Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Kompetencje i szkolenia

Nie chcesz ponosić kosztów nieudanej rekrutacji? Oto 11 kroków dla twojej firmy

4 stycznia 2017 8 min czytania
Marianna Król
Nie chcesz ponosić kosztów nieudanej rekrutacji? Oto 11 kroków dla twojej firmy

Kiedy pisałam poprzedni artykuł o tym, ile kosztują nieudane rekrutacje, byłam przekonana, że kolejną publikację poświęcę temu, w jaki sposób można zminimalizować te koszty.

To, jak bardzo pomyłki rekrutacyjne pustoszą konta pracodawców, znajduje swoje odzwierciedlenie m.in. w branży zajmującej się tworzeniem rozwiązań rekrutacyjnych i selekcyjnych. Mam okazję pisać ten artykuł miesiąc po powrocie z Paryża, gdzie odbyła się jedna z największych konferencji HR na świecie – HR Tech World Congress. Razem z moją firmą znaleźliśmy się w gronie wystawców, którzy prześcigają się w dążeniu do opracowania rozwiązania pozwalającego na znaczące zwiększenie trafności procesów rekrutacyjno‑selekcyjnych i tym samym umożliwiającego zminimalizowanie kosztów wynikających z przedwczesnego odejścia zatrudnianych pracowników.

Dobre narzędzia rekrutacyjne

Oferowane rozwiązania mają najróżniejsze formy i sposoby wykonania. Różnią się również tym, z myślą o kim są tworzone. Część rozwiązań, których bezpośrednim lub pośrednim celem jest zminimalizowanie kosztów nieudanej rekrutacji, jest tworzona jedynie z myślą o pracodawcach. To oni wszakże w przeważającej części przypadków płacą za wdrożenie tych rozwiązań. Często jednak skupienie na technologii i na firmie, która kupuje dane rozwiązanie, jest tak duże, że z pola widzenia zupełnie znikają kandydaci.

Decydując się na określone rozwiązanie wspierające proces rekrutacji i selekcji, warto zweryfikować jego użyteczność z trzech perspektyw – biznesu, osób prowadzących rekrutację oraz kandydatów. Jednocześnie ważne jest, aby pamiętać, że samo rozwiązanie to nie wszystko. Bardzo duże znaczenie mają osoby, które te rozwiązania wdrażają lub stosują. Niezależnie od tego, czy procesy rekrutacyjne w twojej firmie są prowadzone przez dział wewnętrzny, czy firmę zewnętrzną, warto zadać sobie pytanie, czy osoby realizujące te procesy rozumieją twoją firmę, jej biznes oraz kulturę. Bez tego zrozumienia żadne narzędzie nie będzie skuteczne. Co więcej, brak zrozumienia biznesu oraz kultury firmy przez osoby rekrutujące może być jednym z powodów dużego rozdźwięku między tym, czego oczekują osoby odpowiedzialne za biznes, a tym, co dostarczają rekruterzy.

11 zasad udanej rekrutacji

Jeżeli już masz pewność, że osoby realizujące procesy rekrutacyjno‑selekcyjne w twojej firmie dobrze ją rozumieją, warto podjąć poniższe kroki umożliwiające przygotowanie i przeprowadzenie procesu rekrutacji i selekcji, prowadzącego do właściwej decyzji o zatrudnieniu. Jak to zrobić?

1. Upewnij się, że pożądany efekt rekrutacji jest prawidłowo i wyczerpująco określony

Czy osoby odpowiedzialne za rekrutację dokładnie wiedzą, kogo szukają? Czy opis poszukiwanych kompetencji i predyspozycji odpowiada specyfice pracy i celom stawianym na danym stanowisku?

Ten krok ma kluczowe znaczenie dla powodzenia procesu rekrutacji i selekcji rozumianego jako skuteczne wykonywanie pracy i realizowanie określonych celów przez zatrudnionego pracownika. Jeżeli na tym etapie zabraknie precyzyjnego określenia pożądanego efektu oraz opisu, kogo szukamy, dalsze działania są najzwyklejszym błądzeniem po omacku z nadzieją, że nam się poszczęści.

2. Upewnij się, że osoby prowadzące rekrutację przyjmują odpowiedzialność za realizację pożądanego efektu

Pożądany efekt należy rozumieć nie tylko jako zapełnienie wakatu, ale też jako osiąganie określonych wyników przez zatrudnionego pracownika oraz jego długofalowe związanie się z firmą.

Tylko przyjmując odpowiedzialność za długofalową realizację celów przez zatrudnionego pracownika, rekruterzy są w stanie zmniejszyć dysproporcję między oczekiwaniami biznesu a wynikami swojej pracy. Przyjęcie tej odpowiedzialności jest natomiast możliwe tylko wówczas, kiedy menedżerowie precyzyjnie określają cele stawiane przed zatrudnianymi pracownikami wraz ze sposobem ich monitorowania, a następnie systematycznie monitorują ich realizację, udostępniając wyniki rekruterom.

