Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Premium
BIZNES I TECHNOLOGIE
Magazyn (Nr 16, luty - marzec 2023)

Otwórz swoje zespoły na wpływy zewnętrzne

1 lutego 2023 26 min czytania
Henrik Bresman
Zdjęcie Deborah Ancona - profesorka zarządzania w MIT Leadership Center, placówki utworzonej przez MIT Sloan School of Management
Deborah Ancona
Otwórz swoje zespoły na wpływy zewnętrzne

Streszczenie: Zespoły zorientowane na zewnątrz, określane jako „zespoły x”, łączą wewnętrzną dynamikę z silnym ukierunkowaniem na otoczenie oraz proces uczenia się. Dzięki temu docierają zarówno do wewnętrznych, jak i zewnętrznych interesariuszy, co sprzyja rozproszeniu przywództwa na różnych szczeblach organizacji. W miarę jak firmy stają się mniej biurokratyczne i bardziej sieciowe, takie zespoły odgrywają kluczową rolę w zwiększaniu zwinności i efektywności organizacji. Jednak wdrożenie tego podejścia wymaga zmiany tradycyjnego nastawienia menedżerów, którzy często skupiają się wyłącznie na wewnętrznych aspektach pracy zespołowej.

Pokaż więcej

Zespoły otwarte na zewnątrz są w stanie poprawić w swoich organizacjach innowacyjność, efektywność i rozproszone przywództwo. Jednak sprawne funkcjonowanie tych zespołów wymaga zmiany ich nastawienia.

Minęło już ponad 20 lat, odkąd po raz pierwszy zidentyfikowaliśmy nowy rodzaj pracy zespołowej, kiełkujący w innowacyjnych organizacjach. Przedsiębiorcze, zorientowane zewnętrznie „zespoły x” udowodniły, że potrafią zwiększyć zwinność firm i przyspieszyć realizację zadań w obliczu szybkich zmian i niepewności. Zespoły te działają z powodzeniem w takich obszarach jak udoskonalanie produktów, sprzedaż, produkcja i zarządzanie na wyższym szczeblu.

Mimo że zespoły x pasują szczególnie do dzisiejszego, trudnego otoczenia biznesowego, to nadal występują jedynie w stosunkowo niewielkiej liczbie firm i organizacji non profit. Niestety, dominujące dotąd podejście do szkolenia zespołów i zarządzania nimi skutecznie broni się przed zmianami.

W większości firm menedżerowie nadzorujący pracę zespołową nadal skupiają się głównie na wewnętrznej dynamice zespołów. Zespoły x, dla odmiany, łączą w sobie orientację wewnętrzną z silną orientacją zewnętrzną i procesem uczenia się. Docierają zarówno do interesariuszy wewnętrznych, jak i zewnętrznych. Nacisk kładziony przez te zespoły na działania oparte na sieci kontaktów pomaga rozproszyć przywództwo na wszystkie szczeble zarządzania w firmie. A w miarę jak firmy pozbywają się biurokracji i stają się „szczuplejsze” i bardziej usieciowione, zespoły x zaczynają…

Zostało 95% materiału do przeczytania

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Dołącz do subskrybentów MIT Sloan Management Review Polska Premium!

Kup subskrypcję
O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!