Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Analiza danych, Big Data

Elektromobilność bez zasilania

1 grudnia 2018 7 min czytania
Jarosław Wajer
Elektromobilność bez zasilania

Transport jest obecnie trzecim sektorem, po elektroenergetyce i produkcji, emitującym największą ilość dwutlenku węgla. Udział transportu w światowej emisji tego szkodliwego związku chemicznego wynosi około 20% (w Stanach Zjednoczonych nawet 30%).

Restrykcyjne normy emisyjne podwyższają koszt produkcji samochodów spalinowych oraz wywierają presję na producentów aut, którzy widzą dla siebie szanse w rozwoju segmentu pojazdów elektrycznych. Kierunek ten może wpłynąć na rozwój rozproszonych źródeł odnawialnych, niższą zależność od importu paliw kopalnych, a tym samym wyższy poziom bezpieczeństwa energetycznego.

Jednak udział rynkowy samochodów elektrycznych wciąż jest znikomy. Można śmiało powiedzieć, że są one niszową technologią – jedynie 0,5% samochodów osobowych sprzedanych w Europie w roku 2016 stanowiły auta elektryczne. Prawie 40% rynku nowo sprzedanych pojazdów tego typu przejęły Chiny, ale nawet tam udział samochodów elektrycznych wśród wszystkich nowo sprzedanych wynosi poniżej 1,5%. Nie zanosi się, aby ten udział gwałtownie wzrósł, choć szanse na przyspieszenie są. Z raportu Którym pasem zamierzamy jechać, przygotowanego przez EY i ING Bank Śląski, wynika, że do 2023 roku podwoi się liczba sprzedawanych samochodów elektrycznych. Jest wiele powodów tego wzrostu, zanim jednak do niego dojdzie, niedojrzały rynek będzie musiał pokonać kilka istotnych barier.

Hamulce zmian

Największą barierą rozwoju tego segmentu jest cena samochodów elektrycznych. Najdroższe są baterie, odpowiadające nawet za połowę całego kosztu auta. Oczekuje się, że w latach 2023–2025 cena baterii spadnie poniżej 100 dolarów/kWh, co może przyczynić się do większego zainteresowania samochodami elektrycznymi. Do 2030 roku analitycy przewidują dalszy spadek kosztów baterii, nawet do 70 dolarów/kWh.

Dostosuj sprzedaż do nowych zwyczajów kupujących »

Drugą najpoważniejszą barierą jest brak infrastruktury. Użytkownicy samochodów elektrycznych potrzebują większej liczby miejsc do ładowania, zwłaszcza szybkiego. Z badania przeprowadzonego przez ING wynika, że prawie 75% kierowców ma nadzieję, że ładowanie baterii będzie trwać maksymalnie 15 minut. Z punktu widzenia konsumenta, najlepszym dostępnym rozwiązaniem jest korzystanie z szybkich ładowarek DC, które pozwalają na naładowanie baterii już w 20–30 minut. Natomiast z punktu widzenia sieci elektroenergetycznej, duża liczba ładowarek DC, np. w centrum miast, będzie stanowić spore wyzwanie dla sieci dystrybucyjnej.

Analitycy rynku szacują, że powyższe bariery rozwoju zostaną zniwelowane najpóźniej do roku 2030. Wówczas elektryczne powinny kosztować mniej niż spalinowe. Można oczekiwać, że udział aut elektrycznych w sprzedaży nowych samochodów będzie istotnie rósł bez względu na postępy technologiczne dotyczące baterii oraz wsparcie, jakie właściciele i użytkownicy takich pojazdów otrzymują od poszczególnych rządów.

Przełomowa technologia

Spodziewany wzrost udziału pojazdów elektrycznych w rynku wpłynie na europejską branżę motoryzacyjną oraz jej pracowników. Układ przeniesienia napędu w samochodach spalinowych istotnie różni się od tego w autach elektrycznych. Szacuje się, że w pierwszym przypadku składa się on z czterech tysięcy elementów, podczas gdy w drugim – z jedynie trzystu dwudziestu. Dodatkowo dane, którymi obecnie dysponujemy, wskazują, że produkcja silników elektrycznych wymaga siedmiokrotnie mniejszych nakładów pracy, co może oznaczać przyszły spadek zatrudnienia w branży motoryzacyjnej.

Przejście na samochody elektryczne może też spowodować gospodarczą zmianę na skalę globalną. Aktualnym liderem w branży, a także producentem najwydajniejszych baterii litowo‑jonowych, są Chiny. Firmy z tego kraju zaspokajają rynek wewnętrzny, należy jednak w ciągu najbliższych lat spodziewać się ich ekspansji.

