Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Realizacja strategii
Polska flaga

Ład korporacyjny a skuteczne zarządzanie firmą

21 maja 2019 6 min czytania
Krzysztof Szułdrzyński
Ład korporacyjny a skuteczne zarządzanie firmą

Streszczenie: Ład korporacyjny odgrywa kluczową rolę w budowaniu zaufania na rynku kapitałowym. Profesjonalne zarządzanie, nadzór oraz przewidywalność są istotnymi czynnikami wpływającymi na atrakcyjność rynku dla inwestorów, poza kapitałem spekulacyjnym. Dbanie o te aspekty może przyczynić się do zwiększenia bezpieczeństwa inwestycji i stabilności rynku. W polskim rynku kapitałowym zaufanie jest na tyle istotnym problemem, że znalazło swoje miejsce w projekcie Strategii rozwoju rynku kapitałowego opublikowanej przez Ministerstwo Finansów. Pomimo posiadania spójnych z dojrzałymi rynkami zasad, takich jak dobre praktyki GPW z 2016 roku, wyzwaniem pozostaje ich skuteczne wdrażanie. Warto inspirować się rozwiązaniami z innych rynków, aby popularyzować stosowanie tych zasad, angażując w to inwestorów instytucjonalnych, regulatora oraz samą giełdę. Mitsmr

Pokaż więcej

Po co nam ład korporacyjny? Czy najskuteczniejsi prezesi spółek notowanych na warszawskiej giełdzie powinni się przejmować stanem zaufania wobec ich firm i całego rynku?

Na pytania postawione w ten sposób odpowiedzialni prezesi i członkowie zarządów – przynajmniej deklaratywnie – zawsze odpowiedzą „tak”. Ale nad ładem korporacyjnym naprawdę warto zastanowić się głębiej. Dlaczego? Choćby przez wzgląd na wynik finansowy.

Jeżeli pominiemy kapitał czysto spekulacyjny, który gra na szybkie zmiany kursów na giełdzie, i przeanalizujemy czynniki decydujące o atrakcyjności rynków kapitałowych dla inwestorów, okaże się, że porządek prawny, przewidywalność oraz profesjonalne zarządzanie i nadzór w spółkach są kluczowymi czynnikami kształtującymi zaufanie do rynku kapitałowego. Stopa zwrotu jest oczywiście funkcją kosztu kapitału i ceny za ponoszone ryzyko.

Jeśli zarządzający spółkami na naszym rynku nie chcą napływu kapitału czysto spekulacyjnego, powinni dbać o poprawę bezpieczeństwa inwestowania i stabilności rynku poprzez stosowanie zasad ładu korporacyjnego w swoich firmach.

Zaufanie do poprawy

Okazuje się, że kwestia zaufania stanowi na tyle poważny problem polskiego rynku kapitałowego, że znalazła swoje miejsce w projekcie najnowszej Strategii rozwoju rynku kapitałowego, opublikowanej przez Ministerstwo Finansów.

Wśród wielu cennych propozycji, takich jak zwolnienia czy obniżki podatkowe, rozszerzenie oferty produktowej czy ograniczenie zjawiska gold‑platingu (nadmiernie poszerzającej pierwotne intencje implementacji dyrektyw UE w prawie narodowym, często powodującym nieproporcjonalne zwiększenie kosztów dla biznesu), regulatorzy postulują konieczność zwiększenia wiarygodności rynku kapitałowego i bezpieczeństwa inwestowania. Z tym zagadnieniem bezpośrednio związane są standardy ładu korporacyjnego i poziom ich przestrzegania przez spółki notowane na giełdzie. Szczególnie w kontekście ochrony akcjonariuszy mniejszościowych. Strategia rozwoju rynku kapitałowego proponuje w tym zakresie wiele rozwiązań wartych uwagi.

Inspiracje godne rozważenia

Przy obecnie obowiązujących regulacjach – np. dobrych praktykach GPW z 2016 roku – mamy w Polsce zbiór zasad, który jest spójny z regułami obowiązującymi na dojrzałych rynkach kapitałowych. Nasza główna słabość nie tkwi zatem w jakości przepisów, ale w ich stosowaniu.