3. Nie pozwalaj, aby decyzje o zatrudnieniu były podejmowane w głównej mierze na podstawie CV

Wymagaj wykorzystywania w procesie rekrutacji trafnych narzędzi, które dostarczają dane wspomagające podjęcie właściwej decyzji.

Niezależnie od tego, jak dobrze jest przygotowane CV, nigdy nie przekazuje ono informacji o rzeczywistych umiejętnościach i predyspozycjach danej osoby. Doświadczenie nie jest równoznaczne z posiadaniem określonych kompetencji.

4. Zadbaj o to, aby w procesie uwzględniono weryfikację dopasowania osoby do kultury firmy

O ile kompetencje odgrywają kluczowe znaczenie w zakresie skuteczności na danym stanowisku pracy, o tyle dopasowanie do kultury organizacji wpływa na zadowolenie i zaangażowanie pracowników oraz ich długofalowe związanie się z firmą.

Co oznacza długofalowe związanie się z firmą w ujęciu biznesowym? Odpowiedź jest krótka: zmniejszoną rotację i ograniczenie kosztów nieudanych rekrutacji. Warto jednak pomyśleć, jakie kwoty realnie kryją się za tą krótką odpowiedzią. Jak pisałam w poprzednim artykule – całkowity koszt zastąpienia odchodzącego pracownika to równowartość jego rocznego wynagrodzenia. W przypadku firmy zatrudniającej 2000 pracowników z wynagrodzeniem na poziomie najniższej krajowej (1850 zł brutto), w której występuje rotacja na poziomie 20%, koszty nieudanych rekrutacji mogą sięgać prawie 8,8 mln zł w skali roku. Zakładam, że jest to kwota, którą każdy z nas wolałby zachować na koncie swojej firmy, zamiast wyrzucać ją w błoto. Jeżeli więc twoja firma jeszcze nie weryfikuje zgodności między wartościami kandydatów a wartościami twojej firmy, być może świadomość traconych pieniędzy będzie wystarczającą motywacją do tego, aby zacząć to robić.

5. Wymagaj profesjonalnej weryfikacji referencji

Takiej, która dostarczy wiarygodnych informacji, pomocnych w podjęciu decyzji.

Jeżeli twoja firma już realizuje te punkty, znacząco zwiększa szansę na wyprzedzenie konkurencji

6. Upewnij się, że decyzje o zatrudnieniu kandydatów na ostatnim etapie są podejmowane przynajmniej przez dwie osoby

W tym przez bezpośredniego przełożonego zatrudnianego pracownika. Przy podejmowaniu decyzji o zatrudnieniu ważne jest minimalizowanie potencjalnych błędów w ocenie, wynikających ze sposobu przetwarzania przez nas informacji – jest to o wiele prostsze, kiedy mamy opinie dwóch lub trzech osób. Jednocześnie należy pamiętać, że to bezpośredni przełożony będzie najbliżej współpracować z daną osobą, w związku z czym powinien mieć zapewnioną możliwość uczestniczenia w podejmowaniu ostatecznej decyzji.

7. Dbaj o to, aby kandydaci byli sprawiedliwie oceniani i uczciwie traktowani

Jeżeli kandydaci mają poczucie, że zostali sprawiedliwie ocenieni i uczciwie potraktowani, w większości przypadków ze spokojem przyjmą każdą decyzję, zachowując pozytywny obraz twojej firmy. Jeżeli natomiast pojawi się uczucie niesprawiedliwości, pozytywny wizerunek twojej firmy, nie tylko jako pracodawcy, może być zagrożony.

8. Upewnij się, że na etapie rekrutacji kandydaci otrzymują informacje niezbędne do podjęcia przez nich świadomej decyzji na temat rozpoczęcia współpracy

Jest to kolejny element bezpośrednio przekładający się na to, jak długo nowo zatrudnieni pracownicy pozostaną w twojej firmie. Jeżeli na etapie rekrutacji kandydat wytworzy sobie mylne wyobrażenie o tym, czego może oczekiwać od twojej firmy, po czym zderzy się z rzeczywistością w pierwszych dniach pracy, jest to prosty przepis na porażkę. Jednocześnie, jeżeli twoja firma oferuje coś, co jest wyróżniające na rynku, również zadbaj o to, aby kandydaci o tym wiedzieli – być może to jest właśnie ten element, który przekona ich do rozpoczęcia współpracy.

