Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Analityka i Business Intelligence

Dlaczego warto przetłumaczyć stronę firmową na język czeski?

19 grudnia 2019 6 min czytania
Dlaczego warto przetłumaczyć stronę firmową na język czeski?

Wprawdzie według najnowszego spisu ludności liczba mieszkańców Czech wynosi raptem 10,5 mln osób, jednak korzyści płynące z przetłumaczenia strony internetowej na czeski mogą okazać się większe, niż mogłoby się wydawać. Szukasz pomysłu na rozwój strony? Postaw na tłumaczenie na czeski!

Dlaczego warto przetłumaczyć swoją stronę internetową na inne język niż angielski? Czynników wpływających na atrakcyjność innych języków jest wiele – jednak przede wszystkim należy wymienić to, że nie każdy posługuje się angielszczyzną. Tłumaczenie na język czeski lub inne mniej znane języki to zatem zaproszenie nowych potencjalnych klientów do skorzystania z usług oferowanych przez Twoją stronę internetową. Stawiasz na turystykę? A może zajmujesz się eksportem? Przekonaj się, że tłumaczenia na czeski na Twojej witrynie mogą zdziałać cuda! Poniżej 5 powodów, dla których warto już teraz zatrudnić profesjonalistę na stanowisko: tłumacz czeskiego.

1. Ograniczony rynek usług w Czechach

Nie da się ukryć, że Polska od wielu lat, również ze względu na powierzchnię, pełni funkcję hegemona regionu. Takie kraje jak Czechy, Słowacja, Węgry czy kraje bałtyckie zmuszone są do importu wielu produktów, co stwarza szansę dla polskich przedsiębiorców. Ograniczone możliwości czeskich producentów sprawiają, że niejedna polska firma zdołała odnieść sukces na rynku naszych południowych sąsiadów. Powody? Jest ich co najmniej kilka:

  • Brak rodzimych (czeskich) firm

  • Niskie ceny polskich przedsiębiorców

  • Wysoka jakość produktów

  • Bliskość terytorialna

  • Brak ceł związany z obecnością w UE

  • Brak konieczności żmudnego tłumaczenia z czeskiego i na język czeski dzięki tłumaczeniom na stronie

  • Możliwość nawiązania kontaktu przez Internet

Chociaż czeski rynek rozwija się w imponującym tempie, to jednak potrzeby wciąż przewyższają możliwości, dlatego ekspansja polskich firm na południe wcale nie musi się skończyć w najbliższych latach. Zróżnicowanie geologiczne i niemal czterokrotnie większa powierzchnia sprawiają, że oferta polskich spółek jest konkurencyjna dla wielu czeskich przedsiębiorstw!

2. Grube czeskie portfele

Chociaż powierzchnia trzech polskich województw: mazowieckiego, podlaskiego i lubelskiego jest większa od powierzchni Republiki Czeskiej, to jednak niewielkie rozmiary mają również pewne plusy. Przykładowo, Czesi są niemal o połowę zamożniejsi od Polaków, co najlepiej pokazują dane dotyczące PKB per capita:

Czechy: 20 326 USD na głowę (41. miejsce na świecie)

Polska: 13 786 USD na głowę (59. miejsce na świecie)

Wprawdzie wysoka pozycja w tym zestawieniu wynika w dużej mierze z niewielkiej populacji, to jednak nie ulega wątpliwości, że interesy z Czechami to szansa na spory zarobek. Nie jest tajemnicą, że kontrakty za naszą południową granicą są średnio niemal dwukrotnie bardziej opłacalne niż w Polsce – a żeby zdobyć szansę na współpracę, wystarczy pozwolić się znaleźć! Dzięki relatywnie niewielkiej liczbie treści w czeskojęzycznym Internecie, dokonując tłumaczenia na czeski, możemy szybko pojawić się na szczycie list wyszukiwani! Wystarczy dobra treść i bezbłędne tłumaczenie, a pierwsi odwiedzający zaczną wchodzić na stronę internetową, co musi przełożyć się na zyski. Znacznie wyższe niż w Polsce!

3. Im więcej języków, tym lepiej

Czasy, kiedy strona internetowa mogła być prowadzona tylko w jednym języku, już dawno odeszły w niepamięć. Globalizacja i ułatwienia w mobilności doprowadziły do tego, że dla wielu mieszkańców informacje wyłącznie w języku polskim mogą być niewystarczające. Turyści, studenci czy pracownicy to tylko niektóre z grup, które mają związki z Polską, choć nie władają biegle tym językiem. Aby wyjść tym grupom naprzeciw, coraz więcej firm decyduje się na tłumaczenie z czeskiego, niemieckiego czy hiszpańskiego na polski (i odwrotnie).