Może warto czerpać z innych rynków nie tylko inspiracje odnośnie regulacji, ale też pomysły na to, jak popularyzować ich stosowanie? Jest tu ogromne pole do działania dla wielu podmiotów – przede wszystkim dla inwestorów instytucjonalnych, regulatora oraz samej giełdy.

Słabość polskiego rynku kapitałowego nie tkwi w jakości przepisów, ale w ich stosowaniu.

Jedną z ciekawszych propozycji jest publiczne ogłaszanie zestawień z raportów spółek w zakresie stosowania zasad ładu korporacyjnego. Na podstawie takich zestawień środowisko inwestorów mogłoby przygotowywać rankingi i komentarze oceniające spółki pod wspomnianym kątem, a inwestorzy wymagać od spółek giełdowych wprowadzania tych zasad do praktyki firm. Ich brak lub słabość należy traktować jako ryzyko inwestycyjne. Swoją rolę do odegrania w omawianym zakresie mają również rady nadzorcze, które mogą sprawować skuteczny nadzór, przynosząc wartość spółce i akcjonariuszom. To, nad czym warto się zastanowić, to sposób, w jaki różne kraje, giełdy i działający na tych rynkach regulatorzy starają się zachęcać uczestników rynku do stosowania zasad ładu korporacyjnego. Istnieje duża przestrzeń w zakresie poprawy jakości procesu oceny spełniania przez spółkę dobrych praktyk przez radę nadzorczą.

Polska specyfika

Na dojrzałych rynkach, takich jak Wielka Brytania, gdzie ład korporacyjny ma znacznie dłuższą tradycję niż w Polsce, dyskutowane są obecnie znaczące zmiany, które mają poprawić zaufanie do rynku kapitałowego. Zmiany te mają objąć również podmioty działające poza rynkiem regulowanym.

Generalnie na większości dojrzałych rynków mamy do czynienia z akcjonariatem rozproszonym. W Polsce większość spółek ma dominującego akcjonariusza prywatnego lub Skarb Państwa, który posiada pakiet kontrolny. Struktura akcjonariatu wyróżnia polski rynek kapitałowy na tle innych, dlatego można się spotkać z głosami, że zasady ładu korporacyjnego obowiązujące na dojrzałych rynkach nie są dobrym wzorcem dla naszego. Pozostaje tylko pytanie: czy powyższa sytuacja nie oznacza konieczności jeszcze większej dbałości o ochronę interesu akcjonariuszy mniejszościowych, którzy powierzają swój kapitał „akcjonariuszowi dominującemu” realizującemu swoją strategię biznesową?. Dla akcjonariuszy mniejszościowych gwarantem podejmowania kluczowych decyzji w interesie spółki (a nie tylko określonej grupy akcjonariuszy) jest obecność w radzie niezależnego specjalisty. Niezależnego przede wszystkim w sensie odwagi i obiektywizmu. Potrafiącego się sprzeciwić opinii większości. Niestety, rzadko która rada nadzorcza może się pochwalić obecnością takiej osoby.

Zadanie dla najlepszych prezesów

Zasady corporate governance chronią prawa akcjonariuszy mniejszościowych. Przepisy kodeksu dobrych praktyk zapewniają radom narzędzia do sprawnego pełnienia swojej roli. Powszechne stosowanie zasad musi jednak pojawiać się także wysoko na agendzie akcjonariuszy. Poziom nadzoru zależy przede wszystkim od ludzi zasiadających w radach, a więc głównie od akcjonariuszy, którzy powołują członków rad nadzorczych.

Jak doprowadzić do popularyzacji stosowania zasad corporate governance wśród wszystkich spółek publicznych? Forum Rad Nadzorczych (czyli platforma działająca od 10 lat, powołana przez trzy organizacje: Giełdę Papierów Wartościowych, Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych i PwC) będzie z pewnością poświęcało temu zagadnieniu dużą uwagę, zachęcając wszystkich interesariuszy do dalszej debaty. Kluczowe w dzisiejszych czasach wydaje się ustawienie wysoko w terminarzu zarządów kwestii dbałości o stosowanie zasad corporate governance – w życiu, a nie tylko na papierze. To zadanie dla najskuteczniejszych prezesów spółek notowanych na giełdzie.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!