Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Automatyzacja i robotyzacja
Polska flaga

Optymizm prezesów

1 lipca 2013 4 min czytania
Michał Zdziarski
Karolina Łudzińska

Streszczenie: Ponad 75% prezesów największych polskich firm przewiduje wzrost swoich przedsiębiorstw w ciągu najbliższych 12 miesięcy, mimo spowolnienia gospodarczego w 2012 roku. Główne wyzwania, jakie dostrzegają, to konieczność poprawy efektywności (blisko 60% wskazań) oraz inwestycje w automatyzację i IT (ponad 30%). Priorytetem jest zwiększenie sprzedaży do obecnych klientów (34,5%) oraz ekspansja zagraniczna (29,3%). Optymizm ten wynika m.in. z oczekiwań właścicieli firm wobec prezesów oraz możliwości uniezależnienia się od krajowej koniunktury poprzez ekspansję na rynki zagraniczne. MIT Sloan Management Review Polska

Pokaż więcej

Większość przedsiębiorców i menedżerów w Polsce optymistycznie spogląda w przyszłość. W związku z tym przed biznesem, którym kierują, stawiają szereg wyzwań.

W tegorocznym badaniu Perspektywa Prezesów™1, adresowanym do grona prezesów zarządów 500 największych przedsiębiorstw w kraju według „Listy 500 Rzeczpospolitej”, postanowiliśmy sprawdzić, jakich perspektyw wzrostu swoich firm oczekują. Wyniki okazały się zaskakujące. Ponad 75% ankietowanych spodziewa się wzrostu swoich przedsiębiorstw w najbliższych 12 miesiącach, w tym 24% sądzi, że będzie to wzrost dynamiczny. Dla porównania: niewielkiego spadku spodziewa się jedynie 5% prezesów. Żaden nie oczekuje dynamicznego spadku wielkości swojej firmy.

Dlaczego jest tak dobrze, skoro jest tak źle?

Przypomnijmy, że w 2012 wzrost produktu krajowego brutto, według szacunków GUS, wyniósł 2%, co jest znaczącą zmianą w stosunku do 4,3% PKB w roku poprzednim. Przyczyną spadku PKB, rok do roku, była mniejsza konsumpcja wewnętrzna i popyt krajowy. Czy w związku z powyższym optymizm ankietowanych szefów firm należy odczytywać jako urzędowy, przypisany ich roli? Żeby zrozumieć kontekst branż, w których działają, oraz prawidłowo zinterpretować wyniki, prowadziliśmy także wywiady bezpośrednie z 11 liderami. Analiza wypowiedzi respondentów dotyczących ich wyzwań jako liderów firm nie pozostawia wątpliwości.

Wyzwania liderów firm

Prezesi z reguły oczekują gorszej koniunktury swoich branż i całej gospodarki, wskazują na potrzebę radzenia sobie z kryzysem i wypracowania metod osiągania rezultatów w warunkach słabej dynamiki gospodarczej. Wskazują na konieczność ciągłej poprawy efektywności (blisko 60% wyborów) oraz potrzebę automatyzacji i inwestycji w IT (ponad 30% wyborów). Warto podkreślić, że zdecydowanie wyższy priorytet ma inwestycja w automatyzację niż inwestycje w kapitał ludzki (19% wyborów). Taki wynik wskazuje na coraz większe znaczenie komponentu technologicznego dla perspektyw rozwojowych.

Wśród czynników rynkowych priorytetem większej liczby badanych jest zwiększenie sprzedaży do obecnych klientów (34,5%) niż dotarcie do nowych segmentów rynku (25,9%). Kolejność priorytetów zmieniła się od ubiegłego roku, co może wskazywać na nieco mniejszą agresywność rynkową i nacisk na ochronę obecnych relacji. Zdecydowanie mniej firm niż w ubiegłorocznej edycji badania planuje wprowadzić nowe generacje produktów. Wobec przewidywania ograniczonych perspektyw rozwoju na rynku polskim, wśród wyborów prezesów zwraca uwagę wysoka, czwarta, pozycja ekspansji zagranicznej (29,3%).

Skąd ten optymizm liderów firm?

Mimo czekających ich wyzwań prezesi oczekują wzrostu zarządzanych przez siebie firm. Rodzi się zatem pytanie – dlaczego pozostają optymistami co do perspektyw rozwoju swoich przedsiębiorstw? Odpowiedzi może być kilka.

Po pierwsze, taka jest specyfika stanowiska prezesa zarządu. Optymizmu w stosunku do perspektyw rozwoju oczekują od prezesów właściciele firm, co najczęściej komunikują przez  premiowy system wynagrodzeń, który wiąże korzyści majątkowe liderów firm z rezultatami, jakie osiągają ich przedsiębiorstwa. Stawką w grze są jednak nie tylko budzące wiele społecznych emocji wynagrodzenia i premie. Prezesi walczą także o możliwość przedłużenia mandatu w zarządzie firmy i reputację menedżerską.

Po drugie, ekspansja zagraniczna pozwala częściowo uniezależnić perspektywy rozwoju firm od wewnętrznej koniunktury rynkowej. Wygranie konkurencji na rynkach zewnętrznych nie jest pozbawione ryzyka i dodatkowych wyzwań, ale dla wielu przedsiębiorstw dynamiczny wzrost na rynku krajowym przestał być możliwy.

Po trzecie, respondenci naszego badania wskazują, że w relatywnie niewielkim stopniu korzystają z zewnętrznego finansowania. Instytucje finansowe są ważnym interesariuszem dla jedynie 19% prezesów.

Po czwarte, instytucje, administracja publiczna czy też rząd nie są ważnymi grupami interesariuszy dla respondentów naszego badania. To może świadczyć, że liderzy firm przyzwyczaili się do sukcesów pomimo niskiej sprawności administracji i otoczenia instytucjonalnego. Jego ewentualna poprawa mogłaby uwolnić kolejne rezerwy rozwojowe.

Organizacje biznesowe zmuszone są wciąż działać na niepewnych rynkach. Mimo tych trudności badania wskazują, że prezesi firm intensywnie poszukują recept dających szansę wzrostu. Starannie przyglądają się niszom, w tym poza granicami kraju, są też otwarci na wdrażanie innowacyjnych rozwiązań i nowych technologii.

  1. Projekt badawczy „Perspektywa Prezesów” był realizowany od marca do czerwca 2013 r. w Międzynarodowym Centrum Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego przez zespół w składzie: dr Michał Zdziarski (kierownik projektu), prof. Krzysztof Obłój, dr Tomasz Ludwicki, mgr Karolina Łudzińska.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!