  • O Ilość języków obcych dostępnych na stronie internetowej oraz jakość tłumaczenia wpływają na opinię na temat witryny i całej firmy!

I nawet jeśli wydawać by się mogło, że wystarczy zwykły przekład na angielski, to jednak nie warto się ograniczać tylko do współczesnego lingua franca! Profesjonaliści z biura SuperTłumacz.pl podkreślają, że współcześnie koszty przekładu są niższe niż kiedykolwiek, dzięki czemu inwestycja w stronę nie musi wymagać ogromnych nakładów

4. Język polski wcale nie jest zrozumiały!

Gdyby język polski był mocno podobny do czeskiego, wówczas taki zawód jak tłumacz czesko‑polski nie miałby racji bytu. Tak się jednak nie dzieje – nasze języki są podobne w wielu aspektach, jednak wzajemne zrozumienie wymaga dużo wysiłku i szczęścia. Dlatego nie warto dawać wiary mitom, że polskojęzyczną treść można zrozumieć bez problemu – warto zadbać o tłumaczenie na język czeski!

5. Tłumacz czeskiego: język słowacki w gratisie

Chociaż nie ma dwóch takich samych języków, to jednak języki czeski i słowacki są w niemal 90% wzajemnie zrozumiałe. Zaszłości historyczne sprawiają dodatkowo, że większość Słowaków deklaruje znajomość czeskiego (co wynika ze wspólnej państwowości oraz… dubbingu filmów wyłącznie w czeszczyźnie), dzięki czemu tłumaczenie na język czeski oznacza otwarcie również na ponad 5,5 mln Słowaków! Chcesz wejść niskim kosztem na dwa interesujące rynki? Koniecznie postaw na tłumaczenie strony na język Czechów!

Autorem artykułu jest biuro tłumaczeń supertlumacz.pl

Tematy

Może Cię zainteresować

Marki luksusowe pod presją geopolityki

W połowie kwietnia rynki kapitałowe zelektryzowała informacja o tym, że francuski gigant LVMH stracił tytuł najcenniejszej firmy luksusowej na świecie na rzecz mniejszego, ale bardziej ekskluzywnego Hermèsa. Czy detronizacja jednej francuskiej marki przez drugą (producenta torebek Louis Vuitton przez producenta torebek Birkin) to rzeczywiście zdarzenie, którym powinny się ekscytować europejskie rynki? I co ta zmiana oznacza dla polskich producentów marek premium?

 

Dobre relacje w firmie zaczynają się od dobrze dobranych słów

Gdy codzienna komunikacja sprowadza się do skrótów myślowych, domysłów i niejasnych sygnałów, łatwo o spadek zaangażowania, narastające napięcia i chaos informacyjny. Coraz więcej organizacji dostrzega, że to właśnie język – sposób, w jaki mówimy do siebie w pracy – buduje (lub rujnuje) atmosferę oraz relacje w zespołach. O tym, jak świadomie kształtować kulturę organizacyjną poprzez komunikację, opowiada Joanna Tracewicz, Senior Content Strategy Manager w rocketjobs.pl i justjoin.it, a także współautorka poradnika Nie mów do mnie ASAP! O spoko języku w pracy.  Rozmawia Paulina Chmiel-Antoniuk.

AI w medycynie predykcyjnej – jak wearables zmieniają opiekę Jak AI i urządzenia noszone rewolucjonizują medycynę

W ostatnich latach inteligentne urządzenia noszone (wearables) przeszły drogę od prostych krokomierzy do zaawansowanych narzędzi monitorujących stan zdrowia. Dzięki sztucznej inteligencji stają się one nie tylko rejestratorami danych, lecz także systemami predykcyjnymi, które mogą wspierać diagnostykę i profilaktykę chorób. W świecie biznesu i zarządzania zdrowiem pracowników technologia ta może odegrać kluczową rolę.
Według raportu Think Tank SGH wartość globalnego rynku AI w ochronie zdrowia wzrośnie z 32,3 miliarda dolarów w 2024 roku do 208,2 miliarda dolarów w 2030 roku, co oznacza średnioroczny wzrost na poziomie 36,4%. Ta dynamiczna ekspansja wskazuje na rosnące znaczenie technologii AI i wearables jako ważnych elementów nowoczesnej opieki medycznej.

Strategiczna samotność – klucz do autentycznego przywództwa

W dynamicznym współczesnym świecie biznesu, w którym dominują informacje dostarczane w trybie natychmiastowym, umiejętność samodzielnego, logicznego i krytycznego myślenia stała się jedną z najcenniejszych kompetencji liderów. Koncepcja ta, przedstawiona przez Williama Deresiewicza, byłego profesora Uniwersytetu Yale, zakłada, że prawdziwe przywództwo nie rodzi się wśród zgiełku opinii i impulsów zewnętrznych, lecz w przestrzeni samotności i skupienia.

