Streszczenie: LangMedia, kierowana przez Radosława Korczyńskiego, rozwija się jako Future Ready Organization, integrując AI, metodyki agile i kulturę innowacji. Firma działa elastycznie, prototypując nowe rozwiązania jak AI-konwersacje językowe, a innowacje powstają zarówno z inicjatywy pracowników, jak i zespołu R&D. AI wdrażana jest z dbałością o transparentność i bezpieczeństwo. LangMedia stosuje podejście „dwóch prędkości” – łączy stabilność kluczowych produktów z eksperymentowaniem. W strategii firmy kluczowe są integracje międzykulturowe, rozwój talentów AI oraz ekspansja międzynarodowa, m.in. do Europy Zachodniej.
W odpowiedzi na rosnącą konkurencję i rozwój nowych technologii LangMedia inwestuje w sztuczną inteligencję, metodyki agile i rozwój talentów. O sposobach tworzenia elastycznych organizacji, które wyprzedzają zmiany, opowiada Radosław Korczyński, CEO firmy.
Koncepcja Future Ready Organization zakłada, że firmy muszą być niezwykle elastyczne – nie tylko reagować na zmiany, ale wręcz je wyprzedzać. Jak LangMedia realizuje tę wizję w praktyce?
W LangMedia i w grupie edukacyjnej wdrażamy ideę FRO poprzez konkretne praktyki organizacyjne, opierając się na kulturze otwartości na zmiany. Wysoka konkurencyjność rynku edukacji cyfrowej wymaga od nas ciągłej adaptacji. Działamy w oparciu o trzy filary: otwartość informacyjną, zwinne struktury i szybkie prototypowanie. Monitorujemy potrzeby użytkowników, konkurencję i nowe technologie, takie jak GenAI, aby nie przeoczyć przełomowych innowacji.
Pracujemy w formule agile, tworząc interdyscyplinarne zespoły do realizacji inicjatyw rozwojowych. Nasza mapa drogowa jest elastyczna i dostosowywana do sytuacji rynkowej. Ważne jest szybkie testowanie hipotez – regularnie stosujemy MVP (minimum viable product) i POC (proof of concept). Na przykład prototyp „Questów” – konwersacji z AI wspierających naukę języka – opracowaliśmy w dwa tygodnie i po pozytywnych opiniach szybko wdrożyliśmy.
Dzięki temu modelowi nie tylko reagujemy na przyszłość, ale też ją kształtujemy. Jeśli pomysł nie działa, stosujemy zasadę fail fast – wyciągamy wnioski i alokujemy zasoby tam, gdzie przynoszą największą wartość.
Skąd biorą się te innowacyjne pomysły? Czy macie państwo dedykowany dział R&D, czy jest to bardziej rozproszony proces?
Zdecydowanie stawiamy na demokratyzację innowacji – każdy pracownik może zgłosić pomysł. Inicjatywy innowacyjne rodzą się zaś dwutorowo. Część z nich wynika z postępu technologicznego – nasz wewnętrzny zespół AI identyfikuje nowe możliwości (np. modele czy narzędzia), a następnie wspólnie z zespołami biznesowymi definiujemy ich potencjalne zastosowanie. Druga ścieżka rozpoczyna się od konkretnej potrzeby – klienta, rynku lub zespołów dydaktycznych – dla której poszukujemy optymalnego rozwiązania technologicznego.
Kluczowe znaczenie ma ścisła współpraca na styku technologii i biznesu. Interdyscyplinarne zespoły projektowe łączą wiedzę o możliwościach narzędzi z głębokim zrozumieniem rynku. Rola zarządu nie polega na narzucaniu rozwiązań, lecz na tworzeniu warunków do efektywnej współpracy i ukierunkowywaniu działań strategicznych.
Wspomniał pan o AI. Jak LangMedia podchodzi do wdrażania sztucznej inteligencji, balansując potencjał z ryzykiem i obawami, zarówno pracowników, jak i klientów?
Rozwijamy sztuczną inteligencję w dwóch równoległych ścieżkach. Po pierwsze, integrujemy AI z istniejącymi produktami i procesami (AI Embedded), automatyzując np. wzbogacanie danych sprzedażowych czy optymalizację działań operacyjnych. Po drugie, projektujemy produkty AI-Native, w pełni wykorzystujące możliwości nowych technologii.
Świadomie odpowiadamy na obawy dotyczące AI, zwłaszcza w zespołach tworzących treści i wśród lektorów. Transparentna komunikacja jest kluczowa – angażujemy pracowników i pokazujemy, że AI ma wspierać ich pracę, zwiększać efektywność i personalizację, a nie ich zastępować. Nasze podejście opiera się na 100% moderacji treści i zachowaniu ludzkiego pierwiastka, który buduje autentyczność.