Zmian należy oczekiwać nie tylko w branżach motoryzacyjnej i elektroenergetycznej. Rozwój samochodów elektrycznych zmniejszy zapotrzebowanie w sektorze paliwowym i zmusi firmy z tego sektora do innego wykorzystania surowców energetycznych, na przykład do produkcji tworzyw sztucznych. Zmieniający się łańcuch dostaw oznacza, że w przyszłości inne firmy i obszary geograficzne będą odgrywać większą rolę. Wpłynie to nie tylko na producentów podzespołów, ale także na transport komponentów motoryzacyjnych. Na istotne ryzyko spadku przychodów będą narażone w szczególności firmy, które produkują lub transportują komponenty systemu przeniesienia napędu. Nowe modele serwisowania kształtują sieci dealerskie, a różnice w opodatkowaniu paliw i energii elektrycznej spowodują, że rozwój samochodów elektrycznych wpłynie także na budżet państwa. Efekt może być wzmocniony w przypadku, gdy rząd decyduje się na ulgi podatkowe, napędzające rozwój pojazdów elektrycznych.

Główne bariery rozwoju samochodów elektrycznych

Wsparcie publiczne

Część krajów europejskich wspiera rynek pojazdów elektrycznych na różne sposoby – najpopularniejsze są ulgi podatkowe lub bezpośrednie zachęty finansowe. Na rozwój rynku samochodów elektrycznych pozytywny wpływ wywiera sektor publiczny. Poza tym poszczególne państwa oraz miasta wprowadzają sankcje i zakazy osłabiające istniejący rynek samochodów spalinowych. Dotyczy to między innymi pojazdów dieslowskich, które mają zakaz wjazdu do centrów miast takich jak Oslo, Paryż lub Madryt.

Komisja Europejska planuje wsparcie poprzez dofinansowanie rozbudowy sieci ładowania do 800 tysięcy punktów na terenie UE. Motorem rozwoju infrastruktury są regulacje i dotacje rządowe, ale także strategie spółek energetycznych oraz firm z sektora motoryzacyjnego. Pomimo wzrostu liczby publicznych punktów ładowania większość infrastruktury będzie prywatna. Ponadto Unia Europejska wymaga, by do 2020 roku zbudowano infrastrukturę pozwalającą na płynne poruszanie się pojazdami elektrycznymi w zaludnionych aglomeracjach. To, w jaki sposób poszczególne państwa pogodzą interesy branży motoryzacyjnej, dystrybutorów energii elektrycznej i klientów, zadecyduje o kształcie infrastruktury umożliwiającej ładowanie samochodów elektrycznych.

Plan rozwoju elektromobilności przyjęty przez polski rząd zakłada zbudowanie prawie siedmiu tysięcy punktów ładowania. Wszystko wskazuje na to, że zbudują je duże koncerny energetyczne, bo w przyjętym przez rząd modelu prywatni inwestorzy nie będą w stanie z nimi konkurować. Tymczasem wiele podmiotów jest zainteresowanych stworzeniem stacji ładowania. Firma Greenway zamierza do końca 2020 roku postawić blisko 200 stacji ładowania. W ostatnim czasie IKEA uruchomiła stacje szybkiego ładowania przy swoich sklepach w Krakowie, Wrocławiu, Poznaniu, Bydgoszczy i Lublinie. Niektóre inne sieci sklepów rozważają podobne przedsięwzięcia, a pierwsze stacje można również znaleźć w wielu galeriach.

Kraje, które wspierają rozwój rynku pojazdów elektrycznych, zakładają jego przyspieszenie na własnym terenie, osiągnięcie istotnej przewagi oraz zajęcie dogodnej pozycji w nowym środowisku gospodarczym. Jeśli Polska zamierza rywalizować z takim potęgami motoryzacji, jak Niemcy, Stany Zjednoczone, Wielka Brytania lub Chiny, powinniśmy zastanowić się, jak osiągnąć szybszy postęp w obszarze elektromobilności.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Stwórz przestrzeń mentalną, by podejmować mądre decyzje

W dynamicznych i złożonych realiach współczesnego świata liderzy coraz częściej funkcjonują w trybie działania — skupieni na zadaniach, wynikach i kontroli. Choć niezbędny, ten tryb, jeśli dominuje, prowadzi do wypalenia, słabej jakości decyzji i ograniczenia innowacyjności. Autorzy Megan Reitz i John Higgins proponują alternatywę: tryb przestrzenny — stan uważności, w którym liderzy zyskują szerszą perspektywę, dostrzegają zależności i pogłębiają rozumienie sytuacji.

Aby rozwijać przestronność w organizacjach, autorzy prezentują model SPACE, który wskazuje pięć kluczowych czynników:

  • S</strong>afety (bezpieczeństwo psychologiczne),

  • P</strong>eople (relacje sprzyjające refleksji),

  • Attention (świadome kierowanie uwagą),

  • Conflict (konstruktywna konfrontacja z różnicą),

  • Environment (środowisko wspierające refleksję).