Skup się na fanach marki. Oferta skierowana do wszystkich nie działa!
Multimedia
Skup się na fanach marki. Oferta do wszystkich nie działa!

W spolaryzowanej kulturze pogoń za rynkiem masowym i kierowanie oferty do wszystkich są z góry skazane na porażkę. Najlepszym sposobem na osiągnięcie sukcesu marki jest sprzymierzenie się z subkulturą, która ją pokocha.

Cła, przeceny i okazje: Jak zarobić, gdy inni panikują lub tweetują

Trump tweetuje, Wall Street reaguje nerwowo, a inwestorzy znów sprawdzają, czy gdzieś nie pozostawili Planu B. Gdy rynek wpada w histerię, pojawia się pokusa: a może jednak warto „kupić w tym dołku”? W tym tekście sprawdzamy, czy inwestowanie w kontrze do tłumu to genialna strategia na czasy ceł Trumpa, banów na Chiny i politycznych rollercoasterów — czy raczej przepis na ból głowy i portfela. Nie wystarczy chłodna kalkulacja, przyda się też stalowy żołądek.

• Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie - Webster
Premium
Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie

Liderzy skutecznie wykorzystują duże modele językowe, stopniowo minimalizując ryzyko i tworząc solidne fundamenty pod przyszłe transformacje technologiczne, dzięki czemu generują realną wartość dla swoich organizacji.

Niespełna dwa lata temu generatywna sztuczna inteligencja (GenAI) trafiła na czołówki stron gazet, zachwycając swoimi niezwykłymi możliwościami: mogła prowadzić rozmowy, analizować ogromne ilości tekstu, dźwięku i obrazów, a nawet tworzyć nowe dokumenty i dzieła sztuki. To najszybsze w historii wdrożenie technologii przyciągnęło ponad 100 mln użytkowników w ciągu pierwszych dwóch miesięcy, a firmy z różnych branż rozpoczęły eksperymenty z GenAI. Jednak pomimo dwóch lat intensywnego zainteresowania ze strony kierownictwa i licznych prób wdrożeniowych nie widać wielkoskalowych transformacji biznesowych, które początkowo przewidywano. Co się stało? Czy technologia nie spełniła oczekiwań? Czy eksperci się pomylili, wzywając do gigantycznych zmian? Czy firmy były zbyt ostrożne? Odpowiedź na te pytania brzmi: i tak, i nie. Generatywna sztuczna inteligencja już teraz jest wykorzystywana w wielu firmach, ale nie – jako lokomotywa radykalnej transformacji procesów biznesowych. Liderzy biznesu znajdują sposoby, by czerpać realną wartość z dużych modeli językowych (LLM), nie modyfikując całkowicie istniejących procesów. Dążą do małych zmian (small t) stanowiących fundament pod większe przekształcenia, które dopiero nadejdą. W tym artykule pokażemy, jak robią to dzisiaj i co możesz zrobić, aby tworzyć wartość za pomocą generatywnej sztucznej inteligencji.

Premium
Polski przemysł na rozdrożu

Stoimy przed fundamentalnym wyborem: albo dynamicznie przyspieszymy wdrażanie automatyzacji i robotyzacji, co sprawi, że staniemy się aktywnym uczestnikiem czwartej rewolucji przemysłowej, albo pogodzimy się z perspektywą erozji marż pod wpływem rosnących kosztów operacyjnych i pogłębiającego się strukturalnego niedoboru wykwalifikowanej siły roboczej.

Jak alarmują prognozy Polskiego Instytutu Ekonomicznego, do 2030 r. w samej Europie może zabraknąć nawet 2,1 mln wykwalifikowanych pracowników, co czyni automatyzację nie jedną z możliwości, lecz strategiczną koniecznością. Mimo że globalnie liczba robotów przemysłowych przekroczyła już 4,2 mln jednostek, a w Europie w 2023 r. wdrożono rekordowe 92,4 tys. nowych robotów, Polska wciąż pozostaje w tyle. Nasz wskaźnik gęstości robotyzacji, wynoszący zaledwie 78 robotów na 10 tys. pracowników przemysłowych, znacząco odbiega od europejskiego lidera – Niemiec (397 robotów na 10 tys. pracowników), czy globalnego pioniera – Korei Południowej (tysiąc robotów na 10 tys. pracowników). W Scanway – firmie, która z sukcesem łączy technologie rozwijane dla sektora kosmicznego z potrzebami przemysłu – jesteśmy przekonani, że przyszłość konkurencyjności leży w inteligentnym wykorzystaniu danych, zaawansowanej automatyzacji opartej na AI oraz strategicznej gotowości do wprowadzania zmian technologicznych. Czy jednak zaawansowana wizja maszynowa napędzana przez sztuczną inteligencję może się stać katalizatorem, który pozwoli sprostać wyzwaniom i odblokować uśpiony potencjał innowacyjny polskiej gospodarki?