9. Wymagaj weryfikacji doświadczeń, które w procesie rekrutacji mają kandydaci

Czy rekrutacja pozwala wzmocnić pozytywny wizerunek twojej firmy? Pozytywne doświadczenia kandydatów w procesie rekrutacji zdecydowanie zachęcają ich do podjęcia współpracy i rekomendowania firmy swoim znajomym, a w przypadku odrzucenia w jednej rekrutacji – do złożenia kolejnej aplikacji. Jednocześnie, na co jeszcze niewiele firm zwraca uwagę, kandydaci mogą być również klientami twojej firmy i doświadczenie z twoją marką zdobyte podczas rekrutacji przełożą na ogólną opinię o twojej firmie i swoje preferencje zakupowe.

10. Zadbaj o mierzenie efektów rekrutacji po jej zakończeniu

Tylko w ten sposób będziesz mógł rzetelnie rozliczyć wyniki pracy osób lub firm zewnętrznych odpowiedzialnych za rekrutację.

11. Zadbaj o mierzenie wizerunku twojej firmy wśród kandydatów

Prócz aspektu marketingowego jest to również miarodajne kryterium do oceny pracy osób lub firm zewnętrznych odpowiedzialnych za rekrutację.

Z mojego doświadczenia wynika niestety, że wiele firm ponosi porażkę już przy pierwszym punkcie, nie określając prawidłowo pożądanego efektu rekrutacji, co podważa sens każdego kolejnego kroku i naraża firmy na milionowe straty.

Jest też dobra wiadomość – jeżeli twoja firma już realizuje te punkty lub też zacznie je realizować w najbliższej przyszłości, znacząco zwiększy swoją szansę na wyprzedzenie konkurencji. Stabilny i kompetentny zespół jest dziś bowiem na wagę złota, a ja, mając tego pełną świadomość, w kolejnych artykułach będę dążyć do tego, aby dostarczać inspiracji i wiedzy, w jaki sposób taki zespół zbudować, optymalizując procesy rekrutacji i selekcji.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Case study
Premium
Czy planowanie strategiczne ma jeszcze sens?

Krakowski producent słodyczy Zafiro Sweets był przez lata doceniany w branży i wśród pracowników za wieloletni, stabilny wzrost poparty wysoką jakością produktów. Turbulencje rynkowe, napędzane dynamiką mediów społecznościowych i zmieniającymi się oczekiwaniami klientów, podważyły jednak jego dotychczasowy model działania, oparty na planowaniu strategicznym. Firma szuka sposobu, który pozwoli jej się zaadaptować do szybkich zmian zachodzących w jej otoczeniu. Marta Wilczyńska, CEO Zafiro Sweets, z niedowierzaniem patrzyła na slajd, który dostała od działu sprzedaży. Siedziała w restauracji w warszawskim Koneserze, gdzie wraz z Tomaszem Lemańskim, dyrektorem operacyjnym, oraz Justyną Sawicką, dyrektorką marketingu, uczestniczyli w Festiwalu Słodkości – jednej z branżowych imprez, które sponsorowali.

Premium
Zalecenia prof. Kazimierza suwalskiego dla młodych i doświadczonych liderów

Doświadczenie prof. Kazimierza Suwalskiego, chirurga i lidera, przekłada się na uniwersalne zasady skutecznego przywództwa. Poniższe zestawienie to zbiór praktycznych wskazówek, które wspierają rozwój zarówno młodych, jak i doświadczonych liderów – od budowania autorytetu i zarządzania zespołem po radzenie sobie z kryzysami i sukcesję przywództwa.

Premium
Z sali operacyjnej do gabinetu lidera

Droga od chirurga do lidera wymagała nie tylko zmiany kompetencji, ale też perspektywy. Profesor Kazimierz Suwalski, pionier polskiej kardiochirurgii, dzieli się doświadczeniami z budowania zespołów, instytucji i kultury przywództwa opartej na transparentności, zaufaniu i odpowiedzialności. Podkreśla,
że kluczowymi kwestiami są: mentoring, zarządzanie silnymi osobowościami i świadome rozwijanie talentów. Przypomina, że prawdziwe przywództwo nie ustaje wraz z końcem kariery – trwa, gdy potrafimy dzielić się wiedzą i tworzyć przestrzeń do wzrostu innych.

Causal ML
Premium
Jak skutecznie wdrożyć przyczynowe uczenie maszynowe (Causal ML) w organizacji?

Coraz więcej firm dostrzega potencjał Causal ML jako narzędzia wspierającego podejmowanie trafnych decyzji. Jednak skuteczne wdrożenie tego podejścia wymaga czegoś więcej niż zaawansowanych algorytmów — potrzebne są właściwe pytania, odpowiednie dane oraz współpraca interdyscyplinarnych zespołów.