Z perspektywy strategicznej ryzykiem jest zależność od dużych dostawców technologii, na którą reagujemy dywersyfikacją modeli i rozwojem wewnętrznych kompetencji AI. Priorytetem są również kwestie prawne, integralność intelektualna i bezpieczeństwo, szczególnie w kontekście halucynacji AI. Naszym celem jest równowaga: wykorzystanie technologii, nie rezygnując z wartości edukacyjnych, które definiują naszą firmę.
LangMedia i grupa edukacyjna Tutore ma również doświadczenie w akwizycjach i integracji. Co jest najtrudniejsze w łączeniu firm i zespołów o potencjalnie różnych kulturach?
LangMedia, działająca w ramach grupy edukacyjnej Tutore, ma doświadczenie w przejęciach i integracji zespołów o różnych kulturach organizacyjnych. Kluczowym wyzwaniem nie są systemy czy procesy, lecz ludzie. Dlatego priorytetem jest jasna i wczesna komunikacja wizji połączenia oraz otwarte podejście do obaw, także tych dotyczących synergii czy potencjalnych redukcji.
W naszej grupie funkcjonują zarówno firmy z wieloletnią, bardziej tradycyjną kulturą, jak i takie jak LangMedia czy ESL Brains – organizacje zwinne, osadzone w świecie cyfrowym. Najlepszym sposobem na niwelowanie różnic kulturowych i budowanie wspólnej tożsamości jest szybkie zaangażowanie zespołów z różnych spółek we wspólne, konkretne projekty – najlepiej produktowe. To właśnie w działaniu pojawia się przestrzeń do wzajemnego uczenia się i docenienia różnic jako źródła innowacji.
Czas działa na niekorzyść integracji – zbyt długie pozostawienie firm w modelu as is spowalnia budowę synergii i utrwala podziały. W integracji liczy się tempo, jasna wizja przyszłości oraz intencja wykraczająca poza sam cost-cutting – chodzi o stworzenie organizacji, która jest większa niż suma jej części.
Jak godzą państwo inwestowanie w nowe, często ryzykowne inicjatywy z dbaniem o stabilność i rozwój istniejących, dochodowych produktów?
To klasyczne wyzwanie, z którym mierzymy się, stosując podejście „dwóch prędkości”. Oddzielamy zarządzanie produktami rdzeniowymi, które wymagają stabilności, od bardziej innowacyjnych inicjatyw o wysokim potencjale transformacyjnym, ale również większym ryzyku. W przypadku produktów strategicznych, które napędzają nasz obecny biznes, skupiamy się na utrzymaniu stabilności, unikając drastycznych zmian mogących zaszkodzić bieżącej działalności. Z kolei produktom innowacyjnym, dedykujemy osobne zespoły i budżety. W ich przypadku akceptujemy wyższe ryzyko i eksperymentujemy z nowymi rozwiązaniami, które mogą przyspieszyć naszą transformację. Często działają one w innym rytmie, eksplorują nowe możliwości, niekiedy korzystają ze wsparcia firm zewnętrznych, aby przyspieszyć realizację projektów badawczo-rozwojowych, nie obciążając codziennych operacji. Szybkość wprowadzania innowacji jest kluczowa, zwłaszcza w naszej branży.
Innowacje wymagają talentów. Jakie umiejętności są obecnie najbardziej poszukiwane w LangMedia i grupie Tutore?
Bez odpowiednich talentów nie ma mowy o innowacjach. Obecnie trwa intensywna „wojna o talenty”, szczególnie w AI, gdzie znalezienie specjalistów z doświadczeniem i szerokim spojrzeniem biznesowym stanowi duże wyzwanie. Takie talenty wymagają znacznych inwestycji. Mamy jednak szczęście, że udało nam się zbudować silny zespół AI, łącząc nowe kompetencje z doświadczonymi pracownikami gotowymi do adaptacji.
Kluczowe jest nie tylko pozyskiwanie talentów z zewnątrz, ale także inwestowanie w rozwój wewnętrzny. Wprowadziliśmy programy edukacyjne dla pracowników – od językoznawców po specjalistów obsługi klienta – by zrozumieli potencjał AI i mogli wnieść pomysły do procesu innowacji. Naszą strategią jest połączenie upskillingu wewnętrznego z pozyskiwaniem nowych kompetencji z rynku. Cenimy także zewnętrzne kursy i certyfikacje, wzbogacając je o nasze praktyczne doświadczenie w różnych technologiach.
Jakie są zatem kluczowe plany LangMedia i grupy Tutore na najbliższą przyszłość?
Przed nami ekscytujący okres. Wkrótce zaprezentujemy nową linię produktów B2B, oferującą rozwiązania edukacyjne o wysokiej personalizacji, dostosowane do konkretnych organizacji. Przygotowujemy także propozycje dla klientów indywidualnych (B2C).
Drugi kluczowy kierunek to ekspansja międzynarodowa. Wkrótce ogłosimy wejście na rynek Europy Zachodniej, a w dalszej perspektywie planujemy rozwój w Europie Wschodniej. Naszym celem jest stworzenie silnej grupy edukacyjnej w Europie, z potencjałem do globalnego rozwoju.