Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Analiza danych, Big Data
Polska flaga

Indeks Big Maca jest świetny, ale da się nim manipulować

4 listopada 2019 2 min czytania
Zdjęcie Tomasz Kulas - Redaktor "MIT Sloan Management Review Polska", redaktor prowadzący "ICAN Management Review"
Tomasz Kulas
Indeks Big Maca jest świetny, ale da się nim manipulować

Streszczenie: Indeks Big Maca, stworzony przez magazyn "The Economist" w 1986 roku, służy do oceny parytetu siły nabywczej różnych krajów poprzez porównanie cen kanapki Big Mac w sieci McDonald's na całym świecie. W latach 2011–2012 w Argentynie rzeczywista inflacja wynosiła około 25%, podczas gdy oficjalne dane rządowe wskazywały na inflację poniżej 10%. Aby ukryć prawdziwy poziom inflacji, rząd Argentyny wywarł presję na McDonald's, zmuszając sieć do obniżenia cen Big Maca. W rezultacie kanapka zniknęła z menu i reklam, ale wciąż była dostępna na życzenie klientów po cenie o około 30% niższej od porównywalnych burgerów.

Pokaż więcej

Indeks Big Maca jest świetny, ale da się nim manipulować.

Jednym ze sposobów badania parytetu siły nabywczej różnych krajów jest porównywanie cen możliwie jednorodnego „koszyka dóbr”. W 1986 roku dziennikarze magazynu The Economist doszli jednak do wniosku, że można tę metodę uprościć, bazując na powszechności występowania restauracji McDonald’s niemal na całym świecie. Stwierdzili, że wystarczy zatem porównywać ceny tej samej, „flagowej” kanapki amerykańskiej sieci fast food – Big Maca.

Od tamtej pory brytyjski magazyn regularnie publikuje tzw. indeks Big Maca, dzięki któremu w dość prosty sposób można chociażby sprawdzić, na ile wartość waluty danego kraju jest zaniżona lub zawyżona względem dolara (a obecnie także euro, funta brytyjskiego, japońskiego jena i chińskiego juana). A przede wszystkim Indeks Big Maca stanowi świetne narzędzie do badania faktycznego poziomu inflacji w danym państwie.

Argentyna znalazła na to sposób

W 2011/2012 roku realny poziom inflacji w Argentynie oceniany był na ok. 25%, ale rząd tego kraju twierdził co innego. W oficjalnych, tryskających większym optymizmem komunikatach inflacja przedstawiana była jako znacznie niższa – poniżej 10%. Tylko że w restauracjach McDonald’s sprzedawano te wredne, bezlitośnie obnażające realną inflację hamburgery…

https://mitsmr.pl/innowacje/strategia‑innowacyjnosci/jak‑skutecznie‑sprzedawac‑bierz‑przyklad‑ze‑sprzedawcow‑hamburgerow/

I tak oto kanapka stała się narzędziem polityki ekonomicznej. Przedstawiciele rządu w rozmowach z amerykańską siecią fast food okazali się na tyle przekonujący, że zmusili ją do znaczącego obniżenia cen – tylko tej konkretnej kanapki. McDonald’s nie chciał do tego dopłacać, więc Big Mac „zniknął”. Nie było go widać w menu, na reklamach czy na tablicy za kasami. Ale jeśli ktoś chciał i wiedział, to mógł go mimo wszystko zamówić – za cenę o około 30% niższą od porównywalnych burgerów.

Indeks Big Maca został skutecznie zmanipulowany. A Argentyna? Cóż, i tak zbankrutowała w 2019. Po raz dziewiąty.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Multimedia
Noblista Daron Acemoglu studzi oczekiwania wobec sztucznej inteligencji

Czy sztuczna inteligencja naprawdę zrewolucjonizuje gospodarkę i rynek pracy w ciągu najbliższych lat? Daron Acemoglu, laureat Nagrody Nobla i wybitny ekonomista, przedstawia zaskakująco umiarkowaną prognozę. W rozmowie z MIT Sloan Management Review obala popularne mity o potędze AI, wyjaśniając, dlaczego technologia ta zautomatyzuje jedynie ułamek zadań i doda skromny, ale wartościowy wkład do światowego PKB. Posłuchaj, jak ekspert pokazuje, że kluczem do sukcesu jest mądra współpraca ludzi z AI oraz inwestycje w innowacje, a nie ślepe podążanie za modą na automatyzację.

Królicze nory i piękny problem AI: Jak Reddit poprawia personalizację reklam

Vishal Gupta, menedżer ds. inżynierii uczenia maszynowego w Reddit , wyjaśnia, jak platforma radzi sobie z miliardem postów i 100 000 społeczności. Kluczem jest sztuczna inteligencja, która nie tylko pomaga użytkownikom odkrywać niszowe treści , ale także rewolucjonizuje trafność reklam. To delikatna sztuka balansu między eksploracją a eksploatacją , celami reklamodawców a doświadczeniem użytkownika oraz między treściami generowanymi przez AI a autentyczną ludzką rozmową, która – zdaniem Gupty – staje się przez to jeszcze cenniejsza.

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!