Podkreślają, że liderzy — poprzez swoje zachowania, decyzje i sposób prowadzenia rozmów — kształtują kulturę organizacyjną i mogą (świadomie lub nie) zamykać lub otwierać przestrzeń na głębsze myślenie i autentyczny dialog. Dlatego dojrzałe przywództwo polega dziś nie tylko na działaniu, lecz także na umiejętności tworzenia i utrzymywania mentalnej przestrzeni dla siebie i innych.

Jak powinno "brzmieć" miejsce pracy? Dźwięki biura – czyli jak naprawdę brzmi nowoczesne miejsce pracy?

Podczas warsztatów z Office Managerami w listopadzie ubiegłego roku na wydarzeniu Forum Biuro i Administracja, zidentyfikowaliśmy szereg wyzwań, które realnie wpływają na codzienne funkcjonowanie biur. Niezależnie od omawianego obszaru nieustannie powracała jedna kwestia : akustyka.

W czasach hybrydowego modelu pracy, redefinicji przestrzeni biurowych i rosnącej roli dobrostanu pracowników, coraz częściej wracamy do tematu, który… dosłownie nas otacza. Akustyka – niegdyś traktowana marginalnie – dziś staje się jednym z kluczowych czynników projektowania efektywnego i przyjaznego biura.

Znaczenie akustyki w biurze

Jeśli chodzi o projekt biura, estetyka i funkcjonalność często wysuwają się na pierwszy plan. Tymczasem to właśnie akustyka bywa pierwszym aspektem, który budzi niezadowolenie użytkowników. Ma ona bezpośredni wpływ na produktywność, samopoczucie i ogólne zadowolenie pracowników. Nadmierny hałas obniża koncentrację, podnosi poziom stresu i obniża efektywność, podczas gdy dobrze zaprojektowana przestrzeń dźwiękowa wspiera skupienie, prywatność i współpracę.

O tym, jak duże znaczenie ma dźwięk – a dokładniej: jego jakość – rozmawialiśmy podczas spotkania „Dźwięki biura: jak akustyka wpływa na komfort i efektywność”, zorganizowanego przez Bene, Jabra i A+V. Wydarzenie zgromadziło ekspertów, praktyków i office managerów, a dzięki interdyscyplinarnemu podejściu mogliśmy spojrzeć na akustykę biura z różnych perspektyw: projektowej, technologicznej i użytkowej. Ekspertem wydarzenia był inżynier akustyk i realizator dźwięku – Bartek Czubak (Acoustic Masters).

Multimedia
Dobrostan: Inwestycja w przyszłość czy chwilowa moda?

Od ponad dekady wspiera ona liderów i firmy w budowaniu strategii dobrostanu i zdrowego środowiska pracy. Dowiedz się dlaczego dobrostan stał się strategicznym tematem dla biznesu, jakie wyzwania stoją przed liderami w hybrydowym świecie oraz jak skutecznie wdrożyć kulturę dobrostanu w organizacji. Ewa Stelmasiak obala mity dotyczące dychotomii między zyskiem a dobrostanem, podkreślając, że zrównoważone podejście do pracy jest kluczem do długoterminowego sukcesu. Analizuje również wpływ nowych technologii na wellbeing, wskazując na konieczność mądrego zarządzania tymi narzędziami, aby wspierały, a nie szkodziły pracownikom.

Ilustracja ukazuje nowoczesne biuro z lotu ptaka. W centrum kadru, w promieniu światła padającego z góry, dwoje pracowników prowadzi spokojną rozmowę przy małym stole. Otaczają ich puste biurka i subtelnie oświetlona przestrzeń biurowa. Kompozycja podkreśla wagę relacyjnego kontaktu, zaufania i mindful leadership w miejscu pracy. Uważne przywództwo: Jak mindful leadership rewolucjonizuje zarządzanie zespołem
Kryzys zaangażowania pracowników: globalny kontekst Współczesne organizacje stają wobec bezprecedensowego kryzysu zaangażowania i dobrostanu pracowników, który wymaga wdrożenia mindful leadership jako strategicznego rozwiązania. Najnowszy raport Gallupa ujawnia alarmujące dane: jedynie 21% zatrudnionych globalnie wykazuje pełne zaangażowanie w pracę. Co więcej, wskaźnik ten systematycznie spada po czterech latach wzrostu. Dodatkowo, równie niepokojące są statystyki dotyczące ogólnego […]
Multimedia
Metaverse to szansa dla biznesu. Czy Twoja firma jest gotowa?

W świecie zdominowanym przez sztuczną inteligencję, Metaverse może wydawać się technologią drugiego planu. Jednak ignorowanie jej potencjału to błąd strategiczny. Dowiedz się, dlaczego technologia Metaverse, mimo obecnej fazy rozwoju, jest kluczowa dla przyszłości biznesu i jak firmy mogą przygotować się na nadchodzącą transformację.

