Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
E-commerce
Polska flaga

Paweł Klimiuk: aby zrozumieć lokalny rynek potrzeba czasu

1 kwietnia 2017 5 min czytania
Paweł Klimiuk
Paweł Klimiuk: aby zrozumieć lokalny rynek potrzeba czasu

Streszczenie: Zrozumienie lokalnego rynku wymaga czasu, szczególnie w branży, gdzie konkurencja może mieć zróżnicowane podejście do działań marketingowych i sprzedażowych. Ważne jest, aby firma, która chce skutecznie konkurować, nie tylko znała specyfikę rynku, ale także była w stanie adaptować swoje działania w odpowiedzi na zmieniające się potrzeby konsumentów. Czasami, pomimo wejścia na rynek nowego gracza, firma, która posiada już silną pozycję, może skutecznie utrzymać swoją atrakcyjność, dostosowując ofertę do lokalnych oczekiwań i wykorzystywania dostępnych zasobów. Istotnym elementem jest także zrozumienie, jakie korzyści płyną z poszerzenia rynku, co pozwala na przyciągnięcie nowych klientów i budowanie długoterminowej lojalności.

Pokaż więcej

W niewielu przypadkach w branży modowej wejście na rynek nowego, nawet globalnego, gracza oznacza tak poważne, jak opisane w tekście, zagrożenie dla innych, obecnych już na rynku, podmiotów. Owszem oferta nowego gracza może być oczywiście atrakcyjna dla dystrybutorów, pracowników, a także klientów. Nie oznacza to jednak automatycznie, że oferta Pomysłu na Szycie straci nagle na atrakcyjności na tyle, że firma zostanie wypchnięta z rynku.

W opisanym przypadku mamy do czynienia z firmą, która ma ugruntowaną pozycję rynkową, sprawną sieć dystrybucyjną, a także atrakcyjne dla klientów portfolio produktów wraz z opcjami wygodnej dostawy. Na dodatek właśnie dogadała nowy kontrakt na modne kurtki. Lepiej rozumiejąc potrzeby i zwyczaje zakupowe klientów, jest w niezłej sytuacji wyjściowej.

Silny zagraniczny konkurent wchodzący na rynek z całą swoją siłą na pewno poszerzy rynek, przyciągając do modowych zakupów w sieci osoby do tej pory sceptyczne. Prawdopodobnie wpłynie także na poszerzenie kategorii produktów modowych, które klienci będą chcieli kupować w Internecie. Paradoksalnie zadziała to na korzyść firmy Anny, bo spowoduje zmniejszenie barier zakupowych, a nowi klienci to atrakcyjna grupa docelowa.

Ten tekst jest komentarzem eksperta. Przeczytaj tekst główny: »

Dawid kontra Goliat. Jak rywalizować z gigantem 

|

,

Włodzimierz Schmidt PL

Popularna polska internetowa firma modowa musi zmierzyć się z zagrożeniem, jakim jest wejście na polski rynek znacznie większego brytyjskiego rywala.

W odpowiedzi na zagrożenie ze strony brytyjskiej firmy współpracownicy Anny przedstawili szereg pomysłów biznesowych i marketingowych. Spośród nich warto na pewno zwrócić uwagę na wątek patriotyczny – wyrażony w lepszym zrozumieniu potrzeb lokalnych klientów. To daje pole do popisu zarówno w sferze analizy danych o zwyczajach zakupowych i trafficu (które to dane firma przecież posiada), dopasowania oferty, akcji komercyjnych i wreszcie komunikacji. Może i konkurent działa w dużej skali, ale zrozumienia lokalnego rynku szybko nie zbuduje. W danych o zwyczajach zakupowych klientów tkwi na pewno istotny potencjał i dzięki ich analizie firma Anny może bardziej precyzyjnie trafiać w potrzeby kupujących. Wie przecież, jakich produktów, wzorów i kolorów szukają oraz kiedy i co kupują. To potężne narzędzie do kształtowania oferty produktowej, ale i do prowadzenia spersonalizowanej komunikacji w sieci.

Oferta zagranicznego konkurenta może być atrakcyjna dla dystrybutorów, pracowników, a także klientów, ale nie znaczy to, że polska firma automatycznie zostanie wypchnięta z rynku.

Do cennych pomysłów z tej kategorii zaliczyłbym też rozpoczęcie skrupulatnego monitorowania posunięć konkurencji. Bez tej wiedzy Anna i jej współpracownicy pozbawieni będą istotnego źródła informacji niezbędnych do podejmowania decyzji biznesowych. Wiedza w tym wypadku jest kluczowa, a jej źródłem mogą być zaprzyjaźnione firmy dystrybucyjne, które podobnie jak niemiecki kontrahent podzielą się plotkami o planach konkurenta.

