Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Analityka i Business Intelligence

Competitive Intelligence – jak lepiej poznać swoich konkurentów?

13 czerwca 2017 5 min czytania
Jakub Paduszyński
Competitive Intelligence – jak lepiej poznać swoich konkurentów?

Streszczenie: Competitive Intelligence to metoda badawcza, która polega na zbieraniu informacji o konkurencji i przetwarzaniu ich w formie zrozumiałej dla menedżerów. Kluczowe informacje obejmują asortyment produktów, grupy docelowe czy funkcjonowanie konkurencyjnych firm. Choć termin Competitive Intelligence jest stosunkowo nowy, jego korzenie sięgają czasów antycznych, kiedy to praktykowane były działania wywiadowcze, jak choćby przemycenie jedwabników z Chin do Cesarstwa Bizantyjskiego. Dziś proces ten obejmuje zbieranie danych, ich analizowanie i przekształcanie w wiedzę strategiczną, która pomaga firmom w opracowywaniu skutecznych planów rozwoju. Techniki takie jak analiza SWOT, analiza pięciu sił Portera czy macierz oceny rynku ADL stanowią podstawę tej metody. Competitive Intelligence umożliwia firmom monitorowanie działań konkurencji, co pozwala na lepsze przygotowanie się do wyzwań rynkowych.

Pokaż więcej

W ostatnim czasie jednym z najgorętszych tematów rozmów, prowadzonych przez menedżerów wielkich firm, jest Competitive Intelligence. Termin ten, dobrze znany na Zachodzie, dopiero wchodzi do języka polskiego biznesu.

Czym jest Competitive Intelligence? To metoda badawcza, polegająca na zbieraniu komunikatów o funkcjonowaniu danego przedsiębiorstwa oraz przetwarzaniu ich w sposób zrozumiały dla menedżera. Pośród pożądanych przez klienta informacji znajdują się m.in. asortyment produktów, grupy odbiorców czy aspekty funkcjonowania biznesu. Zbiór tych danych to nieoceniona pomoc w tworzeniu strategii rozwoju firmy.

Badanie z tradycjami

Wydawać by się mogło, że Competitive Intelligence to zjawisko nowe, które pojawiło się zaledwie paręnaście lat temu. Oficjalnie termin ten narodził się w latach 80. XX wieku, ale wywiad konkurencyjny jest datowany nawet 500 lat wstecz.

Jednym z pierwszych zapisków o tego typu działaniach jest historia dwóch mnichów, którzy przeszmuglowali jedwabniki z Chin i dostarczyli je do cesarza Justyniana. Od tego momentu Competitive Intelligence celuje w kraje z wiodącym przemysłem – od chińskiej metody wytwarzania jedwabiu kiedyś do amerykańskiej technologii dziś.

Innym znanym faktem jest tzw. newsletter Fuggerów, niemieckiej rodziny bankierów. Regularnie publikowali oni w XVI wieku informacje na temat politycznych i ekonomicznych wydarzeń dziejących się w Europie, które mogłyby wpłynąć na inwestycje ich klientów.

Kolejnym przykładem jest jezuita Francois d’Entrecolles, który w XVIII wieku został wpuszczony do Kin Techen, sekretnego chińskiego miasta produkującego porcelanę. Wykradł stamtąd technologię wytwarzania wartościowego materiału i przywiózł ją do Europy.

W latach 80. XX wieku podejście „zbierz jak najwięcej danych” zostało rozszerzone o część „mądrze te dane wykorzystaj”. Dotychczas specjaliści skupiali się na zgromadzeniu jak największej ilości informacji, ale nie analizowali związków pomiędzy nimi. Po wprowadzeniu nowego kierunku działania Competitive Intelligence stało się atrakcyjnym, profesjonalnym nurtem biznesowym.

Jak działa Competitive Intelligence?

Proces Competitive Intelligence składa się ze ściśle połączonych ze sobą etapów.

