Technologia i informacja stają się coraz ważniejszym składnikiem usług. Rozwój infostruktury, związany z dołączaniem do sieci nowych, inteligentnych urządzeń codziennego użytku, pozwala kreować nowe nisze usług i produktów z nimi zintegrowanych. Jednak nowe rynki usług są przeważnie podręcznikowymi przykładami „hiperkonkurencji”. W takich warunkach liderami stają się firmy, które w praktyce wdrażają filozofię „platform produktowych”, czyli architektury procesów i rozwiązań nastawionej na szybkie i tanie tworzenie szerokiego spektrum usług.
Platforma w telekomunikacji
Doskonałym przykładem branży, która od lat doskonali wdrażanie strategii efektywnego łańcucha innowacji z wykorzystaniem platform produktowych i sieci partnerów jest telekomunikacja. Sieć telekomunikacyjna to bardzo złożona infrastruktura urządzeń, połączeń i protokołów komunikacyjnych. Dla użytkownika ma bogatą funkcjonalność – od prostej komunikacji głosowej i tekstowej poprzez zintegrowane usługi komunikacyjne (unified communication) aż po udostępniane w sieci treści multimedialne, gry, aplikacje czy usługi elektroniczne. Gdyby każdą z tych usług trzeba było wdrażać niezależnie do poziomu fizycznej infrastruktury, byłby to dla firm proces ogromnie kosztowny, czasochłonny i w większości przypadków zwyczajnie nieopłacalny. Dlatego platforma operatora telekomunikacyjnego pozwala na zintegrowanie infrastruktury w zestaw bazowych usług (połączenie głosowe, SMS, MMS, transmisja, lokalizacja itp.), które można ze sobą zestawiać i na których można stosunkowo prosto budować wartość dodaną dla użytkowników. Tę integrację wspiera konwergencja mediów – zmiany technologiczne pozwalające na realizację usług multimedialnych w jednolitej postaci cyfrowej. Platformę operatora tworzą zaś procesy oraz systemy pozwalające na budowanie nowych, złożonych usług na bazie usług już istniejących. Zapewniają one odpowiednią konfigurację elementów infrastruktury, rozliczanie tych usług zgodne z zawartą z klientem umową i obsługę potrzeb klienta związanych z wykorzystywaną przez niego usługą.
Efekty działania
W realiach firmy telekomunikacyjnej platformę tworzy wiele skoordynowanych ze sobą procesów i wspierających je narzędzi. W rezultacie koordynacja innowacji w ofercie, w usługach sieci i procesach biznesowych staje się dla operatorów dużym wyzwaniem. Dlatego w branży telekomunikacyjnej bardzo wyraźny jest trend centralizacji różnych elementów platformy. Integracja i automatyzacja dotyczy w pierwszej kolejności procesów sprzedaży, konfigurowania usług, obsługi klienta i zarządzania ofertą. Wprowadzane są rozwiązania automatycznej koordynacji obszaru relacji z klientem (CRM, Customer Care) z obszarem świadczenia i zapewnienia jakości usług (provisioning, monitoring sieci i monitoring jakości z perspektywy klienta – Customer Experience). Idzie to w parze ze standaryzacją informacji i usług systemów oraz uproszczeniem i standaryzacją podstawowych procesów i systemów zaplecza (takich jak billing czy finanse).
Efektem działań jest krótszy czas wprowadzania na rynek zmiany w ofercie i lepsza jej personalizacja. Poza tym uproszczenie, standaryzacja i integracja platformy pozwalają na uzyskanie kolejnego ważnego efektu – zaangażowania partnerów w tworzenie wartości dodanej. Wiele z tych dodatkowych usług oferowanych przez operatorów tworzą i dostarczają w ramach sieci partnerów niezależne firmy, umożliwiając tym samym rozszerzenie zakresu działalności całej platformy. Im szerszy jest bowiem zasięg przedsięwzięcia, tym większa jest wartość, która może zostać wykorzystana przez uczestników platformy.
Nowe obszary dla platform
Obok sektorów telekomunikacyjnego i produkcji oprogramowania, które są modelowymi przykładami wykorzystania platform produktowych i sieci partnerów, kolejną niszą jest branża gier internetowych. Wielu producentów wykorzystuje do implementacji swoich usług platformy (tzw. silniki gier) tworzące zestaw standardów produkcyjnych, unifikujących obsługę sprzętu (kart graficznych, dźwiękowych, konsol) i proces wytwórczy. Podobne możliwości pojawiają się też w świecie usług finansowych. W tej branży następuje szybki wzrost znaczenia e‑usług i ekosystemów biznesowych. Kanały elektroniczne przegoniły popularnością korzystanie z oddziałów, a produkty finansowe stają się coraz bardziej konwergentne, łącząc w sobie ubezpieczenia, inwestycje i bankowość. Stwarza to doskonałą okazję do wykorzystania doświadczeń telekomunikacji dla tworzenia dynamicznych, efektywnych i sprawnie konkurujących ofertą wartości dodanej platform finansowych.