Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Polska flaga

 Jak outsourcing może pomóc w poprawie przejrzystości podatkowej

1 października 2017 8 min czytania
Mikołaj Pluciński
Partycja Strzelecka
 Jak outsourcing może pomóc w poprawie przejrzystości podatkowej

Streszczenie: Outsourcing jest coraz częściej wykorzystywany jako narzędzie do poprawy przejrzystości podatkowej w organizacjach. Dzięki temu rozwiązaniu firmy mogą skorzystać z wiedzy zewnętrznych specjalistów, którzy oferują wsparcie w zakresie przepisów podatkowych oraz audytów. Outsourcing umożliwia przedsiębiorstwom lepsze zarządzanie ryzykiem podatkowym oraz skuteczniejsze dostosowanie się do zmieniających się regulacji. Specjalistyczne firmy oferują także pomoc w audytach, co pozwala na uniknięcie błędów w raportowaniu podatkowym. Przedsiębiorcy coraz częściej decydują się na taki model współpracy, ponieważ pozwala on zredukować koszty, a jednocześnie zwiększa efektywność zarządzania podatkami. Takie podejście staje się szczególnie istotne w kontekście rosnących wymagań dotyczących transparentności finansowej. Outsourcing pozwala nie tylko na poprawę jakości zarządzania podatkami, ale także na lepsze planowanie i przewidywanie obciążeń fiskalnych w przyszłości.

Pokaż więcej

Decyzja o tym, czy zlecić firmie zewnętrznej rozliczenia podatkowe, może przyprawiać niektórych właścicieli firm o ból głowy. Istnieją jednak silne argumenty przemawiające za takim rozwiązaniem, szczególnie w przypadku korporacji międzynarodowych zainteresowanych ulokowaniem inwestycji w Polsce.

Partnerem materiału jest TMF Group.

 Jak outsourcing może pomóc w poprawie przejrzystości podatkowej

 Jak outsourcing może pomóc w poprawie przejrzystości podatkowej

Renomowany dostawca usług outsourcingowych o ugruntowanej pozycji na rynku może pomóc w pozbyciu się tego uciążliwego obowiązku. Może również wspierać firmy na rynku zdominowanym przez coraz bardziej zawiłe regulacje, gdzie władze podatkowe pozostają szczególnie czujne i nieugięte.

Outsourcing warto jest rozważyć wówczas, gdy nasze przedsiębiorstwo do tej pory samo zajmowało się rozliczeniami podatkowymi. Wybrany przez nas dostawca musi jednak spełniać wszystkie potrzeby naszej firmy, podzielać jej wartości i wspierać jej cele biznesowe.

TMF Poland – jako członek Grupy TMF świadczącej globalne usługi dla biznesu – zatrudnia ponad 500 profesjonalistów. Firma wspiera rosnącą w szybkim tempie rzeszę inwestorów zagranicznych, pragnących utworzyć własną bazę w naszym kraju, świadcząc usługi księgowe, podatkowe, sekretariatu korporacyjnego oraz obsługi z zakresu płac i kadr z siedzib mieszczących się w Warszawie i Katowicach.

Dyrektor zarządzająca Patrycja Strzelecka mówi: „Skupiamy się na wspieraniu korporacji międzynarodowych zainteresowanych utworzeniem w Polsce swojej bazy. Możemy pochwalić się bardzo dobrą znajomością języka angielskiego oraz doskonałym zrozumieniem specyfiki wymogów korporacji międzynarodowych”.

Jakość informacji

Renomowany partner w zakresie outsourcingu jest zawsze na bieżąco z aktualnymi informacjami i posiada wiedzę dotyczącą przepisów podatkowych obowiązujących na całym świecie. Personel TMF Group liczy ponad 6500 pracowników, którzy dogłębnie rozumieją lokalne standardy rachunkowości, w tym IFRS/IAS, US GAAP, UK GAAP oraz wszelkie inne zasady GAAP.

„Dostawca usług powinien prowadzać regularne szkolenia i poszerzać wiedzę pracowników w zakresie najnowszych regulacji podatkowych oraz interpretacji, tym samym gwarantując precyzyjną sprawozdawczość dla naszych klientów. W TMF Polska każdy pracownik zatrudniony na wyższym stanowisku, odpowiedzialny za obsługę klienta, opiekuje się kilkunastoma klientami i posiada doświadczenie, które pozwala ich wspierać zarówno w wyzwaniach biznesowych, jak i możliwościach. Nasza organizacja ma obszerną bazę wiedzy, co zapewnia nam dużą przewagę w stosunku do obsługi rozliczeń wewnątrz firmy” – wyjaśnia Patrycja Strzelecka.

