Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Analityka i Business Intelligence

Big data = big problem?

20 marca 2014 3 min czytania
Zdjęcie Agnieszka Węglarz - Niezależny doradca, strateg i praktyk biznesowy w B2B oraz wykładowca; ekspert ICAN Institute w obszarze modeli biznesowych, segmentacji, oferty wartości oraz sprzedaży doradczej w B2B.
Agnieszka Węglarz
Big data = big problem?

Streszczenie: W obliczu rosnącej popularności pojęcia "big data", wiele firm zmaga się z nadmiarem informacji, nie potrafiąc efektywnie wykorzystać zgromadzonych danych. Kluczowym elementem sukcesu w analizie danych jest precyzyjne zdefiniowanie problemu biznesowego, na który poszukuje się odpowiedzi. Dopiero po jasnym określeniu pytania, dane mogą dostarczyć wartościowych informacji. Umiejętność właściwego nazywania problemów staje się zatem jedną z najważniejszych kompetencji menedżerskich, pozwalającą przekształcić chaotyczny zbiór danych w użyteczne wskazówki dla biznesu.

Pokaż więcej

Co myślisz, kiedy słyszysz: big data? Czy słyszysz tylko szum – trzaski liczb pękających w tabelkach? Czy może słyszysz sygnał – dane, które tworzą nową jakość informacji?

Wiele ostatnio mówi się o fenomenie bid data. Najczęściej łącząc to z faktem, że cyfrowa technologia i upowszechnienie systemów IT generuje ocean danych, które potencjalnie kryją cenną wiedzę dla  biznesu. Niestety pływając po nim, firmy często toną w zalewie informacji – nie mówiąc o toczących się przy tym sporach  geeków (fanów liczb) ze zwolennikami eksperckiego podejścia, niechętnych do złotego kompromisu.

Toniesz?

Wiele publikacji na temat big data, które napotkałam zachęca do poszukiwania coraz bardziej wyrafinowanych sposobów na to, by liczby do nas przemówiły. I pomimo stosowania coraz bardziej wyrafinowanych metod oraz narzędzi  – liczby uparcie milczą.

Kolejne autorytety namawiają w ewangelizującym tonie do zanurzenia się we wspomnianym oceanie, aby dostrzec prawidłowości, których przedtem nie widzieliśmy. Jednak kiedy zaczynasz tonąć, nie licz na koło ratunkowe.

Koło ratunkowe

Tymczasem Andrew McAffee, profesor MIT, podczas swojego ostatniego wystąpienia na konferencji HBRP powiedział jasno i wyraźnie, w czym leży sukces tej arytmetycznej kąpieli. Wspomnianym kołem ratunkowy według McAffee’ego – bazującym na wielu ciekawych studiach przypadków – jest kwestia właściwego nazwania problemu biznesowego, jaki chcemy rozwiązać i postawienie go w centrum. Nic odkrywczego – stwierdzisz. Tak? W takim razie dlaczego firmy często  tak słabo radzą sobie z danymi, które ciągle skrupulatnie gromadzą?

Mówiąc krótko – jeśli dobrze zdefiniowałeś problem, jeśli wiesz, na jakie pytanie poszukujesz odpowiedzi – liczby przyjdą Ci z pomocą. Osobiście bardzo mnie to podejście przekonuje. Wiele lat pracy w marketingu pokazało mi, że za cokolwiek się nie weźmiesz, jeśli nie zdefiniowałeś na początku dobrze problemu, to nie znajdziesz właściwego rozwiązania. Odpowiedzmy sobie szczerze: jak często zabieramy się za problem, który… nie jest problemem, podczas gdy prawdziwy problem pozostaje nietknięty?

Istnieje zresztą doktryna pozycjonowania marketingowego produktów, która nie zaczyna od pytania, na jaką potrzebę klienta odpowiada produkt, tylko jaki jego problem rozwiązuje. Podejście mówiące o tym, żeby najpierw dobrze nazwać problem, działa tak naprawdę w całym marketing miksie (i generalnie w biznesie). Zaczynając od dobrego definiowania problemu badawczego, poprzez precyzyjne definiowanie problemów analitycznych, aż po właściwe definiowanie problemu, na który ma odpowiedzieć kampania marketingowa, albo job, który ma wykonać dany interface w aplikacji.

Lekcja, jaką moim zdaniem warto dodatkowo wyciągnąć z wystąpienia Andrew Mc Affee’ego jest taka, że jedną z najważniejszych obecnie kompetencji  zarządczych jest umiejętność właściwego nazywania problemu. Bo to daje z kolei możliwość spojrzenia na morze zagadnień tak, by z szumu wyłonił się czysty sygnał. A Ty – co słyszysz?

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!