Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Ekspansja zagraniczna
Polska flaga

Piotr Kuba, PFR TFI: „Zawsze warto być gotowym na najgorsze”

13 maja 2022 4 min czytania
Zdjęcie Joanna Koprowska - Redaktorka „ICAN Management Review” oraz „MIT Sloan Management Review Polska”
Joanna Koprowska
Zdjęcie Piotr Kuba - Członek zarządu ds. inwestycyjnych, PFR TFI
Piotr Kuba
Piotr Kuba, PFR TFI: „Zawsze warto być gotowym na najgorsze”

Streszczenie: Zawsze warto być gotowym na najgorsze, bo nieprzewidywalność rynków finansowych jest nieodłącznym elementem pracy w sektorze inwestycyjnym. Kluczowe jest odpowiednie przygotowanie na sytuacje kryzysowe, które mogą zaskoczyć zarówno profesjonalistów, jak i amatorów rynku. Przewidywanie kryzysów nie jest łatwe, ale ważne jest posiadanie planu awaryjnego. Strategia inwestycyjna powinna uwzględniać różne scenariusze, aby w razie problemów rynkowych móc działać w sposób przemyślany i minimalizować straty. Przygotowanie nie polega jednak tylko na posiadaniu rezerw finansowych, ale także na byciu elastycznym i gotowym do szybkiej adaptacji. Sytuacje kryzysowe dają także możliwość identyfikowania nowych szans, co jest kluczowe w zarządzaniu funduszami. Rozważna dywersyfikacja i podejmowanie przemyślanych decyzji na podstawie rzetelnych danych są fundamentem skutecznego działania w tym nieprzewidywalnym świecie finansów.

Pokaż więcej

Z badań ICAN Research wynika, że polskie przedsiębiorstwa pod koniec 2021 roku oceniały swoją sytuację coraz lepiej. Świętowanie jednak nie trwało długo, bo wraz z wybuchem wojny w Ukrainie pojawiło się wiele nowych wyzwań związanych z zarządzaniem emocjami pracowników, niesieniem pomocy Ukraińcom, ale też załamanymi łańcuchami dostaw czy nadchodzącymi kłopotami z dostępem do surowców. O tym, jak zarządzać oraz dokonywać ekspansji nawet w trudnych czasach, opowiada nam Piotr Kuba, członek zarządu PFR TFI.

– Niestabilne otoczenie to dla biznesu coś oczywistego, dlatego firmy zawsze powinny być czujne i ciągle obserwować sytuację – mówi Piotr Kuba, członek zarządu PFR TFI. Ekspert wyjaśnia, że cykliczność jest zjawiskiem dominującym w biznesie i choć na co dzień trudno ją zauważyć, to już z dekady na dekadę można dostrzec pewne prawidłowości. W związku z tym zawsze warto być przygotowanym na najgorsze, jednocześnie patrząc kilka lat do przodu. – Przygotowanie się na złe czasy ułatwia zmierzenie się z nimi, gdy te już nadejdą – stwierdza rozmówca „ICAN Management Review”.

W obliczu zakłóceń łatwo stracić z oczu perspektywę strategiczną i skupić się wyłącznie na działaniach taktycznych. Jest to jednak postępowanie krótkowzroczne. – Patrzenie strategiczne powinno być podstawą i nie powinno schodzić z agendy. Z uwagi na piętrzące się problemy operacyjne osobom zarządzającym firmami czasami umyka konieczność strategicznego spojrzenia na swoją działalność. Często ulegają złudzeniu, że ważne jest to co tu i teraz, a strategia może poczekać. Nie może poczekać. Poświęcanie kilku chwil, by przemyśleć, gdzie jesteśmy i dokąd zmierzamy, jest naprawdę kluczowe dla sukcesu – przekonuje Piotr Kuba, zachęcając przy okazji do rozważenia ekspansji zagranicznej, która umożliwia dywersyfikację działalności. – Ekspansję kapitałową możemy rozumieć na dwa sposoby, czyli jako ekspansję eksportową, jak również jako przejęcia zagranicznych firm – przypomina ekspert.

Długoterminowe strategie są kluczowe, by podjąć mądre decyzje dotyczące ekspansji. W praktyce przygotowanie się na gorsze oznacza zadbanie o odpowiednie zasoby finansowe. – Trudne czasy to zagrożenie, ale i szansa. Mamy okres postpandemiczny, rozchwianie się rynków surowcowych, zerwane łańcuchy dostaw, do tego dochodzi wojna, ale i inflacja – zauważa rozmówca „ICAN Management Review”, podkreślając, że obecne czasy są szansą dla firm, które zadbały o poduszkę finansową czy kapitałową. Właśnie teraz mogą rozejrzeć się na rynku i spróbować dokonać intratnych zakupów inwestycyjnych. Na przykład po to, by pojawić się na rynku zagranicznym lub zdywersyfikować działalność, wchodząc w inną branżę.

Obecne czasy są szansą dla firm, które zadbały o poduszkę finansową czy kapitałową. Właśnie teraz mogą rozejrzeć się na rynku i spróbować dokonać intratnych zakupów inwestycyjnych.

Zobacz całą rozmowę przeprowadzoną podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego i dowiedz się m.in.:

  • jak Fundusz Ekspansji Zagranicznej zarządzany przez PFR TFI może wesprzeć kapitałową ekspansję zagraniczną polskich firm,

  • jakie są kluczowe wnioski z raportu opracowanego przez PFR TFI i PwC Polska pt. ***Polskie inwestycje zagraniczne: nowe trendy i kierunki***,

  • dlaczego nastały dobre czasy na dokonanie ekspansji zagranicznej,

  • jak się przygotować do ekspansji, jakie kwestie przemyśleć przed podjęciem decyzji o rozwoju na rynki zagraniczne,

  • jakie kierunki ekspansji cieszą się obecnie największym powodzeniem wśród polskich przedsiębiorców.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!