Premium
Gdy projekt wymyka się spod kontroli

Polskie firmy technologiczne coraz częściej realizują złożone zlecenia dla międzynarodowych gigantów. Jednak nawet najlepiej przygotowany zespół może przy takim projekcie natknąć się na nieoczekiwane przeszkody. Przykład firmy Esysco wdrażającej szyfrowanie poczty e-mail dla jednego z największych niemieckich banków pokazuje, jak szybko może runąć precyzyjnie zaplanowany harmonogram oraz jak radzić sobie z nieprzewidywalnymi wyzwaniami.

Polskie firmy technologiczne coraz częściej zdobywają międzynarodowe kontrakty i realizują projekty, które jeszcze niedawno były zarezerwowane wyłącznie dla międzynarodowych rywali. Dzięki temu zdobywają zagraniczne rynki, osiągając imponujące wyniki eksportu usług IT, który w 2023 r. przekroczył 16 mld dolarów. W ostatniej dekadzie przychody branży wzrosły niemal czterokrotnie, a wartość eksportu – aż 7,5 razy, dzięki czemu polski sektor IT stał się motorem rodzimego eksportu. Kluczowymi kierunkami ekspansji są Stany Zjednoczone, Niemcy i Wielka Brytania, a wśród najsilniejszych obszarów znajdują się fintech, cyberbezpieczeństwo, sztuczna inteligencja, gry oraz rozwój oprogramowania.

Polska wyróżnia się w regionie Europy Środkowo-Wschodniej jako największy eksporter usług IT, przewyższając Czechy czy Węgry, a pod względem jakości specjalistów IT zajmuje trzecie miejsce na świecie. Jednak do pełnego wykorzystania tego potencjału konieczne jest pokonanie barier takich jak ograniczony dostęp do kapitału na ekspansję, rosnące koszty pracy oraz niedostateczne doświadczenie w międzynarodowej sprzedaży i marketingu. To jednak nie wszystko. Przy współpracy z międzynarodowymi gigantami trzeba również pamiętać o nieznanej polskim wdrożeniowcom skali, złożoności i nieprzewidywalności towarzyszącym tak wielkim projektom. Dobrym przykładem może być nasze wdrożenie dla jednego z największych niemieckich banków, z którym podpisaliśmy kontrakt na wprowadzenie systemu zabezpieczeń e-maili dla ponad 300 tys. użytkowników rozsianych po całym świecie. Technologicznie byliśmy gotowi, ale rzeczywistość szybko zweryfikowała nasze plany.

Premium
Praktyczny poradnik kreowania wartości z dużych modeli językowych

Gdy w 2022 r. pojawiły się powszechnie dostępne duże modele językowe (LLM), ich potężna zdolność do generowania tekstu na żądanie zapowiadała rewolucję w produktywności. Jednak mimo że te zaawansowane systemy AI potrafią tworzyć płynny tekst w języku naturalnym i komputerowym, to są one dalekie od doskonałości. Mogą halucynować, wykazywać się logiczną niespójnością oraz produkować treści nieadekwatne lub szkodliwe.

Chociaż technologia ta stała się powszechnie dostępna, wielu menedżerów nadal ma trudności z rozpoznawaniem przypadków użycia LLM-ów, w których poprawa produktywności przewyższa koszty i ryzyka związane z tymi narzędziami. Potrzebne jest bardziej systematyczne podejście do wykorzystywania modeli językowych, tak aby uefektywnić procesy biznesowe, a jednocześnie kontrolować słabe strony LLM-ów. Proponuję trzy kroki ułatwiające osiągnięcie tego celu. Po pierwsze, należy rozłożyć proces na mniejsze zadania. Po drugie, trzeba ocenić, czy każde zadanie spełnia tzw. równanie kosztów GenAI, które szczegółowo wyjaśnię w tym artykule. Jeśli ten warunek zostanie spełniony, należy uruchomić projekt pilotażowy, iteracyjnie oceniać jego wyniki oraz na bieżąco wprowadzać zmiany w celu poprawy rezultatów.

Kluczowe w tym podejściu jest pełne zrozumienie, w jaki sposób mocne i słabe strony modeli językowych odpowiadają specyfice danego zadania; jakie techniki umożliwiają ich skuteczną adaptację w celu zwiększenia wydajności; oraz jak te czynniki wpływają na bilans kosztów i korzyści – a także na ocenę ryzyka i potencjalnych zysków – związanych z wykorzystaniem modeli językowych do podnoszenia efektywności realizowanych działań.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!