Dyrektor zarządzający TMF Poland Mikołaj Pluciński dodaje: „Typowa firma outsourcingowa może posiadać jedną większą siedzibę w Indiach lub Chinach, która obsługuje cały świat. W związku z tym jej klienci mogą być zmuszeni do korzystania z usług specjalistów posiadających wiedzę na temat przepisów lokalnych dotyczących danej kwestii, jako że ich centralny dostawca usług jej nie ma w tym zakresie. Główną zaletą współpracy z TMF Group jest fakt, że jesteśmy w stanie spełnić specjalne wymogi lokalne”.

Jedną z firm, które skorzystały z globalnego zasięgu TMF Group, jest GMV, grupa technologiczna z kapitałem prywatnym. CFP Javier Martinez Cendejas podkreśla, że specjalistyczna wiedza i obecność w ponad 80 krajach jest nieocenionym atutem w dążeniach rozwojowych GMV.

„Partner, na którego wsparcie zawsze można liczyć, ma ogromne znaczenie. Również świadomość, że po założeniu firmy masz do dyspozycji cały zespół ludzi, którzy będą w stanie zapewnić jej funkcjonowanie, świadcząc specjalnie dostosowane do twoich potrzeb usługi, jest niezastąpiona. Fakt, że w każdej chwili mogę podnieść słuchawkę i zadzwonić do kogoś z Wielkiej Brytanii, Malezji czy Indii, prosząc o wsparcie w tych krajach, pozwala mi spać spokojnie”.

Zarządzanie ryzykiem

Rygorystyczne przepisy i regulacje nakładane przez rządy na całym świecie zmusiły przedsiębiorstwa do dokładnego przyjrzenia się swoim działaniom i utrzymywanym stosunkom, a także do aktywnego zarządzania ryzykiem i reputacją. Wymogi danego kraju połączone z międzynarodowymi regulacjami, takimi jak: przepisy dotyczące przeciwdziałania praniu pieniędzy (AML), dyrektywa w sprawie zarządzających alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (AIFMD), ustawa o ujawnianiu informacji o rachunkach zagranicznych (FATCA), wspólne standardy w zakresie sprawozdawczości, sprawiają, że postępowanie zgodnie z polityką „Znaj swojego klienta” (Know Your Customer) staje się jeszcze ważniejsze.

„Znaj swojego klienta” (KYC) to proces polegający na identyfikacji i weryfikacji tożsamości swoich klientów. Określenie to jest również stosowane w odniesieniach do przepisów bankowych i zasad dotyczących przeciwdziałania praniu pieniędzy, regulujących te działania.

„Ryzyko nadużycia finansowego i prania pieniędzy jest bardzo duże w dzisiejszych czasach, a władze doskonale wiedzą, że TMF Group posiada sprawdzoną procedurę KYC – mówi Mikołaj Pluciński. – Wiedzą również, że na co dzień monitorujemy każdy aspekt działalności naszych klientów oraz właścicieli przedsiębiorstw. Utrzymujemy wartościowe relacje z lokalnymi władzami, zatem wybierając nas, nasi klienci niejako wkupują się w te stosunki, korzystając z naszej reputacji i bezpieczeństwa, jakie niesie ze sobą ta współpraca”.

Jeżeli firma naruszyła obowiązujące przepisy, takie jak: AML, FATCA i CRS, może podlegać karze grzywny, a nawet otrzymać zakaz handlowania określonymi produktami lub usługami. Jeśli natomiast lokalny lub międzynarodowy organ regulacyjny podejrzewa dane przedsiębiorstwo o niewywiązywanie się ze swoich obowiązków dotyczących identyfikacji i weryfikacji tożsamości klientów (KYC), na pewno przeprowadzi w tej sprawie odpowiednie dochodzenie. Może to się okazać bardzo czasochłonne dla firmy objętej dochodzeniem, a nawet zniszczyć jej reputację na rynku.

„Nasza firma cieszy się bardzo dobrą opinią, a wysokiej jakości procedury »Znaj swojego klienta« należą do naszych mocnych stron – podkreśla Mikołaj Pluciński. – Jeżeli pomagamy międzynarodowej korporacji w założeniu działalności w Polsce, stajemy się członkami jej zarządu, z czym wiąże się przejęcie przez nas znacznej części odpowiedzialności za jej funkcjonowanie w kraju. Mamy dostęp do kont bankowych klienta, zarządzamy zamówieniami i przepływami z tytułu podatków. Świadomość, że TMF Group ma kontrolę nad tym, co się dzieje w firmie, zapewnia duży komfort naszym klientom”.

