicentrum. Dziś ta zasada przestaje działać.

Jaka przyszłość czeka menedżerów średniego szczebla? Przyszłość menedżerów średniego szczebla w erze AI i niepewności

W świecie, w którym sztuczna inteligencja coraz śmielej przejmuje zadania wymagające zaawansowanych kompetencji poznawczych, a organizacje funkcjonują w warunkach ciągłych zakłóceń, pytanie o przyszłość menedżerów średniego szczebla nabiera nowego znaczenia. Czy rozwój AI oraz trendy związane ze „spłaszczaniem” struktur organizacyjnych zwiastują kres ich roli? A może – paradoksalnie – ich znaczenie dopiero teraz zacznie rosnąć?
Gartner prognozuje, że do 2026 r. 20% organizacji IT zredukuje ponad połowę stanowisk menedżerskich dzięki AI. Natomiast według Korn Ferry już 44% pracowników w USA twierdzi, że ich firma ograniczyła liczbę ról menedżerskich. Jak zatem kształtuje się przyszłość menedżerów średniego szczebla w obliczu prężnie rozwijającej się sztucznej inteligencji i niepewności?

Mit końca menedżerów średniego szczebla

W debacie publicznej cyklicznie przebija się temat roli średniego szczebla zarządzania. Niejednokrotnie wieszczy się jego koniec, argumentując, że ten obszar stracił na aktualności. Jak przypominają Gretchen Gavett i Vasundhara Sawhney na łamach „Harvard Business Review”, już w 2011 r. HBR zadawał to pytanie, a BBC powróciło do niego cztery lata później. Tymczasem dane amerykańskiego Bureau of Labor Statistics pokazują odwrotny trend. Udział menedżerów średniego szczebla w rynku pracy wzrósł – z 9,2% w 1983 do 13% w 2022 roku.

Jak wybitne firmy napędzają produktywność całych gospodarek

Współczesne gospodarki stoją przed szeregiem fundamentalnych wyzwań: malejąca liczba osób w wieku produkcyjnym, rosnące koszty transformacji energetycznej oraz zadłużenie publiczne sięgające historycznych poziomów. Wszystko to prowadzi do jednego pytania: co może zapewnić trwały wzrost gospodarczy w nadchodzących dekadach? Odpowiedź ekspertów z McKinsey Global Institute (MGI) jest jednoznaczna – kluczowym źródłem wzrostu musi być produktywność. Jednak nowością w ich podejściu jest wskazanie, że to nie cała gospodarka rośnie równomiernie, lecz wybrane firmy – „Standouts” – które działają jak motory ciągnące resztę za sobą.

Od Big Data do Smart Data – jak firmy podejmują lepsze decyzje dzięki danym predykcyjnym

Obecnie przedsiębiorstwa dysponują ogromnymi zbiorami danych (Big Data), dlatego coraz ważniejsze staje się umiejętne ich przetwarzanie i wykorzystywanie do podejmowania decyzji.
Dane predykcyjne, które są wynikiem zaawansowanej analityki i działania sztucznej inteligencji (AI), stają się kluczowym elementem w zarządzaniu firmami. Przejście od Big Data do Smart Data pozwala organizacjom na lepszą segmentację, prognozowanie i podejmowanie bardziej trafnych decyzji, co stanowi fundament w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu rynkowym.

Przywództwo w erze AI: nowy wymiar bezpieczeństwa psychologicznego

Wprowadzenie

Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje sposób, w jaki pracujemy, stawiając przed liderami wyzwanie łączenia innowacyjnych rozwiązań technologicznych z autentyczną troską o ludzi. W erze cyfrowej bezpieczeństwo psychologiczne staje się fundamentem skutecznego działania organizacji – umożliwia ono pracownikom uczenie się, eksperymentowanie i podejmowanie inicjatywy bez obaw o negatywne konsekwencje. W niniejszym artykule analizujemy wpływ AI na kulturę organizacyjną i styl przywództwa. Obalamy mity dotyczące bezpieczeństwa psychologicznego oraz wskazujemy konkretne działania, jakie liderzy mogą podjąć, by budować zaufanie w dynamicznie zmieniającym się środowisku pracy. Konkluzja jest jednoznaczna: przywództwo oparte na zaufaniu pozwala organizacjom w pełni wykorzystać potencjał AI i wzmacniać zaangażowanie zespołów.

Jak przewidywać ryzyko, zanim się zmaterializuje?
Światowe kryzysy z ostatnich dwóch dekad nauczyły nas, że ryzyko rzadko pozostaje ograniczone do jednego sektora czy rynku. W rzeczywistości rozprzestrzenia się ono jak fala – przez łańcuchy dostaw, modele biznesowe i decyzje konsumenckie. Dla menedżerów oznacza to jedno: aby trafnie przewidywać ryzyko, muszą patrzeć dalej i szerzej niż tylko na bezpośrednie zagrożenia. Zarządzanie ryzykiem […]
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!