Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Strategia rozwoju

Mark Roberge: sprzedaż to nie magia, można ją skodyfikować

31 stycznia 2018 2 min czytania
Zdjęcie Mark Roberge - Dyrektor ds. sprzedaży w HubSpot, bostońskiej firmie zajmującej się marketingiem przychodzącym, oraz starszy wykładowca w Harvard Business School
Mark Roberge
Marta Lenkiewicz
Adrianna Wardzała
Mark Roberge: sprzedaż to nie magia, można ją skodyfikować

Streszczenie: Sprzedaż to proces, który można skodyfikować, zamiast polegać na nieprzewidywalnych, tajemniczych metodach. Podejście oparte na systematycznym rozwoju sprzedaży umożliwia stworzenie powtarzalnych i mierzalnych strategii, które można wdrożyć w każdej organizacji. Kluczem do sukcesu jest opracowanie ścisłych procesów i zasobów, które wspierają handlowców w ich codziennej pracy, eliminując przypadkowość i zwiększając przewidywalność wyników. Nowoczesne technologie, w tym analiza danych, mogą znacząco wspierać podejmowanie decyzji sprzedażowych, pozwalając na bardziej efektywne zarządzanie zespołami i optymalizację działań.

Pokaż więcej

W ciągu 7 lat jego firmie udało się przekroczyć próg 100 mln dol. szacowanych rocznych przychodów i zdobyć 10 tys. klientów w 60 krajach. Czy sukces HubSpota jest możliwy do powtórzenia? Tak, wymaga to jednak zmiany podejścia do sprzedaży i oparcia jej na analizie konkretnych wskaźników.

Za sukcesem osławionego HubSpota stoi Mark Roberge. To on, nie mając doświadczenia sprzedażowego, nie pracując wcześniej z handlowcami i nie znając technik zarządzania, stworzył system, który pozwolił firmie osiągnąć bardzo dobre wyniki finansowe. Wykorzystał do tego posiadane umiejętności analityczne – najpierw usprawnił proces rekrutacji handlowców, opierając go na miernikach i analizach ilościowych, następnie te same metody zastosował do usprawnienia kolejnych obszarów funkcjonowania sprzedaży. W rozmowie z Adrianną Wardzałą, dyrektor marketingu ICAN Institute, Mark Roberge podpowiada, jak wykorzystać stworzoną przez siebie formułę przyspieszenia sprzedaży (Sales Acceleration Formula), aby zbudować skalowalny zespół sprzedażowy, który będzie realizować ambitne cele sprzedażowe.

Jego zdaniem najwyższy czas odczarować sprzedaż i sprzedawców. Myślenie o nich w kategoriach „sztuki” i „artystów” jest błędnym założeniem. Aby osiągnąć zakładane efekty, należy podejść do sprzedaży w sposób naukowy – określić indywidualny wzór dla firmy na zatrudnianie i szkolenie sprzedawców, ponadto systematycznie weryfikować osiągane przez nich wyniki i wspierać ich w określonych obszarach, a także ujednolicić proces sprzedażowy.

  • Jakie cechy powinien mieć idealny sprzedawca?

  • Jak sprawić, by szkolenia były bardziej efektywne?

  • Co zrobić, by procesy sprzedażowe były skalowalne?

  • Czy istnieje sposób na przerwanie „odwiecznej” walki między sprzedażą a marketingiem?

To tylko część pytań, na które Mark Roberge udzielił odpowiedzi. Zachęcamy do obejrzenia wywiadu:

Chcesz wiedzieć więcej? Sięgnij po ten przewodnik sprzedażowy »

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!