Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
E-commerce

Luksus w oczach Polaków

14 grudnia 2012 3 min czytania
Krzysztof Ratnicyn
Luksus w oczach Polaków

Streszczenie: Polacy w 2012 roku przeznaczą prawie 37 miliardów złotych na dobra postrzegane jako luksusowe, co stanowi wzrost o prawie 5 miliardów w porównaniu z rokiem poprzednim. Zamożni konsumenci wydają około 18,5% swoich dochodów na luksus, podczas gdy osoby aspirujące do tej grupy przeznaczają na ten cel około 13% swoich budżetów. Wśród najczęściej kupowanych dóbr luksusowych wymienia się perfumy (58% wskazań), odzież (43%), obuwie (42%) oraz alkohol (39%). Dobra te charakteryzują się wysoką jakością, prestiżem i bogatą tradycją marki. Na polskim rynku dostępnych jest już około 2/3 kluczowych globalnych marek luksusowych, z największym wyborem w kategorii alkoholi i używek (88%) oraz urządzeń elektronicznych (86%). Wśród najbardziej rozpoznawalnych marek samochodowych wymienia się BMW, Jaguara, Porsche, Ferrari i Mercedesa, podczas gdy największy prestiż przypisuje się Rolls-Royce'owi, Maybachowi, Lamborghini i Ferrari, a najbardziej pożądanym samochodem jest Porsche. W obszarze mody luksusowej Polacy najczęściej wskazują na Armaniego, Gucciego i Chanel. Ponadto, jedna trzecia zamożnych Polaków korzysta z usług bankowości prywatnej.

Pokaż więcej

Polacy w tym roku wydadzą prawie 37 mld złotych na dobra, które sami postrzegają za luksusowe. Tak wynika z raportu ogłoszonego właśnie przez KPMG.

Wartość ta odnosi jednak do deklaracji badanej próby, a więc obejmuje też wydatki przeznaczane na dobra subiektywnie oceniane jako luksusowe. Wartość 36,8 mld zł to o prawie 5 mld więcej, niż rok wcześniej. Z raportu „Rynek dóbr luksusowych w Polsce. Edycja 2012”, który trzeci raz z rzędu opublikował KPMG, wynika też, że zamożni i bogaci wydają na luksus ok. 18,5 % swoich dochodów, zaś aspirujący do tego grona, około 13 % prywatnych budżetów.

„W związku z rosnącymi wynagrodzeniami oraz zwiększającą się liczbą potencjalnych konsumentów dóbr luksusowych, z roku na rok obserwuje się systematyczny wzrost wydatków na tego typu dobra. Szacujemy, że rzeczywiste wydatki Polaków na luksus, a więc pominąwszy te subiektywne oceny i wartościowanie kupowanych dóbr, wyniosą w tym roku 10,2 mld zł, a w 2015 roku mogą wzrosnąć od 13 mld złotych” – mówi Andrzej Marczak, partner w KPMG i jeden z autorów raportu.

Wśród Polaków o ponadprzeciętnych zarobkach, najczęściej kupowanymi dobrami o luksusowych walorach były perfumy (58 % wskazań), odzież (43 %), a także obuwie (42 %) i alkohol (39 %). Jakimi cechami wyróżniają się dobra luksusowe? W ocenie naszych rodaków są to: wysoka jakość, prestiż i bogata tradycja marki, a także reprezentowane przez nią wartości.

„Przyzwyczajenia Polaków mocno się zmieniają, zmierzając w kierunku zachodnich standardów. Zmiany te dotyczą zwłaszcza kilku ostatnich lat. W przypadku naszej branży, zakup luksusowych alkoholi, jak szampan nie stanowi już wyrazu uczczenia szczególnej okazji. Jest znakomitym dodatkiem, aby przyjemnie spędzać czas, kontemplować chwilę z kieliszkiem luksusowego trunku w ręku” – uważa Aleksandra Klaman, Country Manager w Moët Hennessy Polska, podając za przykład dwa niedawno otwarte bary szampanowe – przy ul. Mokotowskiej uchodzącej za jedną z najbardziej prestiżową w Warszawie oraz w Galerii Mokotów.

Wedle szacunków KPMG, na polskim rynku dostępnych jest już 2/3 kluczowych, globalnych marek luksusowych. Największy wybór mamy wśród alkoholi i używek (88 %) i urządzeń elektronicznych (86 %). Ciekawie prezentują się wskazania Polaków, jeśli chodzi o konkretne marki uznane za najbardziej znane i luksusowe. Wśród samochodów – są nimi BMW, Jaguar, Porsche, Ferrari, ale i Mercedes (auta luksusowe i premium). Największy prestiż, zdaniem respondentów, daje Rolls‑Royce, Maybach, Lamborghini i Ferrari, a najbardziej pożądane jest Porsche. Najlepiej rozpoznawalne prestiżowe marki odzieżowe wśród Polaków to Armani, Gucci i Chanel.

Ciekawe, że z badań KPMG wynika, iż 1/3 bogatych Polaków (dochód powyżej 20 tys. zł brutto), korzysta z usług i produktów bankowości prywatnej.

„Rynek dóbr luksusowych w Polsce. Edycja 2012” jest kontynuacją badania z poprzednich lat. Raport został oparty na badaniach metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview) na próbie 499 dorosłych Polaków o ponadprzeciętnych dochodach, wywiady telefoniczne oraz spotkania z przedstawicielami firm oferujących dobra luksusowe w Polsce, a także analizy statystyczne przeprowadzone w oparciu o dane Ministerstwa Finansów oraz dane i raporty firm analitycznych specjalizujących się w badaniu sektora dóbr luksusowych. 

Zapraszamy do zapoznania się z naszym magazynem EGO INSPIRACJE dotyczącym luksusu, który będzie dołączony do grudniowo‑styczniowego numeru Harvard Business Review Polska.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Premium
Jak zautomatyzować operacje bez nadwyrężania budżetu

Automatyzacja nie musi oznaczać milionowych nakładów. Dzięki tanim i elastycznym technologiom nawet małe firmy mogą usprawnić procesy i zwiększyć produktywność.

środowiska wirtualne w procesie design thinking
Premium
Jak praca zdalna zmienia design thinking

Design thinking wkracza w nowy wymiar. Dzięki środowiskom wirtualnym zespoły mogą współtworzyć, testować i analizować pomysły w czasie rzeczywistym – niezależnie od miejsca i strefy czasowej. To nie tylko narzędzie pracy zdalnej, lecz także przestrzeń do pogłębionej empatii, eksperymentowania i szybszego wdrażania innowacji.

Premium
Strategia zakorzeniona w przyszłości firmy

Technologia bez wizji to tylko narzędzie. Aby automatyzacja miała sens, musi wynikać z celów, wartości i przywództwa – a nie z mody na cyfrowość.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!