Dzięki współpracy z dostawcą outsourcingowym można również ograniczyć ryzyko naruszenia bezpieczeństwa danych. Może on bowiem zagwarantować poziom poufności danych i bezpieczeństwa, zarówno informacji finansowych, jak i tych dotyczących personelu, wyższy niż zapewniony przez firmę klienta na poziomie wewnętrznym.

„Przedsiębiorstwa mogą być częścią ogromnej międzynarodowej korporacji, ale jednocześnie ich działalność w Polsce może mieć bardzo ograniczony zakres. Inwestowanie w najlepsze rozwiązania IT na poziomie lokalnym może być zatem bardzo kosztowne – uważa Patrycja Strzelecka. – TMF Polska zapewnia utrzymanie najnowocześniejszych rozwiązań IT, aby firmy klientów mogły jednocześnie korzystać z zabezpieczeń spełniających najwyższe standardy. Zajmujemy się konserwacją oprogramowania, szkolimy personel w zakresie korzystania z niego, instalujemy wszelkie aktualizacje oraz przejmujemy pełną odpowiedzialność za zarządzanie bezpieczeństwem systemów informacyjnych zgodnie z normą ISO27001”.

Niezależny profesjonalizm

Dobry dostawca outsourcingowy jest niezależny i może współpracować z każdym obecnym partnerem klienta świadczącym usługi księgowe, bez narażenia na konflikt interesów.

Silna współpraca i dzielenie się informacjami również mają kluczowe znaczenie, szczególnie w sytuacjach transgranicznych, gdzie koordynacja i konsekwencja są konieczne w ramach wielu jurysdykcji. Władze podatkowe upubliczniają dane, a niekorzystne lub szkodliwe przedstawienie transakcji w jednym kraju może równie dobrze spowodować problemy w innym.

W przypadku outsourcingu podatkowego ważne jest, aby firma klienta i dostawca usług współdziałali, zachowując otwarty przepływ informacji i przejrzystość we wszystkich dyskusjach. Jest to szczególnie ważne w sytuacjach, w których przedsiębiorstwo osiąga właśnie kamień milowy, taki jak: założenie działalności po raz pierwszy, nabycie spółki lub wykup menedżerski.

Wynikiem takiej współpracy jest spełnienie wszystkich wymogów regulacyjnych oraz wewnętrzny spokój. Prezes firmy będącej klientem TMF napisał: „Chciałbym podziękować Państwu i Państwa zespołom za fantastyczne wsparcie, które pomogło nam w przygotowaniu sprawozdania finansowego na rok 2016. W ciągu niespełna 24 godzin wykazaliście inicjatywę, elastyczność, pracowitość i gotowość stawienia czoła najcięższym wyzwaniom, wykraczając ponad wszelkie nasze oczekiwania”.

Coraz większa złożoność przepisów podatkowych znacznie utrudnia nawet najbardziej sumiennym kierownikom przedsiębiorstw w Polsce i za granicą utrzymanie pełnej zgodności z obowiązującymi regulacjami. Dlatego też zaangażowanie renomowanego partnera outsourcingowego może okazać się nieocenioną decyzją biznesową.

Pobierz artykuł pdf niezabezpieczony

Pobierz artykuł pdf zabezpieczony

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Multimedia
Noblista Daron Acemoglu studzi oczekiwania wobec sztucznej inteligencji

Czy sztuczna inteligencja naprawdę zrewolucjonizuje gospodarkę i rynek pracy w ciągu najbliższych lat? Daron Acemoglu, laureat Nagrody Nobla i wybitny ekonomista, przedstawia zaskakująco umiarkowaną prognozę. W rozmowie z MIT Sloan Management Review obala popularne mity o potędze AI, wyjaśniając, dlaczego technologia ta zautomatyzuje jedynie ułamek zadań i doda skromny, ale wartościowy wkład do światowego PKB. Posłuchaj, jak ekspert pokazuje, że kluczem do sukcesu jest mądra współpraca ludzi z AI oraz inwestycje w innowacje, a nie ślepe podążanie za modą na automatyzację.

Królicze nory i piękny problem AI: Jak Reddit poprawia personalizację reklam

Vishal Gupta, menedżer ds. inżynierii uczenia maszynowego w Reddit , wyjaśnia, jak platforma radzi sobie z miliardem postów i 100 000 społeczności. Kluczem jest sztuczna inteligencja, która nie tylko pomaga użytkownikom odkrywać niszowe treści , ale także rewolucjonizuje trafność reklam. To delikatna sztuka balansu między eksploracją a eksploatacją , celami reklamodawców a doświadczeniem użytkownika oraz między treściami generowanymi przez AI a autentyczną ludzką rozmową, która – zdaniem Gupty – staje się przez to jeszcze cenniejsza.

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!