Horyzontalna ilustracja 3D w stylu hiperrealistycznym przedstawia długą, cienką belkę zawieszoną na centralnym trójkątnym wsporniku. Po lewej stronie belki znajduje się przezroczysty sześcian z delikatnie świecącymi, schematycznymi wzorami przypominającymi układ scalony – symbolizując sztuczną inteligencję. Po prawej stronie – surowy, ciężki kamień o nieregularnej fakturze – symbol ludzkiego myślenia i refleksji. Kompozycja jest idealnie wyważona, a tło utrzymane w subtelnym gradiencie błękitno-beżowego światła tworzy spokojną, kontemplacyjną atmosferę. Czy sztuczna inteligencja osłabia zdolności krytycznego myślenia liderów biznesu?

Sztuczna inteligencja radykalnie przekształca współczesne zarządzanie, stawiając przed liderami fundamentalne pytanie strategiczne. Czy jednocześnie systematyczne poleganie na zaawansowane systemy AI nie prowadzi do erozji kluczowych kompetencji poznawczych kadry kierowniczej?

Analitycy Brookings Institution przedstawili niepokojące ostrzeżenie. Nadmierne zaufanie do systemów AI może systematycznie osłabiać zdolności kreatywnego oraz krytycznego myślenia w organizacjach. Zjawisko to przypomina mechanizm, w którym technologie GPS ograniczyły umiejętności nawigacyjne, a wyszukiwarki internetowe zredukowały potrzebę zapamiętywania faktów.

Mechanizm intelektualnej degeneracji: zaufanie kontra weryfikacja

Kluczowym czynnikiem degradacji poznawczej jest bezwarunkowe zaufanie do technologii. Systemy AI generują pozornie precyzyjne odpowiedzi w ułamkach sekund, w rezultacie tworząc złudne wrażenie nieomylności algorytmów.

Badanie Microsoft/CMU ujawniło krytyczny wzorzec behawioralny. Użytkownicy narzędzi generatywnych automatycznie akceptują propozycje AI bez pogłębionej analizy. Co więcej, szczególnie niebezpieczne okazuje się przekonujące przedstawienie interfejsu algorytmu.

Polacy chcą AI w pracy – ale na własnych zasadach. Co zaufanie do wirtualnych agentów mówi o przyszłości przywództwa?

Coraz więcej firm wdraża wirtualnych asystentów i analityków opartych na sztucznej inteligencji, chcąc zyskać na efektywności i innowacyjności. Ale co na to pracownicy? Najnowsze badanie przeprowadzone przez ASM na zlecenie Salesforce ujawnia jednoznacznie: Polacy są otwarci na AI w miejscu pracy, ale tylko pod warunkiem zachowania kontroli i zrozumienia jej działania.

Gorące serca i brutalna rzeczywistość, czyli o budowaniu empatii w organizacji

Empatia liderów to za mało, gdy systemy, procesy i decyzje organizacji świadczą o braku troski. Oto cztery strategie, które skutecznie adresują to wyzwanie.  W świecie biznesu często słyszymy o „wyścigu szczurów” i bezwzględnym pięciu się po korporacyjnej drabinie „po trupach”. Taki scenariusz często przywodzi na myśl „Władcę Much”, gdzie prym wiodą najsilniejsi, a słabsi muszą ustąpić. Wielu uważa, że aby przetrwać i odnieść sukces, po prostu „trzeba być twardym”. Ale czy to jedyna droga?

Konferencja „Odpowiedzialny biznes w praktyce – zrównoważony rozwój jako klucz do przyszłości”

Podsumowanie

Konferencja „Odpowiedzialny biznes w praktyce – zrównoważony rozwój jako klucz do przyszłości” odbyła się 15 kwietnia 2025 roku z inicjatywy ICAN Institute oraz Partnerów. Wydarzenie było poświęcone tematyce zrównoważonego rozwoju, ESG oraz społecznej odpowiedzialności biznesu.

Obecność licznych przedstawicieli biznesu oraz ich aktywne uczestnictwo w dyskusjach miały istotny wpływ na wysoki poziom merytoryczny konferencji. Wymiana wiedzy, doświadczeń i dobrych praktyk w zakresie ESG stanowiła ważny element wydarzenia, przyczyniając się do kształtowania odpowiedzialnych postaw w środowisku biznesowym oraz wspierania długofalowych, wartościowych inicjatyw.

Pięć lekcji przywództwa dla „twardych” prezesów

Choć może się wydawać, że styl przywództwa oparty na kontroli i wydawaniu poleceń wraca do łask, rzeczywistość pokazuje coś zupełnie innego — to liderzy o wysokiej inteligencji emocjonalnej osiągają lepsze rezultaty

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!