Firma Pomysł na Szycie ma niemałe szanse na utrzymanie pozycji rynkowej i wzrost wolumenu sprzedaży na rosnącym rynku, zwłaszcza gdy wykorzysta także inne swoje atuty – zwinność, elastyczność – oraz będzie konsekwentnie zabiegać o umocnienie świadomości własnej marki poprzez sprytne działania marketingowe w Internecie.

Firma może stanąć przed koniecznością poniesienia dodatkowych kosztów związanych nie tylko ze zmianą oferty produktowej. Wejście na rynek silnego gracza modowego może oznaczać, że zaoferuje on klientom darmową wysyłkę i zwroty niechcianych produktów. To postawi firmę Anny przed wyzwaniem lepszej kontroli wszystkich kosztów, bo z pewnością koszty logistyki wzrosną, kiedy Pomysł na Szycie zaoferuje klientom darmową dostawę po przekroczeniu ustalonego poziomu wartości zakupów.

Anna może skorzystać ponadto z innych rozwiązań, niewspomnianych w tekście, które mogą być skutecznym narzędziem walki o utrzymanie pozycji rynkowej: częstsza zmiana kolekcji (wykorzystanie trendu fast‑fashion), wprowadzanie krótszych serii produktów (wykorzystanie współpracy z lokalnymi zakładami krawieckimi), personalizacja i lokalizacja kolekcji (nawiązanie współpracy z lokalnymi projektantami), inwestycja w wizerunek marki (każdej linii produktowej) poprzez współpracę z influencerami, celebrytami etc. czy inwestycje w akcje promocyjne z partnerami modowymi i logistycznymi czy obsługującymi płatności online (w takie akcje chętnie angażują się globalni gracze, jak Visa czy MasterCard, inwestujący w przyciągnięcie klientów kartowych do zakupów w sieci).

Nie widzę więc jednego „złotego” sposobu obrony, ale za to szereg różnych możliwości, po które Anna może sięgnąć. Wykorzystanie atutów Dawida – sprytu, mobilności oraz zdolności do adaptacji, wynikających z niewielkiej (w porównaniu z globalnym konkurentem) skali działania – w połączeniu z determinacją i kreatywnością w każdym obszarze działania firmy Pomysł na Szycie wydaje się być dobrze rokującym podejściem. Trzymam kciuki za Annę, jej zimną krew oraz determinację w obronie swojej firmy!

Przeczytaj pozostałe komentarze: »

Hubert Laszczyk: kluczem do właściwej strategii jest pomysł 

|

,

Hubert Laszczyk PL

Próba konkurowania o masowego klienta ze znacznie silniejszym przeciwnikiem jest raczej skazana na porażkę. 

Marcin Bąk: najważniejsze to wykreować wartość własnej marki 

|

,

Marcin Bąk PL

Polskie marki mają silną pozycję w świadomości e-konsumentów. Dla zagranicznego potentata zaistnienie na polskim rynku nie musi okazać się prostą sprawą. 

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Multimedia
Noblista Daron Acemoglu studzi oczekiwania wobec sztucznej inteligencji

Czy sztuczna inteligencja naprawdę zrewolucjonizuje gospodarkę i rynek pracy w ciągu najbliższych lat? Daron Acemoglu, laureat Nagrody Nobla i wybitny ekonomista, przedstawia zaskakująco umiarkowaną prognozę. W rozmowie z MIT Sloan Management Review obala popularne mity o potędze AI, wyjaśniając, dlaczego technologia ta zautomatyzuje jedynie ułamek zadań i doda skromny, ale wartościowy wkład do światowego PKB. Posłuchaj, jak ekspert pokazuje, że kluczem do sukcesu jest mądra współpraca ludzi z AI oraz inwestycje w innowacje, a nie ślepe podążanie za modą na automatyzację.

Królicze nory i piękny problem AI: Jak Reddit poprawia personalizację reklam

Vishal Gupta, menedżer ds. inżynierii uczenia maszynowego w Reddit , wyjaśnia, jak platforma radzi sobie z miliardem postów i 100 000 społeczności. Kluczem jest sztuczna inteligencja, która nie tylko pomaga użytkownikom odkrywać niszowe treści , ale także rewolucjonizuje trafność reklam. To delikatna sztuka balansu między eksploracją a eksploatacją , celami reklamodawców a doświadczeniem użytkownika oraz między treściami generowanymi przez AI a autentyczną ludzką rozmową, która – zdaniem Gupty – staje się przez to jeszcze cenniejsza.

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!