  1. Określenie potrzeb klienta i ich zakresu.

  2. Gromadzenie informacji ilościowych, odnoszących się do liczb i wartości transakcji konkurenta.

  3. Analizowanie zebranych danych i przekształcenie ich w formę zrozumiałą dla klienta.

  4. Prezentowanie wyników.

  5. Wdrożenie strategii do firmy.

Najpopularniejszymi technikami wykorzystywanymi w Competitive Intelligence są:

  • analiza SWOT – omawiająca mocne i słabe strony, szanse i zagrożenia otoczenia przedsiębiorstwa,

  • macierz oceny rynku ADL – technika analizy portfelowej,

  • analiza pięciu sił Portera – polegająca na weryfikacji atrakcyjności sektora oraz badaniu jego struktury,

  • analiza PEST – badająca makrootoczenie firmy.

Ważne są również analiza łańcucha wartości oraz badanie wielkości transakcji.

Do czego możemy wykorzystać Competitive Intelligence?

Usługa ta ma szerokie pole działania. Oto kilka przykładów:

  • rozwijanie strategii biznesowych,

  • opracowywanie technik przeciwkonkurencyjnych,

  • przygotowywanie firmy na wdrożenie nowego produktu, usługi lub podjęcie strategicznego ruchu na rynku,

  • benchmarking,

  • przewidywanie i planowanie przyszłych możliwości rynkowych,

  • cena skuteczności pozycjonowania na rynku.

Ile wiesz o swojej konkurencji?

Co moim zdaniem odróżnia Competitive Intelligence od tradycyjnej analizy konkurencji? Z pewnością jest to możliwość dotarcia do najgłębszych tajemnic funkcjonowania przedsiębiorstwa. Czy jakakolwiek inna forma badania pozwala nam dostarczyć informacji na temat liczby, daty i wartości dokonywanych przez rywali transakcji przez ostatnie kilka lat? Usługa ta daje niewiarygodną przewagę nad oponentami dzięki danym o ich działalności eksportowej.

Nie wolno nam mylić wspomnianych dwóch pojęć. Analiza konkurencji to głównie ocena słabych i silnych stron rywali rynkowych, podczas gdy Competitive Intelligence daje klientowi możliwość zanurzenia się w sposób działania badanej branży, poznania relacji między firmami, co pozwala na przewidzenie z dużą dokładnością nadchodzących sytuacji. Sednem Competitive Intelligence jest spojrzenie na konkurencję jako całość. Rozbijanie jej na każdego oponenta osobno naraża na niezauważenie istotnych relacji pomiędzy graczami na rynku, co ciągnie za sobą błędne inwestycje i stratę ogromnych ilości pieniędzy.

Badanie Competitive Intelligence niesie z sobą wiele korzyści, wśród których najważniejsze są według mnie przewidywanie zmian na rynkach oraz identyfikacja zarówno nowych, jak i obecnych rywali. Ogromną zaletą jest możliwość studiowania sukcesów i porażek przeciwników, dzięki czemu zamiast uczyć się na własnych błędach, możemy wyciągać wnioski z cudzych. Pozwala przewidzieć zagrożenia i szanse, jakie mogą pojawić się na rynku. Analiza konkurencji jest ważnym aspektem działania każdej firmy, a omawiana przeze mnie jej rozszerzona wersja przygotowuje przedsiębiorcę na każdą walkę. Dzięki niej dostajemy możliwość uzyskania odpowiedzi na najbardziej szczegółowe pytania, stawiane przez dzisiejszy biznes.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Premium
Jak zautomatyzować operacje bez nadwyrężania budżetu

Automatyzacja nie musi oznaczać milionowych nakładów. Dzięki tanim i elastycznym technologiom nawet małe firmy mogą usprawnić procesy i zwiększyć produktywność.

środowiska wirtualne w procesie design thinking
Premium
Jak praca zdalna zmienia design thinking

Design thinking wkracza w nowy wymiar. Dzięki środowiskom wirtualnym zespoły mogą współtworzyć, testować i analizować pomysły w czasie rzeczywistym – niezależnie od miejsca i strefy czasowej. To nie tylko narzędzie pracy zdalnej, lecz także przestrzeń do pogłębionej empatii, eksperymentowania i szybszego wdrażania innowacji.

Premium
Strategia zakorzeniona w przyszłości firmy

Technologia bez wizji to tylko narzędzie. Aby automatyzacja miała sens, musi wynikać z celów, wartości i przywództwa – a nie z mody na cyfrowość.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!