Premium
Nowe podejście do uczenia maszynowego odpowiada na pytania „co by było, gdyby”

Causal ML – nowatorskie podejście w uczeniu maszynowym – daje kadrze zarządzającej nowe narzędzie do oceny skutków decyzji strategicznych. Umożliwia pewniejsze eksplorowanie alternatywnych scenariuszy, dzięki czemu wspiera podejmowanie bardziej świadomych i trafnych decyzji biznesowych. Tradycyjne systemy uczenia maszynowego (machine learning, ML) zdobyły szerokie uznanie jako narzędzia wspomagające procesy decyzyjne, szczególnie tam, gdzie kluczowe jest oszacowanie prawdopodobieństwa konkretnego zdarzenia, na przykład zdolności kredytowej klienta. Klasyczne modele ML opierają jednak swoje predykcje głównie na identyfikowaniu korelacji w danych. Taka metodologia, choć użyteczna w pewnych kontekstach, okazuje się niewystarczająca, a wręcz może wprowadzać w błąd, szczególnie wtedy, gdy menedżerowie starają się przewidzieć realny wpływ swoich decyzji na wyniki biznesowe.

Premium
Czy znasz cel swojej organizacji?

Ankieta redakcji „MIT Sloan Management Review Polska” została przeprowadzona wśród użytkowników platformy LinkedIn – w większości osób zajmujących stanowiska kierownicze, menedżerskie i eksperckie. Grupa ta jest szczególnie istotna w kontekście budowania oraz komunikowania celu organizacji, ponieważ to właśnie liderzy średniego i wyższego szczebla odpowiadają zarówno za interpretację celu, jak i przekładanie go na codzienne działania zespołów. Ankieta miała sprawdzić, w jakim stopniu pracownicy identyfikują się z celem działania swojej organizacji.

Premium
AI zmienia zasady gry – jakich liderów IT dziś potrzebujemy?

Wielu dyrektorom ds. informatyki (CIO) brakuje zarówno czasu, jak i odpowiednich kompetencji oraz formalnych uprawnień, by skutecznie mierzyć się z wyzwaniami kulturowymi i organizacyjnymi, które mogą utrudniać wdrażanie inicjatyw związanych ze sztuczną inteligencją. Nadszedł moment, by poszerzyć zakres ich ról.

Sztuczna inteligencja fundamentalnie przekształca sposób działania organizacji i ta transformacja wykracza daleko poza samą techniczną implementację. Nowoczesne systemy AI coraz częściej przejmują zadania dotąd wykonywane przez ludzi, co nierzadko wymaga od pracowników przekwalifikowania, podnoszenia kompetencji oraz rozwoju umiejętności, takich jak myślenie krytyczne. Aby skutecznie zarządzać nowym modelem współpracy ludzi i technologii, liderzy muszą rozumieć złożone czynniki ludzkie i organizacyjne, takie jak zwinność i zmiany kulturowe, dynamikę osobowości oraz inteligencję emocjonalną.

Mimo to większość organizacji nadal postrzega wdrażanie sztucznej inteligencji przede wszystkim jako wyzwanie natury technicznej, a obecne role liderów technologicznych odzwierciedlają to podejście. Zgodnie z raportem Foundry’s 2024 State of the CIO aż 85% liderów IT uważa, że dyrektorzy ds. informatyki (CIO) coraz częściej pełnią funkcję agentów zmian w swoich organizacjach. Jedynie 28% z nich twierdzi, że kierowanie transformacją jest dla nich priorytetem.

Jak firmy z Chin pokonują bariery i zdobywają nowe rynki
Premium
Wskazówki wdrożeniowe dla polskich firm planujących ekspansję zagraniczną

Polskie firmy, które chcą skutecznie zaistnieć na rynkach zagranicznych, muszą porzucić myślenie w kategoriach całych krajów i skupić się na konkretnych miastach, niszach oraz kanałach cyfrowych. Poniższe zestawienie prezentuje trzy praktyczne strategie, które – przy odpowiednim dopasowaniu do lokalnych realiów – pozwalają przezwyciężyć bariery wejścia i efektywnie rozwijać działalność poza granicami Polski.

Premium
Chiny w transformacji. Nowa era przedsiębiorczości

Chiny przechodzą fascynującą transformację, która zmienia je w globalnego lidera innowacji i technologii. Dziś kraj ten, jeszcze kilka dekad temu borykający się z ubóstwem i izolacją, jest miejscem, gdzie młodsze pokolenie przedsiębiorców wyznacza nowe standardy na światowych rynkach.

Premium
ROLA WARTOŚCI W KULTURZE WSPIERAJĄCEJ ZMIANY I ZAANGAŻOWANIE PRACOWNIKÓW

Transformacja Avivy w Polsce to historia konsekwentnego działania w oparciu o wartości, które nie tylko przetrwały zmiany właścicielskie, lecz także stały się fundamentem dalszego rozwoju.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!