Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Analityka i Business Intelligence
Polska flaga

Inteligencja cyfrowa źródłem przewagi rynkowej

1 grudnia 2015 4 min czytania
Piotr Łuba
Inteligencja cyfrowa źródłem przewagi rynkowej

Streszczenie: Efektywne wykorzystanie inteligencji cyfrowej umożiwia uzyskanie przewagi na rynku, jednak niewiele polskich przedsiębiorstw korzysta z jej potencjału.

Pokaż więcej

Mimo że sprawne wykorzystanie inteligencji cyfrowej umożliwia uzyskanie przewagi na rynku, niewiele polskich przedsiębiorstw wykorzystuje jej potencjał. Firmy, które umiejętnie zarządzają tym obszarem, osiągają lepsze wyniki finansowe i utrzymują dobre relacje z klientami.

Podejście cyfrowe charakteryzuje się wykorzystaniem przynajmniej jednej z technologii SMAC: social (technologie społecznościowe), mobile (urządzenia mobilne), analytics (analityka danych), cloud (chmura obliczeniowa). Sprawne wykorzystanie technologii cyfrowych, czyli tak zwana inteligencja cyfrowa, obejmuje również cały proces od projektowania produktu lub usługi aż po obsługę klienta końcowego i budowanie jego zaufania po dokonaniu zakupu. Wiąże się to z nowym nastawieniem do tworzenia, sprzedaży, dostarczania i konsumowania produktów oraz usług.

Poziom inteligencji cyfrowej w polskich firmach przeanalizowała firma PwC, wyniki ankiety zostały zaprezentowane w raporcie Digital IQ, czyli jak zbudować porządek w chaosie. Badaniem zostały objęte 33 duże firmy, a ich wyniki porównano z wynikami globalnymi. Pod uwagę wzięto 25 czynników, takich jak strategia i jej realizacja oraz innowacyjność, a następnie wyodrębniono 10 cech powiązanych z efektywnością ekonomiczną. Na bazie tych prac został wyznaczony indeks Digital IQ, który pozwala ocenić sprawność przedsiębiorstw w zakresie maksymalizacji korzyści z inwestycji w rozwiązania cyfrowe. Firmy sklasyfikowane w wyniku przeprowadzonych analiz w górnym kwartylu indeksu mają dwukrotnie większą szansę na szybki wzrost przychodów w porównaniu ze spółkami, które osiągnęły najsłabsze rezultaty. Polskie firmy, mimo że w niektórych kategoriach uplasowały się powyżej globalnej średniej, wciąż nie radzą sobie ze sprawnym wykorzystaniem cyfryzacji w porównaniu z firmami z Ameryki Północnej i Bliskiego Wschodu.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Kto skorzysta z digitalizacji? »

Większość przedsiębiorstw nie docenia korzyści płynących z cyfryzacji 

Dariusz Fabiszewski PL

Na digitalizacji najbardziej skorzystają te firmy, których strategie biznesowe będą polegać na wykorzystaniu technologii IT i ich konwergencji z technologiami operacyjnymi. 

Ograniczone rozumienie znaczenia cyfryzacji

Jak wynika z badania, respondenci z Polski w wąski sposób rozumieją zjawisko transformacji cyfrowej. Gdy otrzymali możliwość przedstawienia dwóch definicji najlepiej oddających kluczowe cechy tego pojęcia, 42% wskazało, że są to działania związane z technologią i innowacjami, a dla wielu jest to synonim IT – tak odpowiedziało 36% ankietowanych.

Choć aż 97% prezesów uchodzi za liderów transformacji cyfrowej w swoich firmach (to znacznie więcej niż średnia globalna, która wyniosła 73%), bliższa analiza poszczególnych wskaźników ujawnia rozbieżności pomiędzy deklarowanymi a rzeczywistymi praktykami w zakresie transformacji cyfrowej. Tylko nieco ponad 50% przedsiębiorstw we właściwy sposób wykorzystuje analitykę danych w swojej działalności. Wynik ten dziwi w kontekście korzyści, jakie mają zostać osiągnięte przez transformację cyfrową. W Polsce na pierwszym miejscu respondenci wskazali poprawę jakości obsługi klienta, czego można w prosty sposób dokonać, podejmując decyzje właśnie na podstawie danych. Analityka zawsze była możliwa, jednak dziś danych jest znacznie więcej i dzięki technologii cyfrowej możemy je przetwarzać w czasie rzeczywistym, identyfikując potrzeby i oczekiwania klientów.

1https://www.ican.pl/c/mnygu5OW

jest dziś ważniejsza od wieloletnich planów. Dlatego na proces transformacji cyfrowej należy patrzeć szeroko. W krajach wysokorozwiniętych istnieje świadomość, że transformacja cyfrowa to absolutna konieczność, bez której firma wypadnie z rynku. Dziś samo wdrożenie technologii nie wystarczy do osiągnięcia trwałej przewagi konkurencyjnej.

W celu dostosowania się do potrzeb klientów i rynku polskie firmy muszą zrozumieć, że środowisko biznesowe ulega diametralnym zmianom. Kluczowe znaczenie ma właśnie wykorzystanie narzędzi cyfrowych. Liczą się: odpowiednie komunikowanie się z klientem, oferowane mu doświadczenie poza produktem podstawowym, zrozumienie jego potrzeb i oczekiwań, analizowanie danych.

Bariery polskich przedsiębiorstw

Największą barierą dla polskich firm jest integracja nowych i użytkowanych dotychczas technologii, a także wykorzystanie danych. Przeszkodą są także niska elastyczność procesu i jego powolność oraz brak odpowiednio wykwalifikowanych zespołów, co może wyjaśniać niski poziom efektywnego wykorzystania danych.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Spektakularne efekty cyfryzacji »

Różne oblicza analityki w czasie rzeczywistym 

,

Alicja Wiecka PL

Najbardziej spektakularnym efektem powszechnej cyfryzacji wydaje się niespotykany w historii wysyp nowych, wyrafinowanych produktów i usług.

Pobierz artykuł pdf niezabezpieczony

Pobierz artykuł pdf zabezpieczony

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Multimedia
Noblista Daron Acemoglu studzi oczekiwania wobec sztucznej inteligencji

Czy sztuczna inteligencja naprawdę zrewolucjonizuje gospodarkę i rynek pracy w ciągu najbliższych lat? Daron Acemoglu, laureat Nagrody Nobla i wybitny ekonomista, przedstawia zaskakująco umiarkowaną prognozę. W rozmowie z MIT Sloan Management Review obala popularne mity o potędze AI, wyjaśniając, dlaczego technologia ta zautomatyzuje jedynie ułamek zadań i doda skromny, ale wartościowy wkład do światowego PKB. Posłuchaj, jak ekspert pokazuje, że kluczem do sukcesu jest mądra współpraca ludzi z AI oraz inwestycje w innowacje, a nie ślepe podążanie za modą na automatyzację.

Królicze nory i piękny problem AI: Jak Reddit poprawia personalizację reklam

Vishal Gupta, menedżer ds. inżynierii uczenia maszynowego w Reddit , wyjaśnia, jak platforma radzi sobie z miliardem postów i 100 000 społeczności. Kluczem jest sztuczna inteligencja, która nie tylko pomaga użytkownikom odkrywać niszowe treści , ale także rewolucjonizuje trafność reklam. To delikatna sztuka balansu między eksploracją a eksploatacją , celami reklamodawców a doświadczeniem użytkownika oraz między treściami generowanymi przez AI a autentyczną ludzką rozmową, która – zdaniem Gupty – staje się przez to jeszcze cenniejsza.

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!